globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Utahovací moment matek drátů v kolech
17.6.2021 v 11:51
Zdar borci, nevíte náhodou, jaký je moment na matky špajchen supermoto ráfku? Ideálně přímo moment na drátu Aprilie MX 125, ale myslím si, že jakýkoliv jiný motard kolo bude taky relevantní. Aspoň plus mínus, nemůžu to nikde najít. Díky moc!!
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 12:17 | Nahoru | #1
Musíš co nejvíc, dokud se ti neprotočí klíč, neprojde nipl ráfkem, nebo neprdne drát!
Pak je ještě druhá varianta, že jenom tolik, až po poklepání nebudou dráty drnčet, ale vydávat jasný zvuk. Ale to je pro sraby.

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 12:31 | Nahoru | #2
na dratu neni moment, v dratu je predepinaci sila, resp. po prepocitani skrz prurez je v nem napeti..

predpeti vypletu je jak spravne uvazujes, docela dobry dodrzet v rozumny mire takze kohla uplne neposlouchej,.. konkretni tahy ve vypletu tvyho SM ti nepovim, ale drat je drat, a ocel je ocel, takze pocitej tech 220-280MPa.. tzn. skrz prurez tvejch dratu si to prepocti na tu silu v N a skrz velikost zavotu pak jeste na moment niplu.. easy..

jinak kohlova metoda se zvukem neni v jadru spatna, a pouzivam ji k dopinani nesymetrickych vypletu kol na kolo, ale pak si k tomu jeste sezen jeste kytarovou ladicku a prepocitej si z delky dratu(struny) kterej ten "jasnej zvuk" ti to ma vydavat.. páč vono takovy tricarkovany G je taky celkem "jasnej zvuk" ovsem drat a rafek maji jaksi mez pevnosti zejo...

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 12:44 | Nahoru | #3
Kohlstein> díky za radu!
kerut> díky za detailnější rozbor, zkusím to asi udělat tak, že to prostě podotahuju jak se mi to bude zdát. Ten přepočet asi nezvládnu

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 14:07 | Nahoru | #4
Hlavně aby z toho nebylo vejce. Ono to zas tak jednoduchý není.

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 14:10 | Nahoru | #5
Kerut: jen niple jsou v podstate matice a jdou utahnout na moment - delaji se primo momentaky na niple.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 14:28 | Nahoru | #6
assassin> no vzdyt nikde nepisu ze ne, ne ? jen mu popisuju jak k tomu prislusnymu momentu dojit pokud ho nezna

Pretis> jakej tam mas prumer dratu ?

Naposledy editováno 17.06.2021 14:30:07

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 14:53 | Nahoru | #7
kerut> je mi jasný že to nemůžu dotahovat jen tak jak se mi zachce, jakože s tou ladičkou mi to přišlo celkem reálné zkusil bych si jestli všechny dráty na zadním kole mají stejný tón a podle toho potom dotahoval na tom předním kole. Ale to je asi dost sci-fi lepší bude zjistit si moment. Nejsem teď doma abych přeměřil dráty ale Aprilie píše Nipple D3.5 takže předpokládám že jsou 3.5mm. Když mi napíšeš vzorečky tak si proměnné už dosadím

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 14:59 | Nahoru | #8
jestli tomu nerozumíš tak na to nesahej, tvým dotahovaním akotat rozhazís rafek a kolo bude šmajdat, je to stejné jako u bicyklu, musíš se naučit kolo vycentrovat a pak teprve mužeš sahat po centrklíči na niple u motorky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:14 | Nahoru | #9
pretis> no realny to je, ale spocitat(spis kvalitne odhadnpout) frekvnci struny je tezsi nez spocitat si ten moment... (+ prevest frekvenci na prislusnej ton ci pulton,..)

pro 3.5mm tak 1-1,5Nm, vic tam nedavej..

jinak for example: dejme tomu v dratu 250Mpa, na nerez je to tak akorat rekl bych (nezapominej ze je to jen predpeti, pri provozu se tam bude jeste neco pricitat !!)
prurez dratu prumeru 3.5mm bude neco jako 9.6mm2 (zakladka, zejo..), takze napinaci osova sila bude cca 2400N,
a utahovaci moment bude na hrubo neco jako = sila v KN * stredni prumer zavitu * treni.. (to uz je stredni skola)

tzn hodne zhruba spocitas ze nemas jit pres neco jako 2,4*3,3*0,2 = cca 1,6Nm..

jinak ty momenty vs prumery vs material dratu a niplu budou nekde urcite tabelovany, ale nechce se mi hledat...

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:26 | Nahoru | #10
Tak hlavně kdo tady chce co dotahovat na moment, když niple budou přirezlé k ráfku a v závitu a celé to bude dohromady pojištěné stoletým bordelem.
Prostě se klíčkem poklepou dráty a ty volnější se zlehka přišponují.

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:31 | Nahoru | #11
kerut> Pises mu - na drátu neni moment - ale on nic o momentu na drátu nepsal... ja jen ze se ptal na moment jakej ma nastavit na momentaku a dozvěděl se o tom jakej vybrnkat tón na ladicce

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:32 | Nahoru | #12
Kohl> naopak, dela se to celkem bezne jak uz psal Assassin,.. to jen my co nemame malej momentak ale nastesti mame aspon sluch si to komplikujem skrz stupnice

E: Assa> voci ti snad nepitvali ne ?


Naposledy editováno 17.06.2021 15:36:03

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:36 | Nahoru | #13
Kerut: na zasranym a zarezlym kole ten momentak taky neni top metoda, ale tak predpokladam, ze u SM budou ty kola čistý.

Jen teda to neni uplne levna hračka, ja ho treba nemam a pujcuju si ho :) jen uz z hlavy nevim kolik tam dávám, byli jsme na moudrech u angel wheels

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:38 | Nahoru | #14
kerut> Tak z te prvni vety je jasny, ze se pta na moment niple a z druhe vety je jasny, ze ho to zajima u konkretni motorky, jen to nestastne formuloval.

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:39 | Nahoru | #15
assassin> vsak mu taky nepisu ze je debil, jen jsem mu tu nestastnou formulaci nezaludne, neagresivne, pratelsky vypichl ..a hned v dalsim odstavci nastinil jak k tomu momentu dojde, s jasnejma tonama zacal expert z jeseniku, ne ja

Naposledy editováno 17.06.2021 15:41:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:46 | Nahoru | #16
kerut> Než tady začneš s těma svýma debilníma rozborama, tak se vrať na tu základku kvůli nakloněné rovině a zjisti si, co je to stoupání závitu. Blbe

2 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:54 | Nahoru | #17
To kolo je úplně čisté i všechny dráty, měnil se tam celý ráfek a celé se vyplétá nanovo tj není tam ani pneu. Tak jsem chtěl získat nějaký +- moment abych aspoň věděl od čeho se odpichnout. A jinak tam se nemá co jiného utahovat všichni víme o čem se tady bavíme Nakonec jsem se spletl a drát má 4mm, zkusim si to přepočítat podle kerutova postupu.

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:56 | Nahoru | #18
Ajaj, tady se to zase zvrhlo

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 15:57 | Nahoru | #19
Kohlstein> proč ČŮRÁKU ?

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:06 | Nahoru | #20
Ale notak přece si tady nebudeme nadávat kvůli mému dotazu ohledně bradavek na řáfku

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:11 | Nahoru | #21
Tak MX KTM utahujeme 6Nm. Jestli to pomůže

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:19 | Nahoru | #22
pretis> Jestli to fakt počítáš podle výmyslu toho debila, tak bude možná přesnější podívat se na hodiny a podělit čas teplotou vzduchu. Jednotky si zvol sám, furt to vyjde líp.

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:24 | Nahoru | #23
jestli ti to pomuže je začínam pul otačkou na niply a jedu všechny draty , ale ja se tím živím

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:28 | Nahoru | #24

assassin píše: Tak MX KTM utahujeme 6Nm. Jestli to pomůže


6Nm už je dost, na tu MX 125 by možná stačilo 5Nm. Ale stejně to bude muset odhadnout jako 5kg/10cm, protože jak píšeš, momenťák na špajchny se půjčuje od profíků, kteří dělají jenom kola.

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:38 | Nahoru | #25
Kohlstein> Jo to nejspis jo, nebude na tom skákat xx metrové skoky :D

Naposledy editováno 17.06.2021 16:39:11

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:46 | Nahoru | #26

pretis píše: To kolo je úplně čisté i všechny dráty, měnil se tam celý ráfek a celé se vyplétá nanovo tj není tam ani pneu. Tak jsem chtěl získat nějaký +- moment abych aspoň věděl od čeho se odpichnout. A jinak tam se nemá co jiného utahovat všichni víme o čem se tady bavíme Nakonec jsem se spletl a drát má 4mm, zkusim si to přepočítat podle kerutova postupu.



Čau, píšeš , že máš ráfik a koleso nanovo urobené. Keď som to robil chlapcom ( teda myslím robil kolesá vymieňal výplet a opravoval kolesá) tak som to poskladal, somzrejme so zárukou a po 500 km mali ku mne prísť na kontrolu a tak som to koleso dal do prípravku a znovu ho skontroloval. Stále a každý kus, nikdy , ale nikdy som to nenechal tak. Tie špice si museli do ráfku sadnúť a keby mi niekto do toho babral, tak to musím robiť celé od znova. Pekne by ma nasral.

Keď to ideš robiť sám,všetka česť, ono , ale je lepšie zájsť k niekomu kto to robí( vie to urobiť) a sa pozerať a sa trošku naučíš. Dobre sa to naučí na bicyklových kolesách. Ja som to robil takto zhruba: po výmene som to dotiahol na dotyk. Potom každý špic po takej istej polohe kľúča podľa uhlu. Napr. 30 stupňov =pol otáčky. : Potom som na to nahodil indikátorové hodinky a som to doladil. Ono sa to ľahko píše , ale dokedy som sa to naučil trošku to trvalo, hahaha. Ináč moja rada znie sám to ani neskúšaj lebo to zle skončí. Napríklad poškodíš ráfik vymláti ti tam otvory , jeden špic dotiahneš viac , prípadne ti to utrhne dieru v náboji , alebo utrhne špic . Rozdrbe ti to potom celé koleso . Keď urobíš aspoň päť bicyklových kolies a budú funkčné potom sa už nebudeš pýtať na fóŕe.

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 16:57 | Nahoru | #27
assassin> hergot ale snad taky zalezi na prumeru dratu ne ? i pul milimetru na prumeru je uz nekolik cvterecnich milimetru rozdilu, a to uz je v napeti v dratu secsakra rozdil.. u ty KTM jsou podle toho momentu nejaky 4,5mm draty ne ?

...jako u kohla bych to chapal ale ty brute ?

(reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 17:13 | Nahoru | #28
kerut> Pisu na kolik utahujeme draty na ktm. To je cele. At to klidne pretis dotahne na 1,6Nm max ...

Draty na ktm kolech maji 4mm prumer.

Jeste jsem hledal, KTM manual udava 6Nm, KTM original tool je nastavenej na 5,4Nm

Ja bych tyhle kola utahl tak na 4Nm

Naposledy editováno 17.06.2021 17:31:47

Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 18:04 | Nahoru | #29
Dobře, díky moc kluci za názory, ještě popřemýšlím jestli to teda nedat někomu kdo to opravdu umí..

1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech

17.6.2021 v 21:09 | Nahoru | #30
Dotahovat na moment je blbost.
Pokud to zapletes, musíš začít centrovat, hlavně axiálně a na střed, pak docentrovat načisto.
Pak klidně tím poklepem ověřit napětí, protože tenzometr těžko seženeš.
Pokud je vycentrovaný a zdá se to měkký, pak dotahuj vždy o stejný kus, tedy optimálně 1/2 otáčky všechny dráty, ověřit. Pokud málo, znova.

Ale moment je ti k ničemu, obvykle se výrazně rozchází, nehledě že tvrdá krátká a měkká dlouhá strana má rozdílné napětí.

Tenzometry fungují na bázi měření průhybu, ale to neřeš. Abys měl korektní info kolik kilo tam je, musí být tenzometr kalibrovaný na konkrétní drát od konkrétního výrobce a ještě pokud je kónický, tak je daná poloha pro měření....
Lze použít ale pro porovnání, zda jednotlivý drát neni volnější než jiný, bez znalosti hodnoty.

Dělá se to opravdu na pohmat a u motorek na ucho a stačí.

Stejně to po prvním svezení povolí a znova, pokud je to ručně dělaný.

Centrovaci automaty co máme ve fabrice sice pracují s momentem, jako hodnotou pro nastavení minimální tenze, protože jedině to umí mašina změřit a regulovat za provozu.
Ale i tam se to určuje podle změření výsledků po vypadnutí kola tenzometrem.

Pokud zaplétáš, je ideální mít šroubovák s nabroušeným hrotem a všechny dráty dotočit na stejno, až hrot vytlačí šroubovák ze záběru.
Náhradní metoda je, všechny niple utáhnout při zaplétání o stejný počet otáček.

Tak se vyhneš vajíčku.

Odstranit vejce je vyšší škola centrování, srovnat stranově je proti tomu sranda.

Centrovat některé motorky je taky radost, například BMW má křížení tak, že to reaguje úplně jinde než bych čekal
Je třeba si zkusit představit kam se mi to bude deformovat, je to mimo střed a pod úhly, navíc jedním dratem ovlivním skoro celý výplet...
Jestli to neznáš, máš solidní rébus

Naposledy editováno 17.06.2021 21:18:49
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Netahá někdo motorky z itálie za do... Aprilia MX 125 MaraMolnár 7 16.2.2022 v 17:46 Gahan37
Aprilia MX 125 - výměna válce Aprilia MX 125 smejk33 6 17.8.2021 v 23:12 smejk33
Aprilia mx 125 zkušenosti prosím? d... Aprilia MX 125 Spagy. 10 18.9.2018 v 17:29 LukášKavlík
Přívěra Aprilia MX 125 Vendamx 12 27.4.2018 v 10:05 mito7
Jde škrtit 125 na 50 Aprilia MX 125 SMloveSM 10 26.4.2018 v 20:44 karavanista


TOPlist