bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: 2válec versus 4válec
 
17.3.2007 v 02:24
Tady na fóru už jsem několikrát četl názor, že 2vál má "vyšší krouťák" a "táhne líp odspoda". Není to nějaká hovadina? V autě mám 6válec a krouťák se se 4válcem nedá vůbec srovnat, tak jsem nějak předpokládal, že čím víc válců, tím v tomhle směru líp. Můžete mi to prosím kdyžtak někdo osvětlit?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 2válec versus 4válec

20.3.2007 v 23:16 | Nahoru | #1

Bubrak ZX9R píše: assassin: jaktoze se mensim vrtanim snizi sila? zustane preci porad 2x vetsi objem nad pistem (nez u 4valce), ktery vytvori 2x vetsi silu pri vybuchu (strilim od boku, asi to nebude linearni, vic se toho treba rozlozi do vetsich sten valce atp.)....... vem si treba takovy ukazkovy priklad, kdy ma valec proste stejne vrtani a u dvouvalce ma 2x delsi zdvih (2x delsi paka na klice), 2x vetsi objem a tedy silnejsi silu pri vybuchu (rekneme 2x) ........ no a pak je tam to, ze 4valec bouchne 2x casteji, proto tam ten mensi kroutici moment mame 2x casteji (a tim se kompenzuje cast tech vyhod)

takze jakoby X + Y - Z, kde X je vliv vetsi paky, Y je vliv vetsiho objemu ktery boucha a Z je vliv 2x mensiho poctu vybuchu za nejakou jednotku casu

ja doufam, ze to vysvetluju dobre jak to vidim, samozrejme se nekde mohu mylit, ale zatim mi to nikdo nevysvetlil jinak


Tak si ujasněme zakladní věc. Výkon lze výpočítat pomocí tohoto vztahu:

P = V * n * p / 60 / 2

kde
P...výkon [kW]
V...celkový objem válců [dm3]
n...otáčky motoru [1/min]
p...střední efektivní tlak (obsahuje už ztráty třením) [MPa]
60...převádí otáčky z 1/min na 1/s
2...počet otáček na pracovní cyklus, pro 4dobé motory 2 otáčky

Kdo se chce dozvědět o motorech víc, tak třeba zde: http://www.mjauto.cz/newdocs/motor/kap1.htm
Závěr je zřejmý. Výkon a potažmo ani kroutící moment motoru nezávisí na vrtání/zdvihu. Alespoň ne tedy přímo geometricky. Nepřímo však už ano. Dvouválec má válce s dvojnásobným objemem (celkový objem zůstává stejný), ale plocha válce naroste jen 1,59x (objem roste s třetí mocninou, plocha s druhou mocninou - pěkně vysvětleno v uvedeném odkazu). A tady je kámen úrazu, protože zatímco dvouválec má průtočnou plochu ventilů 2*1,59 tak čtyřválec má 4*1. Když tyto jednotkové plochy dáme do poměru zjistíme, že dvouválec má o 21% menší plochu ventilů. To vše při zachování poměru vrtání/zdvih. Ještě však u dvouválce nesmíme zapomenout na fakt, že celý klikový mechanismus musí přenášet dvojnásobné zatížení, musí být tedy pevnější a tedy i těžší.

Tyhle důvody vedou k závěru, že 2válec bude mít nižší otáčky a bude mít horší plnění ve vysokých otáčkách než srovnatelný 4válec. Z toho plyne, že OBJEM LZE NAHRADIT.

Nadruhou stranu má dvouválec výhodu ve větším "náboji"(angl. charge) v rezonancích v sacím potrubí. To je také důvod pro lepší kroutící moment v nižších a středních otáčkách. V MotoGP se někdy používají tzv. motory "big bang" kdy zapalují u 4válce dva válce zároveň, což přináší právě výhodu v lepším "náboji v sání" jako u 2válce při zachování výhod 4válce ve větší průřezu ventilů.

PS: Můj osobní názor je, že je náročnější na jezdce jet stejnou palbu na 4válci než na stejně výkoném 2válci.

(reakce na) 2válec versus 4válec

21.3.2007 v 08:58 | Nahoru | #2
Agathon> NO ja si myslim, ze da vetsi praci zkrotit 2val...

www.ppracing.cz
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist