globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak brzdit až do ABS
 
17.7.2023 v 21:55
Každou chvíli někde čtu, že někdo má sice ABS, ale ještě nikdy nebrzdil tak, aby ho vyzkoušel. Nejde mi to do hlavy. Já si naopak "zavrčím" ABSkem klidně při každé jízdě. Jak předním kolem, tak zadním, klidně na čistém suchém asfaltu, s dobře prohřátýma gumama. Asi je někde něco špatně...

a) je na mojí CB500X přecitlivělé ABS a vrčí už když ostatní motorky ještě normálně brzdí?
b) mám šmejdské nepřilnavé gumy? (nějaké Dunlop, origo z továrny Honda, najeto kolem 5.000 km)
c) dělám něco špatně já, špatná technika brzdění?
d) ti lidi prostě ještě nikdy nezkusili za tu brzdu pořádně zabrat?

Edit: abych to uvedl na pravou míru... půlka lidí tady mě pochopila tak, že mi to ABS vrčí málem při každém ubrání plynu, a druhá půlka zase tak, že jezdím pořád naplno a před každým semaforem to stavím na přední. Není to ani tak, ani tak. Jednoduše se chci svoji motorku naučit ovládat co nejlíp, a k tomu je podle mě potřeba vědět, kde mají brzdy svoje limity. Já jsem si ty limity myslím docela spolehlivě našel, vím co udělat, abych se na ně dostal. Zkrátka si umím tím ABSkem zavrčet na jakémkoliv povrchu (to neznamená, že to pořád dělám). Tím že vím, co udělat, taky vím, co nedělat, abych se na ty limity nedostal. Což byl můj cíl. Je mi jasné, že dražší motorky mají lepší techniku. Ale i tak mi nejde do hlavy, že by na sebelepší motorce nešlo nasimulovat takový manévr, při kterém by se ABS ozvalo. Pokud nezasahuje nikdy, tak tam nemusí být, ne? A pokud existuje nějaká situace, při které zasáhne, tak by ta situace měla jít nasimulovat, ne?


Naposledy editováno 04.08.2023 00:43:32
Anketa: Lidi si ještě nikdy nevyzkoušeli ABS, protože...
nemají tak přecitlivělé ABS jako já
3%
1
mají lepší gumy než já
3%
1
umí na rozdíl ode mě brzdit
68%
21
prostě za to ještě nikdy pořádně nezabrali
16%
5
nemají tak přecitlivělé ABS jako já
3%
1
mají lepší gumy než já
3%
1
umí na rozdíl ode mě brzdit
0%
0
prostě za to ještě nikdy pořádně nezabrali
3%
1

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

19.7.2023 v 22:41 | Nahoru | #61

Snowball píše: Podle tabulek se standardní brzdná dráha z 50 km/h počítá 28 metrů (reakční doba průměr 1 sekunda, za tu dobu ujedeš bez brždění 14 m, a pak 14 m samotné brždění) pro auto, motorka by na tom měla být průměrně ještě hůř. Takže takových frajerů, kterým stačí jen 20 m, bude asi jako šafránu. Zítra si to zkusím změřit



Pro získání řidičského oprávnění na moto máš dnes limit max.12m .
Reakční doba se nepočítá, jezdí se to na uzavřené ploše "od čáry k čáře".
Maty umí cca 8m, což dá dle mého skromného názoru s ABS i cvičený šimpanz..

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 12:11 | Nahoru | #62
U Matyho jsem dělal řidičák a zpětně jsem rád, že to bylo právě tam. Vlastně náhodou.
S kámošem jsme se rozhodli, že si uděláme papíry, tak jsme zašli společně do jedné auto/moto školy co jsme měli poblíž. Kámoše přijali, mě vyrazili s tím, že nedošlápnu oběma chodidly.
Když jsme pak zpětně debatovali a porovnávali naši výuku, teoretickou i praktickou, tak jsem moc rád, že jsem skončil právě v Kolíně. Maty a jeho kolega Petr jsou lidi na pravém místě.

Sorry za off..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 13:24 | Nahoru | #63

assassin píše: Snowball> taky se to dost blbe simuluje brzdenim od cary se da namerit jak kdo ovlada motorku a reakcni doba zas pujde otestovat nejakym pokusem. Kluci z gymkhany urcite budou tech nejlepsich par procent, pak se bude prehrabovat v nas, v tom zbytku…

Ale na vlastnim prikladu muzu rict, ze beznej pilot z ulice kterej si i mysli, ze je rychlej, tak vubec brzdit neumi… me to trvalo par let na okruhu, nez jsem se aspon zacal priblizovat klukum co jezdi… jsou trate, kde brzdim z kopce a uz nemuzu za paku vzit vic, protoze uz to neudrzim na ruce - svoji vahu proti riditkum az loni jsem na nekterych tratich brzdil se zadnim kolem nad zemi … tohle bych v provozu nenatrenoval do smrti.

Ty ABS systemy a zvlast ty u drahych motorek asi docela zamichaji kartami…



Prečo nevedia brzdiť? To fakt nik nechodí niekde na parkovisko toto trénovať?

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 13:27 | Nahoru | #64
jdu900fire_blejt> jakoze jsi ochotnej na parkovisti najit limity a treba i prasknout o zem se svoji silnicni motorkou?

nevim, jak ostatni, ale ja takhle trenovat nechodil... a co tak vidam, tak moc pilotu co potkam na silnici taky ne...

2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 13:35 | Nahoru | #65
Nejsom ochotný ale pripúšťam, že sa to stať môže...zatiaľ až tak nehranarím ale každý deň hodina na place. Som exot?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 16:36 | Nahoru | #66
TomasNBK> děkujeme za pochvalu, snažíme se
Kolega Petr

Naposledy editováno 20.07.2023 17:20:18

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 18:04 | Nahoru | #67

jdu900fire_blejt píše: Som exot?

Úprimne povedané, myslím si, že si výnimka. Nie tak zriedkavá, ako popisuje Assassin, ale väčšina netrénuje.

Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 21:43 | Nahoru | #68
ABS je cesta k tomu, aby ses co nejdřív vypleskl. Spoléháš na něco, co evidentně nevíš, jak funguje.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 21:58 | Nahoru | #69

jdu900fire_blejt píše: Nejsom ochotný ale pripúšťam, že sa to stať môže...zatiaľ až tak nehranarím ale každý deň hodina na place. Som exot?



Čau, keď sa môžem opýtať, s čím chodíš hodinu denne trénovať na pľac? S H-D ? Máš ho na fotke. Čo máš za motorku? No, k téme, na ceste v bežnej premávke krízové brzdenie je u mňa posledná možnosť pred pádom. Snažím sa z toho vykorčuľovať, pozerať tam kde môžeš ísť, kde je šanca prežiť lebo nikdy nevieš aký je povrch na ktorom brzdíš. ja som ten povrch videl pár krát zblízka, keď som už ležal na asfalte. Ináč ABS je podľa mňa paráda na tých cestách po ktorých teraz jazdím (hnusné koľaje od kamiónov a vidno ich až keď v nich ležím) ABS nemám, len som o tom počul, síce syn to už má na XSR 700. tak si to vyskúšam.
Koľaje sú svinské v tom, že človek si myslí , že je na rovnej ceste čapne za brzdu a...... leží. Keď má ABS tak sa vezie ďalej. Potom pri rozbore pádu zistím , že poloha pneumatiky je pri brzdení taká, akoby som bol vo veľkom náklone. Našiel som brzdné stopy na boku pneu. V takom náklone by som na prednú brzdu ani nepomyslel. Ani na zadnú.

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 22:01 | Nahoru | #70
dva_hrnce> Ha, tak to je dobrý Ne, to já děkuju!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 23:05 | Nahoru | #71

krokoš píše: Čau, keď sa môžem opýtať, s čím chodíš hodinu denne trénovať na pľac? S H-D ? Máš ho na fotke. Čo máš za motorku? No, k téme, na ceste v bežnej premávke krízové brzdenie je u mňa posledná možnosť pred pádom. Snažím sa z toho vykorčuľovať, pozerať tam kde môžeš ísť, kde je šanca prežiť lebo nikdy nevieš aký je povrch na ktorom brzdíš. ja som ten povrch videl pár krát zblízka, keď som už ležal na asfalte. Ináč ABS je podľa mňa paráda na tých cestách po ktorých teraz jazdím (hnusné koľaje od kamiónov a vidno ich až keď v nich ležím) ABS nemám, len som o tom počul, síce syn to už má na XSR 700. tak si to vyskúšam.
Koľaje sú svinské v tom, že človek si myslí , že je na rovnej ceste čapne za brzdu a...... leží. Keď má ABS tak sa vezie ďalej. Potom pri rozbore pádu zistím , že poloha pneumatiky je pri brzdení taká, akoby som bol vo veľkom náklone. Našiel som brzdné stopy na boku pneu. V takom náklone by som na prednú brzdu ani nepomyslel. Ani na zadnú.



Ahoj súhlasím s tebou, že núdzové brzdenie je prostriedok ultima ratio....Je jasné že ak k tomu dochádza príliš často, tak niekto používa zručnosti na úkor úsudku.
Prečo jazdíš také zlé cesty??? To je "komárňanská diaľnica" ?
Nie, ten HD predávam za kamaráta. Mám cbr900rr.

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS

20.7.2023 v 23:12 | Nahoru | #72
každá motorka to má jinak, některý výrobce preferuje maximální brzdění (tzn.ABS sedne až když to jinak nejde), některý preferuje zatáčení a tak to spina brzo.
to nic nemění na tom, že bych zkusil vyměnit přední pneu, která si klouže víc než je zdrávo...
mám čínskou Jawa 350 OHC a tam spíná ABS i při brzdění před křižovatkou, dělá to přední pneu stará 5 let...
u ostatních motorek co mám to nedělá, takže bych začal tou pneu, než ti to někde klouže a budeš to mít dražší...

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 06:25 | Nahoru | #73
jdu900fire_blejt> čau, fuj, už som sa zľakol, že jazdíš tú gimkanu,( tá hodina tréningu na pľaci) či ako sa to volá na harikovi. chcel som ti napísať, že , teda aj som to napísal, ale vymazal, že: na tom H-D sa nedá ani jazdiť, nie to ešte skúšať nejaké brzdenie. , tu čo bývam teraz cca 5 rokov sú strašne doje...né cesty od kamiónov, samá koľaj a klopiť sa dá len na kruháči. Odtiaľ chodia jazdiť na Počúvadlo, aj som raz bol, s kamošom z práce, ale to radšej ísť na okruh . Na okruhu som ešte nebol ani raaz v živote. Síce je tu motokárová dráha v Nových Zámkoch a chodia tu jazdiť aj Maďari na pitoch. trénujú tu.

No, k téme, bude to zrejme ako píše Netopír, každá motorka to má ináč. ale ako píše Snowball, že mu to ABS rapká furt, to sa mi nepáči. Veď kde môže toľko brzdiť? A stále do zásahu ABS. Ono to rapkanie ABS dáva tiež zabrať kotúču a tomu uloženiu , teda keď je plávajúci. Možno by bolo vhodné skúsiť takú istú motorku ako brzdí , nejakú predvádzačku a potom uvidíš - Snowball čo a ako. Držím palce pri skúšaní.

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 10:34 | Nahoru | #74
Netopyr> abs a hlavne ty jednodussi jako je treba na jawe nemaji moc moznosti jak fungovat, nez ze opravdu detekujinprokluz kola - tzn u te jawy opravdu k prokluzu dochazi a je to nejspis kombinace super pneumatiky a podvozku co evidentne taky moc nestiha

Abs motorek nacpanejch senzorama umi i zatacet, ale to je trosku jina liga…

Ono to tak bylo vzdy i u aut, kdo ma srovnani funkce bs u fabie a u auta za milion+ tak to zna…

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 11:35 | Nahoru | #75
Před křižovatkou, kde jsou místo asfaltu namazané hrboly, je snadné přinutit jednoduché ABS k funkci. Předpokládám, že tomu modulátoru je jedno, jestli blokuje zadní nebo přední kolo, a začne pumpovat do obou brzd.

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 12:46 | Nahoru | #76
Krautkopf> jasný, pokud si zapřeny o ruce a neumoznis přední vidli ty hrby filtrovat, tak si kolo čichne vzduchu a ABS se může zbláznit, to je jasný..
Ale na rovném čistém suchém asfaltu se dostat v přímém směru k zásahu ABS, tam je něco špatně u řidiče, ptz kdo jde na brzdy s citem a postupně přidává, ten dá spíš zadní kolo do luftu..

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 15:14 | Nahoru | #77
Tak jasne, ze nejsnazší je k cinnosti probudit abs na rolete, ale u dražších stroju kde to kolo udržuje kontakt s vozovkou diky funkcnimu odpruzeni to neni tak snadny.

Ve Fabii/octavii mi to na roletach pred křižovatkou regulérně odbrzdilo, az to kolikrat vydesi - u dražších aut jsem nic takoveho uz nezazil. Poznám, ze abs zasahuje, ale auto dal “normalne” brzdi…

Podobny je to s ASR - u levných aut se zapnutým nejde nic vyjet, ve volvu jsem to naopak nikdy nevypnul…

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 15:24 | Nahoru | #78

assassin píše: u dražších stroju kde to kolo udržuje kontakt s vozovkou diky funkcnimu odpruzeni to neni tak snadny.

To je dobrá pripomienka, ale samozrejm 500-ka do tejto kategórie asi patriť nebude.

2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 17:59 | Nahoru | #79
Stejně mi nejde do hlavy, jak může "drahý" ABS vědět, kdy už má začít kecat do brzdění a kdy nechat brzdy pracovat bez zásahu, ještě dřív, než dojde k prokluzu.
To by takovém případě musel stroj vědět jestli je vlhko/sucho, teplo/zima, jaký tlak, jaká guma...což asi u těhle proměných není zas tak složité, ale co povrch?

Tonda jede po hrubém asfaltu.
Franta jede po ledu.
Oba jedou vedle sebe a vezmou za brzdu stejnou silou.
Stejná mašina, stejný parametry.

Zatím co Tonda udělá stojku, tak Franta má co dělat aby si nerozbil hubu.

Podle mě musí vždy dojit k malé ztrátě trakce, byť na zlomek ms aby ABS začlo něco dělat.
Pak už z podstaty otázky je jedno, jestli je ABS "přecitlivělé", k tý ztrátě došlo. Tudíž až po chybě se ukáže co drahý ABS umí.
Ale jestli dle ankety spíná dřív, tak tomu nerozumím, nebo to má rozbitý...a nebo je řídící jednotka Sibyla v2.0...

Naposledy editováno 21.07.2023 18:00:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 18:07 | Nahoru | #80
TomasNBK> drazsi hracky vyhodnocujou situaci asi 100x za sekundu,takze pred ridicem maj porad naskok

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 18:12 | Nahoru | #81
Kubák> To máš samozřejmě pravdu. Ale i kdyby 1000x (čemu by se dalo i věřit), tak vždy ale až po řidičově chybě...

Naposledy editováno 21.07.2023 18:13:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 18:16 | Nahoru | #82
TomasNBK> Rek bych,ze nez my zaregistrujem,ze se neco deje,motorka uz se s tim pere..Sterk v zatacce treba ridicova chyba neni,ja uz jsem se naucil ani neubirat,ona si to prebere..Az se to posere,budu zirat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 18:28 | Nahoru | #83
Kubák> Tak ještě jednou. Já netvrdím, že to musíme zaregistrovat. Jen říkám, že když se tazatel diví proč mu "vrčí" ABS jak píše, tak za to prostě bere moc a nebo má něco v nepořádku. Rozhodně to není tím že, je ABS cíťa. Cíťa může být až když dojde k prokluzu/chybě a jelikož je to "drahý" ABS tak o tom vůbec nevím. Já mám třeba levný ABS a to mi i kňourne (pískne) guma, než se uráčí něco dělat. Štěrk samozřejmě není chyba řidiče, ale to sem vnášíme další proměnou. Nějaký programátor se tu určitě najde, o jednom minimálně vím. Ti by nám mohli objasnit kostru programu ABS myšleno vstupy/podmínky/výstupy....Za mě princip pořád stejnej. Ale rád se nechám vyvést z omylu

edit: tou chybou je myšleno předem splněné podmínky např -zadní kolo ve vzduchu- které mají za úkol vpředu ABS sepnout automaticky (příklad). Ale nic jako predikce "začnu kecat do brzd dřív než se stane velký špatný". Ale to jsme zase na začátku u těch dovedností...

edit2: celou dobu vztaženo na motorky. U auta plnýho kamer, čidel, lidarů, radarů a bůhví čeho to je možná jiném levelu

Naposledy editováno 21.07.2023 19:52:57

Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 20:18 | Nahoru | #84
Já mám teda osobně na motorkách cca 200tis.km (spíš o fous víc) a vlastní motorku s ABS mám dva roky a na ní mám 6tis.km.
Takže ve jedné stopě mám pouze cca 6 let zkušeností na "firemních" motorkách a předek mi nikdy nezasáhl, zadní pouze pokud je to "chtěné".

A vlastně jen jednou v životě jsem litoval, že ho nemám, kdy jsem kvůli lani hodil highsidera přes zadní brzdu z "leknutí" ..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 20:20 | Nahoru | #85
TomasNBK> Nezabúdaj na to odpruženie, čo tu spomínal Assassin. Dobré odpruženie robí zázraky, pretože koleso vo vzduchu sa môže rýchlejšie roztočiť a potom sa pretáča, aj keď dopadne na zem. Pokiaľ odpruženie udrží koleso na zemi, tak k šmyku ani nedôjde, pretože tá sila nedokáže prekonať trenie.

Spomenul som si, že som bol raz s kamarátom, ktorý má Bandita, a spomínal, že sa práve za mnou dosť trápil s trakciou, kým ja som žiaden problém (ani aktiváciu TC) nepostrehol, a tiež sme dospeli k tomu, že to bude odpružením.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 20:21 | Nahoru | #86
Metric> nebo řidičem
Mě osobně to trvalo pár sezón, než jsem pochopil jak projet plynule bez paniky zatáčku na rozbitém povrchu

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 20:26 | Nahoru | #87
TomasNBK> to mas samozrejme pravdu, ale kdyz mas treba naklonovej senzor + alcelerometry tak muzes v primce nechat kolu vetsi prokluz - hloupé abs musi mit více kompromisní nastaveni. Taky je rozdíl v te freq s jakou si jednotka “ocuchava” senzory na kolech, drazsi jednotka s rychlejším cpu reaguje rychleji…

Atd atd…

(reakce na) Jak brzdit až do ABS

21.7.2023 v 22:48 | Nahoru | #88

dva_hrnce píše: Metric> Mě osobně to trvalo pár sezón, než jsem pochopil jak projet plynule bez paniky zatáčku na rozbitém povrchu



Tady se furt hledám Je zajímavý, že do pravé je panika daleko menší než do levé...

assassin> Jasný to je bez debat. Jsem si vědom těhle fíčur a rozmanitosti komponent. To moje remcání je jenom vztažený na cb500x a vrčící ABS, tam tenhle high-tech nenajdu.

Jak brzdit až do ABS

22.7.2023 v 18:53 | Nahoru | #89
Snowball: Jedine ABS co jsem kdy zkusil bylo v GSX-R1000 2017 nez jsem ho vyhodil. A jeho kecani mi do brzdeni na okruhu bylo celkem obtezujici. Zvlast proto, ze ty brzdny manevry byly takovy jakoby nejisty, a taky se mi po sepnuti ABS menila poloha packy, a dalsi brzdy byly zase rozevlaty protoze jsem nevedel kde to presne zabere.

Vyhodil sem pres zimu ABS, a jina motorka.

A spravny brzdy jsou citlive namacknout (to jest vlastne jen pribrzdit, aby se stlacilo odpruzeni a guma zakousla), a pak velmi rychle az na plny brzdy, a v klidu si letet do zatacky plus udrzet zadek na asfaltu aby pomohl s brzdenim I kdyz Toprak ho ma klidne ve vzduchu, a nezda se ze by brzdil hur nez zbytek pole.

Pokud ti "snadno" vrci ABS, tipnul bych si kombinaci nahovno predniho odpruzeni, nahovno predni gumy, a nahovno (panicky) nastavenyho ABS V provozu jsem ho na ty Suzuki rozvrcet nedokazal, a to si myslim ze v porovnani s klukama na okruhu celkem brzdim

Jak brzdit až do ABS

22.7.2023 v 19:57 | Nahoru | #90
Napadlo mě, jestli to není blbě naprogramované - tím myslím, že snímače na předním a zadním kole dávají signál rozdílného kmitočtu z důvodu jiného průměru kol a když se zvýší tlak v brzdovém okruhu na nějakou úroveň, začne to ABS kopat. A zároveň to neukáže chybu.
edit - má to vůbec kontrolku ABS, rozsvěcí se před startem?

Naposledy editováno 22.07.2023 20:01:25
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist