paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Elektro moto zakony atd
20.9.2019 v 09:46
Nazdar.... mam par otazok na ktore neviem najst odpovede ... chcel by som zistit ako je to ohladne elektromotoriek kde snimi mozem jazdit... ake papiere potrebujem a vsetko okolo toho ... aby sme sa lepsie chapali mam v zaujme kupit niaky elektro trial a urcite sa budem chciet blaznit ci niekde v lese alebo aj po meste ... preto by som rad vedel co budem potrebovat zaco mozem dostat pokuty atd .... dakukem za kazdu odpoved a radu

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 09:51 | Nahoru | #1
platia rovnaké pravidlá ako pre benzínovú motorku.

1 reakcí na tento příspěvek Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 09:55 | Nahoru | #2
Musíš si koupit jedině elektrokolo s omezením do 25km/h. Cokoliv včetně šlapacího bultaco brinco 2kW, kubergu, ktm e-freeride a dalších má stejný omezení, jako motorka...

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 10:03 | Nahoru | #3
Jak pisou kluci výše, pokud to nespadá do kategorie elektrokolo (vykon, max rychlost) je to motorové vozidlo a plati pro nej vse stejne jako pro motorku se spalovacím motorem - zákaz vjezdu do lesa, nutnost mit ridicak pro provozu na silnici, POV atd... jedinna výhoda je, ze to nedela kraval a nekouří to, takze to lidi (zatim) tolik nesere

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 10:56 | Nahoru | #4
Super chalani to som potreboval vediet moc pekne vam dakujem ....

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 11:07 | Nahoru | #5
Jediný rozdiel je, že (pochopiteľne) pre skupiny AM a A1 sa nehľadí na objemy (pretože el. motor nič také nemá), ale stále musíš dodržovať max. výkon (4 resp. 11 kW), konštrukčnú rýchlosť a pomer výkon/hmotnosť. (Myslím, že iné kritériá tam nie sú.) Inak platia presne rovnaké pravidlá, aké doklady musíš mať, kde smieš jazdiť, STK, výbava a pod.

Elektrobicykel je definovaný, ak sa dobre pamätám, max. výkonom 250 W, tým, že elektromotor smie iba pomáhať pri šlapaní, a max. rýchlosťou, kedy sa musí odpojiť, 25 km/h.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 11:17 | Nahoru | #6

karf píše: Musíš si koupit jedině elektrokolo s omezením do 25km/h. Cokoliv včetně šlapacího bultaco brinco 2kW, kubergu, ktm e-freeride a dalších má stejný omezení, jako motorka...


Nebo si v PC vyrobíš prohlášení výrobce, že černá je bílá, pardon, že ta elektrická motorka není motorka, ale elektrická koloběžka, takže SPZ, helma, pojištění, řidičák - nic nepotřebuješ. Potom ti policajt jen zasalutuje. Nebo zároveň musíš být i bývalý primátor Prahy???
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/pavel-bem-policie-motorka-praha-skutr.A190320_121304_domaci_klf

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 11:21 | Nahoru | #7

vilemx píše: Nebo si v PC vyrobíš prohlášení výrobce, že černá je bílá, pardon, že ta elektrická motorka není motorka, ale elektrická koloběžka, takže SPZ, helma, pojištění, řidičák - nic nepotřebuješ. Potom ti policajt jen zasalutuje. Nebo zároveň musíš být i bývalý primátor Prahy???
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/pavel-bem-policie-motorka-praha-skutr.A190320_121304_domaci_klf



Klidne to muze byt homologovane jako kolo, po Praze se prohání kupa kolobezek co jsou vlastne “kola” ale ve finále to spis ma velikost 1500ccm chopperu... odborník koukne a vidi skútr, ale z pohledu zakona je dulezite neco jineho. Ze to nejakej úředník nesmyslne dovolil homologovat jako kolo je jina...

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 11:31 | Nahoru | #8
u ekol je to 250W trvalého výkonu (v podstatě do cca 700-800W špičkového se to pohybuje při asistenci až 350%) a 25 limit odpojení pohonu a nesmi jet vic jak 6 kmh bez šlapání (walk-assist) - samo se to různě obchází a čipuje hlavně kvůli těm 25 kmh a počítá se s tím, že to nikdo řešit nebude ev. že riziko je na uživateli - viz poznámky v návodech, že je to určeno mimo pozemní komunikace - ale třeba poslední verze bosch motorů jsou proti stávajícím chipům zablokované tak bude třeba dalšího hackování - prostě se tomu výrobci pod tlakem legislativy brání

jinak je zde ještě kategorie speed-pedelec což sice pořád vypadá jako kolo, ale je to v podstatě na úrovni mopedů - limit 45 kmh a platí stejné pravidla jak pro babety apod.

některé elektro-kolo-motorky se prodávají jako sportovní náčiní tj. určeno mimo pozemní komunikace a riziko je na uživateli

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 12:03 | Nahoru | #9
Ono ještě záleží, jestli s tím někomu něco provedeš, zaviníš nehodu, jakou máš pojistku.
I jako cyklista - řidič nemotorového vozidla - nemůžeš všechno a jakékoliv porušení technických pravidel ti přičtou. Jako tomu klukovi, co trefil na kole bábu a ona to nepřežila - jenže jel na dirtu bez brzd a to rozhodně nebyla polehčující okolnost.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 12:50 | Nahoru | #10

assassin píše: .... odborník koukne a vidi skútr, ale z pohledu zakona je dulezite neco jineho. Ze to nejakej úředník nesmyslne dovolil homologovat jako kolo je jina...


Mě právě zaráží, jak evidentně skútr na baterky dostane lejstro, že skútrem ani mopedem není. Opírají se jen o tvrzení výrobce nebo nějaké autority (státní) zkušebna, osvědčení z ministerstva, apod? Bohužel opět stát selhal. Buďto má povolit uzdu Babetám a Fichtlům, které jsou proti tomuhle e-řešení šneci. Nebo má trvat na tom, že skútr není koloběžkou jen proto, že se na něm dá jednou nohou stát a druhou odrážet. To bych pak mohl vyrukovat s tím, že moje auto bez střechy a dveří jsem také schopen odrážením rozpohybovat, takže si značky strčte někam a už mě neotravujte s STK, emisema, pojištěním a řidíčákem.

Předpokládám, že někdo na ministerstvu dostal hodně zaplaceno, aby se díval jinam Aby to nevyznělo, že chci utahovat šrouby, ne. Byl bych pro to, aby se naopak uvolnily a cokoliv v AM spadlo legislativně k e-kolům.

Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 13:11 | Nahoru | #11
Jak se říká na papíry to nejezdí..jezdí to na benzín

teď jak proběhla kontrola těch rádoby veteránů pro turisty v Praze tak většina měla právě nějaké podivné papíry - zemědělské stroje a něco snad byl i sněžný skútr a přesto to nikomu nevadilo a vesele se jezdilo - jak je vidět tak přes úřady to při troše snahy jde nějak protlačit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 13:15 | Nahoru | #12

vilemx píše: Mě právě zaráží, jak evidentně skútr na baterky dostane lejstro, že skútrem ani mopedem není. Opírají se jen o tvrzení výrobce nebo nějaké autority (státní) zkušebna, osvědčení z ministerstva, apod? Bohužel opět stát selhal. Buďto má povolit uzdu Babetám a Fichtlům, které jsou proti tomuhle e-řešení šneci. Nebo má trvat na tom, že skútr není koloběžkou jen proto, že se na něm dá jednou nohou stát a druhou odrážet. To bych pak mohl vyrukovat s tím, že moje auto bez střechy a dveří jsem také schopen odrážením rozpohybovat, takže si značky strčte někam a už mě neotravujte s STK, emisema, pojištěním a řidíčákem.

Předpokládám, že někdo na ministerstvu dostal hodně zaplaceno, aby se díval jinam Aby to nevyznělo, že chci utahovat šrouby, ne. Byl bych pro to, aby se naopak uvolnily a cokoliv v AM spadlo legislativně k e-kolům.



Proc to tak je a kdo to zavinil a kdo za to dostal prachy resit nebudu, protoze o tom nic nevim. Ale videl jsi ty stroje s obrovskyma kolama co jsou jako kola? Dobrej joke. To same treba ty vyhlídkové veterány na bílých značkách, co jich po Praze jezdi milion - to je taky vtipný v porovnání s tim za co te dnes vyhodi z stk s motorkou

(reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 13:32 | Nahoru | #13
assassin> Možná to je nějaká paranoia, ale třeba to utahování šroubů u vozidel se spalovákem a naopak tolerování čím dál tím větší skupiny novinek s e-pohonem, které v případě spalováku jsou tvrdě regulavanou kategorií, je možná geniálním postupem, jak dosahnout těch budovatelských zítřků, kupředu levá, abychom splnili ta namalovaná procenta úspory CO2. Prostě nebudeme řešit cokoliv nového na baterky, protože díky tomu lidé možná opustí spalovací skútry, motorky, auta, ale zachovají si mobilitu. No a až jich bude dostatek, tak hurá na ně s RZ, POV, STK, ŘP. Teď ne, neměli by motivaci přejít k baterkám.

Naposledy editováno 20.09.2019 13:35:23

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 13:34 | Nahoru | #14

vilemx píše: Nebo si v PC vyrobíš prohlášení výrobce, že černá je bílá, pardon, že ta elektrická motorka není motorka, ale elektrická koloběžka, takže SPZ, helma, pojištění, řidičák - nic nepotřebuješ. Potom ti policajt jen zasalutuje. Nebo zároveň musíš být i bývalý primátor Prahy???
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/pavel-bem-policie-motorka-praha-skutr.A190320_121304_domaci_klf


V diskuzi někdo píše, že jel na tomhle
https://www.elektrop...u/elektroskutr-nova/
tedy že řidičák ani helma nejsou potřeba

(reakce na) Elektro moto zakony atd

20.9.2019 v 13:40 | Nahoru | #15

karf píše: V diskuzi někdo píše, že jel na tomhle
https://www.elektrop...u/elektroskutr-nova/
tedy že řidičák ani helma nejsou potřeba


Pokud měl funkční pohon s pedály a na šlapání navázanou přípomoc mezi 8 a 25 km/h, tak proč ne. Jenže pochybuji, že by jen nedržel heft nebo tlačítko... Děti dostaly od dědy nějakou mini čtyřkolku snad s 800 W motorem. Pochybuji, že 250 W motor by s tímhle skútříkem a s dospělým (jasně, Bém je postavou docela chcípák), byl schopen jízdy po Praze rychlostí vyšší, než elektrická kriplkára na joystick

Naposledy editováno 20.09.2019 13:43:46

1 reakcí na tento příspěvek Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 11:11 | Nahoru | #16
U kol s pomocnym motorem je limit 1kw ne 250w, to je evropska smernice ktera je relevantni pro prodej uz hotovych elektrokol. Provoz se narozdil od prodeje ridi ceskou smernici ktera je stejna pro elektrokola a motokola a je 1kw... Coz mimochodem ta motkola take nikdy nemaji protoze i 50cc dvoutakt ma kolem 2kw. Realita je, ze to nikdo stejne neresi. Maximalni rychlost 25km take neni vynucena softwarove opet ta smernice je stejna i pro motokola kde by takove reseni nebylo mozne stejne jako treba furtoslap. Samozrejme pokud nekoho sejmete v prokazatelne vyssi rychlosti nez tech 25 mate problem, ale obecne znam lidi co na motokolech litaji 50-60 a neresi to, stejne jako babety policie je ignoruje dokud neco nevyvedou, na motory si nechali vyrazit stitky "1kw 49cc" coz je samozrejme nesmysl, ale je to takove na oko aby se vlk nazral a koza zustala cela. Obecne pokud to ma do nejakych 2-3kw a slapky a clovek jezdi nejak rozumne tak bych se toho nebal, pokud se nekdo chce vejit do vyhlasky a predejit problemum tak jde dat 36V 1kw zadak a ridici jednotku ktera zvladne vyssi voltaz a pak s 36V baterkou jezdit silnice a na teren vymenit na 48 ktera pak vytahne nejakych 1500w s tim uz se da jezdit celkem slusne nejakych 50-60 a ma to celkem odpich i pri stoupani. Dulezite je jeste pohlidat si max otacky motoru vuci rozmeru kola.

A duvod proc se to v cechach obchazi pres ruzne elektrokolobezky atd. je predevsim ten, ze homologace nejakeho AM elektromopedu je v cechach obecne zdlouhave a drahe, kdyz uz neco pusti tak jen jako regulerni elektroskutr na znackach coz zas nechteji zakaznici protoze si tahle vozitka vetsinou kupuji aby nemuseli resit dalsi technicke, pojistky atd.

Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 11:29 | Nahoru | #17
Co se týče nošení blembáků nebo zapínání pásů, přijde mi nesmysl pokutovat lidi za to, že škodí sami sobě, akorát to pěstuje jejich nezodpovědnost.
Já bych nepoužívání blembáků a pásů nepokutoval. Ale zavedl by, že v případě nehody pak nemusí pojišťovna nic hradit a i zdravotní péči (pokud blbeček přežije) si bude hradit ze svého. Jediné, co bych hlídal je použití pásů na zadních sedadlech, kde nepřipoutaný ohrožuje ostatní a samozřejmě správné ochránění dětí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 11:38 | Nahoru | #18

Wolfgar píše: U kol s pomocnym motorem je limit 1kw ne 250w, to je evropska smernice ktera je relevantni pro prodej uz hotovych elektrokol..


Mám za to, že kolo s pomocným motorkem (s limitem 1 kW / 50 ccm, bez limitu max. rychlosti a příšlapu) = klasické kolo, ke kterému se naroubuje motor BEZ zásahu do rámu a ten motor je sundávací. Oproti tomu elektrokolo (s limitem 250 W, max. rychlostí 25 km/hi a příšlapem) = kolo, které má už z fabriky pevně zabudovaný elektromotor). Takže pokud jde o tu Bémovu "elektrokoleběžku", v prospektu udávaný 1 kW je mimo limit = jde o (elektro)moped a nutností AM.

(reakce na) Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 11:55 | Nahoru | #19
vilemx> Ano to je spravne, ale to se tyka kol. Proto jsou na tohle idealni zadni motory v naboji ktere jsou ze sve podstaty sundavaci proste tim, ze sundate kolo. U kolobezek je situace uplne jina a toto omezeni nemaji stejne jako logicky nemusi mit pedaly. Prave ta nejasnost u kolobezek se vyuziva k tomu aby se pod ne zaradilo prakticky elektro cokoli co neni kolo podle te celkem uzke definice kola. Ale jak jsem psal, nemyslim si, ze je to spatne, davat znacky na elektroprditka co jezdi 40 na soulani se po meste a chtit od nich stejna pravidla jako u motorek je nesmysl. Zvlast kdyz mopedy mely vyjimku a vlastni kategorii uz pred padesati lety. Kdyby homologace davala smysl a tahle vozitka se dala jednoduse zapsat jako elektrobabety s AM ktere ma skoro kazdy a jen s kartickou bez dalsich ptakovin tak to neni potreba. Je to dalsi typicky priklad toho kdy v je v Cechach neco udelat spravne tak nesmyslne uredne obtizne, ze se misto toho vymysli jak to obejit. Nadsenci prestaveb mezi motorkari o tom budou vedet sve.

Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 12:05 | Nahoru | #20
Prodejci těch "koloběžek" s 1Kw motorem si vykládají vyhlášku tak, že na tom může jezdit každej a všude. Viděl jsem jak měšťák stavěl týpka, co s tím jel po chodníku k přechodu a po výměně pár slov jel týpek zase dál.
Já si teda myslím, že tohle na chodník ani na cyklostezku nepatří a na silnici bez alespoň AM, alespoň nejaké rz, POV a řádného osvětlení taky ne. Myslím že v německu měli systém, že majitel zaplatil POV a dostal k tomu plastovou kartičku, kterou připevnil místo RZ.

1 reakcí na tento příspěvek Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 12:39 | Nahoru | #21
je to zamotaný. V eu nařízení 168/2013 je ještě kategorie L1e-A motokolo. Taky 1kw jako v české vyhlášce, ale u pomocného motoru nepíšou nic o dodatečnosti (domontování motoru)
https://eur-lex.euro...:02013R0168-20190220 (hledej výraz motokolo)

A ve směrnici o řp 2006/126 píšou, že stroje do 25kmh nepotřebují žádný řidičák (tedy ani helmu).

Myslim, že to EU 1kw motokolo(koloběžka) musí mít nějaké motorové schválení (kategorie L), tak dle českého zákona o pojištění by mělo mít pojistku (asi na rám, tp to mít nebude, jen nějaký schvalovací papír)

Naposledy editováno 22.09.2019 12:46:26

Elektro moto zakony atd

22.9.2019 v 21:15 | Nahoru | #22
Já jsem ve výkladu práva docela hnidopišský, takže podle mě pokud jakýkoliv dvoukolový elektrobazmek nesplňuje definici e-kola, tak se jedná o motocykl = motorové vozidlo. E-koloběžku vidím jako motocykl s jedním místem ke stání, případně i sezení. Takže AM a nazdar. Jenže zákonodárce si mezitím vymyslel osobní přepravník (Segway, Hoverboard, apod.), jenže jeho definice je zase nejasná.
Kdyby pičusové lítající po chodníku jezdili rychlostí chůze a byli ohleduplní k chodcům, tenhle problém by vůbec nenastal.

(reakce na) Elektro moto zakony atd

23.9.2019 v 11:37 | Nahoru | #23

bledemon píše: V eu nařízení 168/2013 je ještě kategorie L1e-A motokolo. Taky 1kw jako v české vyhlášce, ale u pomocného motoru nepíšou nic o dodatečnosti (domontování motoru)

Ak sa dobre pamätám, tak na L1 musíš mať všetky náležitosti... Možno pri kontrole emisií je to menej prísne.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Racceway E-babeta kde je kabel na o... [1, 2] Ostatní Elektromoto adampadam 37 10.5.2022 v 15:44 tommyq
Sváření plastů v Praze a nejbližším... Cagiva Mito 125, Ostatní Elektromoto TRIBES 3 3.4.2022 v 17:19 Ditemejdanu
výměna klávesnicového mikrospínače... Ostatní Elektromoto PETRREVNICE 13 5.9.2018 v 17:57 Hostmir


TOPlist