globalmoto_duben_nolan





Téma: Charakteristika / značení pružin
 
29.4.2020 v 19:59
Fakt jsem se snažil guglit, ale nenašel jsem. Mohl by mi někdo poradit, jak se značí pružiny, charakteristika?

Vybírám alternativu pro zadní tlumiče a standardní osazení pružin tam je 46-17-25-200, nebo případně jen 17-25. Co je těch 46 a 200 vím, vnitřní průměr a délka. Ale těch 17-25? Předpokládám, že to má něco společnýho se zátěží, resp. charakteristikou při určitém zatížení. Ale netuším, co ty dvě čísla vyjadřujou...

1 reakcí na tento příspěvek Charakteristika / značení pružin

30.4.2020 v 13:21 | Nahoru | #1
tuhost pruziny bude zalezet na spouste faktoru - zdvih napriklad. pokud mas vidlici se 100mm a druhou se 150mm a maji obe fungovat ve stejnych podminkach - tzn stejne velke nerovnosti, tak samozrejme ta s kratsim zdvihem musi mit tuzsi pruzinu.
Stejne tak s tou hmotnosti, nezalezi jen na nakladu, ale i na hmotnosti toho stroje. co se tyka vetsiho zatizeni - napriklad se spolujezdcem, tak idealne by to chtelo na jizdu se spolujezdcem jinak tuhou pruzinu, coz neni mozne, takze se to resi vetsim predpetim, ale je to kompromisni reseni.

ja treba mam ve vidlici na sportu pruziny s tuhosti 10N/mm

jo ted koukam, ze to resis u zadnich tlumicu - tam jde jeste o prepakovani - mechanickej prevod od zdvihu kola na zdvih tlumice. v tvem pripade jde nejspis o nejakou starou motorku, kde jsou dva tlumice a primo ukotvene na kyvce. tam je prevod danej tim v jakem miste na kyvce je tlumic upevnen. kdyz bude v pulce tak prevod bude cca 1:2 tzn pokud ma tlumic zdvih 50mm zadni kolo bude mit zdvih 100mm .. stejne to pak funguje se silama. srovnavat se supersportem nemuze, protoze uz dlouho maji supersporty jen jeden tlumic a navic trochu komplikovanejsi prepakovani na nej pro dosazeni vetsi progresivity ke konci zdvihu. ten mechanickej prevod se meni v prubehu zdvihu tlumice… muze za to sinus, cosinus….. to se tedy deje i u tlumicu klasicky pridelanejch na kyvce a zalezi i na umistneni jejich horniho uchytu - jakej uhel sviraji s kyvkou.

tipnout tuhost pruziny od oka jde spatne. jde to spocitat a castecne je potreba ten vypocet korigovat empirickymi zkusenostmi, co se odpruzeni tyka, nejde vse spocitat, protoze nejde ciste jen o mechaniku - tlumeni kmitajici soustavy, ale i pocity jezdce a ty se do vypoctu zahrnuji dost obtizne.

firmy co se specializuji na vyrobu podvozku maji pro tyhle ucely sestavene kalkulatory, kam nasypes dulezite parametry a ono ti to vyplivne tuhost pruziny.

U pruzin na centralni tplumice se caasto hodnota tuhosti udava v librach potrebnych na stlaceni pruziny o jeden palec… takze tam najdes cisla ala 500 … jen abys v tom mel jeste vetsi gulas

Naposledy editováno 30.04.2020 13:30:26

(reakce na) Charakteristika / značení pružin

30.4.2020 v 13:46 | Nahoru | #2
assassin> díky za guláš.

jo, jde o párový zadní tlumiče. ale ne na ničem starým. i když... no, prostě RE Interceptor 650, ani ne rok starý. Obecně to s těma pružinama samozřejmě chápu, jen nevím, co si prostě mám představit pod údajem 17 N/mm. O čem ta hodnota vypovídá?

V principu mi jde o to, že originály jsou tak nějak indicky měkký a houpavý, zvlášť při jízdě ve dvou. Chci je nahradit YSS, viz výše. V katalogu je ten typ udáván pro tuhle motorku. To je OK. Teď mi jde o to, jestli ty YSS pružiny náhodou nebudou mít stejně houpavou indickou charakteristiku. A jak se budou chovat v tandemu. Ono obecně se asi moc nepočítá u týhle motorky s jízdou ve dvou. Nerad bych vyhodil 12 litrů a pak zjistil, že mi to stejně nevyhovuje....

A pochybuju, že tady najdu někoho, kdo je na týhle motorce má a podal by reference. Takže budu muset udělat pokusnýho králíka. A nerad bych šel cestou Cimrmanových slepých uliček "Tudy ne, přátelé!". Ostatně, to už jsem udělal s tlumiči TEC.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist