globalmoto_kveten





Téma: Elektrovozitka - fakta kolem nich
 
5.1.2010 v 23:54
Pod článkem o nové elektromotorce se nahromadila diskuze, která by snad mohla zajímat více lidí. Toto téma je pokus o nashromáždění faktických informací, které se tohoto dotýkají.
Elektrovozítkům fandím vlastně celý život, takže si myslím, že o nich ledacos vím. Do tématu budu vkládat informace, které se v diskuzi ukáží jako podstatné a odstraňovat ty, které budou přesvědčivě vyvráceny.

Takže začnu:
Základní fakta:
1) Peníze vs. ekologie: Drahé věci nemohou být ekologické
Důvod: Hlavním zdrojem veškeré energie jsou fosilní paliva. Vynechme nyní spekulativní kapitál, který má naprosto virtuální vztah k přírodě. Pokud za výrobek zaplatím hodně, tak to znamená, že bylo spotřebováno mnoho práce a energie resp. nekdo dostal velkou provizi. Vydělané peníze lze však opět utratit pouze za práci a energii... po konečném počtu interakcí tedy skončí veškeré peníze v energiích a jelikož ty jsou hlavně z fosilních zdrojů, existuje přímá úměra mezi cenou a množstvím vyprodukovaného CO2.

2) Jezdit na elektřinu zatím není ekologické
Důvod: Elektřina se vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Účinnost její výroby, distribuce, skladování v bateriích a přeměny v motorech je stejná, ale spíše menší než účinnost těžby, rafinace, dopravy a přeměny benzínu na pohyb ve spalovacích motorech. Přesná čísla nemám. Nicméně je benzín značně zdaněn a tudíž je dražší na něj jezdit než na elektřinu, což je méně ekologické podle předchozího argumentu.

3) Jezdit na elektřinu přesto má smysl už nyní
Důvod: Elektrárna produkuje méně škodlivých exhalací než spalovací motor a navíc na místech, která nejsou hustě obydlena. Zbavuje to města nejhoršího smradu. Dalším důvodem je, že masivní nasazení elektrovozítek si vynutí pozitivní změny v distribučních sítích. Zpočátku nasazení elektrovozítek sníží přebytek vyrobené energie (v kombinaci s inteligentním řízením jejich nabíjení - a třeba i vybíjení ve špičce), později povede k její decentralizaci a nasazení alternativních zdrojů elektřiny. Pokud se elektřina stane většinovým médiem energie, zefektivní se zacházení s ní stejně jako peníze usnadňují obchod.

Technická fakta:
4) Alternativní zdroj elektřiny není jen ten směšný větrník
Slovo alternativní má negativní nádech už z principu. Větrníky a biopaliva zdiskreditovaly alternativní zdroje energie asi už nadobro. Jsou ovšem lokality, kde se větrníky vyplácejí. Stejnětak může mít smysl spalování mořské trávy i bez humanitárních důsledků. Zdrojů je spousta a asi by si zasloužily samostatnou diskuzi. To, že ČR z části těchto zdrojů (geo, hydro, vítr, příliv, slunce s výhradou..) skoro nic nemůže mít je ve světovém měřítku marginální. Proč v obchodě nenarazíte např. na nové generace levných fotavoltaických článků, které se přitom vyrábějí ve velkém, jednoduše nechápu.

5) Dojezd elektrovozítek
superkapacitory, akumulátory - dojezd se neustále zvětšuje. Naštěstí to vypadá, že už je vůle vyvíjet vážně míněné prototypy. I ten nejstarší model elektromobilu ujede tak 100km na jedno nabití. Opravdu potřebujete ujet denně více než 100km? Pokud by se dalo na dovolenou pohodlně vlakem, bylo by třeba auto s velkým dojezdem ?

6) Elektrovozítka nemají nudný zvuk a mizerné jízdní vlastnosti
V Le Mans se konal GP závod elektrických superbiků. Časy neznám, ale některé stroje ječely k nerozeznání od nazlobených šestistovek.

7) Rekuperace neznamená u elektromotorek zase tak významnou úsporu
Hmotnost motocyklu je poměrně nízká - kinetická energie při nízkých rychlostech (popojíždění ve městě) je malá. Účinnost rekuperace je značně snížena vysokým aerodynamickým odporem při vyšších rychlostech. Pokud se nesnažíte zabrzdit vyloženě na fleku, tak o značný podíl této energie tímto odporem přijdete. U elektrokol prý rekuperace prodlužuje dojezd dokonce jen v řádu procent.

Sociální aspekty:

Uvedu jeden příklad za všechno: V Zimbabwe umírají lidé po desetitisích kvůli svým vlastním problémům, ale umožňuje to poptávka po tantalové rudě. Tantalové kondenzátory se používají v každém zařízení s nějakou digitální elektronikou jako odblokovací. Je to nezbytné? NE Lze použít jiné a dokonce levnější součástky či prvky místo tantalu do nich, ale kvůli změně provozu by se musely na nějakou dobu zastavit výrobní linky. Designeri masové elektroniky navíc často používají tantalové kondenzátory zbytečně, protože jsou na ně zvyklí.== lenost něco měnit zabíjí

Některé katedrály se stavěly i stovky let. Ne, že by se to tak vždy protáhlo, panovník měl prostě vizi a byl spokojen, pokud se alespoň začala plnit. Umíte si dnes představit projekt, který by přesahoval celé generace? Společnost je atomizovaná a tvořená pussies a bullies - za takových podmínek se jen těžko dosahuje něčeho velkého.

Uff, jdu spát. Jestli budu mít náladu, tak dodám odkazy na články.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

6.1.2010 v 14:03 | Nahoru | #1

Němec>dannythreefifty> s těma skůtrama to není zase tak jednoduchý - v létě sem po něčem takovým do práce (18km tam a zpět) pokukoval - ta cena za km zní lákavě, ale finále by se mi nevyplatil - pořizovací cena je větší, než klasický skůtry se spalovacím motorem s obdobným výkonem. navíc by na tom člověk musel najezdit docela dost, by se to začlo vyplácet - tuším u mých 36km denně to obnášelo návratnost několik let. úplně bez investice taky nejsou - baterie je po čase taky třeba vyměnit.
co mi ještě vadilo, tak pokles kapacity baterie v mrazech - v mraze jezdím docela běžně, když jsou dobrý silnice.
pár dnů jsme strávil pročítáním zkušeností majitelů skůtrů jedný firmy někde na Mělnicku a výsledek je, že si ještě nějakej ten rok počkám a mnohem levněji mě na dopravu vyjde buď ten klasickej skůtr, nebo nějaká ojetina za 20-30tis..
a benzín se taky nezdá, že by chtěl nějak razantně růst nahoru v následujících letech.
ale jinak elektro vozítkům fandím, jen by to chtělo vykoumat nějakej obnovitelnej zdroj energie, vydrancovat něco, co se tady tvořilo milony let během pár století, mi přijde bezohledný a krátkozraký..



No nevím čemu říkáš vyšší pořizovací náklady ale např. tady se mi zdají ceny naprosto stejný jako klasický skůtr. Na to aby s tím člověk jezdil po městě do práce a z práce a přes noc strčil do zásuvky na noční proud se mi to zdá jako použitelný. Navíc sis jistě všiml že sem psal že skůtry sou v použitelnosti nejdál nikoli že sou 100% připraveny na to vytlačit spalovací motory.
A mimochodem co se životnosti baterie týče, píšou až 7 let, tak dejme tomu že 5. Za pět let při nákladech 6 Kč na 100 km a ročně ujetejch 20.000 km projezdím 6.000,-Kč. U spalovacího za 5 let při nákladech 90 Kč na 100 km (3 litry naturálu) a ročně ujetých 20.000 km projezdím 90.000,-Kč. Rozdíl za životnost jedné baterie tedy 84.000,- Kč za to né že si koupím novou baterii ale skoro tři ty čtyřicítkový skůtry celý...

(reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

6.1.2010 v 23:38 | Nahoru | #2
dannythreefifty> on je trochu problém v tom, že vycházíš z letáku - já si to počítal podle majitelů těchhle skůtrů - a bylo to právě ono akumoto, který mě zaujalo, a k němuž sem našel diskusi majitelů - a tam ty náklady na 100km jsou trochu jinde, ne na 6kč. když jsem to v létě počítal, tak to rozhodně nebylo něco, pro co by člověk hned druhej den běžel do krámu, protože se mu to sakra vyplatí..ono totiž to "vyplatí" je hodně odvislý od toho, kde a jak to bude využívaný - a pro mě s mýma 18 km tam 18km zpět se to nevyplatilo, když sem počítal - aspoň ne v tuhle chvíli při ceně ojetin a ceně benzínu..
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist