globalmoto_kveten





Téma: Elektrovozitka - fakta kolem nich
 
5.1.2010 v 23:54
Pod článkem o nové elektromotorce se nahromadila diskuze, která by snad mohla zajímat více lidí. Toto téma je pokus o nashromáždění faktických informací, které se tohoto dotýkají.
Elektrovozítkům fandím vlastně celý život, takže si myslím, že o nich ledacos vím. Do tématu budu vkládat informace, které se v diskuzi ukáží jako podstatné a odstraňovat ty, které budou přesvědčivě vyvráceny.

Takže začnu:
Základní fakta:
1) Peníze vs. ekologie: Drahé věci nemohou být ekologické
Důvod: Hlavním zdrojem veškeré energie jsou fosilní paliva. Vynechme nyní spekulativní kapitál, který má naprosto virtuální vztah k přírodě. Pokud za výrobek zaplatím hodně, tak to znamená, že bylo spotřebováno mnoho práce a energie resp. nekdo dostal velkou provizi. Vydělané peníze lze však opět utratit pouze za práci a energii... po konečném počtu interakcí tedy skončí veškeré peníze v energiích a jelikož ty jsou hlavně z fosilních zdrojů, existuje přímá úměra mezi cenou a množstvím vyprodukovaného CO2.

2) Jezdit na elektřinu zatím není ekologické
Důvod: Elektřina se vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Účinnost její výroby, distribuce, skladování v bateriích a přeměny v motorech je stejná, ale spíše menší než účinnost těžby, rafinace, dopravy a přeměny benzínu na pohyb ve spalovacích motorech. Přesná čísla nemám. Nicméně je benzín značně zdaněn a tudíž je dražší na něj jezdit než na elektřinu, což je méně ekologické podle předchozího argumentu.

3) Jezdit na elektřinu přesto má smysl už nyní
Důvod: Elektrárna produkuje méně škodlivých exhalací než spalovací motor a navíc na místech, která nejsou hustě obydlena. Zbavuje to města nejhoršího smradu. Dalším důvodem je, že masivní nasazení elektrovozítek si vynutí pozitivní změny v distribučních sítích. Zpočátku nasazení elektrovozítek sníží přebytek vyrobené energie (v kombinaci s inteligentním řízením jejich nabíjení - a třeba i vybíjení ve špičce), později povede k její decentralizaci a nasazení alternativních zdrojů elektřiny. Pokud se elektřina stane většinovým médiem energie, zefektivní se zacházení s ní stejně jako peníze usnadňují obchod.

Technická fakta:
4) Alternativní zdroj elektřiny není jen ten směšný větrník
Slovo alternativní má negativní nádech už z principu. Větrníky a biopaliva zdiskreditovaly alternativní zdroje energie asi už nadobro. Jsou ovšem lokality, kde se větrníky vyplácejí. Stejnětak může mít smysl spalování mořské trávy i bez humanitárních důsledků. Zdrojů je spousta a asi by si zasloužily samostatnou diskuzi. To, že ČR z části těchto zdrojů (geo, hydro, vítr, příliv, slunce s výhradou..) skoro nic nemůže mít je ve světovém měřítku marginální. Proč v obchodě nenarazíte např. na nové generace levných fotavoltaických článků, které se přitom vyrábějí ve velkém, jednoduše nechápu.

5) Dojezd elektrovozítek
superkapacitory, akumulátory - dojezd se neustále zvětšuje. Naštěstí to vypadá, že už je vůle vyvíjet vážně míněné prototypy. I ten nejstarší model elektromobilu ujede tak 100km na jedno nabití. Opravdu potřebujete ujet denně více než 100km? Pokud by se dalo na dovolenou pohodlně vlakem, bylo by třeba auto s velkým dojezdem ?

6) Elektrovozítka nemají nudný zvuk a mizerné jízdní vlastnosti
V Le Mans se konal GP závod elektrických superbiků. Časy neznám, ale některé stroje ječely k nerozeznání od nazlobených šestistovek.

