globalmoto_kveten





Téma: Elektrovozitka - fakta kolem nich
 
5.1.2010 v 23:54
Pod článkem o nové elektromotorce se nahromadila diskuze, která by snad mohla zajímat více lidí. Toto téma je pokus o nashromáždění faktických informací, které se tohoto dotýkají.
Elektrovozítkům fandím vlastně celý život, takže si myslím, že o nich ledacos vím. Do tématu budu vkládat informace, které se v diskuzi ukáží jako podstatné a odstraňovat ty, které budou přesvědčivě vyvráceny.

Takže začnu:
Základní fakta:
1) Peníze vs. ekologie: Drahé věci nemohou být ekologické
Důvod: Hlavním zdrojem veškeré energie jsou fosilní paliva. Vynechme nyní spekulativní kapitál, který má naprosto virtuální vztah k přírodě. Pokud za výrobek zaplatím hodně, tak to znamená, že bylo spotřebováno mnoho práce a energie resp. nekdo dostal velkou provizi. Vydělané peníze lze však opět utratit pouze za práci a energii... po konečném počtu interakcí tedy skončí veškeré peníze v energiích a jelikož ty jsou hlavně z fosilních zdrojů, existuje přímá úměra mezi cenou a množstvím vyprodukovaného CO2.

2) Jezdit na elektřinu zatím není ekologické
Důvod: Elektřina se vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Účinnost její výroby, distribuce, skladování v bateriích a přeměny v motorech je stejná, ale spíše menší než účinnost těžby, rafinace, dopravy a přeměny benzínu na pohyb ve spalovacích motorech. Přesná čísla nemám. Nicméně je benzín značně zdaněn a tudíž je dražší na něj jezdit než na elektřinu, což je méně ekologické podle předchozího argumentu.

3) Jezdit na elektřinu přesto má smysl už nyní
Důvod: Elektrárna produkuje méně škodlivých exhalací než spalovací motor a navíc na místech, která nejsou hustě obydlena. Zbavuje to města nejhoršího smradu. Dalším důvodem je, že masivní nasazení elektrovozítek si vynutí pozitivní změny v distribučních sítích. Zpočátku nasazení elektrovozítek sníží přebytek vyrobené energie (v kombinaci s inteligentním řízením jejich nabíjení - a třeba i vybíjení ve špičce), později povede k její decentralizaci a nasazení alternativních zdrojů elektřiny. Pokud se elektřina stane většinovým médiem energie, zefektivní se zacházení s ní stejně jako peníze usnadňují obchod.

Technická fakta:
4) Alternativní zdroj elektřiny není jen ten směšný větrník
Slovo alternativní má negativní nádech už z principu. Větrníky a biopaliva zdiskreditovaly alternativní zdroje energie asi už nadobro. Jsou ovšem lokality, kde se větrníky vyplácejí. Stejnětak může mít smysl spalování mořské trávy i bez humanitárních důsledků. Zdrojů je spousta a asi by si zasloužily samostatnou diskuzi. To, že ČR z části těchto zdrojů (geo, hydro, vítr, příliv, slunce s výhradou..) skoro nic nemůže mít je ve světovém měřítku marginální. Proč v obchodě nenarazíte např. na nové generace levných fotavoltaických článků, které se přitom vyrábějí ve velkém, jednoduše nechápu.

5) Dojezd elektrovozítek
superkapacitory, akumulátory - dojezd se neustále zvětšuje. Naštěstí to vypadá, že už je vůle vyvíjet vážně míněné prototypy. I ten nejstarší model elektromobilu ujede tak 100km na jedno nabití. Opravdu potřebujete ujet denně více než 100km? Pokud by se dalo na dovolenou pohodlně vlakem, bylo by třeba auto s velkým dojezdem ?

6) Elektrovozítka nemají nudný zvuk a mizerné jízdní vlastnosti
V Le Mans se konal GP závod elektrických superbiků. Časy neznám, ale některé stroje ječely k nerozeznání od nazlobených šestistovek.

7) Rekuperace neznamená u elektromotorek zase tak významnou úsporu
Hmotnost motocyklu je poměrně nízká - kinetická energie při nízkých rychlostech (popojíždění ve městě) je malá. Účinnost rekuperace je značně snížena vysokým aerodynamickým odporem při vyšších rychlostech. Pokud se nesnažíte zabrzdit vyloženě na fleku, tak o značný podíl této energie tímto odporem přijdete. U elektrokol prý rekuperace prodlužuje dojezd dokonce jen v řádu procent.

Sociální aspekty:

Uvedu jeden příklad za všechno: V Zimbabwe umírají lidé po desetitisích kvůli svým vlastním problémům, ale umožňuje to poptávka po tantalové rudě. Tantalové kondenzátory se používají v každém zařízení s nějakou digitální elektronikou jako odblokovací. Je to nezbytné? NE Lze použít jiné a dokonce levnější součástky či prvky místo tantalu do nich, ale kvůli změně provozu by se musely na nějakou dobu zastavit výrobní linky. Designeri masové elektroniky navíc často používají tantalové kondenzátory zbytečně, protože jsou na ně zvyklí.== lenost něco měnit zabíjí

Některé katedrály se stavěly i stovky let. Ne, že by se to tak vždy protáhlo, panovník měl prostě vizi a byl spokojen, pokud se alespoň začala plnit. Umíte si dnes představit projekt, který by přesahoval celé generace? Společnost je atomizovaná a tvořená pussies a bullies - za takových podmínek se jen těžko dosahuje něčeho velkého.

Uff, jdu spát. Jestli budu mít náladu, tak dodám odkazy na články.
Předchozí
1 2
Následující

Elektrovozitka - fakta kolem nich

8.1.2010 v 12:58 | Nahoru | #31
Nečetl jsem všechny příspěvky, ale elektřina by v dohledné době masově fungovat neměla. Rozvodná sít na to není stavěná. Možná jako efektivnější bych viděl spalování vodíku v klasických motorech. Konstrukce auta se skoro n ezmění (žádné nákladná nová technologie výroby, výrazně jiné vybavení továren). Jen nevím jak je výroba vodíku energeticky náročná. Jestli se tudíš vyplatí. Klasické čerpací stanice by se na vodík daly upravit, tankování skoro stejné, z výfuku pouze voda. Jen motor bude mít přibližně poloviční výkon od benzímu.
Pokud elektřinu, tak by se nevyhnutelně musela podařit zvládnout jaderná fůze, pochybuju že by přechod na elektřinu ve všech vozidlech elektrálny a hlavně rozvodná síť zvládly. Pomíjím dojezd a dobu nabíjení.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

8.1.2010 v 13:02 | Nahoru | #32

Němec>a dá se nějak přepočíst jakým "výkonem" topí topení v aute zhruba? tzn. kolik energie by padlo na to vytopit auto čistě elektrikou.. ?


Výkon topení neznám, ale klimatizace má výkon 3-5 kW, příkon musí být logicky vyšší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

8.1.2010 v 13:07 | Nahoru | #33

Poggy>Výkon topení neznám, ale klimatizace má výkon 3-5 kW, příkon musí být logicky vyšší.



myslim ze tohle bude prikon klimatizace...

ad to topeni... odpadni teplo u spalovaciho motoru je brovsky... k te ucinnosti cca 30prcent je to 70procent odpadniho tepla.. jasne do chaldice jde cast.. neco jde do vyfuku apod.. ale i tak je jasny ze je k dispozici X kW ... kolik z toho se pak pere do kabiny nakym vymenikem je kus od kusu...

to nezavisle topeni - nafta - by to asi dost prodrazilo.. myslim ze nemcovo 2litry na 700km nebo jak to psal to nebudou...

(reakce na) Elektrovozitka - fakta kolem nich

8.1.2010 v 13:15 | Nahoru | #34

assassin>myslim ze tohle bude prikon klimatizace...

ad to topeni... odpadni teplo u spalovaciho motoru je brovsky... k te ucinnosti cca 30prcent je to 70procent odpadniho tepla.. jasne do chaldice jde cast.. neco jde do vyfuku apod.. ale i tak je jasny ze je k dispozici X kW ... kolik z toho se pak pere do kabiny nakym vymenikem je kus od kusu...

to nezavisle topeni - nafta - by to asi dost prodrazilo.. myslim ze nemcovo 2litry na 700km nebo jak to psal to nebudou...


Těch 3-5 kW se uvádí jako výkon kompresoru, ale dejme tomu do 6ti kW maximálně. K účinnosti. Pokud se dá věřit materiálům co máme ve škole od BMW, tak jejich nejnovější vznětový motory by měly mít účinnost 45%, což je dost. Ale otázka je kolik z tý účinnosti je využitý energie výfukových plynů, vzhledem k přítomnosti turba.
Nezávislé topení má známej v Tranzitu, prej mu bere 0,3 l na 30 minut provozu. Což by mohlo odpovídat přibližně ujetým 25ti km v provozu. Samozřejmě ne ve městě.

Naposledy editováno 08.01.2010 13:15:43

Elektrovozitka - fakta kolem nich

9.1.2010 v 13:31 | Nahoru | #35
Koukam, ze se diskuze rozjela trochu nekam jinam, ale i tak se clovek neco dozvi
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist