Byl jsem si po nějakém přemýšlení a hledění do schémat jistý, že se musí jednat o čidlo teploty vody. Zároveň jsem si všiml během seřizování ventilů, že mám dost špinavou chladící kapalinu zelené barvy (musel jsem odpojit trubku chladiče a vypustit kapalinu a zelená se prý do motorek dávat nemá, tak ji vyměním). Takže s tím vyměním i termostat, určitě bude celý zalepený...
Vše už mám doma a šlo se rozebírat. Ejhle, po proměření vykazují obě čidla stejné hodnoty i při různém zahřátí, takže zde problém nebude.
Se zkaženou chutí jsem ještě v hrnci s teploměrem vyzkoušel oba termostaty. Nový otevírá při 68°C, starý při cca 62°C, jak se mu zrovna chce. Mají otevírat při 71°C a plně otevřeny být při 85°C.
Výborně, jedná závada odhalena.
Při montáži věcí zpět jsem si ale všiml, že termostat je ve svém uložení volný! Má být přitlačován přírubou do hlavy válce. Příruba má hloubku 8.5mm, díra v hlavě 9.9 a termostat (starý i nový) 0.8mm. To dává 0.7mm vůli! Nevím, jestli se jedná o konstrukční chybu, nebo předemnou někdo přírubu zbrousil, ale určitě to není dobře, protože voda tak může okolo termostatu stále proudit.
Pokusím se pod termostat vložit okrouzek 42x1mm a uvidím.
Snad to pomůže, ale to vyzkouším až na jaře. Ještě se ozvu.
Jinak kdyby zajímala někoho ještě moje teorie příčin této vady:
Kolem termostatu a skrze vadný termostat (otvírá moc brzy) proudí neustále voda. Málo, ale proudí. Jelikož je termostat i s čidlem teploty v hlavě a pumpa kvůli zavodnění dole, má termostat s čidlem vždy tu nejteplejší vodu. Dle mého názoru trochu nešťastně umístěné čidlo teploty vody...
No a tak dochází k neustálému vyměňování vody v motoru, válec je studený, ale hlava teplá. Bohužel na provoz a start motoru teplá hlava nemá moc vliv... Je potřeba ohřát válec a píst (spalovací komoru) Čidlo si ale myslí, že je motor již teplý a tak dává moc chudou směs. Ve skutečnosti je teplá jen hlava.
Snad se tato teorie potvrdí a opravou netěsnosti termostatu a výměnou za nový bude voda v motoru běhat normálně, ohřívat motor rovnoměrně a až bude potřeba, pustit vodu do chladiče a dávat tak pravdivé údaje řídící jednotce.
S tím mi také zapadá i to, že trubka z chladiče do pumpy je teplá chvilku po startu (měla by být studená až do těch 71°C) a ohřev oleje trvá neskutečně dlouho (třeba 20km než mám horkou převodovku).
Odkaz na video, kde jsem znázornil vůli termostatu:
Naposledy editováno 29.03.2022 20:57:15
Ještě mě napadá slabá baterie, které dala zima dosti zabrat a vypadá navíc ještě původní (baterie Okyami, r.v. motorky 2006). Ovšem problém byl už minulý rok a možná i dýl, teprve od minule ji vlastním... Často se taky stane, že při takovém těžkém startu chytne právě v moment, kdy pustím startér->problém baterie. Ale než koupím novou, tak zkusím toto:
Ještě jsem se totiž dočetl, že by to mohla dělat zapalovací cívka. V servisním manuálu je na stránce 8-54 a 8-55 zkouška zapalovací cívky a fajky. Proměřím a uvidím.
Hodnoty dle manuálu:
Odpor fajky: 10kOhm při 20°C (zapojení jednoduše na vstup a výstup na svíčku)
Primární odpor zapalovací cívky: 3,4-4,6Ohm při 20°C. (zapojení na dva vstupní konektory)
Sekundární odpor zapalovací cívky: 10,4-15,6kOhm při 20°C (zapojení na spodní konektor-na opačné straně než je výstup na svíčku; a výstup na svíčku)
Napadá mě ještě, mohla by se cívka/fajka za studena chovat správně a za tepla špatně? Motorka jinak běží naprosto parádně, nechcípe, jde po plynu... Možná jen po naloženém kotli má mírně vyšší volnoběh než normálně, ale to neshledávám chybou...
Zatím a ať už to lítá bez závad!
Edit: Proměřil jsem fajku, oba obvody zapalovací cívky, čidlo teploty vody a vzduchu, vše v pořádku dle manuálu. Očistil jsem jsem ještě značně zaoxidované kontakty cívky a asi o 5mm zkrátil kabel do fajky (aby chytla nový závit). Opět za slušného počasí vyzkouším, ale nejspíš kupuji novou baterii a snad už bude klid. Půjdu do BANNER BIKE BULL GEL 50801, GT9B-4 ( YT9B-BS ), 12V - 8AH.
Edit:
Koupena nová baterka a závada je vyřešena. Tolik obštrukcí a měla v tom prsty baterka... Aspoň je vše v cajku :)
Naposledy editováno 09.05.2022 21:04:31
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jak vyměnit rozdvojený výfuk, Umí t... Yamaha MT-03 | Svipe | 12 | 1.5.2024 v 09:11 Medved |
Yamaha MT-03 vysoké otáčky při star... Yamaha MT-03 | Radik55 | 10 | 18.4.2024 v 10:24 Radik55 |
budíky Yamaha MT-03 | peldik1 | 1 | 31.3.2024 v 11:52 Fili68 |
startování Yamaha MT-03 | captur | 3 | 6.10.2023 v 00:20 assassin |
Zaseklý utahovák řetězu Yamaha MT-03 | Miloš_Gavenda | 20 | 18.9.2023 v 06:42 Robinsson |