Naposledy editováno 22.01.2010 16:55:40
2 reakcí na tento příspěvek Jakou značku oleje používáte?
Vezmeme-li si první, tzv. „zimní“ číslo, můžeme říct, že čím je menší, tím je olej kvalitnější. Znamená to, že má lepší nízkoteplotní vlastnosti. Co to však přinese motoru? Olej se po nastartování dostane daleko rychleji tam, kde má být. Má tedy rychlý náběh mazání, čímž se sníží opotřebení motoru. Nižší viskozita oleje zajistí i menší spotřebu paliva. Energie se neztrácí překonáváním odporu kapaliny. Tím také zvyšujeme výkon motoru. Že tato hlediska mají pozitivní vliv na životní prostředí už ani nemusíme připomínat.
Jak je to s druhým číslem charakterizujícím olej za vyšších teplot? Pokud bychom tuto klasifikaci popisovali ještě před několika lety, uvedli bychom, že čím je jeho hodnota vyšší, tím je olej kvalitnější. Má to logiku. Za vysokých teplot je viskozita podstatně vyšší, což zajišťuje dostatečnou šířku mazacího filmu, a tím i minimální opotřebení. Vývoj však dnes tuto pravdu již překonal. I velmi tenký mazací film motor dokonale chrání. Díky dokonalým syntetickým základovým olejům (o nichž jsme již psali) a aditivačním technologiím nové generace má i velmi tenký mazací film dostatečnou únosnost a pevnost. A jaký je tedy důvod k postupnému přechodu k olejům s touto nižší klasifikací? Hlavně úspora paliva a vyšší výkon. Jak při nízkých teplotách, tak i za teplot vysokých vnitřní tření kapaliny spotřebovává energii paliva. Pokud bude míra vnitřního tření, tzn. viskozita, minimální nedojde k takovým ztrátám energie. Celé je to tady www.ioleje.cz/oleje/4-Otazky-a-odpovedi/13-Viskozitni-stupne-oleju