mohl by mě někdo prosím popsat co přesně je to ten highsider a jak se to stane. Pochopil jsem, že člověk něco udělá blbě vykopne ho to a spadne.
1 reakcí na tento příspěvek Highsider co to a je a jak se to stane
[img] kružince[/b]
Styčná plocha pneumatiky se zemí, která je často velikosti pouhé dlaně, musí přenášet enormně velké síly. Jednou to jsou obvodové síly (působící podél roviny kola) vznikající např. při brždění a akceleraci, jindy se jedná o příčné síly (působící kolmo na směr jízdy) vznikající při průjezdu zatáčkou. Kammrova kružnice je pomůcka znázorňující vztah mezi příčnými a podélnými silami.
Brzdná síla, přenášená pneumatikou -1-, je znázorněna nahoru mířícím vektorem -2-. Naopak, při zrychlování působí v tomto bodě síla mířící opačným směrem, tedy dolů. Příčné síly jsou podle smyslu zatáčky znázorněny vektory mířícími pod úhlem 90° doprava nebo doleva -6-. Čím je příslušná síla větší, tím je delší šipka znázorňující její vektor. Pokud špička šipky vektoru přesahuje mez přilnavosti (kružnice -3-), znamená to, že se kolo na vozovce smýká, čili že výsledná síla překonává třecí sílu působící mezi pneumatikou a vozovkou.
Průměr kružnice vyjadřující mez přilnavosti závisí na okamžitých podmínkách (typ a stav pneumatik, zatížení motocyklu, rychlost jízdy, stav vozovky, apod.). Průměr kružnice odpovídající mokré vozovce za deště -4- je obvykle 60-70 % průměru kružince pro suchý povrch. Kružnice pro namrzlý povrch (tření sníženo na 10 % a méně oproti hodnotám za sucha) je znázorněna malým kroužkem -5- ve středu. Z velmi malého poloměru této kružnice vyplývá, že na náledí nelze s motocyklem střední váhy a těžším jet ani krokem, natož uvažovat o brždění těžké hmoty nebo dokonce o náklonech; sama tíha motocyklu totiž vždy způsobí, že minimálně jedna ze znázorněných sil přesáhne poloměr meze přilnavosti.
Kammrovu kružnici (ve skutečnosti to není úplně přesná kružnice) využíváme především proto, abychom si názorně ukázali vazby mezi podélně a příčně působícími silami. Ani ty nejlepší pneumatiky na světě nejsou schopny současně plně přenášet obvodové (podélné) i příčné síly. Obvodové a příčné síly se spolu skládají a vytvářejí vždy určitou výslednou sílu. Na obrázku např. příčná síla-6-(tvořená odstředivou silou v zatáčce) zdaleka nedosahuje meze přilnavosti, avšak při současném brždění se skládá s vektorem brzdné síly -2-. Výslednice vzniklá složením vektorů -2- a -6- se pak právě dotýká meze přilnavosti! V tomto stavu stačí nepatrné přibrzdění nebo zvětšení náklonu a pád je na dosah!
Kammrova kružnice nám však sděluje i jeden potěšující fakt: při téměř úplném (cca 99 %) využití možné velikosti příčné (odstředivé) síly (vektor -7-) lze do vzniku nestabilního stavu využít ještě více než celých 10 % velikosti obvodové (podélné) sil.
Při 50 % využití rozmezí příčné síly (vektor -8-) zbývá celých 85% obvodové síly, tj. možnost zvětšit brzdnou sílu (nebo akceleraci) o celých 85 %. V praxi zřídkakdy dojde k tomu, že jezdec využije více než 60 % příčných sil, a to i při velmi ostrém utahování zatáček, náklony v tomto rozmezí nepřesahují obvykle 30°.
Dejte si však pozor na dva časté a nebezpečné mylné závěry:
1. 50 % využití příčných v žádném případě neznamená, že můžeme rychlost v zatáčce zvýšit o dalších 50 %, protože velikost odstředivé síly je rovna druhé mocnině rychlosti. V praxi to vypadá tak, že ze stabilního stavu při 56 km/h lze zrychlit maximálně na 80 km/h, což je navýšení o pouhých cca 20%.
2. Úhel 45 stupňů, který svírá výsledná síla na obrázku, v žádném případě neznamená, že si můžeme dovolit náklon 45 stupňů. Z obrázku si proto nesmíte představit, že při náklonu 45 stupňů vám zbývá ještě 70 % brzdné síly! Při náklonu 45 stupňů jste již zaručeně na hranici možné velikosti příčnýhg sil, což by mělo být zřejmé i selským rozumem.