globalmoto_duben_nolan





Téma: RVM by Jawa
 
7.10.2020 v 13:27
Ahoj jen bych se chtěl zeptat co říkáte na RVM by Jawa 500 a pokud ji někdo vlastní tak jaké má z ní pocity a zkušenosti. Díky za rozumné odpovědi.

Naposledy editováno 07.10.2020 16:40:30

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) RVM by Jawa

10.10.2020 v 09:58 | Nahoru | #1
Johny_R>

Jednu věc ale v případě vývoje J 650/660 popřít nelze. Motor kupovaný do J 650 v okamžiku, kdy se ta motorka začala dělat (2004) již byl zastaralý, nepoužíval se v prvomontáži BMW ani Aprilia, ba naopak byl určen do čtyřkolky. (Navíc to byl karburátor v době, kdy ostatní už měli stříkačky.) Z tohoto důvodu má různé drobné rozdíly oproti původně motocyklovým motorům (od odlišného olejového filtru přes jeden karburátor atd...). Svého času jsem zaslechl, že ty motory byly kupované už jako ND.

Druhý podobný případ je právě J 660, protože motor v ní se v sériové motorce objevil v roce 2004, ovšem v Jawě se sériově objevil až v roce 2011 v prvních Sportardech. Časový rozdíl si snadno každý spočítá sám, nicméně poznámka ze vzpomínky jednoho jeho majitele, co mi kdysi vyprávěl - Sportarda prý chtěl koupit už v roce 2009, kdy byl ofiko představen jako motorka pro sérivou výrobu, jenže fabrika to pořád odsouvala, odsouvala, tak se dočkal po aktivním urgování až v roce 2011. To taky o něčem svědčí.

Každopádně za mě k tomu jedna poznámka:
Vývoj takové motorky je velmi náročná věc a to né jen kvůli složitosti tohoto výrobku, ale taky právě vzhledem k Euro normám. Pokud chce někdo takovou motorku postavit a prodat, pak jí musí postavit a začít prodávat v reálním čase a né se s vývojem plácat 5 a více let, protože po takové době se všechno změní a může se začít s vývojem znovu. Na jednu stranu je sympatické, že se do takového vývoje pustí a chtějí vlastní motorku, na tu druhou je ale nutné k tomu manažersky nějak přistoupit, aby to taky fungovalo taky ekonomicky. Toto se tam podle mě moc neděje, protože je otázkou, zda měla a má Jawa dostatečné vývojové kapacity na vývoj vlastní motorky (natož litrového motoru) a na druhou stranu, zda není lepší si ten vývoj alespoň částečně někde zaplatit a dostat tu motorku brzo do světa za rozumnou cenu. Druhou takovou manažerskou složkou je i to, že se na jejich motorkách pořád "recyklují" stále stejné součástky, což k dalšímu vývoji moc nevede. Kupříkladu J 660 obě verze - nádrže obou verzí jsou z výlisků stávajících nádrží na J 350 (Retro nebo 640 klasická), různé plasty jsou recyklované opět z 640 nebo Dakara... a to podlě mě nemůže vést k vývoji opravdu nové motorky (jako se tomu stalo svým způsobem u 650). On ten praktický dopad je třeba ten, že nádrž na J 660 Sportardu je pak malá (neboť je v ní ještě čerpadlo a dno má dost vysoko), takže motorka má dojezd nějakých ubohých 250 km, což není v kategorii cestovních endur nic moc a rozhodné né konkurneční výhoda. Toto je třeba podle mě obrovská škoda, protože mít ta motorka větší nádrž, tak je to jen k lepšímu a zákazníci (cestovatelé) to uvítají.

Howgh!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) RVM by Jawa

10.10.2020 v 10:41 | Nahoru | #2
Sofía> Čau co se týka karburátoru tak Honda XL 700V Transalp měla karburátor až do konce své výroby v roce 2013 myslim. Začali s výrobou 600V v roce 1986 (1986-2000) a od té doby 650ka(2000-2008) a 700ka (2008-2013). Naproti tomu V-Strom od 2003 stříkačka takže ne všichni tolik inovovali. Můj názor je že Hondě prachy nescházeli na to aby udělala stříkačku.

(reakce na) RVM by Jawa

10.10.2020 v 15:34 | Nahoru | #3
Sofía> S tvým příspěvkem souhlasím ve všech bodech. J650 znám do detailů i to, že to je motor určen pro Can-Am. A Tvá slova o vývoji a vše okolo jsou přesná. Skvělý příspěvek!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist