Normální axiální vůle ojnice je, jak jsem různě vyčetl, 0,1- 0,2 mm, pokud to není vymezeno na pístním čepu, pak může být dole víc.. To by bylo mezi podložkou a ojnicí z každé strany 0,05 až 0,1 mm. Například u MZ je v knížce napsáno axiální vůle ojnice 0,08 mm, radiální 0,03.
Ještě zmíním, že motor je 2 motohodiny po go a vůli 0,85 tam nechal člověk, který skládal kliku s novou ojnicí a celý motor.
GO se dělala po třiceti hodinách po předešlé GO, kdy bylo výrazně poškozené spodní ložisko a zamodralé vrchní oko, výrazně snad o desetinu sjetý píst.
Doteď jsem si myslel, že axiální vůle nevadí, nicméně skoro milimetr! asi způsobuje cestování ojnice, křivení, nadměrné opotřebení ložisek a pístu.
Stav motoru je teď takový, že po dvou hodinách je opět načaté spodní ložisko, pístní čep už má ne lesklou, ale zlatavou barvu, z pístu jsou pryč asi 3 stovky,je oleštěný.
Jen se chci tady ujistit, že než někomu něco omlátím o hlavu, tak, že mám pravdu...
Ještě jsem zapomněl, stranovou vůli na zakývání ze strany na stranu má ojka zatím asi normální tj.2-3 mm a radiálně už tam nějaká mikrovůle je.
Motor je jednoválec, 2t, vzduch, bez přívěry, 172 ccm, 7500 otáček, asi 25 HP.
Díky všem za jakýkoliv názor.
Můj názor, dát tomu pár hodin provozu, protože už je stejně vymalováno a pak udělat motor celý znovu, a vůli na ojnici vymezit podložkami aby byla celkově 0,1 - 0,15 mm.
1 reakcí na tento příspěvek Axiální vůle ojnice u dvoutaktu
Zkonroluj si rovnoběžnost pístního čepu se zbytkem kliky - nasadíš válec na motor, na píst je bez kroužků, a ten píst musí mít na obou bokách proti válci stejnou vůli. Když protáčíš kliku, nesmí se píst stěhovat ve válci zleva doprava.
Exaktní hodnoty rovnoběžnosti podle FAG
![](https://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2019/24/488588_37c42b676adc1849b223c0672a3f09bc.jpg)
Díky za typ s tím válcem bez kroužků, takhle by se měla zkontrolovat i rovnost usazení válce, jestli někam neletí..Zdá se, že mezera je všude stejná při protáčení, a to jsem i pečlivě osušil válec i píst, aby to olej někde nelepil ke stěně. Tak snad aspoň toto ok.
Ta axiální vůle
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/neutral.png)
Co jsem dnes zjistil ze dvou zdrojů, co dělají motorky, hlavně 2T:
Axiální vůle ojničního ložiska je u různých typů motorů různá
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
A obecně platí, že čím větší motor s větším průměrem čepu, tím větší vůle.
Např: manuál Yamaha YZ 125 0,2 - 0,7 mm servis limit nestanoven
Yamaha YZ 250 0,25 - 0,75 servis limit nestanoven
KTM XC 300 0,6 - 0,7
Nicméně jsem našel i útržky z neznámého manuálu, kde byla dvoutaktní klika a uváděné hodnoty 0,15 - 0,45, servis limit 0,5.
nebo jiný manuál 0,2 - 0,6 servis limit 0,7.
A ještě jiný , kde byla vyobrazena poměrně velká 2T klikovka s měrkou a udávaný servis limit 0,7 mm.
Takže na axiální vůli na ojce až tak strašně nezáleží, čím větší, tím lepší přístup oleje, nicméně si myslím, že dát na novou kliku na obsah 170 ccm 0,85 je prostě moc a je tí zaděláno na problémy při stěhování ojnice a příčení a nadměrnému opotřebení všeho.
Takže dnes znovu změřeno, píst asi 2-3 stovky dole, lehce nazlátlý pístní čep, ojnice radiálně bez vůle, axiálně 0,85. Kyv oka 1 až 1,3 mm. V motoru se pocitově od stavu před zajetím citelně zvětšily vůle, možná to chtělo být šetrnější a počkat si na chladnější počasí
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/sad.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/sad.png)
Poskládám to, do zimy to naběhá kolem 20 hodin odhadem, mazání 1:40 a pak rozborka, kontrola všeho a případně nová pístní sada.
Pokud se to dřív nevysype
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
Díky všem za reakce a názory
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
O kroužek na klikové hřídeli Piaggio Beverly 250, Piaggio Beverly 200 | Zerog | 2 | 23.8.2023 v 22:12 Zerog |
Drnčící plasty Piaggio Beverly 250, Vespa 125, Vespa 200, Piaggio B... | Klousek | 3 | 20.6.2020 v 20:32 Klousek |
Piaggio X9 200 EVO Piaggio Beverly 200 | sxv58 | 1 | 23.2.2020 v 19:28 citron666 |