7) Rekuperace neznamená u elektromotorek zase tak významnou úsporu
Hmotnost motocyklu je poměrně nízká - kinetická energie při nízkých rychlostech (popojíždění ve městě) je malá. Účinnost rekuperace je značně snížena vysokým aerodynamickým odporem při vyšších rychlostech. Pokud se nesnažíte zabrzdit vyloženě na fleku, tak o značný podíl této energie tímto odporem přijdete. U elektrokol prý rekuperace prodlužuje dojezd dokonce jen v řádu procent.

Sociální aspekty:

Uvedu jeden příklad za všechno: V Zimbabwe umírají lidé po desetitisích kvůli svým vlastním problémům, ale umožňuje to poptávka po tantalové rudě. Tantalové kondenzátory se používají v každém zařízení s nějakou digitální elektronikou jako odblokovací. Je to nezbytné? NE Lze použít jiné a dokonce levnější součástky či prvky místo tantalu do nich, ale kvůli změně provozu by se musely na nějakou dobu zastavit výrobní linky. Designeri masové elektroniky navíc často používají tantalové kondenzátory zbytečně, protože jsou na ně zvyklí.== lenost něco měnit zabíjí

Některé katedrály se stavěly i stovky let. Ne, že by se to tak vždy protáhlo, panovník měl prostě vizi a byl spokojen, pokud se alespoň začala plnit. Umíte si dnes představit projekt, který by přesahoval celé generace? Společnost je atomizovaná a tvořená pussies a bullies - za takových podmínek se jen těžko dosahuje něčeho velkého.

Uff, jdu spát. Jestli budu mít náladu, tak dodám odkazy na články.

1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich

7.1.2010 v 10:03 | Nahoru | #1
tady máš tu kalkulaci -
roční nájezd cca 8tis km. (denně cca 36km)
využití mimo ježdění do práce pro skůtr není, pro motorku je.

akumoto - cena 45tis
náklady na 100km 20kč
dle zkušenosti majitelů poddimenzovaný rám, rychlost cca 50km/hod - to je do příměstskýho provozu hodně pomalý a z mýho pohledu i nebezpečný.
počítám baterii měnit nebudu po celou životnost přístroje.
rapidní pokles výkonu baterií při teplotách pod pět stupňů - taková teplota ale pár měsíců z mýho ježdění je.

po třech letech jsou náklady cca 4800+45tis pořizovací cena skůtru - celkem dejme tomu 50tis.

doteď jezdím do práce s 350 - maximální spokojenost - kupoval za 3500 v roce 2003 - doteď najezdil 30tis - celkový náklady kolem 20-30tis bez benzínu.
když teda vezmu nějakou 350 v pěkným stavu za cca 20tis, pak
spotřeba dejme tomu 5litrů/100 +0,1dcl oleje. = 170kč/100km =cca 13 600,- ročně
bezproblémová cestovka 350 je kolem 90-100, dojezd v podstatě neomezený - tzn. dost často se dá používat i k zařizování věcí několik desítek km vzdálených.

z toho mi vychází, že skůtr se mi oproti 350 začne vyplácet za nějaký dva tři roky a to mi přijde jako zoufale dlouhá doba na to, abych do toho šel - pořizovací náklady jsou prostě moc drahý + nikdo neví, jakej bude stav skůtříku po 2-3letech a cca 20tis km nalítanejch.

neberu teď v potaz žádný skůtry se spalovacím motorem, protože nemám přehled o cenách a nákladech na provoz..

takže vidíš, že kalkulace není jen o čistejch nákladech, tam by to eventuelně i výhodný být mohlo, ale pro mě kalkulace znamenala zhodnoti všechna pro a proti a v současný době mi pořád přijde ekonomičtější dopravovat se klasicky.

a 90tis za silnější elektro skůtr co jede 80 už je úplně někde jinde..
kdyby to akumoto stálo dvacku, tak už o tom člověk taky přemýšlí jinak..

Naposledy editováno 07.01.2010 10:04:52

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

7.1.2010 v 15:02 | Nahoru | #2
Němec> no dobrá to beru ale srovnáváš jabka s hruškama, teda ojetou motorku s novým skůtrem to je asi tak kdybych srovnával jestli si mám koupit novou Jawu 250 za 65.000,- nebo ojetý CBRko za 50.000,-
Když budeš srovnávat pořízení a provoz novýho skůtru se spalovacím motorem proti pořízení a provozu novýho skůtru na elektřinu pak to má smysl...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist