bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jízda bez baterky
23.5.2019 v 19:41
Zdarec, na motorce mám odpojenou baterku, a četl jsem že se může poškodit elektronika a je vhodné použít alespoň kondenzátor. Co je na tom pravdy ? Motorka bez baterky běží ale nechtěl bych si odpálit třeba cdi, už tak jsem rád že jsem ho zapojil a navíc se ani nedá sehnat. Baterku žádnou nemám a ani se mi nechce kupovat když to jede i bez ní. Díky za info.

Jízda bez baterky

23.5.2019 v 20:11 | Nahoru | #1
Nechtěl bych si odpálit cdi... Nedá se sehnat, ale 600 za baterku je hrooozne moc

Jízda bez baterky

23.5.2019 v 20:30 | Nahoru | #2
Nj máš pravdu ale z5 k tématu, tímhle jsem se moc nedozvěděl a pokud mi někdo napíše že je tu jisté riziko určitě nad její koupí popřemýšlím, momentálně to beru tak že ji nepotřebuji.

Jízda bez baterky

23.5.2019 v 20:38 | Nahoru | #3
Pokud máš elektriku na motorce stavěnou na trvalou přítomnost baterky (kromě krosovejch speciálů a Babetty asi všechny současný), tak ji potřebuješ. Jednak funguje jako stabilizátor palubní sítě a jednak jako zátěž pro regulátor dobíjení, který bez přítomnosti baterky pošleš do zadele. Nevím co máš za obor, ale auto/moto elektrika - kor u modernějších strojů než je fichtl - většinou při neodbornym zásahu končí zářezem v kreditce.

Pokud stavíš nějakou krosku je situace trochu jiná, nepotřebuješ světla ani blinkry, takže vhodně zvolený kondenzátor (ne, není to Tesla za 15,20 KČS) by mohl fungovat. Osobně bych ale radši pro takový případ volil nějakou malokapacitní uzavřenou baterku.

Edit:
koďan s vysvětlením třeba na MOTOKRÁMKU

Naposledy editováno 23.05.2019 20:40:02

Jízda bez baterky

23.5.2019 v 21:04 | Nahoru | #4
Ano, riziko tu je. Stačí?

Trocha teorie: U indukčních jevů roste napětí s rychlostí změny (blá blá derivace ...), tedy v praxi napětí na alternátoru s otáčkama stoupá. To se jednak kompenzuje snižováním budícího proudu, a jednak je na výstupu osazen regulátor napětí. Tento je tím více namáhán, čím větší jsou otáčky a zároveň čím menší je odběr. Baterka v tomto případě napomáhá jako další zátěž (i nabitá). Čím více je regulátor namáhán, tím větší šance je, že odejde. Pokud odejde, vyletí napětí dle typu klidně i na 60 V, což většinu elektroniky odrovná. Pokud je připojená baterka, tak zčásti funkci regulátoru zastane - při zvýšeném napětí se začne přebíjet, na což spotřebuje nadbytečný proud, a velký proudový odběr srazí napětí na alternátoru. Takže bude v obvodu třeba jen 18-20 V, což sice zabije klasické žárovky, nicméně spousta jiných věcí pežije. Tedy samozřejmě jen do chvíle, než se rozloží všechen elektrolyt, nicméně to si obvykle člověk včas všimne, že něco není v pořádku (mám tuto praktickou zkušenost s Feldou ...) Navíc baterka pomáhá napětí i proud stabilizovat, většině věcí dělá stejnosměrné napájení podstatně lépe než proud tepavý (tj. pouze usměrněný, nevyhlazený) - což by byla funkce toho doporučovaného kondenzátoru.

Jízda bez baterky

23.5.2019 v 21:06 | Nahoru | #5
kruci, píšu pomalu

Jízda bez baterky

24.5.2019 v 13:21 | Nahoru | #6
.

Naposledy editováno 27.12.2020 23:55:08

Jízda bez baterky

24.5.2019 v 14:45 | Nahoru | #7
.. nebo aspoň odpojit od regulátoru
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Velikost zrcátek na Kentoya Trigger... Kentoya Trigger 200 Terezka108 5 6.10.2023 v 15:27 Terezka108
osa zadniho kola kentoya trigger 200 Kentoya Trigger 200 Ondramoto15 1 20.5.2023 v 11:25 ja1
Pojistka u Kentoya Trigger 200 Kentoya Trigger 200 tomcucumber 0 6.12.2022 v 08:37 tomcucumber
Vzduchový filtr Kentoya Trigger 200 Kentoya Trigger 125, Kentoya Trigger 200 Terezka108 4 20.3.2022 v 03:14 zdenysrx6
Maska Kentoya Trigger 125 Kentoya Trigger 125, Kentoya Trigger 200 Terezka108 2 15.5.2021 v 07:50 callowsick


TOPlist