bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
 
22.12.2009 v 18:44
Ahoj,
Nedisponuje někdo z Vás grafem výkonu motoru v závislosti na teplotě nasávaného vzduchu?
Nebo popř, ideální teplota nasávaného vzduchu pro ideální výkon motoru?

PS: připadá mi,že pokud je vzduch chladnější pod cca 15 °C tak to šlape tak nějak lépe , a nebo je to subjektivní pocit?
Předchozí
1 2 3 4... 5
Následující

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 18:46 | Nahoru | #1
ne, studený vzduch je bohatší na kyslík, čili lepší spalování.

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 18:51 | Nahoru | #2
jj, je to tak, mě o v zimě jede tak až mi mrznou prsty Taky jsem si toho všimnul, že když je chladno tak to jede líp, je to tím jak píše illBearGuzzin

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:10 | Nahoru | #3
čistě teoreticky, kdybych dal před náporové sání punčochu s ledem ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:11 | Nahoru | #4

šmudla>čistě teoreticky, kdybych dal před náporové sání punčochu s ledem ?



projed se nekdy po velkym desti

2 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:13 | Nahoru | #5
Teď nevím jistě, ale každá moderní řídící jednotka (vstřikování) by měla mít korekci na teplotu a tlak vstupního vzduchu pro spalování. Při nižší teplotě venkovního vzduchu jde na přípravu směsi hmotnostně více vzduchu než třeba v létě. Pokud by řídící jednotka neměla korekci na teplotu a tlak, tak by v zimě byla směs chudší. Ŕídící jednotka se ale snaží o to, aby bez ohledu na nadmořskou výšku okolní teplotu a tlak, tak aby byl hmotnostní poměr palivo vzduch pořád stejný, resp. pořád stejný přebytek spalovacího vzduchu.

Ve válci je ale udržovaná konstatní spalovací teplota (mylím v moment zážehu) a logicky pokud je 0 tak na ohřev na spalvací teplotu potřebuji více paliva než když je teplota řekněme 30 °C. Navíc mi ale do výpočtu vstupuje Stefan-Boltzmannů zákon a ten říká, že ztráta tepla sáláním do okolí je úměrná T^4 !!! + navíc vliv ofukování větrem, tj. + palivo potřebné na vyrovnání ztrát tepla do okolí.

Takže mi vychází, že výkon bude v zimě nižší - prostě paliva to víc nesežere Graf nemám - okolik, tak to jde ale spočítat. Po ruc to teď nemám.

Naposledy editováno 22.12.2009 19:18:34

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:15 | Nahoru | #6

z-x-r>projed se nekdy po velkym desti



vyšší vlhkost vzduchu = vyšší odolnost proti klepání, souvisí to také s velkým výparným teplem vody atd.

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:18 | Nahoru | #7
Taky mi připadá, že mi teď ten náš DCi hovno dieslik letí jak splašenej, v létě je takovej unavenej řekl bych... Jinač po dešti to bylo něco, hlavně na pinckovi jsem to poznal, jel asi o 6 km/h víc a šel za plynem .
Asi to bude hustotou vzduchu a tím pádem lepším spalování

Naposledy editováno 22.12.2009 19:20:31

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:19 | Nahoru | #8
babuka> a není to spíš víc hustotou vzduchu, než obsahem vody?

Naposledy editováno 22.12.2009 19:20:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:22 | Nahoru | #9
Riddick> Ne, hustota vzduchu více závisí na jeho teplotě než na jeho vlhkosti
----

Jinak teda okolo 15 to vážně jezdí lépe. To asi bude souviset s chlazením. Jiná věc je potom -10 nebo -20.

Naposledy editováno 22.12.2009 19:34:41

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:30 | Nahoru | #10
babuka> aha, já myslel, že za to může vždycky ta hustota vzduchu... Což je třeba po dešti, to se markantě zvedne, ne? Někde jsem o tom právě četl a dostalo mě to, že za to nemůže vlhkost, ale hustota. A teplota taky no

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:39 | Nahoru | #11

Riddick>babuka> aha, já myslel, že za to může vždycky ta hustota vzduchu... Což je třeba po dešti, to se markantě zvedne, ne? Někde jsem o tom právě četl a dostalo mě to, že za to nemůže vlhkost, ale hustota. A teplota taky no



Při dešti se do vzduchu nedostane zas tolik vody - souvisí to s rosným bodem, tzv. vlhkým teploměrem a aktuální teplotou. Ale věř mi ... vlhký vzduch = větší odolnost proti klepání, chlazení.

Ono s tou vlhkostí to je dále komplikované.

Naposledy editováno 22.12.2009 19:48:41

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:51 | Nahoru | #12
a nenapadlo vás třeba roztažnost? Pokud osobně vím, tak plyn(v tmpř. vzduch) má při 15° a při 30° hodně velký rozdíl objemu. Z toho důvodu se do už menších turbodmychadel cpou vyměníky teploty, aby do spal. komor šlo více vzduchu. U turbokopresorů se dávají mezistupňové chladiče pro chlazení plynu mezi stupni a pak se získává větší tlak. Motor není vyjímkou...čím je menší teplota vzduchu, tím má menší objem, tím se dostává víc vzduchu do komory. Tohle je i jeden z principů NOS sad !!

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:54 | Nahoru | #13
a proč mají asi turbomotory mezichladiče stlačeného vzduchu?

Naposledy editováno 22.12.2009 19:54:50

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 19:59 | Nahoru | #14
Je-li tlak plynu konstantní, mluvíme o změně izobarické a stav plynu je pak určen
závislostí objemu na absolutní teplotě.
Tuto změnu vyjadřuje zákon Gay-Lussacův

V/T= konst

ale stejně ti nevím jestli těch 20°C rozdílu mezi současnou s běžnou teplotou vzduchu udělá alespoň jednoho koně navíc

to chce chladit mnohem víc.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:05 | Nahoru | #15
illMedvědGuzzin> nemáš pravdu...mluvíš o adiabatickém ději, který vzniká už při samotné kompresi...to je úplně něco jiného...tady se jedná o objem nasátého vzduchu, který hodně závisí na teplotě...Budeš se divit, ale i o těch 10°C to udělá mnoho....V r. 1987 na Porsche 962C pitomým vzduchovým výměníkem mezi sáním a turbem vytáhli výkon na 515 kw

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:07 | Nahoru | #16

Rawiri.Kawasaki>illMedvědGuzzin> nemáš pravdu...mluvíš o adiabatickém ději, který vzniká už při samotné kompresi...to je úplně něco jiného...tady se jedná o objem nasátého vzduchu, který hodně závisí na teplotě...Budeš se divit, ale i o těch 10°C to udělá mnoho....V r. 1987 na Porsche 962C pitomým vzduchovým výměníkem mezi sáním a turbem vytáhli výkon na 515 kw



jj, o tom jsem něco četl, v fyzice kovanej nejsem takže tohle je po dlouhém pátrání něco co mi utkvělo z gymplu.

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:08 | Nahoru | #17

toranaga>a proč mají asi turbomotory mezichladiče stlačeného vzduchu?



Tak to snad souvisí spíš s tlakem na sání (zas nemůže být příliš velký) a vzduchu jako takovému je potom napočítané adekvátní množství paliva (hmotnostní poměr). Tady je snad řeč o atmosférickém motoru

Jinak třeba u plynové turbíny Braytonův cyklus se také pro stlačení vzduchu používá vícestupňový kompresor s mezichladičem - jde také díky tomu o kompaktnost stroje.

Naposledy editováno 22.12.2009 20:11:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:11 | Nahoru | #18
Rawiri.Kawasaki> na 515 Kw a bez výměníku nevíš kolik to porsche mělo ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:15 | Nahoru | #19

babuka>Teď nevím jistě, ale každá moderní řídící jednotka (vstřikování) by měla mít korekci na teplotu a tlak vstupního vzduchu pro spalování. Při nižší teplotě venkovního vzduchu jde na přípravu směsi hmotnostně více vzduchu než třeba v létě. Pokud by řídící jednotka neměla korekci na teplotu a tlak, tak by v zimě byla směs chudší. Ŕídící jednotka se ale snaží o to, aby bez ohledu na nadmořskou výšku okolní teplotu a tlak, tak aby byl hmotnostní poměr palivo vzduch pořád stejný, resp. pořád stejný přebytek spalovacího vzduchu.

Ve válci je ale udržovaná konstatní spalovací teplota (mylím v moment zážehu) a logicky pokud je 0 tak na ohřev na spalvací teplotu potřebuji více paliva než když je teplota řekněme 30 °C. Navíc mi ale do výpočtu vstupuje Stefan-Boltzmannů zákon a ten říká, že ztráta tepla sáláním do okolí je úměrná T^4 !!! + navíc vliv ofukování větrem, tj. + palivo potřebné na vyrovnání ztrát tepla do okolí.

Takže mi vychází, že výkon bude v zimě nižší - prostě paliva to víc nesežere Graf nemám - okolik, tak to jde ale spočítat. Po ruc to teď nemám.



tak na to už asi dnes nemám mozek

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:16 | Nahoru | #20
šmudla> to nwm, ale byl to klasický starý šestivál boxer o objemu 2994ccm...takže asi nic moc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:16 | Nahoru | #21

Rawiri.Kawasaki>illMedvědGuzzin> nemáš pravdu...mluvíš o adiabatickém ději, který vzniká už při samotné kompresi...to je úplně něco jiného...tady se jedná o objem nasátého vzduchu, který hodně závisí na teplotě...Budeš se divit, ale i o těch 10°C to udělá mnoho....V r. 1987 na Porsche 962C pitomým vzduchovým výměníkem mezi sáním a turbem vytáhli výkon na 515 kw



Dobře ale platí to u běžného auta/motorky ... když to přeženu, tak při -40 by tojelo jak z praku. A to těžko. Jde o jistý počet úprav a ty jsou provedeny s ohledem na okolní podmínky a i na finalní výkon.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:21 | Nahoru | #22
babuka> to určitě...existuje určitě mezní bod, pod který nemůžeš vzduchu pod nějakou teplotou vhánět do válců...kvůli zahřívání při komresi...

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:22 | Nahoru | #23

standum>tak na to už asi dnes nemám mozek



hele v klidu, prostě každý motor/stroj pracuje podle nějakého cyklu Ottův cyklus, Rankinův cyklus atd. atd. a jsou prostě obecné metody jak zvýšit účinnost (teda jakou je jich několik) a i výkon.

No a já bych řekl, že při velmi nízkých teplotách mi u běžného reálného motoru klesá účinnost a proto mi asi neporoste výkon a těch 15 °C ... no v porovnání s +30 to prostě lépe chladí celý motor, ale něco jiného je -30. Nemám tady tabulky jen tak filozofuju. Tohle bez čísel nejde. Jinak přeplňování se dělá hlavně kvůli tlaku na sání a to bych řekl, že nesouvisí s tím o čem tady je řeč. To není atmosférický motor o čem byla řeč.

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:23 | Nahoru | #24

Rawiri.Kawasaki>babuka> to určitě...existuje určitě mezní bod, pod který nemůžeš vzduchu pod nějakou teplotou vhánět do válců...kvůli zahřívání při komresi...



jj to je fakt

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:24 | Nahoru | #25
Jinak co ještě k tý vlhkosti vím, tak některé stíhačky z 2.svět. (myslím Hurricane?nevím) ale určitě SAAB 900 měli řízené vstřikovaní vody(samozřejmě trošku) do sání hned po filtrech...snažili se tím ochladit vzduch a u té stíhačky se jim to povedlo myslím o 15-22% zvýšit výkon....jenže to žralo jak palivo, tak i vodu

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:29 | Nahoru | #26
voda se může dát i do paliva odkaz ale musí tam být přísada

jinak s vlhkostí na sání opatrně už při plusové teplotě může u špatně navrženého karburátoru docházet k námraze - a obecně u proudícího vzduchu

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:29 | Nahoru | #27
Chtělo by to postavit na stolici při 30 °C, 15°C a třeba při 0°C - a mrknout na křivku krouťáku a výkonu.
O kolik si myslíte že by tam byl nárůst nebo pokles v PS a N/m ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:35 | Nahoru | #28
U SAABu 900 byl výkon bez mezichladičů 107Kw a s mezichladiči 130kw

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:37 | Nahoru | #29
Rawiri.Kawasaki> a teplotu ochlazovaného vzduchu si nevzpomeneš?

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:37 | Nahoru | #30
šmudla> tak to opravdu nevím...
Předchozí
1 2 3 4... 5
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist