Kupodivu mam přesně stejné zkušenosti. Převodovky v kulatých modelech ČZ 450 a derivátech jsou bez problémů, ale ty dvouválce vážně zlobí.
Jinak tyčky vidliček se samozřejmě vytloukají směrem pod primární převode, tedy na straně osazení tyčky, ale i to se dá řešit. U menších jednoválců ČZ to řeším tak, že koupím tyčku do Jawy 640, která má stejné průměry, jen je delší a na gumovce (je zušlechtěná) jí zkrátim přesně na míru a co na tom, když bude o 2 vytlučené mm delší.
U motorů 634 a 640 je to větší problém, protože delší už se nekoupí, takže tam vyrábím kalenou podložku na míru na ten osazený konec (dají se použít i koupené podložky pod ložiska, když je zrovna ve Faborkách mají). Má to jednu nevýhodu (u J 634 a mladších), protože původní plechová vidlička je na tuto stranu delší, jak novější litá (měřeno od čepu zapadajícího do drážky v kulise), tak se mi jednou stalo, že byla podložka tak tlustá, až do ní ta vidlička narážela. Výsledek byl takový, že jsem musel chtě nechtě, dát tu litou, která je kratší. Nutno říci, že tento motor u mě najezdil s takto opravenou převodovkou cca 50 000 a pak jsem jej i s motorkou jako pojízdný prodal .
Oprava tohoto je ještě možná přepouzdřením pomocí osazeného pouzdra, ale je to otrava dělat, protože je obtížné najít správnou polohu původní díry, neb ta po tolika kilometrech bývá značně šišatá (v řádech desetin mm od běžného opotřebení a když to skládá nějakej stodolista kladivem, tak i celý milimetr či je ten nálitek ulomen ).
Naposledy editováno 13.02.2015 23:16:13
Mimochodem plechový vidličky nedoporučuji, alespoň ne v 638, tam mi ve dvou motorech postupně praskly všechny. Litá vidlička mi nepraskla nikdy. Ale s 638 jsem najel jen 100.000km takže ještě prasknout můžou.
Ta soustava hlavní a výstupní hřídele se za normálních okolností neprohýbá, jsou to dvě hřídele v sobě a ta hlavní uvnitř zasahuje až do prostoru ložiska té venkovní. Může mít ale vakl, v té výstupní hřídeli je bronzové pouzdro, když je vyběhané, jde snadno vyměnit. Neviděl jsem ho ale prodávat, takže to chce soustruh. Jediný případ, kdy se to celé prohne, je když někdo moc napne řetěz a ten při propružení ohromnou silou kříží výstupní hřídel i s tou hlavní uvnitř. Ložisko tohle nepodrží.
O tom, že by převodovka v 638 byla horší než v čízách, pochybuji. Na ČZ mě převodovka zlobila stejně a to jsem najel pětinu toho co s Jawou. Všechno má svoje mouchy - ČZ má šroub s aretační pružinkou co slábne a praská, 638 má zase problémové plechové vidličky a nepřesné řazení kvůli křivé nekvalitní výrobě, všude ohromné vůle. Ostatně motory Jawa 638 se až do zrušení výroby ve Strakonicích vyráběli v ČZ, očividně ne zrovna s láskou.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 | Jirka-Tajsn | 3 | 23.2.2024 v 09:17 Eddie83 |
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 | radys02 | 37 | 24.9.2023 v 18:22 krizak66 |
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 | Boss.trx850 | 9 | 5.8.2023 v 17:01 pech. |
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 | ddhu | 18 | 21.5.2023 v 11:27 papiboy |
JAWA 350/632, 638 výfuky krátké - d... Jawa 350/632, Jawa 350/638 | hurikans | 8 | 4.5.2023 v 11:42 mito7 |