globalmoto_duben_nolan





Téma: Kroutící moment vs výkon
 
21.3.2020 v 15:15
Ahoj, měl bych takový dotaz. Už delší dobu o tom přemýšlím, načetl jsem plno článků, ale pořád mi to laicky není jasné (nechci slyšet odborné, teoretické věci, ale spíše praktické a aplikovatelné vysvětlení). Jedná se o rozdíl kroutícího momentu a výkonu. Laicky krouťák udává zrychlení a výkon udává maximální rychlost, jestli tomu dobře rozumím.

Když si teda vezmu příkladové motorky např.:
- Yamaha FZ6N, 600ccm, 72 kW (12 000ot.), 63 Nm (10 000ot.), čtyřvál
- KTM Duke, 690ccm, 50 kW (7 500ot.), 70 Nm (5 500ot.), jednovál
- Yamaha MT-07, 690ccm, 55 kW (9 000ot.), 68 Nm (6 500ot.), dvouvál

Pokud bych postavil motorky vedle sebe a jely by vedle sebe, tak dle teorie krouťák = zrychlení, výkon = maximálka by na tom měl být nejlépe Duke, pak MT-07 a naposled FZ6N, který by se před ně v určité rychlosti dostalo a samozřejmě by vedlo, protože má nejvyšší výkon. Proč je ale praxe taková, že by byl nejrychlejší Fazer (má přeci nejmenší obsah a krouťák, ale zase nejvíc válců a nejvyšší výkon)?

Díky za vysvětlení a prosím o shovívavost. Fakt jsem toho načetl mraky, ale pořád tomu nějak nerozumím.

Naposledy editováno 21.03.2020 15:15:53

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kroutící moment vs výkon

22.3.2020 v 13:04 | Nahoru | #1
charlie.vtx1800> Vysvětlím to přes tu cyklistiku. Na bicyklu točivý moment nic neznamená, jediná věc, která se dá u cyklisty hodnotit je výkon. Výkon v nohách je podle trénovanosti u mužů někde mezi 3W/kg hmotnosti a 7W/kg pro pětiminutové zatížení. Krátkodobě, po dobu asi 5 vteřin, je schopen cyklista vydat asi 4x větší výkon.
Normální netrénovaný chlap s 85kg váhy je schopen výkonu při šlapání 85x3=255W.
Jak rychle s tímto výkonem pojedeš do kopce? Výkon = síla x rychlost. Protože to bude slušné silniční kolo a pojedeš do prudkého 10% kopce, zanedbáme odpor vzduchu a valivé odpory. Taky budeme trošku zaokrouhlovat.

Hmotnost s kolem bude asi 100kg, z toho vychází tíhová síla asi 1000N. V 10% stoupání bude dopředná rychlost asi 10x větší, než rychlost směrem vzhůru. Směrem vzhůru budeš stoupat rychlostí 255W / 1000N = 0,25m/s. Dopředná rychlost je 2,5m/s, t.j. 9km/h.
Nadupaný cyklista s hmotností 70kg + 10kg kolo, s výkonem 500W, by to dal rychlostí 500/800x10=6,25m/s nebo 22km/h, s větrem v zádech, abychom mohli zanedbat odpor vzduchu.

Aby jsi tento kopec vyjel na motorce (hmotnost 250kg) rychlostí 100km/h, potřebuješ 2500/10x100/3,6=6950W, tedy asi 7kW na zadním kole pro překonání stoupání. Dalších asi 7kW je při této rychlosti potřeba pro překonání aerodynamického odporu a 1,5kW na valivé odpory (0,02x250x10x100/3,6=1400W). S účinností převodů 90% je nutný výkon motoru 17kW.
Zatím nikde žádný točivý moment, protože z fyzikálního hlediska nás nezajímá způsob, jakým dosáhneme potřebného výkonu, jestli budeme točit klikou velkou silou pomalu, nebo menší silou rychleji.
Průběh výkonu v závislosti na otáčkách je jenom jedna z charakteristik motoru. Příklad z motokrosu. Je dost nefér postavit proti sobě čtyřdobou 250 a dvoudobou 125. Obě dosahují stejného výkonu, ale KX125 by potřebovala vícestupňovou převodovku, aby byl výkon na zadním kole pořád stejný, jako u YZ250F, protože KX125 dosahuje stejného výkonu v mnohem menším rozsahu otáček.

Jak už psal assassin, výkon = moment x úhlová rychlost ( nebo síla x dopředná rychlost). Pomocí točivého momentu je možné hodnotit motor, pokud znám jeho ostatní parametry - zdvihový objem a rozsah otáček, průběh točivého momentu v závislosti na otáčkách. Když vidím, že točivý moment litrového motoru je 100Nm, řeknu si, že je to slušný motor, protože střední efektivní tlak je 1,25 MPa, a to už je na čtyřtakt hodně dobré číslo. Když vidím, že moment 100Nm je u litrového motoru k dispozici v 10.000 ot/min, řeknu si že je to slušný motor, protože výkon v těch otáčkách je 105kW.

Naposledy editováno 22.03.2020 13:05:28

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kroutící moment vs výkon

22.3.2020 v 13:32 | Nahoru | #2
Kohlstein> to jsou zase bláboly...

Jinak to kluci výše vysvětlili (dle mého) každej po svým a každej dobře. A hlavně, dokud na tom nesedíš, tak nevíš...

Naposledy editováno 22.03.2020 13:39:39
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist