bbg_listopad





Téma: Baterie a udržovací režim
12.1.2020 v 12:35
Jen takový letmý dotaz.
Mám několik baterií 2x12v a 4x6v (všechny jsou Pb) a jen jednu nabíječku (Lidl). Potřeboval bych je hodit na udržovací napětí, tak mě napadlo propojit baterky sériově a paralelně a tím vytvořit jeden 12v akupack a na to připojit nabíječku a po nabití jí nechat v udržovacím režimu.
Bude to něčemu vadit nebo to bude v pohodě.
Já si osobně myslím že by to mělo být v pohodě, Dík za radu.

Baterie a udržovací režim

12.1.2020 v 12:43 | Nahoru | #1
Mdyz pohledas tak uz se tu o tom psalo a myslim ze to neslo ...

1 reakcí na tento příspěvek Baterie a udržovací režim

12.1.2020 v 12:44 | Nahoru | #2
Nabíjet je propojené jde, ale ideální to není. Udržovat je tímto způsobem je .... nerozumné? Každá baterka, každý článek může mít jiné napětí, bude v jiné kondici, a pak ti budou téct proudy mezi baterkama různě tam a zase zpátky. U těch dvou 6V v serii se ti jedna nabije dřív a na druhou už nezbude.

Naposledy editováno 12.01.2020 12:44:49

2 reakcí na tento příspěvek Baterie a udržovací režim

12.1.2020 v 12:54 | Nahoru | #3
ty jo, letos je zima ve znameni nabijeni ? temat ohledne nabijeni baterii uz je tu snad 10 .. zas to s tou "peci" neprehanejte

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

12.1.2020 v 12:58 | Nahoru | #4
Kohlstein> jasně ideální to zrovna není hlavně kvůli rozdílné kapacitě baterie a kondici článků
Pokud to vezmu laicky tak by se to měla chovat jako jedna 12v baterie. Přece u 12v baterie taky není každý článek ve stejné kondici. U náklady. Aut které mají 24v soustavu jsou také baterie nabíjení a zapojeni sériově (12 sériově zapojených 2v článků, rozhodně si nemyslím že všechny články budou ve stejné kondici.)
Ale jak říkám je to jen laický pohled na daný problém.
Jasně jeden vadný článek už značí vadnou baterii.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

12.1.2020 v 13:07 | Nahoru | #5

hagrid.hagrid píše: Kohlstein> jasně ideální to zrovna není hlavně kvůli rozdílné kapacitě baterie a kondici článků
Pokud to vezmu laicky tak by se to měla chovat jako jedna 12v baterie. Přece u 12v baterie taky není každý článek ve stejné kondici. U náklady. Aut které mají 24v soustavu jsou také baterie nabíjení a zapojeni sériově (12 sériově zapojených 2v článků, rozhodně si nemyslím že všechny články budou ve stejné kondici.)
Ale jak říkám je to jen laický pohled na daný problém.
Jasně jeden vadný článek už značí vadnou baterii.



u 12V baterie jsou vsechny clanky stejne, maji stejnou kapacitu a mely by byt cca stejne nabite. kdyz zapojis do serie dve rozdilne 6V baterky a nejspis kazdou nejak jinak vybitou tak budes nasledne nektere clanky prebijet a nektere budou nabite malo. podle me to neni nejlepsi varianta.

i u nakladaku kdy propojis dve 12V baterie bys mel mit obe stejne kapacity a i stejne nabite. jinak to bude delat problemy.

(reakce na) Baterie a udržovací režim

12.1.2020 v 13:16 | Nahoru | #6
assassin> dík

Baterie a udržovací režim

13.1.2020 v 07:01 | Nahoru | #7
Ale tady se baterie čistě nabíjet nebudou, jen udržovací režim. Před připojením by byli všechny nabité a tudíž by nemělo docházet prebijeni článků jako při nabíjení takto zapojených baterií.
Co jsem koukal na netu tak jsem našel na 2 a více Pb bateriii balancer 12v, prý dokážou vybalancovat články (to by mě zajímalo jak, není to přece li-ion baterie kde balancer obsluhuje každý článek samostatně)

Naposledy editováno 13.01.2020 07:09:32

Baterie a udržovací režim

13.1.2020 v 08:50 | Nahoru | #8
Na udržování bys měl ideální jeden zdroj 13,8V pro ty 12tky a jeden 6,9 pro ty 6tky. Baterky o stejném napětí zapoj paralelně.
Do série lze bez problémů zapojit pouze baterky stejného typu, kapacity, stáří a nabití.
Osobně bych to řešil tak, že bych jednou za měsíc jednu po druhé zvlášť dobil.

(reakce na) Baterie a udržovací režim

13.1.2020 v 09:59 | Nahoru | #9

assassin píše: ty jo, letos je zima ve znameni nabijeni ? temat ohledne nabijeni baterii uz je tu snad 10 .. zas to s tou "peci" neprehanejte

Asi epidemie, mě baterka v moto končí, švagrovi zase baterku vybíjí regulátor jsem vědav co ještě příjde

Jinak k těm 6V baterkám... různou hladinu nabití bych srovnal paralelním spojením všech 6V baterií na 24 hodin a až potom sériově k nabíječce a nabíjet pomalu třeba 0,5C a určitě co hoďku měřit každý z článků, není-li přebíjen a osahat jestli nějaký nehřeje. Pokud je potřeba nabíjet k těmto dvoum 6V baterkám i další 12V baterii tak rozhodně připojovat postupně:
1: paralelně 6V baterie aby došlo k vyrovnání stavů nabití - nechat několik hodin a změřit
2. sériově 6V baterie a k nim paralelně 12V baterii aby se srovnali mezi sebou - nechat několik hodin a změřit a osahat
3. připojit na nabíječku a periodicky měřit a osahávat.

Udržování v tomto stavu ale rozhodně nedoporůčuji protože při udržování se projevují i ty nejmenší rozdíly v jednotlivých bateriích.
Tento můj postup bych použil pouze v případě, pokud bych "rychle" potřeboval do plna nabít více baterií a měl bych jen jednu nabíječku.

E: do série samozřejmě patří baterky pouze o stejné kapacitě.

Naposledy editováno 13.01.2020 10:01:56

1 reakcí na tento příspěvek Baterie a udržovací režim

13.1.2020 v 10:02 | Nahoru | #10
Taky bych to nepřeháněl. Prvně dobiju, když baterku vyndám. Podruhé dobiju, než baterku na jaře dám zpět do motorky. A i to vyndávání je dle mě zbytečný. Ale pro dobré pocit na duši to dělám.

(reakce na) Baterie a udržovací režim

13.1.2020 v 16:54 | Nahoru | #11
Koudy01>
Vyndávat aku není potřeba ale u staré vrány s pochybnou elektroinstalaci není na závadu aku jednopólově odpojit z důvodu požáru moto, garáže a následně střechy nad hlavou.

1 reakcí na tento příspěvek Baterie a udržovací režim

13.1.2020 v 17:14 | Nahoru | #12
Nazdar dráteníci pokud nemáte možnost měřit vnitřní odpor aku tak nějaké řazení je honění duchů.
Nějak to bude fungovat ale nikdy uspokojivě.
Stačí na to učivo vyšších ročníků ZDŠ.
Aplikace Ohmova zákona a řazení odporů a trochu mozku v hlavě.
Každý aku má jiný vnitřní odpor a proto jím poteče větší nebo menší proud.
V sériovém řazení poteče proud podle největšího vnitřního odporu aku a v paralelním stáhne proud aku s nejmenším vnitřním odporem.
Něco na čtení
www.vascak.cz/data/priklady/priklady2.php

Tohle se hodí do mobilu
play.google.com/store/apps/details

(reakce na) Baterie a udržovací režim

14.1.2020 v 14:32 | Nahoru | #13

kratkej01 píše: Nazdar dráteníci pokud nemáte možnost měřit vnitřní odpor aku tak nějaké řazení je honění duchů.
Nějak to bude fungovat ale nikdy uspokojivě.
Stačí na to učivo vyšších ročníků ZDŠ.
Aplikace Ohmova zákona a řazení odporů a trochu mozku v hlavě.
Každý aku má jiný vnitřní odpor a proto jím poteče větší nebo menší proud.
V sériovém řazení poteče proud podle největšího vnitřního odporu aku a v paralelním stáhne proud aku s nejmenším vnitřním odporem.
Něco na čtení
www.vascak.cz/data/priklady/priklady2.php

Tohle se hodí do mobilu
play.google.com/store/apps/details



Je úplně fuk, který akumulátor se v tom paralelním zapojení nabije jako první, pokud nebude některý v háji, tak po dosažení udržovacího napětí (stačí 13,5 až 13,8 V) a nabití, klesne proud k nule a tak to už zůstane. Co se týká těch šestivoltových baterek, tak by musely být ve dvojici sériově zapojené totožné baterky (stejná kapacita, stejně staré), což je dost nereálné, jedině by pomohl balancér, který by na ně rozdělil napětí na půl, nebo je ještě možnost, pokud by to udržovací napětí bylo konstantní a né nějaké pulzní, použít snižovací spínaný měnič nejlépe s omezením proudu, nastavit ho na 6,9 V a připojit ty šestivoltové baterky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 14:41 | Nahoru | #14

assassin píše: ty jo, letos je zima ve znameni nabijeni ? temat ohledne nabijeni baterii uz je tu snad 10 .. zas to s tou "peci" neprehanejte



to už je příprava na zelené elektromrdečky ...tam už se nebude diskutovat klíčkem nebo chcípákem a jaký olej, ale jak nabíjet baterky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 14:46 | Nahoru | #15
Honza-TA950> To nejsou motorky už. Slyšet to není a vůbec je to takový divný. Motorkáři už nebudou jen elektro jezdci užitkových vozíků. A stejně jak je to tichý, tak to bude i nebezpečný. Nic neuslyšíš a bum.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 16:01 | Nahoru | #16

JPechy píše: Honza-TA950> To nejsou motorky už. Slyšet to není a vůbec je to takový divný. Motorkáři už nebudou jen elektro jezdci užitkových vozíků. A stejně jak je to tichý, tak to bude i nebezpečný. Nic neuslyšíš a bum.



ja na elektricky enduro cekam jako na smilovani.

a s tim hlukem taky nevim... vetsinou kdyz je na fotkach nejaka motorka rozlozena na atomy tak ma ladak

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 16:05 | Nahoru | #17
assassin> souhlasím - jezdím na elektrokole, tiché endurko do lesa by bylo super - jen ten dojezd a cena to zatím kazí - benzín člověk doleje, ale prázdnou baterku uprostřed lesa nevyřeší

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 16:17 | Nahoru | #18

Honza-TA950 píše: assassin> souhlasím - jezdím na elektrokole, tiché endurko do lesa by bylo super - jen ten dojezd a cena to zatím kazí - benzín člověk doleje, ale prázdnou baterku uprostřed lesa nevyřeší



eletromobily jako dopravni prostredky podle me smysl moc nemaji - urcite ne s tou technologii co mame nyni k dispozici, ale jako sportovni nacini je to super - jako priklad davam RC modelarstvi, tam elektrika valcuje spalovaky na plne care - neni to levnejsi, ekologictejsi ani nic takoveho, jen to ma lepsi parametry a nedela to hluk.

ono nejvetsi nepritel endur jsou podle me cinske ctyrkolky a pitbajky - tzn ta cena je sporna, kdyby to bylo levne, koupi si to kazdej trouba a kdyz jich bude po lese jezdit 100 tak je fuk, ze to nedela hluk, pruser z toho bude taky...

Naposledy editováno 15.01.2020 16:18:40

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 18:24 | Nahoru | #19
assassin> presne gak litam s rc modely asi 10roku a pamatuju dobu kdy to na letisti jen vrcelo ted tichoucko.....s tim elektromobilem je to sporne....do maleho mesta na pojizdeni jednou tydne k doktorovi nebo pro rohliky a v nedeli do kostela jo ale.....clovek musi met bud garaz nebo rodiny dum ze stanim. a nedela nahodou kubert ci jak se to jmenuje neco jako elektro krosku?
Jinak ke kroskam na baterky soused byvali zavodnik sestideni si prave elektro krosku postavil. Jelikoz ma pan (bedovi je okolo 70let) zkusenosti tak svezeni n tom je panove luxusni.....

(reakce na) Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 18:39 | Nahoru | #20

HornisGSX píše: assassin> presne gak litam s rc modely asi 10roku a pamatuju dobu kdy to na letisti jen vrcelo ted tichoucko.....s tim elektromobilem je to sporne....do maleho mesta na pojizdeni jednou tydne k doktorovi nebo pro rohliky a v nedeli do kostela jo ale.....clovek musi met bud garaz nebo rodiny dum ze stanim. a nedela nahodou kubert ci jak se to jmenuje neco jako elektro krosku?
Jinak ke kroskam na baterky soused byvali zavodnik sestideni si prave elektro krosku postavil. Jelikoz ma pan (bedovi je okolo 70let) zkusenosti tak svezeni n tom je panove luxusni.....



pro ciste mestskeho cloveka to asi smysl ma. pripadne pokud mas barak, velkou garaz a finance na to mit dve auta - klasicky na dlesi trasy a elektricky mestsky..

kuberg dela maly elektro motorky, dela to ve vetsim i KTM - tu jsem mel pujcenou, ale porad je to elektricka jakotrialka.. spis takova hracka, jeste tam maji spoustu veci na doladeni.
kdybych mel vlastni zahradu tak velkou, ze se tam vejde mala trat, tak bych ten e-freeride koupil, na pul hodky si zablbnout a domu. nedela to hluk, sousedy to nemusi prudit. ALe tahnout se s tim nekam na trat, oblikat se pak za pul hod konec a jet domu...
americka alta delala krosku/neduro/motard ktera byla srovnatelna s opravdovou MX - kolem 50ti koni, opravdickej podvozek atd ... ale uz to krachlo, za druhe vysoka cena a za treti ta vydrz aku - me by to asi stacilo, 30min na baterku ... ale pro lidi co opravdu jezdi je to malo. Na enduro v podstate nepouzitelne..

Naposledy editováno 15.01.2020 18:41:34

Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 19:24 | Nahoru | #21
tu starost o baterie snad nikdy nepochopím, já na baterky totálně seru, často se dokopu jí vyndat až když skoro začínám zase jezdit a jestli mi vydrží 80% toho co těm co se o to starají jak když by to bylo ze zlata? :D to samé mazání řetězu, někdo to řeší, že mi to hlava nebere a přitom ta výdrž co pak udávají je skoro stejná jako u mě když na to ( aspoň podle ostatních) seru fakt brutálně to už víc ušetřím na čističi a mazání, o motorku se jinak starám opravdu hodně, tlumiče, brzdy a motor mají kolikrát lepší péči než co uvádí manuál, ale co sem tak zjistil tak přesně ten typ lidí co brutálně dodržují údržbu věcí které si každý muže udělat doma, totálně serou na věci které sou opravdu důležité a ovlivňují chování motorky.

Baterie a udržovací režim

15.1.2020 v 19:29 | Nahoru | #22
žádný hate na zakladatele, jen mi to občas přijde směšné, jak se někdo totálně sere s řetězem a přitom má celý podvozek totálně KO a to už neřeší
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 46 22.1.2020 v 22:10 Popsa
Kde je nejlepši kupovat vet díly na... Jawa 350/634, Jawa 250/353 Kývačka kamizolka 10 22.1.2020 v 14:11 cmiral
Rozdíl mezi motorem 350/632 a 350/6... Jawa 350/634 kamizolka 14 21.1.2020 v 07:55 kuba350
Střední Ázie - postsovětské republi... Jawa 350/634 sekáčmagor 7 11.1.2020 v 19:36 jets
Nestartuje Jawa 350 634 [1, 2] Jawa 350/634 jezus6666 41 11.1.2020 v 03:11 ROURA_949

TOPlist