globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výměna pístních kroužků
Rozdělal jsem válec Jawetty kvůli jeho vyčištění, kontrole a případně i výměně pístních kroužků. Jelikož píst chodil velmi snadno, vnitřek válce bez poškození a mezera (profuk) u stlačených pístních kroužků byla už větší, řekl jsem si, že pístní kroužky vyměním ale ouha - píst s novými kroužky, 38x1.5, nejde do válce snadno vložit, jen za pomoci intenzivního zaťukávání kladivem a pak s ním nelze rukou pohnout.

Přijde mi to přespříliš naknop abych to vůbec namontoval na motor a zkoušel uvést do provozu. Přitom mezera (profuk) tam je (asi 1mm, neměl jsem šupleru po ruce).

Menší pístní kroužek k sehnání asi není a jeden ze dvou co tam byly se mi podařil zlomit, takže už ani není cesty zpět

Co mě udivilo, tak mám na pístu místo na uložení 3 kroužků, přitom to se prodává na Jawettu má 1 - 2 kroužky..

1 reakcí na tento příspěvek Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 13:53 | Nahoru | #1
Na starý píst - pokud nemá žádný jiný problém (prasklinu, vyběhaný na ojnici, rýhy.....) a koupíš jen tři kusové kroužky 38,25 a případně zámek připiluješ dle potřeby. Otázkou je jaký "fuk" je v zámku starého pístu a starého kroužku. Dělám to tak celkem běžně u kývaček a podobně,... Prostě

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 14:26 | Nahoru | #2
A máš ty kroužky nasazený správně zámkama vůči kolíčkům?

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 14:46 | Nahoru | #3
Nejsem si jistý, zda plně chápu otázku, tak doplním jen pár zjevných poznámek:

a) Když se dříve kupovaly kroužky, chodilo se (alespoň u nás) do krámu s válcem, kam se samotný kroužek bez pístu vložil. Tím se kontrolovalo jednak to, jestli prodavač nedal omylem kroužek jiného výbrusu (protože popsané nejsou a snadno se zamění a jednak se tím kontrolovalo to, jaká je mezera v zámku (má být v desetinách mm), jestli kroužek po celém obvodu doléhá na stěnu a tzv. "nesvítí" a na závěr při montáži toho kroužku se pocitově zjišťuje předepnutí, tedy jakou silou tlačí kroužek do stěny válce (u velkých strojů se toto i měří).

Takže v prvé řadě vyzkoušej vložit samotný kroužek do válce a pokud to půjde bez problémů podle uvedených bodů, pak je polovina problému vyřešena.

b) Když už bude kroužek ve válci, tak změř jeho vnitřní průměr a porovnej ho s průměrem drážky v pístu. Průměr drážky v pístu musí být o desetiny milimetru (a možná až o milimetr) menší, jak vnitřní průlměr pístního kroužku po vložení do válce.
Na tento geniální objev jsem přišel tehdy, když jsem na rychlo koupil jakési pístní kroužky u replikáře a když jsem se je jal montovat, tak mi to podobně nešlo, protože kroužek po montáži dosedl na dno drážky a i tak přes píst přečníval. Přeměřil jsem proto ten kroužek pořádně a zjistil jsem, že i povrch má kuželový apod., takže to byl kroužek pravděpodobně do nějakého kompresoru nebo něčeho jiného... takže to byl buď výrobní zmetek, nebo někdo vydával ony kroužky za motocyklové a ono to bylo z něčeho jiného.
Od té doby kupuji dle rozměru a popisu kroužky přímo u kvalitního českého výrobce, který dělá kruhy i na tyto motory... výrobcem je Buzuluk ... a neměl jsem od té doby jediný problém.

c) U kroužků zkontroluj po namontování na píst, jestli v té drážce nelítají ve směru pístu nahoru a dolu. Výška kroužku má být v řádech setin milimetru menší, jak šířka drážky. Viděl jsem ale i motor, kam někdo z nedostatku dal kroužky i o 1 mm nižší z nějaké sekačky (průměrově v pořádku) a pak se divil, že mu to rozsekalo píst okolo drážek.

A jinak i za hlubokého socíka se kroužkům zámky připilovávaly (jak píše kolega výše), takže se z původních kroužku např. pro třetí výbrus dělal kroužek pro druhý, nicméně u malých pístů nebo velkého rozdílu výbrusů je to pak problém, protože po této úpravě a vložení do válce kroužky na stěně "svítí" (viz výše) a tím nezajišťují kompresi atd.

Už mě nenapadá, čím jiným by to mohlo být, než špatnou montáží na kolíčku v drážce, jak píše kolega Bimbam... ale pokud je problém jinde, rád se taky něco přiučím .

Howgh!

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 17:35 | Nahoru | #4
Dej tam cely vybrus,stejne ten valec bude vybehany do elipsy.Jawetta ma i tak prd vykon a ten vybrus nestoji svet
-za pomoci intenzivního zaťukávání kladivem a pak s ním nelze rukou pohnout - tohle sem radsi nevidel

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 18:07 | Nahoru | #5
Ako píše kokoška, valec je elipsovitý, kvôli "predozadnemu" pohybu kľuky, nové krúžky budú ideálne okrúhle a výsledkom je čo? Kompresia horšia, ako so starými krúžkami. Platí samozrejme, pri dvojtaktných motoroch, kde sú krúžky pevne ukotvené a nemôžu sa otáčať.

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 19:24 | Nahoru | #6
dobře to namaž,kladívko a intenzivně klepej tam a zpátky,ono se to rozchodí.

(reakce na) Výměna pístních kroužků

21.3.2019 v 21:59 | Nahoru | #7
Díky všem za postřehy, vše užitečné a k věci Bohužel jsem se dnes nedostal do garáže abych udělal nějakou fotku bo ta by řekla více než tisíc slov..

Dolin píše: ..tři kusové kroužky 38.25 a případně zámek připiluješ dle potřeby


Horkotěžko tam dostanu píst s kroužkem 38 a mám dát o 0.25 větší? V čem je fígl?

Bimbam píše: A máš ty kroužky nasazený správně zámkama vůči kolíčkům?


Jj, to mám.

Sofía píše: ..chodilo se (alespoň u nás) do krámu s válcem.. vložit samotný kroužek.. jestli v té drážce nelítají ve směru pístu nahoru a dolu.


Nemám žádný takový krám po ruce
Samotný kroužek šel bez problému vložit a zůstala mezírka pro zámek. Jak se dostanu do garáže přeměřím ;)
Výška kroužku byla v pohodě, kroužek v drážce dobře sedí.

kokoška. píše: ..výbrus..


Taky mě napadlo a bude to pak zaručeně v cajku ale dát hned za výbrus kolem 700 Kč.. - na tom mopídku je špatně více věcí - šlapátka, sedlo, zadní světlo, bowdeny v zoufalém stavu atd atd. Kdybych chtěl naráz vyřešit vše, tak jsem na tisících. Chci prvně zprovoznit a postupně se dolaďovat do vynikajícímu stavu

hycomat píše: ..elipsovitý


Jo, už jsem o tom taky četl, že to nové kroužky nicmoc neřeší bo je tam vyjetý vajíčkovitý tvar

Dolph-cz píše: ..klepat tam a zpátky


Jelikož je to zadarmo a nejbližsí jiné řešení je asi výbrus, tak za zkoušku by to mohlo stát

Naposledy editováno 21.03.2019 22:05:20

1 reakcí na tento příspěvek Výměna pístních kroužků

25.3.2019 v 22:44 | Nahoru | #8
Nějaké fotky a měření co mi poradil Sofía:



Samotný kroužek jde docela pohodlně vložit do válce, mezi zámky zůstane "titěrná" mezera. Na pístu jsem šuplerou v drážce pro kroužek naměřil 34.6 mm, šupleru zajistil šroubkem a tento rozměr na šupleře byl možný nasunout do kroužku ve válci.

Nicméně kroužek nasazený na pístu má podle fotky větší prostor mezi zámky takže z toho by plynulo, že rozměry sedí a v ideální světě by bylo v naprostém pořádku ale asi jsou v drážce na pístu nějaké nečistoty, které ho roztahují a které mi nebere jemný drátěný kartáč, kterým jsem to několikrát čistil (na fotkách to vypadá na zanesení karbonem ale naživo to působí opravdu čistě) Takže asi malý pilníček a vyloženě opilovat z drážek veškeré nečistoty a nevyhnu se tímto i malému úběru materiálu z pístu. Dám vědět

Při nasunutém kroužku ve válci kolem něj neprosvítalo žádné světlo. Nezdá se, že by byl válec vyběhaný a potřeboval výbrus

Naposledy editováno 26.03.2019 07:33:12

1 reakcí na tento příspěvek Výměna pístních kroužků

26.3.2019 v 08:04 | Nahoru | #9


ty seš ďábel......,ale za mých mladých let jsem nebyl lepší,prioritou bylo jezdit a to za každou cenu.

osobně jsem dělal výbrus na fichtlu půlkulatým pilníkem a poté to dolaďoval smirkem omotaným na lešeňové trubce....a jezdilo to

nutno ale dodat,že to bylo ještě za komančů,kde něco jako firma co dělá výbrusy prostě neexistovala.

Naposledy editováno 26.03.2019 08:07:42

(reakce na) Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 09:20 | Nahoru | #10

Dolph-cz píše: ... poté to dolaďoval smirkem omotaným na lešeňové trubce....

to jsi pekne prase, smirek na doladeni vybrusu se zasadne obaloval kolem tresnove vetve .
A firmy na vybrus dvoutaktu byly - v Praze treba nejake druzstvo Kovo-neco, meli sidlo na Florenci. Donesl jsi jim valec s klikou, ojnici a pistem a nazpatek jsi to dostal prebrouseny a vyvazeny. Jejich hlavni cinnost byla opravy motoru z Trabanta a Wartburga. Jak jsi v tramvaji c.5 potkal zasmusileho cloveka s umastenym batohem, bylo jasne ze v nem ma motor z Trabanta a jede na Florenc.

pro autora> kde s tim pistem zkousis hybat? Tam, kde beha normalne? Nebo dole? Dole bude tesnejsi, pak se dostane do toho vybehaneho mista ve valci a pujde to lepe ...

Naposledy editováno 26.03.2019 09:23:32

(reakce na) Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 09:25 | Nahoru | #11
Chlebik>

Nu jak tak koukám (co mi monitor dovolí), tak mi to příjde lehce přidřený... na pístu je to trochu vidět, ale ještě to není tak strašný, aby to nešlo "zadarmo" přeleštit na pístu i ve válci. Ve válci bych sice doporučil i lehce přehonovat, aby se tam udržel mazací film (štětkou stačí), ale to teď nejspíše není na pořadu dne .

Více z toho nevykoukám, tak můžu jen poradit ještě toto:

a) Opotřebení válce není jen v průřezu do šišky (jak paradoxní, když stejně šišatý je logo Jawy ), ale také v podélném směru (podle pístové rychlosti)... v řezu se tam válec pak jeví opotřeben do soudkového tvaru. Opotřebení vzniká zejména interakcí kroužků se stěnou válce, tedy největší opotřebení je v té části válce, kde se reálně pohybují kroužky... nu a přesně zde je třeba ty nové kroužky také kontrolovat (u použitých válců). Takže je třeba ten kroužek postrčit někam k prostředku válce a nedržet se jen u krajů.
Dále malá poznámka, pokud přejedeš prstem ve směru osy válce od hlavy dolů, a pokud tam prstem cítíš schůdek (v místě kde je konec pohybu kroužků), tak začíná být čas přemýšlet nad výbrusem. Prst je v tomto super senzor, protože jak nástrojaři, brusiči a další ví, tak prstem poznáš schod cca od 0,02 mm, což je na průměru už 0,04 mm.

b) Nejlepší nástroj pro kvalitní čištění drážek pro pístní kroužky je starý zlomený kroužek s napilovaným náběhem. Jak jsem tak pochopil, zlomený kroužek k dispozici máš, tak si z něj udělej "improviznovanou škrabku" a použij jí. Litina použitá na kroužky je poměrně tvrdá, proto jako nástroj je super a hlavně nehrozí nějaké šířkové poškození drážky nebo jejích okrajů, jako je to často u matlání dlátem a podobnými nevhodnými pseudonástroji.

c) Válec má ve spodní části výrazné kuželové zahloubení, aby se do něj píst s kruhy dobře dostával... takže ta jedna fotka je celkem nevypovídající, protože musíš ten píst s kroužkem postrčit výše a "měřit" v místě opotřebení (viz výše).

d) Když vidím, že máš sundaný i píst, tak pak nezapomeň ho tam dát správným směrem. U těchto motorů se tuším nevyosuje pístní čep, ale musí se dodržet poloha zámků kroužků vůči kanálům, abys ty kruhy neužvejk v kanálu... takže bacha... na dnu pístu by měla být vyražená šipka určující směr montáže.

Dolph-cz>
Uznávám, že zrovna v tomto případě je toto více bastlení a strávení času na hledání závady, kterou by odstranil celkem levný výbrus (s pístem a kruhy odhaduji kolem 1000 kaček), nicméně i v dnešní době má toto "bastlení" jistý význam (i když zrovna u Jawetty těžko říci, ale podle gusta žádný dišputát ). Spolehlivost těchto strojů je léty pověstná a prověřená, takže není problém na podobnou závadu narazit někde po cestě, když potřebuje člověk dojet. No a tehdy přichází na řadu "bastlení" provizorních oprav, jenom aby to dojelo. Já osobně jsem v mládí s J 638 dojížděl s celkem 3 ks pístních kroužků na 2 válce (když jeden kruh vylítl kanálem a vzal další s sebou, tak jsem vyndal z druhého válce jeden a nějak to poflastroval), jindy jsem v nějakém JZD rozlisovával kliku po rozpůlení motoru, abych dostal pryč zbytky rozemletého středového ložiska, které ukusovaly stěny válců a pístů (a dojel jsem jen s jedním středovým)... a to, že jsem těsnění pod karbec na cestě dělal jako výstřižky z kartonové krabice od mlíka, to už je jen drobnost . A to už bylo za dob tvrdého kapitalismu .
Takže pokud něco takového "umíš", pak se to může někdy hodit, resp. jako já se to naopak můžeš kreativně učit po cestě... proto jisté "bastlení" v rozumné míře přímo neodsuzuji.

Howgh!

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 10:07 | Nahoru | #12
doporučuji výbrus, otvor už nemá dokonale kruhový tvar
v žádném případě nedoporučuji řešit výbrus válce výměnným způsobem
moje jawetta má pouze 2 pístní kroužky

1 reakcí na tento příspěvek Výměna pístních kroužků

1.4.2019 v 08:51 | Nahoru | #13
Ha! Přátelé, konečně jsme na stejné vlně Ano, tady jde o domácí kutění a o vyšší princip - proč do válce 38 nejde dát píst s kroužkem 38?

Já svůj problém možná zkraje moc rozepsal a proto se rozepisujete i vy (a díky za to!) V podstatě šlo jen o to vyměnit kroužky, vyzkoušet a až když nebude zbytí tak výbrus, který by to nejen a vyřešil ale ještě zlepšil. Jednak přiznávám, že na to nemám finance (čeká mě výměna olejů a filtrů ve dvou autech + mé Hondě CBF 1000, která by chtěla i nové svíčky) a druhak jsem chtěl přijít na kloub této záhadě. Takže popisovat v jakých osách se opotřebovává válec je zajímavé ale u mého problému k ničemu

Když děláte něco, co pokládáte za správný postup a ono to ne a ne jít, tak o to víc to chcete dokončit, protože není objektivní důvod proč by to jít nemělo. Znáte to?

Medved píše: kde s tim pistem zkousis hybat?


Nasazoval jsem směrem od ojnice kde šlo docela lehce zaklepat, když jsem postupoval více dovniř šlo to hůře až vůbec. Dělal jsem to jen malým kladívkem, nemělo smysl to rvát silou.

Sofía píše:
a) Opotřebení válce není jen v průřezu do šišky..
b) Nejlepší nástroj pro kvalitní čištění drážek pro pístní kroužky je starý zlomený kroužek s napilovaným náběhem..
c) .."měřit" v místě opotřebení..
d) ..na dnu pístu by měla být vyražená šipka určující směr montáže.



a) Je tam cítit malý schůdek,.
b) Super tip, starý zlomený kroužek je naprosto ideální na čištění!
c) Jj, kroužek jsem vsouval hlouběji a mezera mezi zámky se mi stále zdála přijatelná
d) Na vršku pístu je šipka a je nutné se jí držet - zámek kroužku je pak nahoře, kde je otvor pro sání, který je menší než otvor výfuku, o který se kroužek seká.

ROZŘEŠENÍ
Kamarád ze vsi mi donesl svoje volné písty a pístní kroužky z pincka na odzkoušení - písty jsou stejné jak můj ale jeho pístní kroužky mají slabší stěnu - všechny pasují do průměru 38 mm, všechny jsou vysoké 2 mm ale mají jinou tloušťku stěny, což je téměř viditelné okem - moje mají tloušťku stěny kolem 1.75 mm (vlevo) a ty jeho 1.6 mm (vpravo). Pokud bych si věřil, že měřím přesně tak by nemožnost použití mého nového kroužku na starém pístu odhlalilo měření, které mi radil Sofía (kroužek ve válci ku výřezu v pístu). Tady se dal ušetřit jeden krok postupu - k novým kroužkům objednat nový originální píst a nejspíše by to sedlo.


Takže to vypadá, že trable byly způsobeny kombinací pístem z pincka a kroužky pro Jawettu. Až budu jednou dělat výbrus dám origo píst a origo kroužky a můj dědic z toho nebude mít hlavu kolem Teď ale už mám v garáži ověřenou možnost se stávajícím pístem a odpovídajícími kroužky.

Všem díky za tipy, něco bylo opravdu zajímavé a nápomocné. S kroužky od kamaráda se píst hýbe a nejsou vidět prosvity. Až to složím (tak týden) podám zprávu, jestli dělá pataputy pataputy

Naposledy editováno 01.04.2019 09:04:07

(reakce na) Výměna pístních kroužků

1.4.2019 v 11:05 | Nahoru | #14
Chlebik>

Nalezeno!

Takže nakonec mělké drážky v pístu a kroužek s malým vnitřním průměrem... bych nevěřil, že se ještě něco podobného najde... a to zejména poté, co jsem se v dobovém tisku dočetl, že Pinďour (Pařez) a Jawetta (Stadion) mají mít stejné písty (tehdy na čep 10 mm), protože pro socialistické strojírenství je to přesný typizovaný výrobek pro velkoobjemovou výrobu .

Každopádně gratuluju k odhalení

Výměna pístních kroužků

1.4.2019 v 12:42 | Nahoru | #15
Vypadá to tak ale nemusí to nutně být ono, ještě se mohl splést prodejce Bohužel se mi zběžně nepodařilo najít černě na bílém přesné rozměry prodávaných kroužků + prodejci mívají jak pro pionýra, stadiony, jawetty tak i pro simsony jako totožné pod jednou položkou tak proč by se měla lišit hloubka drážky na pístu? Divný, fakt divný

Naposledy editováno 01.04.2019 12:44:25
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda Vallaro - legislativa Babetta 210, Jawa Stadion S11 kokoška. 10 8.10.2023 v 08:43 kokoška.
barva na s11 Jawa Stadion S11 tadeo96 12 27.1.2023 v 00:06 Břichoun
Ráfky Stadion S11 Jawa Stadion S11 Břichoun 6 25.11.2022 v 07:06 FJRPEPA
jawetta Jawa 50/551 Jawetta Šola01 5 18.10.2022 v 22:25 Šola01
Nestartuje, slabá jiskra Jawa Stadion S11 Filip116 5 6.8.2022 v 13:41 Filip116


TOPlist