"Ventilky kol mají při vysokých rychlostech v důsledku odstředivých sil tendenci k samovolnému otevření." A prý máme pevně utáhnout gumové čepičky.
Co je to za blbost? Na žádném motorovém vozidle, se kterým jsem kdy jezdil, neunikaly pneumatiky při jízdě cestovní rychlostí po dálnici. Setkal se s tím někdo z Vás? Dá se tomu nějak zabránit, popřípadě klesání tlaku aspoň zpomalit? Díky za rady.
Čepičky na ventilky
Tato velice důležitá a mnohdy podceňovaná maličkost není povinná, ale vzhledem k její ceně a možným důsledkům (odstoupení z tréninku či závodu nebo i havárie), jsem ji zařadil na toto místo. Čepičky na ventilky používat vždy kovové s těsněním a to buď obyčejné niklované nebo duralové v různých barvách eloxu. Plastové většinou nejdou spolehlivě dotáhnout a netěsní. Při vysoké rychlosti stroje může odstředivá síla, způsobená otáčením kola, působit na vnitřní součásti ventilku do takové míry, že může stlačit ventilek a tím způsobit za jízdy ztrátu tlaku vzduchu v pneumatice. Stalo se to kdysi i mně a mnoha dalším, za jízdy vám uchází vzduch, ale po zastavení se žádná závada neprojevuje. Zní to neuvěřitelně, ale všechny pružinky ve ventilech nejsou stejně tuhé a u některého se toto může projevit. Kovová čepička vše vyřeší. Po jízdě, pokud povolíte čepičku můžete někdy slyšet malé syknutí - únik tlaku, který se za jízdy uvolnil z pneu do prostoru pod čepičku. Většina ventilků to nezpůsobí, i když budete jezdit zcela bez čepičky, ale může se to stát a kovové čepičky jsou prevencí účinnou na 100%. Další možností je použití ventilku s 90° stopkou (obr. vpravo). Zde je další výhodou snadnější přístup k ventilu při huštění pneu.
Cena: 20 - 100 Kč za čepičky, 250 - 400 Kč za ventilku s 90° stopkou