bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nouzové brzdění
10.8.2017 v 16:25
Zdravím motorkáři,
dneska jsem pohořel na zkouškách na 125ccm při nouzovém brzděním, trénoval jsem, ale i tak jsem s tím měl problémy a věděl jsem že to bude těsné, ale doufal jsem. Přejel jsem čáru o cca 40 cm, což je málo ale zároveň i hodně . Tímto Vás žádám o jakékoliv rady na příští zkoušky, které už nechci pokazit takovou zbytečností. Brzdění na přesnost mezi dvě čáry, kde se podle pana komisaře brzdí jenom přední brzdou jsem sice zvládl, ale až na druhý pokus. Při prvním pokusu nouzového brzdění, kde se opět podle pana komisaře brzdí už i přední a zadní se za mnou zakouřilo a projel jsem čáru, při druhém pokusu jsem zastavil cca 40 cm za čárou jak jsem dříve zmiňoval. Věřil jsem že to zvládnu a budu Vás na cestách zdravit, ale ještě není ten čas. Proto Vás prosím ještě jednou, přečtěte si toto, pokud máte, určitě napište jak na to a pomozte mi k tomu být "motorkářem" a zlepšovat své dovednosti.

Nouzové brzdění

14.8.2017 v 13:45 | Nahoru | #61
..brzdy jsou nepřítel rychlosti.!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 13:53 | Nahoru | #62

FrodoBegins píše: Co to plácáš za nesmysly o setrvačnosti kol? Nic takového jsem nepsal. Psal jsem o setrvačnosti otáček motoru.
Reagoval jsem na příspěvek od "Caparso87" který psal že při nouzovým brždění zmáčkne spojku až těsně před zastavením. Já tomuto názoru oponuji jelikož při nouzovým brždění nakrev ti žádné brždění motorem nepomůže jelikož má motor svou setrvačnost a spíš tě bude ještě popohánět dopředu než aby tě brzdil. Z toho důvodu je v tomto případě lepší vymáčknout spojku hned abys odpojil motor od kol.



Sakra, to jsem netušil, že moje motorka na okruhu před každou zatáčkou porušuje fyzikální zákony . Pokud si Georgis toto vlákno pročte celé, vidím jeho šance na složení zkoušky dost mizerně .

1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.8.2017 v 13:53 | Nahoru | #63
Jen pro příklad výsledky ze srovnávacího testu při brzdění od pevného bodu do zastavení:

Dejme tomu, že se dá s motorkou určitě zastavit na 9 - 10 metrech.
Tak těch 12 metrů ve zkouškách na řidičák je reálně splnitelných.

Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:00 | Nahoru | #64
..btw, ale radit někomu, že u krizovýho brzdění nemá vymáčknout spojku a ještě nepoužívat zadek, to je taky dobrej matroš

2 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:01 | Nahoru | #65
Každýho kdo ti řekne, že se brzdí jen přední a zadní je nahovno, přetáhni lešenářskou trubkou po tlamě. A moc mě mrzí, že se tu najde dost frajerů, který v tom ty mladý podporujou. Při nouzovým brždění VŽDY obě brzdy!!!

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:02 | Nahoru | #66
VladaM> Když já to zvládnu na mokru v pohodě do 10ti metrů (s tou mojí těžkou mrchou), tak to na suchu musí zvládnout každej - pokud si to párkrát vyzkouší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:20 | Nahoru | #67

pabloz píše: Každýho kdo ti řekne, že se brzdí jen přední a zadní je nahovno, přetáhni lešenářskou trubkou po tlamě. A moc mě mrzí, že se tu najde dost frajerů, který v tom ty mladý podporujou. Při nouzovým brždění VŽDY obě brzdy!!!


No to jsi zrovna vyhrabal SUPER video!!!
Nějaký šikmooký prďola, co jede na jakési mrdce, a neumí brzdit ani trochu.
Brzdí všema prstama a to ještě lážo - plážo.
A přední kotouč si asi postříkal WD-ečkem, jak mu to super brzdí.

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:25 | Nahoru | #68

gugo píše:

Kam se podeje ta setrvacnost tech kol, kdyz zmacknu spojku ????.


Jedná se o setrvačnost motoru, kterou nemusíš krotit brzdou, a nikam se nepoděje - klidně se točí dál.

Pokud brzdím fest přední brzdou, tak že zadek mám prakticky ve vzduchu, už asi nemá cenu se bavit jestli je potřeba brzdit zadní brzdou! Naopak potřebuju, aby zadnímu kolu zbyla nějaká ta adhese pro vedení směru, aby mě zadek nepředběhl!

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:30 | Nahoru | #69
VladaM> Se stačí podívat na další videa šikmokejch prďolů, jací to jsou amatéři. V Indonézii a podobnejch destinacích s šílenou dopravní kulturou, asi vědí co dělají, když lidi učí brzdit oběma brzdama. A to se nebavím o gymkhaně. Tak jestli ti stačí napsat: "zastavím dřív, když použiju obě brzdy", tak to video ignoruj.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:34 | Nahoru | #70

pabloz píše: Každýho kdo ti řekne, že se brzdí jen přední a zadní je nahovno, přetáhni lešenářskou trubkou po tlamě. A moc mě mrzí, že se tu najde dost frajerů, který v tom ty mladý podporujou. Při nouzovým brždění VŽDY obě brzdy!!!


Jasně, ve většině případech o tom nikdo nepochybuje. Jenže tady se člobrda ptá na naprosto specifický případ, kdy bzdit má začátečník, který má nejdůležitější parametry pod kontrolou - nájezdová rychlost, bod brždění a nejzažší místo zastavení. Tím pádem takřka odpadá první úsek brždění, po který má zadní brzda největší vliv na vzdálenost , tedy srovnání motorky do přímého směru, přitížení předku, přehmátnutí ruky na páčku při současném zavření plynu (ne každý neustále jezdí s prsty na spojce a brzdě), atd.
Znovu zopakuji - bavíme se o unikátní situaci na cvičišti pro získání čárky do testu, nikoliv o chování při závodech nebo v běžném provozu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:40 | Nahoru | #71

vilemx píše: Jasně, ve většině případech o tom nikdo nepochybuje. Jenže tady se člobrda ptá na naprosto specifický případ, kdy bzdit má začátečník, který má nejdůležitější parametry pod kontrolou - nájezdová rychlost, bod brždění a nejzažší místo zastavení. Tím pádem takřka odpadá první úsek brždění, po který má zadní brzda největší vliv na vzdálenost , tedy srovnání motorky do přímého směru, přitížení předku, přehmátnutí ruky na páčku při současném zavření plynu (ne každý neustále jezdí s prsty na spojce a brzdě), atd.
Znovu zopakuji - bavíme se o unikátní situaci na cvičišti pro získání čárky do testu, nikoliv o chování při závodech nebo v běžném provozu.



Tak ale asi uznáš, že radit mu, aby zadní brzdu vypustil není ideální řešení. Od toho má cvičební jízdy, kdy má dostatek času natrénovat práci se zadní brzdou.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 14:41 | Nahoru | #72

Caparso87 píše: Tahle rada ho může stat těch 40 cm.

Spojku vymáčkni těsně před úplným zastavením. Pokud ji vymáčkneš hned po začátku brzdění, připravíš se o brzdnou sílu motoru se zařazenou rychlostí.



Na tom vymáčknutí spojky ze svého pohledu trvám. Zkoušel jsem to se spojkou i bez spojky. Lepší průběh i výsledek byl s vymáčnutím. Jelikož vždy existuje nějaká kontinualita fyzikálních dějů, tak bez vymáčnuté spojky mi v první chvíli přišlo, že motor jakoby tlačí přes brzdy a zeslabuje jeich účinek. Mám 4V, takže tam i ten brzdný účinek motoru je slabý. A ta krátká chvíle může být těch 40 cm, které rozporuje Caparso87. Při velké účinnosti brzd a nízké rychlosti (50 km/h), bych určitě motor do brzdění nezapojoval, minimálně z toho důvodu, že před zastavením vykulenej začátečník spojku zapomene zmáčknout a chcípne motor = konec zkoušky. Vždy, když jsem se účastnil nějaké instruktáže bezpečné jízdy, bylo u krizovky výrazně doporučováno vymáčnout spojku. Jiná situace může být u klasického brzdění/zpomalení. Uvědomme si, že při rychlosti 50 km/h ujedeme skoro 14 m za 1 sekundu, a k dispozici je 12m, tedy úkon cca na vteřinu! Když žák vymáčne spojku před vykonáním úkonu nebo s jeho počátkem, pak se už nemusí soustředit na nic jiného, než aby se mu nezablokovala kola nebo aby dostatečně mačkal brzdy.

Naposledy editováno 14.08.2017 14:46:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 15:08 | Nahoru | #73

pabloz píše: Od toho má cvičební jízdy, kdy má dostatek času natrénovat práci se zadní brzdou.


Tady je asi největší problém. Proto si myslím, že nejrychlejší cesta ke splnění testu je soutředit se na předek a na zadní se vykašlat (když jsem se dozvěděl, že použití zadní je podmínkou, tak tedy zahrát divalo, aby se nožní páka trochu pohnula). Stále se bavíme o závěrečné zkoušce na "moderní" motorce obuté do silničních pneu.

Nouzové brzdění

14.8.2017 v 17:30 | Nahoru | #74
Sednout si trochu dozadu, aby jsi vyuzil i zadni, vcas vymacknout spojku(pri krizovce, tvoji kubature, a pokud mas nohu pripravenou se motor neuplatni a kdyz tak spise uskodi), koukat tak 10m pred sebe, a mackat jakmile tam uvidis caru. A musis to dat.

Porota tak uplne nepozna v ktere desetine blikly brzdovky. Drzet dva prsty na packach(tedy jestli to porota dovoli, ale ja tak pres mesto.jezdim normalne).

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 17:31 | Nahoru | #75
Da se, na rozumnem podkladu, pokud brzdis dvema prsty, alevpohode i bez ABS. V teple na suchu ABS skoro nepotrebujes. Zablokovane zadni na 125 by te nemelo porazit.

Naposledy editováno 14.08.2017 17:54:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 18:30 | Nahoru | #76
Bonnerider> Nemá ABS

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 18:31 | Nahoru | #77
Mr.Dreamer> Čtu úplně vše

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 19:19 | Nahoru | #78

Dalaz píše: Na tom vymáčknutí spojky ze svého pohledu trvám. Zkoušel jsem to se spojkou i bez spojky. Lepší průběh i výsledek byl s vymáčnutím. Jelikož vždy existuje nějaká kontinualita fyzikálních dějů, tak bez vymáčnuté spojky mi v první chvíli přišlo, že motor jakoby tlačí přes brzdy a zeslabuje jeich účinek. Mám 4V, takže tam i ten brzdný účinek motoru je slabý. A ta krátká chvíle může být těch 40 cm, které rozporuje Caparso87. Při velké účinnosti brzd a nízké rychlosti (50 km/h), bych určitě motor do brzdění nezapojoval, minimálně z toho důvodu, že před zastavením vykulenej začátečník spojku zapomene zmáčknout a chcípne motor = konec zkoušky. Vždy, když jsem se účastnil nějaké instruktáže bezpečné jízdy, bylo u krizovky výrazně doporučováno vymáčnout spojku. Jiná situace může být u klasického brzdění/zpomalení. Uvědomme si, že při rychlosti 50 km/h ujedeme skoro 14 m za 1 sekundu, a k dispozici je 12m, tedy úkon cca na vteřinu! Když žák vymáčne spojku před vykonáním úkonu nebo s jeho počátkem, pak se už nemusí soustředit na nic jiného, než aby se mu nezablokovala kola nebo aby dostatečně mačkal brzdy.



Máš pravdu, že při rychlosti 50 km/h je moje metoda asi k ničemu, protože úkon "zmáčkni spojku hned" nebo "zmáčkni těsně před zastavením" dělí od sebe asi vteřina, takže uznávám

Při vyšších rychlostech se mi ale vymáčknutí spojky na začátku jeví jako nesmysl. V momentě kdy jí vymáčknu hned, tak motorka dostává "novou sílu" a valí se dopředu lehčeji (snadněji), tzn. musím přední brzdu použít silněji.

Otázkou zůstává pojem "krizové brzdění". Pokud se jedná o krizi na kterou jsem schopen reagovat sledem naučených úkonů, tak je to ok. Pokud se jedná skutečně o krizi, tak je úplně jedno, co si kdo nastuduje na internetu. Prostě ztuhne a zmáčkne asi vše co je po ruce.

Naposledy editováno 14.08.2017 19:20:14

Nouzové brzdění

14.8.2017 v 19:20 | Nahoru | #79
Dokud si nehvízdne předek tak nejde o krizové brždění Já tedy brzdím oběma z důvodu, že zadek potopí předek a tím eliminují zhoupnutí vidlí a hned se dá jít předkem víc na krev, při krizi vždy se spojkou a to mám V2, který brzdí hodně slušně decelerací motoru, jenže, když ho bereš u držky a brzdím bez spojky tak cejtím jak mě ještě zadek hrne i při podřazování dopředu. Chce to opravdu natrénovat, zkuste si někde na letišti nakreslit čáru a zjistíte, že při použití zadku i předku s vystavěnou spojkou zastavíte dřív...

1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.8.2017 v 20:59 | Nahoru | #80
Já spojku taky mačkám hned, bo sem si byl párkrát schopnej při nouzovým brždění přidat plyn A radši brzdím oběma. Mám tak nějak pocit, že dvě brzdí líp než jedna...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 21:01 | Nahoru | #81
[quote=FrodoBegins]gugo>

PS: Mě by v životě nenapadlo urážet motorky jiných.
zatím ti nedošlo že si dopisuješ s kokotem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 21:03 | Nahoru | #82

felixxx píše: [quote=FrodoBegins]gugo>

PS: Mě by v životě nenapadlo urážet motorky jiných.
zatím ti nedošlo že si dopisuješ s kokotem



este se nauc citovat moulo

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 21:04 | Nahoru | #83

Georgis_1 píše: Bonnerider> Nemá ABS


I tak brzdi oběma brzdami a s vymáčknutou spojkou. Důležité je si tu spojku vymáčknout s předstihem (to se může, protože motorka nezpomalí před čárou) a budeš se moci soustředit na optimální načasování i na dávkování brzdného účinku, když nemá ABS.

Nouzové brzdění

14.8.2017 v 21:18 | Nahoru | #84
Krizové brzdění určitě se spojkou - nezdechne mu to a ve chvíli kdy zadní brzdou stejně zadní kolo flekuje toho motor stejně moc nenabrzdí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 21:30 | Nahoru | #85
Caparso87> Co je to za pitomost? Pokud nejedeš z kopce tak nemá motorka kde by vzala tu tvoji novou sílu.

Ostrý "krizový" brždění se spojkou a klidne zastavit s tím co zrovna je v převodovce, na pitomosti jako podřazování a brždění motorem nemusí být čas (z 50km/h určitě nebude). A taky se brzda dávkuje mnohem snáz než motor.

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 21:32 | Nahoru | #86

gugo píše: este se nauc citovat moulo



proti srážce s blbcem je citace oničem

(reakce na) Nouzové brzdění

14.8.2017 v 22:53 | Nahoru | #87

famfulin76 píše: Já spojku taky mačkám hned, bo sem si byl párkrát schopnej při nouzovým brždění přidat plyn ...


Dobrá poznámka . Spolu se setrvačností motoru mě tohle hned napadlo jako protiargument těm, kdo při nouzovém brždění doporučují nevymačkávat spojku. Loni jsem se vykoulel na jednom Fichtlcupu. Stačilo jít na trávě na brzdu jako v moto GP a 3,5 koně na zadním kole udělaly svoje .

Navíc, nevím jak u moderních motorek, ale u našeho nejmenovaného rodinného auta pozoruju, že po sundání nohy z plynu ani motor (přesněji elektronika) okamžitě neubere, nýbrž ubere plynule, asi z důvodu pohodlí uživatelů . To znamená, že vlastně ještě tak 1s táhne, což bez okamžitého vyšlápnutí spojky opět znamená prodloužení minimální brzdné dráhy . Proto nějaké brzdění motorem při nouzovém brzdění pokládám za hloupost. A to říkám já, který jinak brzdí tak z 90ti% motorem .

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

15.8.2017 v 06:51 | Nahoru | #88

stráťa píše: Caparso87> Co je to za pitomost? Pokud nejedeš z kopce tak nemá motorka kde by vzala tu tvoji novou sílu.



Tak mám asi rozbitou motorku Je jedno jestli jedu z kopce, do kopce nebo rovně. Nejsem technik a nerozumím všem principům motoru, tak to možná vysvětluji blbě, nicméně je to tak. Přeci když zaklapneš plyn (žádná brzda), tak motorka ti sama zpomaluje a bude zpomalovat až do okamžiku, kdy bude v bodě "rozjezdu", tzn, bod, kdy bys měl pomalu pouštět spojku a začít přidávat plyn..stejně jako při rozjezdu.

To znamená, že ti silou motoru zpomaluje..kopec, nekopec. Jakmile při zaklapnutí plynu vymáčkneš spojku, neexistuje žádná fyzikální síla v motoru (snad kromě malého tření), která by ti motorku zpomalovala.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

15.8.2017 v 07:25 | Nahoru | #89

vilemx píše: Tady je asi největší problém. Proto si myslím, že nejrychlejší cesta ke splnění testu je soutředit se na předek a na zadní se vykašlat (když jsem se dozvěděl, že použití zadní je podmínkou, tak tedy zahrát divalo, aby se nožní páka trochu pohnula). Stále se bavíme o závěrečné zkoušce na "moderní" motorce obuté do silničních pneu.


Není nad to to hezky česky ojebat. Nebylo by ale lepší, aby z motoškoly odjel s tím, že se něco naučil? Zrovna brzdění je asi nejčastější problém nováčků. Jak bylo už mnohokrát výše řečeno, spojka, a obě brzdy. V praxi to pak ocení.

(reakce na) Nouzové brzdění

15.8.2017 v 07:54 | Nahoru | #90

Caparso87 píše: Tak mám asi rozbitou motorku Je jedno jestli jedu z kopce, do kopce nebo rovně. Nejsem technik a nerozumím všem principům motoru, tak to možná vysvětluji blbě, nicméně je to tak. Přeci když zaklapneš plyn (žádná brzda), tak motorka ti sama zpomaluje a bude zpomalovat až do okamžiku, kdy bude v bodě "rozjezdu", tzn, bod, kdy bys měl pomalu pouštět spojku a začít přidávat plyn..stejně jako při rozjezdu.

To znamená, že ti silou motoru zpomaluje..kopec, nekopec. Jakmile při zaklapnutí plynu vymáčkneš spojku, neexistuje žádná fyzikální síla v motoru (snad kromě malého tření), která by ti motorku zpomalovala.


Při krizovým brzdění zpomaluješ podstatně rychleji, než motor při ubrání plynu a proto pokud nezmáčkneš spojku tak brzdy musí krotit setrvačnost motoru a tím se zhoršuje brzdná dráha. Síla na zpomalování setrvačných sil motoru mohla být využita na brzdění kol... Motor ať se točí jak chce ale brzdy musí zpomalit kola!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist