globalmoto_duben_nolan





Téma: Kroutící moment vs výkon
 
21.3.2020 v 15:15
Ahoj, měl bych takový dotaz. Už delší dobu o tom přemýšlím, načetl jsem plno článků, ale pořád mi to laicky není jasné (nechci slyšet odborné, teoretické věci, ale spíše praktické a aplikovatelné vysvětlení). Jedná se o rozdíl kroutícího momentu a výkonu. Laicky krouťák udává zrychlení a výkon udává maximální rychlost, jestli tomu dobře rozumím.

Když si teda vezmu příkladové motorky např.:
- Yamaha FZ6N, 600ccm, 72 kW (12 000ot.), 63 Nm (10 000ot.), čtyřvál
- KTM Duke, 690ccm, 50 kW (7 500ot.), 70 Nm (5 500ot.), jednovál
- Yamaha MT-07, 690ccm, 55 kW (9 000ot.), 68 Nm (6 500ot.), dvouvál

Pokud bych postavil motorky vedle sebe a jely by vedle sebe, tak dle teorie krouťák = zrychlení, výkon = maximálka by na tom měl být nejlépe Duke, pak MT-07 a naposled FZ6N, který by se před ně v určité rychlosti dostalo a samozřejmě by vedlo, protože má nejvyšší výkon. Proč je ale praxe taková, že by byl nejrychlejší Fazer (má přeci nejmenší obsah a krouťák, ale zase nejvíc válců a nejvyšší výkon)?

Díky za vysvětlení a prosím o shovívavost. Fakt jsem toho načetl mraky, ale pořád tomu nějak nerozumím.

Naposledy editováno 21.03.2020 15:15:53

1 reakcí na tento příspěvek Kroutící moment vs výkon

22.3.2020 v 09:30 | Nahoru | #1
Pro pochopení výkonu a točivýho momentu přece nepotřebujete žádný čísla. Stačí jízdní kolo a trocha představivosti.
Otoč kolo vzhůru nohama a chytni jednou rukou šlapku. Teď přichází čas na představivost. Ruka = píst ve válci. Pedál s klikou = ojnice. A talíř se středem = kliková hřídel. Řetěz a přehazovačku teď ignoruj, na tu přijde čas později. Místo toho je tam šroub s matkou, kterej jakoby utahuješ. Zkus si trochu v myšlenkách pohrát s délkou té páky.
To jak moc dokážeš utáhnout jednou rukou ten šroub na matce, to je točivej moment. Když přidáš druhou ruku = zvětšíš zdvihovej objem motoru a točivý moment bude vyšší. Když tě naopak vystřídá malý dítě, virtuálně se sníží zdvihovej objem ikdyž ostatní podmínky budou stejný, točivý moment bude logicky nižší.

A teď výkon, tam už musí matka se šroubem pryč a bude tam normálně řetěz a kolo (přehazovačku zatím ignorujme). To jak rychle a jakou silou dokážeš točit šlapkama, a tím točit kolem (a překonat všechny odpory) v čase, to je výkon. Se stoupající rychlostí otáček nebudeš moci tolik tlačit na pedály, takže tvůj točivej moment klesá, ale protože zvládáš točit rychleji, výkon ještě roste. Nakonec dosáhneš limitu svých rukou a stejně tak končí i možnosti motoru (dobře, ještě předtím je omezovač, aby sis nezlomil ruce, kdybys byl fakt dobrej).

A nakonec ještě zapoj přehazovačku = převodovku.

Vím, že to není dokonalý ani úplně přesný, ale tohle mi jako malýmu klukovi pomohlo pochopit, jak to vlastně funguje.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kroutící moment vs výkon

22.3.2020 v 10:40 | Nahoru | #2

Slávek-TDM píše: Pro pochopení výkonu a točivýho momentu přece nepotřebujete žádný čísla. Stačí jízdní kolo a trocha představivosti.
Otoč kolo vzhůru nohama a chytni jednou rukou šlapku. Teď přichází čas na představivost. Ruka = píst ve válci. Pedál s klikou = ojnice. A talíř se středem = kliková hřídel. Řetěz a přehazovačku teď ignoruj, na tu přijde čas později. Místo toho je tam šroub s matkou, kterej jakoby utahuješ. Zkus si trochu v myšlenkách pohrát s délkou té páky.
To jak moc dokážeš utáhnout jednou rukou ten šroub na matce, to je točivej moment. Když přidáš druhou ruku = zvětšíš zdvihovej objem motoru a točivý moment bude vyšší. Když tě naopak vystřídá malý dítě, virtuálně se sníží zdvihovej objem ikdyž ostatní podmínky budou stejný, točivý moment bude logicky nižší.

A teď výkon, tam už musí matka se šroubem pryč a bude tam normálně řetěz a kolo (přehazovačku zatím ignorujme). To jak rychle a jakou silou dokážeš točit šlapkama, a tím točit kolem (a překonat všechny odpory) v čase, to je výkon. Se stoupající rychlostí otáček nebudeš moci tolik tlačit na pedály, takže tvůj točivej moment klesá, ale protože zvládáš točit rychleji, výkon ještě roste. Nakonec dosáhneš limitu svých rukou a stejně tak končí i možnosti motoru (dobře, ještě předtím je omezovač, aby sis nezlomil ruce, kdybys byl fakt dobrej).

A nakonec ještě zapoj přehazovačku = převodovku.

Vím, že to není dokonalý ani úplně přesný, ale tohle mi jako malýmu klukovi pomohlo pochopit, jak to vlastně funguje.



Ta tvá analogie by se dala ještě rozšířit o příklad, proč je maximální kroutící moment pod otáčkama maximálního výkonu - nejvyšší kroutící moment na jízdním kole - na pedálech, tedy motoru - dosáhneš, když vysedneš ze sedla a budeš šlapat do pedálu celou váhou těla. Ale nedosáhneš tak maximálního výkonu, protože nikdo tímhle stylem nedokáže šlapat tak rychle, jako se dá při normálním stylu. A naopak - pokud si zařadíš příliš lehký převod na přehazovačce, tak se dostaneš do situace, že už šlapeš nejrychleji jak můžeš a stejně už nedáváš žádný výkon - to je přetočenej motor. Proto cyklisti při nástupu na spurt vysednou ze sedla - využijí maximální krouťák - a následně, po rozpumpování = roztočení "motoru" začnou zas šlapat normálním stylem v sedle, kdy sice mají nižší krouťák, ale diky větším otáčkám = frekvenci šlapání i vyšší výkon. A jako různý motory maj různou "charakteristiku" i různí cyklisti - někomu vyhovuje šlapat menší silou ve vyšší frekvenci, někdo upřednostňuje větší sílu (tedy větší krouťák) při menší frekvenci šlapání - ve výsledku OBA mohou dávat stejný výkon a díky nastavení přehazovačky = převodovky jet i stejně rychle. EDIT: Tohle je dobře vidět, když je nějakej krátkej spurt do prudkýho kopce - někdo si na něj dá horskej převod a šlape jak šicí stroj, někdo si nechá těžkej převod a vysedne ze sedla a urve to silou = kroutícím momentem. A při tom spurtu hraje svou roli i čas na přeřazení na přehazovačce a to, jestli měl před tím trhákem nohy roztočený, nebo ne - proto každej z jezdců volí jinej styl.

Proto velkoobjemovej cruiser s krouťákem 160 Nm v 3.000 ot. dokáže při startu na jedničku na prvních pár metrech předjet i SS - s polovičním krouťákem v 8.000 ot. - a proto mu taky ten SS zas následně ujede - když má daleko větší využitelný rozsah otáček a 2x větší výkon.

Naposledy editováno 22.03.2020 10:49:36
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist