globalmoto_kveten





Téma: Elektrovozitka - fakta kolem nich
 
5.1.2010 v 23:54
Pod článkem o nové elektromotorce se nahromadila diskuze, která by snad mohla zajímat více lidí. Toto téma je pokus o nashromáždění faktických informací, které se tohoto dotýkají.
Elektrovozítkům fandím vlastně celý život, takže si myslím, že o nich ledacos vím. Do tématu budu vkládat informace, které se v diskuzi ukáží jako podstatné a odstraňovat ty, které budou přesvědčivě vyvráceny.

Takže začnu:
Základní fakta:
1) Peníze vs. ekologie: Drahé věci nemohou být ekologické
Důvod: Hlavním zdrojem veškeré energie jsou fosilní paliva. Vynechme nyní spekulativní kapitál, který má naprosto virtuální vztah k přírodě. Pokud za výrobek zaplatím hodně, tak to znamená, že bylo spotřebováno mnoho práce a energie resp. nekdo dostal velkou provizi. Vydělané peníze lze však opět utratit pouze za práci a energii... po konečném počtu interakcí tedy skončí veškeré peníze v energiích a jelikož ty jsou hlavně z fosilních zdrojů, existuje přímá úměra mezi cenou a množstvím vyprodukovaného CO2.

2) Jezdit na elektřinu zatím není ekologické
Důvod: Elektřina se vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Účinnost její výroby, distribuce, skladování v bateriích a přeměny v motorech je stejná, ale spíše menší než účinnost těžby, rafinace, dopravy a přeměny benzínu na pohyb ve spalovacích motorech. Přesná čísla nemám. Nicméně je benzín značně zdaněn a tudíž je dražší na něj jezdit než na elektřinu, což je méně ekologické podle předchozího argumentu.

3) Jezdit na elektřinu přesto má smysl už nyní
Důvod: Elektrárna produkuje méně škodlivých exhalací než spalovací motor a navíc na místech, která nejsou hustě obydlena. Zbavuje to města nejhoršího smradu. Dalším důvodem je, že masivní nasazení elektrovozítek si vynutí pozitivní změny v distribučních sítích. Zpočátku nasazení elektrovozítek sníží přebytek vyrobené energie (v kombinaci s inteligentním řízením jejich nabíjení - a třeba i vybíjení ve špičce), později povede k její decentralizaci a nasazení alternativních zdrojů elektřiny. Pokud se elektřina stane většinovým médiem energie, zefektivní se zacházení s ní stejně jako peníze usnadňují obchod.

Technická fakta:
4) Alternativní zdroj elektřiny není jen ten směšný větrník
Slovo alternativní má negativní nádech už z principu. Větrníky a biopaliva zdiskreditovaly alternativní zdroje energie asi už nadobro. Jsou ovšem lokality, kde se větrníky vyplácejí. Stejnětak může mít smysl spalování mořské trávy i bez humanitárních důsledků. Zdrojů je spousta a asi by si zasloužily samostatnou diskuzi. To, že ČR z části těchto zdrojů (geo, hydro, vítr, příliv, slunce s výhradou..) skoro nic nemůže mít je ve světovém měřítku marginální. Proč v obchodě nenarazíte např. na nové generace levných fotavoltaických článků, které se přitom vyrábějí ve velkém, jednoduše nechápu.

5) Dojezd elektrovozítek
superkapacitory, akumulátory - dojezd se neustále zvětšuje. Naštěstí to vypadá, že už je vůle vyvíjet vážně míněné prototypy. I ten nejstarší model elektromobilu ujede tak 100km na jedno nabití. Opravdu potřebujete ujet denně více než 100km? Pokud by se dalo na dovolenou pohodlně vlakem, bylo by třeba auto s velkým dojezdem ?

6) Elektrovozítka nemají nudný zvuk a mizerné jízdní vlastnosti
V Le Mans se konal GP závod elektrických superbiků. Časy neznám, ale některé stroje ječely k nerozeznání od nazlobených šestistovek.

7) Rekuperace neznamená u elektromotorek zase tak významnou úsporu
Hmotnost motocyklu je poměrně nízká - kinetická energie při nízkých rychlostech (popojíždění ve městě) je malá. Účinnost rekuperace je značně snížena vysokým aerodynamickým odporem při vyšších rychlostech. Pokud se nesnažíte zabrzdit vyloženě na fleku, tak o značný podíl této energie tímto odporem přijdete. U elektrokol prý rekuperace prodlužuje dojezd dokonce jen v řádu procent.

Sociální aspekty:

Uvedu jeden příklad za všechno: V Zimbabwe umírají lidé po desetitisích kvůli svým vlastním problémům, ale umožňuje to poptávka po tantalové rudě. Tantalové kondenzátory se používají v každém zařízení s nějakou digitální elektronikou jako odblokovací. Je to nezbytné? NE Lze použít jiné a dokonce levnější součástky či prvky místo tantalu do nich, ale kvůli změně provozu by se musely na nějakou dobu zastavit výrobní linky. Designeri masové elektroniky navíc často používají tantalové kondenzátory zbytečně, protože jsou na ně zvyklí.== lenost něco měnit zabíjí

Některé katedrály se stavěly i stovky let. Ne, že by se to tak vždy protáhlo, panovník měl prostě vizi a byl spokojen, pokud se alespoň začala plnit. Umíte si dnes představit projekt, který by přesahoval celé generace? Společnost je atomizovaná a tvořená pussies a bullies - za takových podmínek se jen těžko dosahuje něčeho velkého.

Uff, jdu spát. Jestli budu mít náladu, tak dodám odkazy na články.

1 reakcí na tento příspěvek Elektrovozitka - fakta kolem nich

6.1.2010 v 11:43 | Nahoru | #1
Hmm, zajimavé. Já jsem taky pro elektřinu. Počítám že tak za 5 let půjdou koupit normální elektro auta pro normálně vydělávající rodinu. Tím myslím nějaké clio na baterky v řádově 300 tis Kč. Já klidně do práce na el, budu jezdit. Každý den tam i zpět 60 km, s kapacitou beterií na 180 km to dám na dva dny i s rezervou. Přes noc stčím do zásuvky a jedu.Akorát s tou výměnou baterii na stanicích nechápu, to budu mít nové auto s novou baterkou co má za sebou 30 nabíjecích cyklů a oni mi dají nějakou šunku co jich má za sebou už třeba 500? Jak se to bude řešit? Doplatkem? To dám na el.benzínce 20litrů, když dostanu novou baterku?

Jako druhé auto do rodiny super, ale mít motorku nebo auto pro radost na elektřinu, to si nedokážu zatím představit.

Stejně si myslím, že šejkové co mají ropu už mají dávno nějaký super patent v šuplíku a čekají na tu správnou dobu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

6.1.2010 v 12:06 | Nahoru | #2
kuchy: Jak to budeš řešit v zimě? Čím si v tom autě zatopíš? Odpadní teplo bude proti spalováku nesrovnatelně menší a pokud tam bude vestavěný přímotop, možná nedojedeš ani tam a zpátky.
Ono jsou to maličkosti, ale když se to všechno sečte, tak z toho vyjde, že i elektromobil za 300 tisíc bude furt nerentabilní. Dokud se nevyřeší napájení pomocí palivových článků nebo směšovacího kapacitátoru tak to budou pořád jen hračky.

assassin: Jo, na půlhodinové blbnutí na pole nebo do modýlků je to samozřejmě jiné kafe. Na vyblbnutí do terénu bych to bral taky, nebo na pojížděčky do garáže pro opravdovou motorku Ale mít to jako hlavní vozidlo je zatím furt nepraktické a mít vozidla dvě, jedno na blízké cesty a další na daleké, je poněkud drahé. Přece jen - za vozidla se platí, i když se nepoužívají.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist