bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Volnoběžka Honda CB 450 S
20.5.2019 v 13:28
Ahoj, jsem zde novým členem, loni jsem si na stará kolena pořídil o 30 let mladší babičku Hondičku, ale akutní problém s volnoběžkou, rozpůlený motor a zatím bez šance sehnat nový díl ( již se nevyrábí )proto se na Vás obracím s prosbou o ,, POMOC" radu, kontakt na někoho kdo to umí řešit, vím že jistě nejsem jediný s tímto problémem... ZA RELEVANTNÍ informace vedoucí k vyřešení mé poruchy se náležitě revanšuji. Je to r.v. 1988
S díky Drak59

Naposledy editováno 20.05.2019 20:48:54

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka Honda CB 450 S

20.5.2019 v 15:29 | Nahoru | #1
to je pekny a jaky mas konkretne rok vyroby te motorky a co mas presne za problem. Valceky jsou dostupne co jsem se dival a jedna fotka je vic jak 1000 slov ;)

(reakce na) Volnoběžka Honda CB 450 S

20.5.2019 v 20:43 | Nahoru | #2
cuir> AHOJ jasné, psal jsem mám rok výroby 1988 , volnoběžka prokluzuje pouzdro je již vymačkáno od válečků

Volnoběžka Honda CB 450 S

20.5.2019 v 23:39 | Nahoru | #3
jo tak to jsem prehledl..ale na 88 jsem se dival...

samozrejme dostupnost novych dilu je krapet obtiznejsi... a jsou dily ktere dostupne nejsou...

nize je obrazek -rozkres dilu.

ktery z tech dilu konkretne potrebujes vyresit?
dil cislo (objednaci kod)

3 (28110-ML4-610)
5 (28120-ML4-611)
6 (28124-ML4-610)
7 (28125-516-030)
8 (28126-415-000)
12 (91101-443-900)

7,8,12, jsou dostupne 3,5,6 pisou na dotaz..ocekavam, ze bude nedostupne.

reseni bych videl bud v sehnani bazaroveho dilu, nebo na zaklade objednacich kodu, ktere jsem ti sem napsal to vyhledat treba na ebay a nebo prolezt internet a objednat si to na vlastni pest ze zahranici, pripadne by se to melo dat resit stazenim na soustruhu a vlozenim vetsich valecku. tuto upravu jsem, ale nikdy neresil a nedelal. Vzdy se mi podarilo sehnat funkcni novy dil ze zahranicnich skladovych zbytku a nebo bazar ze zahranicnich serveru.
hodne stesti.

Volnoběžka Honda CB 450 S

23.5.2019 v 09:04 | Nahoru | #4
Ahoj, omlouvám se za liknavost zapříčiněnou mou chabou orientací na internetu a potažmo i s prací a orientací zde na fóru. Jsem už starší člověk a všechno mi trvá již déle. No to je problém, vlastně ani nevím, který díl je vlastně opotřeben, asi všechny,ale přemýšlel sem, že by se to snad dalo řešit nanesením vrstvy na třecí plochu ozubeného kola jak píšeš ty, ale osoustružení mne nenapadlo, spíše jsem myslel na nanesení vrstvy tvrdochromu pomocí elektrolízy, avšak z podobných akcí mne odrazuje Deadmana viz naše konverzace. Také nevím, jaký by to mělo mít rozměr, vůli, jinak díky za rozkreslený dokument, to už jsem také zkoušel, volnoběžku nemají, prezentovali, že válečky, pru6inky i ty pouzderka pružinek mají a když jsem poslal kódy přišlo mi oznámení, že je to nedostupné... Tak jsem z toho docela smutný. Kdybych aspoň získal informace o přesném rozměrů té součástky (průměr třecího kroužků a materiálů, bylo by to dnes pomocí tvého návrhu s osoustružením jednoduše opravitelné, jsi pašák příteli?? nemáš náhodou zkušenosti, které by se daly použít? Díky...

Volnoběžka Honda CB 450 S

23.5.2019 v 10:00 | Nahoru | #5
Jak už zaznělo v jiném dotazu na stejné téma, problém je díl 3, tedy ozubené kolo s kluznou plochou, do které se zakusují válečky. Je to z nějakého divného materiálu, dost měkkého a pružného na to, aby se do toho válečky zakously při záběru a přitom se to nedeformovalo trvale a za běhu, kdy to trvale klouže opačným směrem, neodíralo. Spousta menších výrobců zápolí s tím vyrobit volnoběžku co by vydržela.
Problém je že u Hondy CB450S (PC17) se to nepovedlo ani Hondě. Tento díl v tomto motoru vydrží zhruba 50 tis km. Dávno se nedá nikde koupit. Většina motorek tohoto modelu umřela právě na to, že se opotřebovalo kolo volnoběžky, které nelze sehnat. Snad všechny motory či celé motorky, co jsem viděl v inzerci prodávat na díly, jsou v pořádku až na nefunkční volnoběžku.
Řešení nemám, pokud něco životaschopného vymyslíte, spousta lidí v Evropě vám bude vděčná. Až moje volnoběžka chcípne, rozeberu moji Hondu na díly, jinou cestu teď nevidím.

Volnoběžka Honda CB 450 S

23.5.2019 v 15:35 | Nahoru | #6
ahoj konkretni zkusenost s timto problemem nemam, me se podarilo sehnat vzdy funkcni bazar...
resil jsem jine veci, treba startovaic segment na pareza co se neda sehnat a ma vylamane zuby a tak...je to jen o sikovnem obrabeci, soustruznikovi pripadne svarecovi...
nicmene nemyslim si, ze by mel bejt problem opravit dil cislo 3. At uz nanesenim noveho materialu, tak osobne bych sel spise cestou osoustruzeni a nasledne vyroby pouzdra ktere by se na to nasunulo a zakolikovalo. pripadne to rovne naradlovat a nove pouzdro nalisovat a nekolikovat. Ono to nema moc kam utect, takze jde o to aby se to neprotacelo kdyz starter zabere a valecky se o to oprou...
Ale takhle od stolu tezko rict kolik je tam materialu a co by bylo nejvhodnejsi...podle fotky bych volil druhou variantu...ale fotka muze klamat.

Deadman: ono to neni o to ,ze vymyslis reseni a spousta lidi v evrope bude vdecna.. ono je to o tom ,ze to bude stat nemale penize a lidi by chteli bejt jen vdecni... ne za to zaplatit mnoho tisic korun a v eurech uz vubec ne :D
Navic je zde problem , ze ke kazdemu kusu motoru ma clovek prave jeden pokus. Neznas material nevis o tom nic, takze tezko rict jaky postup opravy zvolit..osobne bych se vyhnul postupum ktere vyuzivaji teplo (svarovani a podobne) protoze pak dojde k deformaci a zadre se to na klice...sice to vypada, ze tam bude nejake futro, ale to po tech letech nebude mozne bez poskozeni dostat ven. Jasne muzes se vyrabet jeste s novym futrem... take to jde... ale opet cena poroste...
Podle fotky mi prijde ze je tam dostatek "masa" na obrobeni a nalisovani noveho krouzku, o ktery se budou opirat valceky. Vyroba valecku by nemela byt problem.

takze reseni pro evropu by asi i bylo..ale malo kdo to bude chtit zaplatit. Navic kdo bude ten prvni pokusnej kralik, kterej riskne to, ze to bude funkcni oprava...toto si proste nikdo na triko se zarukou neveme a za flasku se s tim v dnesni dobe take jiz nikdo srat nebude.
doba je holt takova... jo u nas na dedine to jeste funguje, ze si sousedi pomahaji a pak to spolecne zapijou u nekoho na zahrade pod terasou nebo v dilne ci ve sklepe...ale takhle se patlat s takovym vydrbem pro nekoho jako kseft...tak za to to nestoji.
Opravar to nebude chtit udelat zadarmo, ale zaroven za takovej pokus nebude chtit nest zaruku a odpovednost.
Zakaznik to bude chtit bud se zarukou a nebo zadarmo a i tak se bude kroutit a nadavat kdyz to nebude fungovat a nebo se vyroba rovnou nepovede.
Klasicky priklad - nabidka poptavka.. :) a proto prichazi na radu ekologie :D ktera je az za penezi hned na prvnim miste :D :D



preju hodne stesti...

Volnoběžka Honda CB 450 S

23.5.2019 v 16:02 | Nahoru | #7
?jsi chytrý a čestný se zdáš být také, máš nějakou možnost to zkusit? Pokud ano a vnímal bys to jako výzvu, na kolik by sis to cenil? Nejsem žádný balíkař, jen obyčejný člověk se sníženou pracovní schopností po úrazu, ale za darmo. Bych to nechtěl, za darmo si pak lidé ani ničeho neváží, popřemýšlej a dej mi vědět, ono to osoustružení a nalísování se mi líbí, ještě otázka volby použitého materiálu na futro... Jinak být mladší povznesl bych se nad to a roztlačuji, jako kdysi, když jsem byl svižnější ?

Volnoběžka Honda CB 450 S

23.5.2019 v 20:18 | Nahoru | #8
nezlob se, ale opravdu se tim nechci zabyvat. Nejde ani tak o penize jako o cas. Vybaveni sice mam a asi bych to i zvladnul, ale kdyz to zvladnu ja, tak to urcite zvladne nejaky tvuj znamy sosustruznik z okoli.
Prece jen tvoje generace je mnohem vice zalozena na vzajemne sousedske pomoci, nez moje.
Nejsem zadnej profi soustruznik ani svarec, ale tak nejak jsem toho spoustu pochytil od dedy od ktereho mam i veskere vybaveni co se tyka prave soustruhu, lisu a tak dale. Takze s tim trochu zachazet umim a myslim si, ze by to slo.
Moji pomoc proste ber jen jako radu s navedenim jak to opravit ale s fyzickou opravou ti nepomuzu.
sam mam moji masinu z 80tyho roku rozebranou na ponku a cekam na dily :) taky jich hromada jiz neni k sehnani a tak to pytlikuju jak se da. Jen teda ja zrovna volnobezku kompletne vyhazuju pryc a nechavam jen nakopavacku. Mam , ale yamahu , takze nic co by se ti mohlo hodit.

jeste me napada, ale to bych uz vylozene musel mit v rukach (takze to pak muzes rict nekomu koho na to sezenes) stocit poskozenou plochu na tom dilu cislo 3 a dat tam valecky s vetsim prumerem. Je otazka jestli se tam vlezou..to nevim..ale mozna by to slo takto snadno vyresit.

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka Honda CB 450 S

23.5.2019 v 22:25 | Nahoru | #9
Větší válečky nepomohou. Nejen, že by se nevešly do duralového labyrintu, ale hlavně ty válečky by na ten kluzný povrch dosáhly ikdyby měl o centimetr menší průměr. Obě volnoběžky mi umřely v okamžiku, kdy kluzná plocha měla o 1mm menší průměr než nové kolo. Tedy když se odřel vrchní půlmilimetr kluzného povrchu. Z toho je jasné, že klíč je v povrchové úpravě toho materiálu.
Mimochodem to kolo je svařeno z dvou kusů - kluzný kroužek z jednoho materiálu, ozubené kolo z jiného. To přestože kolo tohohle tvaru by bylo velmi snadné vyrobit z jednoho kusu. Nedělali by to takto složitě, kdyby existoval dostupný materiál vyhovující současně pro funkci třecího kroužku i ozubeného kola.
Na tohle je potřeba strojní inženýr s konkrétními zkušenostmi. Postup typu pokus-omyl nemá smysl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžka Honda CB 450 S

24.5.2019 v 02:02 | Nahoru | #10

Deadman píše: Větší válečky nepomohou. Nejen, že by se nevešly do duralového labyrintu, ale hlavně ty válečky by na ten kluzný povrch dosáhly ikdyby měl o centimetr menší průměr. Obě volnoběžky mi umřely v okamžiku, kdy kluzná plocha měla o 1mm menší průměr než nové kolo. Tedy když se odřel vrchní půlmilimetr kluzného povrchu. Z toho je jasné, že klíč je v povrchové úpravě toho materiálu.
Mimochodem to kolo je svařeno z dvou kusů - kluzný kroužek z jednoho materiálu, ozubené kolo z jiného. To přestože kolo tohohle tvaru by bylo velmi snadné vyrobit z jednoho kusu. Nedělali by to takto složitě, kdyby existoval dostupný materiál vyhovující současně pro funkci třecího kroužku i ozubeného kola.
Na tohle je potřeba strojní inženýr s konkrétními zkušenostmi. Postup typu pokus-omyl nemá smysl.



nemam rad kdyz se nekdo tvari fundovane, a placa na netu akorat nesmylsy...sorry...takze jsem si dal tu praci...

toto je volnobezka te hondy:


toto je volnobezka z yamahy, ktera se mi vali na dilne (rok 80.):


proc tu placas nesmysly? vezmu to poporade -
1/ vetsi valecky pomohou a taky se tam vlezou
2/ pochybuju o tom, ze by "labyrint" byl z duralu, kdyz na yamaze je zeleznej.
3/ valecky nemaji sanci diky konstrukci sikmych okenek v telese dosahnout tak hluboko , takze tvoje tvrzeni, ze dosahnou i na o centimetr mensi prumer je naprosty nesmysl, ktery navic sam okamzite vyvracis svym tvrzenim, ze ti volnobezky prestaly fungovat v momente , kdy jsi mel o cca 1mm mensi prumer kluzne plochy na ozubenem kole.
4/ tim padem je jasne, ze klic rozhone neni v povrchove uprave toho materialu.

je to jen o tom ,ze tri valecky musi sevrit stred a pokud ho kvuli opotrebeni sevrou malo tak to klouze a nefunguje.
Jediny co nemuzu overit je, dza-li honda skutecne pouzila dva materialy pri vyrobe toho kola s kluznym stredem, ale muzu zde jednoznacne napsat , ze yamaha toto kolo ma z jendoho kusu a nejsou na nem pouzite dva materialy. Takze na materialu pro funkcni rozhodne zas az tak strasne moc nezalezi, ma to vliv jen na zivotnost.
Pokud tedy honda pouzila nejaky spatny material at uz zjakehokoli duvodu, tak toto bude problem, proc to vydrzi pouze 31 let :) a Yamaze volnobezka vydrzi 39let a je stale jako nova.
Na dalsi fotce je krasne videt ze vsechny tri valecky na Yamaze maji jeste rezervu do konce sveho okenka, kdyz je ozubene kolo zasazene do stredu. A docela se vsadim, ze na honde budou valecky na kraji a tim padem jiz nedochazi k dostatecnemu sevreni a volnobezka prokluzuje obema smery.
Zamerne jsem dal stred mimo osu aby bylo na fotce videt jak to funguje a jeden valecek je temer na konci sve drahy, ale porad tam ma jeste rezervu. Navic pri beznem chodu toto bude asi ustredene, takze budou mit ty valceky mezeru ke konci sve drahy stejnou. Ale na opotrebene volnobezce kde je prumer stredu ojety a tim padem mensi se ty valecky proste zarazi na konci sve drahy a jiz nemaji sanci ten stred sevrit. A dle mych mereni a odhadu je to prave zhruba 1mm na prumeru stredu co dokazi valecky pokryt. Pokud tedy bude stred jeste mensi, tak jiz nedojde k sevreni, protoze valecky nedosahnou. Vetsi valecky by dosahly.
Takze ten 1mm je asi tak jedina spravna informace kterou jsi uvedl a to jeste asi omylem


a vic uz nemam co bych k tomuto tematu dodal... myslim si, ze i pro autora to bylo dostatecne prinosne a bude schopen volnobezku opravit.
Ze se to tem studovanejm inzenyrum v honde povedlo, vymyslet spravne materialy pro volnobezku jo na to clovek musi mit diplomy aby vymyslel nesmylsy...

Naposledy editováno 24.05.2019 02:03:01

Volnoběžka Honda CB 450 S

24.5.2019 v 10:01 | Nahoru | #11
Omlouvám se, špatně jsem si pamatoval tvar toho labyrintu a byl jsem líný si dojít pro štafle, abych si moji nefunkční volnoběžku po letech znova prohlídl.
Teď na ni koukám: Větší válečky by se tam vešly, ale v mém případě by nepomohly - v záběru nejsou zdaleka na konci dráhy labyrintu a přesto ta volnoběžka klouzala. Můžete zkusit vyrobit větší, třeba to ve vašem případě pomůže, v mém nejspíš ne.
JInak to kolo je u mé volnoběžky svařované ze dvou kusů. Nevím, proč to neudělali z jednoho kusu, ale jediné logické vysvětlení je že to potřebovali ze dvou různých materiálů. Nedovedu si představit, že by to vyráběli zrovna takhle jen tak z prdele. Labyrint mám z nějakého nemagnetického kovu, nepoznám z jakého, nejsem strojař, který je v jednostranném ocelovém plechovém obalu. Proč to není celé ocelové, nevím.
Jinou volnoběžku, než CB450S/PC17 jsem nikdy neviděl, protože v žádné jiné motoce mi, ani manželce, neodešla.

Edit: Na vašem vygoogleném obrázku je volnoběžka CB450N PC14, to je jiný motor - v podstatě převrtaná CB400 vyráběná v Mexiku. Tam volnoběžky neodchází. CB450S PC17, vyráběná v Japonsku, vypadá velmi podobně ale téměř žádný díl z CB400/450N (PC13/PC14) nepasuje. Chtěl jsem nějaké díly použít pro můj motor, když jsem ze 2 motorů CB400 skládal jeden pro kamaráda, ale všechno je tam malinko jiné.

Naposledy editováno 24.05.2019 10:09:11

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžka Honda CB 450 S

15.6.2019 v 12:44 | Nahoru | #12
cuir> Ahoj, přesně tak jsem uvažoval i já, netroufl jsem si takovýmto způsobem jako ty zrušit názor diskutérů, bral jsem to pouze jako diskusi... Nic méně začal jsem měřením, můj údiv byl, když jsem na válečcích naměřil až 1mm rozdíl v různých úhech, například vycházelo mi že by válečky měli mít průměr 15mm a někde bylo jen i 14, z toho jsem logický odvodil, že tu je zakopaný pes (asi) tudíž jsem vyrobil nové z cementovaného materiálu, nastříhal nové pružinky a krásně to chodí, žádná enormní vůle, tak jen čekám, jak se to bude tvářit i v praxi. Samozřejmě dám pak vědět ať tak či onak. Drak 59

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka Honda CB 450 S

3.8.2019 v 16:09 | Nahoru | #13
Rozlousknutí... Tak jak jsem slíbil, dávám info. o průběhu mé opravy voknoběžky cb450s Volnoběžka funguje jako nová, takže konec čárů a márů, stačí pouze zapojit selský rozum a dílo se podaří. Nebudu popisovat postup, to bych se opakoval, ten je popsán výše. Děkuji všem zúčastněným za příspěvky, pomohly mi určit správnou cestu řešení. Drak

(reakce na) Volnoběžka Honda CB 450 S

8.11.2019 v 20:47 | Nahoru | #14

Drak59 píše: Rozlousknutí... Tak jak jsem slíbil, dávám info. o průběhu mé opravy voknoběžky cb450s Volnoběžka funguje jako nová, takže konec čárů a márů, stačí pouze zapojit selský rozum a dílo se podaří. Nebudu popisovat postup, to bych se opakoval, ten je popsán výše. Děkuji všem zúčastněným za příspěvky, pomohly mi určit správnou cestu řešení. Drak



diky za zpetne info... takze reseni pro evropu je na svete
sorry ja si musel rejpnout

Volnoběžka Honda CB 450 S

9.11.2019 v 10:23 | Nahoru | #15
Prosím dejte zde vědět, zda to funguje i po 10-20 tis. km. A také jaký materiál jste použil.

(reakce na) Volnoběžka Honda CB 450 S

16.9.2020 v 20:59 | Nahoru | #16
Drak59> můžete hodit víc info o opravě? Chtěl bych pořídit CB 450S a rád bych měl řešení pro případný budoucí problém s vonoběžkou. Chápu dobře že stačilo udělat nové válečky a funguje dál?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vyčištění alu kola Honda CB 450 SC Richard089 20 26.3.2020 v 10:14 waclav
Dva dotazy ohledně Honda CB450S Honda CB 450 SC ok1wwv 2 6.9.2017 v 09:30 PRESLY
Chorvatsko nebo italie 4.7.—11.7.2015 Honda CB 450 SC Richard089 2 1.7.2015 v 19:45 luk76
Honda CB 450 S Honda CB 450 SC l_driver 2 3.4.2014 v 21:14 Ivan-K
Olejový filtr Honda CB 450 S (86) Honda CB 450 SC mmiki 3 21.2.2012 v 23:21 Vokvals


TOPlist