Jak vysvětlit laikovi rozdíl mezi crossem a endurem?
Laik myšleno tak, že cross/enduro motorku pojmenuje teréní motorka.
Je moje definice
cross - umělá trať
enduro - přírodní trať
správná?
Nebo jak by to šlo vysvětlit lépe?
V klasickém závodě startují všichni najednou, v enduru, dříve soutěžích rozhoduje více kritérií, než jen čas, jezdci nemají o soupeřích skoro žádný přehled a vítěz je znám, až když rozhodčí spočítají výsledky.
Enduro slučuje jezdecké umění, vytrvalost, rychlost, mechanickou zručnost. Provozuje se v přírodě na různých cestách – širokých i úzkých, spletitých, technických – i mimo ně, projíždí se lesem, kamením, vodními toky, bahnem, vyschlými řekami a potoky.
Motocykly pro enduro jsou terénní motocykly, vycházející z motokrosových modelů, ale homologovány pro silniční provoz a musejí být opatřeny státní poznávací značkou. S ohledem na ekologii musí mít speciální homologované pneumatiky a přísné limity hlučnosti.
Jezdci startují po trojicích v minutových intervalech. Motocykly jsou přes noc uloženy v uzavřeném parkovišti. Délka trasy je většinou okolo 80 – l00 km a jezdci okruh absolvují první den 3x a druhý den 2x. Trasu musí jezdec absolvovat v předepsaném čase, okruh je rozdělen na úseky, na který je dán čas. V pěkném počasí jsou stanoveny A časy, B časy jsou pomalejší, např. při dešti. Na okruhu je většinou l nebo 2 rychlostní zkoušky a l enduro test.
Rychlostní zkouška je vymezená trasa, jakou znáte z motokrosu, ale zde ji jezdec jede jen jednou. Enduro test je měřený úsek okruhu, např. těžký výjezd lesním úvozem. Součty všech časů dávají výsledné pořadí. Vyhrává jezdec s nejmenším součtem času.
Samozřejmě jsou účastnici rozdělení podle obsahu motorky, dnes i podle věku a také, zda jezdec má licenci mistrovskou nebo je přihlášen jen do přeboru.
I.S.D.E.
Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž vznikla v roce 1913 jako zkouška spolehlivosti motocyklů a zručnosti jezdců. Toto poslání si zachovává, ale dnes je mimo spolehlivosti rozhodující hlavně i rychlost. Mezinárodní trofej FIM věnoval roku 1913 britský svaz výrobců a obchodníků s jízdními koly a motocykly. V roce 1949 nahradila FIM původní (ztratila se během 2. světové války v Německu) putovní cenu, antickým stříbrným pohárem s víkem z doby Jiřího III. Stříbrná váza byla výsledkem subskripce členských svazů FICM od roku 1923, vypsané z podnětu Nizozemské motocyklové federace. V roce 1949 ji FIM nahradila antickým stříbrným pohárem s víkem z doby Jiřího II.
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl cross/enduro
PS: Soused na chate ma v garazi 2 skvosty.Jawu 90 cross s SPZ (!),ale bez svetla,pry jsou ale uz problem dily a pak Jawu 250 Cross,ktera ma 3x vetsi vykon nez klasicka Jawa 350.Jeho kluci na tom jezdi po vesnici,polich a lese a hlavne ta druha jmenovana je peklo na kolech Tu prvne jmenovanou setri a normalni jezdeni maji 350/640.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl cross/enduro
puffy>Z trochu jineho pohledu by mne zajimalo,jak to je s crosskou v normalnim provozu.V inzeratech na motoinzerci se da filtrovat i treba podle STK a najde se tam dost cross,ktere STK maji.Jenze nikde SPZ a svetla to taky nema (misto blinkru jsou ruce ).Jak je toto resene?Cross muze mit taky SPZ a svetla se daji pridelat?
PS: Soused na chate ma v garazi 2 skvosty.Jawu 90 cross s SPZ (!),ale bez svetla,pry jsou ale uz problem dily a pak Jawu 250 Cross,ktera ma 3x vetsi vykon nez klasicka Jawa 350.Jeho kluci na tom jezdi po vesnici,polich a lese a hlavne ta druha jmenovana je peklo na kolech Tu prvne jmenovanou setri a normalni jezdeni maji 350/640.
Hmm, ale Jawa 90 cross má slovo "cross" pouze v názvu...Sem tam se dá najít motokrosová motorka postavená na papírech, ale je to fakt málokdy...a hlavně to podle mě postrádá absolutně smysl, protože enduro je enduro a ne kroska s SPZ...
Sviceni je povinne,svetlo to nema,takze predpokladam,ze by to na cestu nemohlo ani ve dne.Nebo jsou na to nejake vyjimky?Proste mne to zajima.Nedokazal jsem o tom nic najit jak to je,nebo proc to tak vubec je.