globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nabuzení jawa 250
15.7.2023 v 16:48
Zdravim, potřeboval bych poradit - zdědil sem kejvačku a po zprovoznění sem zjistil že mi to nedobíjí. V hospodě chlapi řikali, ze když to dlouho stálo musí se to nějak nabudit, ale nikdo nevěděl jak se to dělá. Pokud někdo víte prosím poraďte. Jelikož sem na eletriku antitalent a dokážu tak akorát vyměnit žárovku potřeboval bych návod pro debila. Dik moc za rady. Aleš

1 reakcí na tento příspěvek Nabuzení jawa 250

15.7.2023 v 17:20 | Nahoru | #1
Jednoduše připojíš stejnosměrnej zdroj napětí na budící vinutí toho dynama. Dělávalo se to buď přímo z baterky nebo nějakou primitivnější nabíječkou.
Nejjednodušší je vyhodit aspoň jeden uhlík aby byl odpojenej rotor a připojit napětí na 61.
Začne téct proud skrz budící vinutí a tím se ty póly namagnetujou (oni teda jsou z magneticky měkkýho materiálu takže tam nezůstane nic extra silnýho ale je to nutný na to aby se dynamo rozběhlo). Stačí malou chvilku a pak nastartovat.
Stejným způsobem se to dělá když chce člověk obrátit polaritu dynama.
Na to oživení by mohlo stačit vyhodit jeden ten uhlík a jen zapnout zapalování (proud tam pujde přes kontrolku dobíjení).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabuzení jawa 250

15.7.2023 v 17:45 | Nahoru | #2
combust> dik za radu ale sem na eletriku fakt antitalent takže se eště zeptám : na tu 61 napojím plus i mínus z baterky? na jak dlouho cca 10 vteřin? nemám tam tu kontrolku dobíjení, spínačka je v kapličce - takže zapnutím zapalování bez uhlíků to nepůjde?

Nabuzení jawa 250

15.7.2023 v 21:18 | Nahoru | #3
To bude asi problém v relé, možná v kabeláži, nejlepší je elektronická náhrada AEV Kroměříž místo původního. Bylo proměřeno co jde do baterky?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabuzení jawa 250

15.7.2023 v 22:02 | Nahoru | #4

AlexDvaka píše: combust> dik za radu ale sem na eletriku fakt antitalent takže se eště zeptám : na tu 61 napojím plus i mínus z baterky? na jak dlouho cca 10 vteřin? nemám tam tu kontrolku dobíjení, spínačka je v kapličce - takže zapnutím zapalování bez uhlíků to nepůjde?



Jestli to nemá kontrolku tak bude jednodušší to prostě připojit přímo. Jeden pól baterky na kostru, druhej na 61. Pokud to máš originál a nikdo na tom neobracel polaritu tak je to + na kostru a - na 61 (u těch starejch s ampermetrem to pak ukazuje opačně proudy). 10 sekund musí stačit. Hlavně nezapomeň odpojit ten rotor jinak to zaručeně přetíží baterku a bude to mít tendence se točit.

Naposledy editováno 15.07.2023 22:09:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabuzení jawa 250

16.7.2023 v 15:45 | Nahoru | #5
combust> kostra je na - takže dát + na tu 61? vím že se ptám jako blbec ale nechci to nějak zničit

Nabuzení jawa 250

16.7.2023 v 16:52 | Nahoru | #6
Dřív právě měli jawy na kostře plus, tím buzením to lze změnit. Tudíž si to nabuď dle toho, jestli chceš na kostře + nebo -. Podle kostry si pak kup relátko od aev a budeš mít klid.

Nabuzení jawa 250

16.7.2023 v 18:38 | Nahoru | #7
myslím že je lepší nabudit na kostru mínus.
Při klasickým kladívku pokud nepředělá na bezkontaktní zapalování jsem kdysi kdesi četl když jsem to řešil na své sportce , že kostření plusu dělá více pecky na kladívkách , já jí přebuzoval na kostra mínus.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabuzení jawa 250

17.7.2023 v 00:04 | Nahoru | #8

AlexDvaka píše: combust> kostra je na - takže dát + na tu 61? vím že se ptám jako blbec ale nechci to nějak zničit


Originál 250/353 měly ukostřenej +pól (dělali to tak ze zvyku, z funkčního hlediska v tom není rozdíl) .
U tý verze s ampérmetrem je v případě změny polarizace ta mrzutost že při změně polarity to pak ukazuje opačně (musí se pak rozebrat ten budík a otočit magnet).

Takže pokud je to originál tak na 61 patří -, jestli už to někdo předělal tak pak je to otázka na posledního provozovatele.
Pokud to bylo v originálním stavu a ty jsi připojil baterku tak že je mínus na kostře tak netuším co to mohlo udělat.
Takže jak to napsal kac v #6 - nabuď to na takovou polaritu jakou chceš, připoj tak baterku a pak řeš jestli to dobíjí atd. Je dost možný že to není jen o tom nabuzení ale je prostě něco kaput (na těch dynamech umělo selhat všechno - rotor, stator i relé).

(reakce na) Nabuzení jawa 250

17.7.2023 v 14:01 | Nahoru | #9
combust> Ke kostření + pólu se snad dospělo proto, že to míň opaluje středovou elektrodu svíčky. Ale to se samozřejmě bavíme o začátcích automobilismu a tehdejších svíčkách a zapalováních.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3881, 3882] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116460 Včera v 23:11 Borntobewild
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka rg250 10 14.3.2024 v 14:17 Mňojo
Jawa 353 Jawa 250/353 Kývačka pornopoet 3 9.3.2024 v 08:28 cmiral
Jawa 250 problém s kolesom Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka Lithwick 12 25.2.2024 v 12:11 udinar
Konec velkých techničáku [1, 2] Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 57 23.2.2024 v 22:37 CBRlitrRR


TOPlist