paolo_novy Přidat reklamu

Téma: ural nebo dněpr?
 
16.10.2009 v 21:48
Uvažuju silně o moto se sajdou. Volba padla na ruskou klasiku. A nevím, jestli radši urala nebo dněpra. Ne nový, něco staršího třeba ze 70-80 let.
Náhon na sajdu, jo nebo ne? Má to smysl? Sere se to?

2 reakcí na tento příspěvek ural nebo dněpr?

25.7.2020 v 01:38 | Nahoru | #1
Provedení pohonu sajdy je několik, ale pokud chceš něco, na čem se víc jezdí než opravuje, zbývá jediný.

Těch modelů, nebo generací na výběr je pár:

M72 (40. a 50. léta) výroba Irbit (z počátku Moskva) - na to zapomeň, je z toho předražený veterán, navíc jsou na prodej málo. Konstukčně bída, kvalita výroby a materiálu ujde. Nemá variantu s pohonem sajdy.

K750 (60. a 70. léta) výroba Kijev - je jich dost, cena není vysoká, ale papíry to nemá nikdy, lze jen veteránské se všema nevýhodama. Konstrukčně bída, kvalita výroby otřesná, materiál naprosté bláto. Spolehlivost minimální, životnost mezi generálkama zdaleka nejmenší ze všech. Všichni kamarádi, co to mají, do toho nakonec nacpali motor z Dněpra. Má variantu MV750 s poháněnou sajdou, ale je drahá ("veterán"). Má to diferenciál, v originále byl s uzávěrkou, ale všechny co jsem kdy viděl, ho už měly vyměněný za náhradní díl z Dněpra MT12/MT16 bez uzávěrky. Ta tam ale jde dodělat - pár druhovýrobních dílů z Polska.

Dněpr 650 MTxx (80. a 90. léta, výroba zkončila 2007) výroba Kijev. Běžně dostupné za rozumnou cenu. Novější prodané u nás nebo dovoz přes Polsko má obvykle papíry. Konstrukčně nejlepší z nabídky, ale kvalita výroby tragická, materiál naprosté bláto. U nás na tom jezdilo asi nejvíce lidí. Problém je, že slušné dily už nejdou koupit. Vše co se mi podařilo sehnat je buď druhovýroba z pochybných zdrojů, nebo origo díly nejhorší kategorie = zmetky co bez strojní úpravy nejdou ani namontovat. Varianta s poháněnou sajdou je MT16 - má to diferenciál, bez uzávěrky, ale jde tam snadno dodělat z polských dílů, ten hlavní převod je na to dělanej, vojenská verze MV650 ho měla. Ty hlavní převody ale potřebuješ mít 3: Na jednom jezdíš, druhý vozíš sebou jako náhradní a třetí doma opravuješ. Za rok protočíš v motorce klidně všechny tři. Konstrukčně nejsou špatný, kvalita je hrozná. Pozor existuje model MT12, což je jakási verze MT16 z příšerným motorem z K750.

Ural 650 M6x (60. až 90. léta) výroba Irbit. U nás moc nejsou, ale v poslední době to vozej Poláci z Ruska. Konstrukčně bída, kvalita výroby průměrná, materiál o dost lepší než v případě Kijevských výrobků. M67 vyrobené v 90. letech jsou výrazně kvalitnější než starší kusy, zejména od půlky 90. let, kdy už vyráběli v podstatě jen na vývoz na západ. Stroje z 80. let nejsou o moc spolehlivější než Dněpr. Existuje verze s poháněnou sajdou, diferenciál bez možnosti dodělat uzávěrku, obchodní název "Sportsman" - vyráběl se jen poslední 2 roky výroby, téměř nesehnatelný. Díly do toho diferenciálu také neexistují.

Pokud nemáš soustruh a frézu, na všechny předchozí modely rovnou zapomeň. Pokud jsi doteď generálkoval Jawy a rejže, tak Sovětské stroje ti ukážou, že ještě vůbec nic neumíš a posunou tvé schopnosti mechanika na takovou úroveň že profesinální mechanici k tobě budou vzhlížet s obdivem.

Ural 750 (2001+), výroba Irbit. Konstrukce o něco lepší nez 650, např převodovku může Dněprům závidět. Kvalita výroby a materiálu nesrovnatelně lepší než vše ostatní. Pouze u těhle modelů lze vůbec mluvit o nějaké spolehlivosti. Dostupné jsou běžně, prodávali se u nás, většina je ale dovezená ze západu jako ojetiny. V Rusku se téměř žádné neprodaly. Cena od 100K dle ročníku a stavu. Dnes na tom u nás jezdí nejvíc lidí, dříve jezdili na Dněprech. Verze s pohonem sajdy má pouze připojitelný pohon bez diferenciálu - lze použít na sněhu a bahně, jinak ne. Provozně je pohon spolehlivý.
Jednotlivé ročníky se liší spolehlivostí a náročností údržby tak jak přibývalo podílu dílů vyrobených na západě.
Do 2003 nebezpečný alternátor, kterému někdy praskla hřídel a ozubené kolo spadlo do rozvodů - stává se zřídka, ale následky jsou zlé. Od 2004 alternátor Denso s adaptérem. Lze koupit jen adaptér (není levný) a naroubovat alternátor ze Suzuki Swift.
Od 2007 tlumiče Sachs, které tlumí a kvalitní ozubená kola rozvodů a převodovky, naprosto spolehlivé italské zapalování, přední kotoučová brzda.
Od 2008 západní ventily a tvrdá sedla - není už nutné každé 2 roky sundat hlavy a zabrousit ventily.
Od 2014 problematické vstřikování Electrojet - nikdy se ho nepodařilo naladit na dobré přechody, nemá TPS - nelze doporučit
Od 2014/15 (nevím jistě) kotoučové brzdy na všech kolech. Na rozdíl od bubnovek to brzdí, ale vyžadovalo to časté seřizování. Nevím kdy/jestli to vyřešili.
Od 2019 Vstřikování Keihin.

Novější modely se spolehlivostí již vyrovnají současným japonským a německým motorkám. Ne že by se v Irbitu tak moc zlepšili, ale kvalita němců a japonců poslední roky natolik klesla.

Naposledy editováno 25.07.2020 01:57:07

(reakce na) ural nebo dněpr?

25.7.2020 v 10:16 | Nahoru | #2
Deadman> Díky moc za podrobný prehled pro mě asi teda připadá v úvahu ural po roce 2001, možná max teda 2.polovina 90.let a tam by to byl pro mě boj, ale taky vyzva
Jinak posledni odstavec mě rozsekal

(reakce na) ural nebo dněpr?

27.7.2020 v 15:41 | Nahoru | #3
Deadman> szuduju teď uralforum a jenom abych si utridil informace... Ty tam vystupujes pod nickem Michal?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist