Tak nejak ctu porad tyhle clanky a rikam si - chce tohle kurva vubec nekdo ?
Pracuje na tom snad kazdy, Tesla, Apple, Mercedes, BMW atd.. atd..
Anketu zalozim az zjistim (jelikoz jsem dlouho nic nezakladal) jak to v tomhle novem usporadani funguje, jsem dinosaurus k vymreni co nema rad novinky Miro !
Naposledy editováno 14.06.2017 19:09:51
1 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
Ale pro spoustu "normálních" lidí je auto to jenom otravnej a nebezpečnej prostředek jak se dostat z A do B. Řídí neradi nebo vůbec, čas při jízdě by využili radši jinak (práce, knížka, film...) a z autonomního vozidla by měli proto měli velkou radost.
1 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
Natoz sverit pocitaci svuj zivot. Pocitaci nejdou sverit ani nejzakladnejsi bezne cinnosti, coz teprve sverit mu rizeni auta.
Uz vubec nechci aby me auto ovladal nejaky picus na dalku, sverit UI sve zivoty je nejvetsi blbost lidstva cs.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
Naposledy editováno 14.06.2017 19:24:43
Nicméně jsou zde reálné hrozby - někdo hackne systém a bude mrtvých víc, než při pádu letadla, stejně tak když budeš mít prachy nebo někoho prostě jenom nasereš-buď tě pošlou do stromu nebo si tě odvezou na "bezpečné" a hodně odlehlé místo...a neuděláš vůbec nic...
Autopilot u motorky je oxymóron...
U auta na delsi presuny bych to bral, ale asi bych tomu stejne neveril a radsi ridil sam. A za 10let to mozna bude na vybranejch silnicich/usecich silnic. Ale na okresce v horni dolni tak mozna za 50.
1 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
Když to řídím sám a vrčí motor a točí se kola - tak nakonec vždycky dojedu. Takovýho počítače v autě se já určitě nedožiju, takže jsem v klidu. Možná se to časem uchytí jako varianta městský dopravy, ale 100% funkčnost na kdejaký silnice za každýho počasí je asi hodně vzdálená budoucnost.
A autonomní motorka? Trošku oxymóron, ne? Jakej by to mělo smysl?
Naposledy editováno 14.06.2017 20:30:24
Svěřit rizeni UI nebo ozralymu autobusakovi nebo vedle jedoucímu polakovi co usíná taky zadna vyhra
1 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Autonomni rizeni auta / motorky
Jenže autonomní auto bude tou elektronikou prošpikovaný. Co na tom, že to bude 2,3,4x jištěný - jak se řídící jednotka zachová, když jedno ze zálohovaných čidel začne blbnout - hodí to do nouzovýho režimu? Vypne auto? Dokáže to servis opravit, když to bude závada-nezávada, která chvíli je a chvíli není?
Už dneska jsou s moderníma autama problémy, opravy se řeší zkusmou výměnou různých řídících jednotek a senzorů a může to jít do tisíců a týdnů odstávky. A to je, v rozsahu složitosti, čajíček proti tomu, co bude v autonomním autě. Každýmu už asi zamrz mobil nebo tablet. A to všechno je prkotina, proti složitosti autonomního auta. Toho se bojím - levný to nebude, ale jak to bude fungovat po pár letech? Nebo se auto taky bude měnit po 4-řech letech, jako mobil, kterej už neprodáš ani za 5% kupní ceny, protože bude "morálně zastaralé" a nikdo ho nedokáže opravit a ani se to nevyplatí?
Pro ekonomický růst možná ideální , ale pro zákazníka asi dost šílená představa - a nepřijde mi až tak nereálná. Pochybuju, že to vydrží - byť jako ojetina pro někoho, kdo nemá na nový, nebo se mu nevyplatí - sloužit 10-15-20 let, jako auta dneska. Už dneska si jako ojetinu pořídí někdo třeba Q7 v plný palbě jen pokud je cvok, protože bude mít jen starej střep, co ho na opravách a údržbě sežere. Ćím luxusnější a elektronikou víc prošpikovaný auto, tím dneska rychleji ztrácí na ceně a jako ojetina je hůř prodejný.
Ale to je můj názor. U kusu železa vidím, že je buď zlomenej, nebo ne. U elektroniky vidím, že chvílema funguje a chvílema ne a nikdo to neumí pořádně opravit.
jinak já to má stejně, mám radši "analog", na druhou stranu musím říct, že jsem u aut zlobící elektriku v podstatě nezažil, a to ani u starého Japonce z roku 91, kde už bylo v elektrice skoro vše-fungoval až do letošního roku a fungoval by dál, jen ho sežrala rez...
Naposledy editováno 15.06.2017 07:01:10
2 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
Ano, jsem staromilec. Jenže taky už pamatuju, jak jsme dle dobových předpovědí už dnes měli lítat na dovolenou na Měsíc a každej mít svýho osobního robota-sluhu-otroka. A všechno je po 40ti letech úplně jinak.
Když vezmu samořídící auta trošku optikou dneška: Měli by být za 5-10-20 let a budou za hubičku a 100% spolehlivá a universální.
I dneska se staly v letectví havárie, kdy letadlo spadlo, protože řízení letu v kritické situaci převzal pilot, ale na pozadí do řízení stále zasahoval počítač a výsledkem bylo, že se systém dostal mimo předpokládané operační parametry, nebo že pilot netušil, jak počítač jeho povely poupraví. A to přesto, že vše je mnohokrát testováno, typů letadel je jen pár a na obloze není ani takový provoz, ani tak nutné permanentní řízení dle spousty vnějších okolností - letadlo nemusí dělat každých pár vteřin zatáčku, zastavit na křižovatce a míjet desítky dalších letadel.
V průmyslu, kde něco řídí počítače, se používají jednoduchá robustní řešení, u kterých je nastaven bezpečný způsob odstávky, když se systém dostane mimo parametry.
A teď auta: Obrovský počet nahodilých situací, kdy se předpokládá jejich vyřešení brutálním výpočetním výkonem a obrovskou složitostí systému. Jenže ne vše se dá naprogramovat, takže se předpokládá nějaký způsob UI a samoučení se. Pak je jen otázkou času, kdy dojde k nějaké poruše v křemíku a budeme tu mít UI s poškozeným mozkem. Bude i psycholog pro UI? Psychotesty a CT mozku UI? Dojde k změně předpisů, nebo se objeví nějaká chyba v programu - budou se vydávat aktualizace? Jak se zajistí kompatibilita s již naučenou IU, když každá bude už částečně jiná? Co když si někdo nechá "vytunit" UI (přečipovat) , aby třeba byla agresivnější (nazvěme to "sportovní mód"). Kdo to objeví. Kdo zajistí kompatibilitu aktualizací, jak dlouho bude která verze podporovaná? Co se stane, když aktualizace vyvolá nějaký konflikt v systému? Když spolu budou komunikovat stovky aut, co se stane, když nebude vše kompatibilní? Co elektromagnetické interference a rušení, když každý auto bude mít několik radarů/lidarů? Kdo nastaví "kalkulovanou míru rizika"? Je asi naivní předpokládat, že v řízení aut bude možné prakticky využít nulovou míru rizika - čili, že za každé situace pojede auto se 100% jistotou, že nedojde k havárii. Je možné se vůbec rozjet při požadavku na 100% bezpečnost? Bude přípustná havárie v 5 km/h nárazové rychlosti? Nebo v 50-ti? Bude pro všechny stejná? Nebo bude havárie nepřípustná? Co se stane, když systém vyhodnotí riziko havárie? Okamžité zastavení může také představovat riziko havárie! Co když se zpětně dojde k potřebě upravit tyto parametry rizika (např. na základě rozboru havárií, které určitě nastanou) - bude muset být nějaký legislativní schvalovací proces? Bude se to muset implementovat do všech typů a verzí operačních systémů? Do kdy, kdo to zajistí, kdo zajistí správnost fungování updatu? Takhle bych mohl pokračovat asi několik stránek.
Jak říkám - jsem staromilec. Ale vše výše uvedené je jen logickým rozvinutím dnešní situace s aktualizací operačních systémů, antivirů, konfliktů programů a ovladačů, co zažíváme všichni dnes a denně. Při pouhých pár platformách WIN X a Y vs. MAC a Android. Většinou to dnes není fatální, co musí jet na 100% a za každé situace, výpočetní výkon není tak brutální, jaký bude potřeba a UI nám do PC a mobilu taky zatím nekecá, resp. v něm není.
Prostě si myslím, že tohle vše je mimo naše reálné možnosti na další desítky let. Ano, v roce 68 jsme dostali člověka na Měsíc - ale od tý doby nic, žádná dovolená. V roce 69 začal komerčně létat Concorde - nástupce už nedostal. Atd. Prostě - ne vše, co dokážeme, dokážeme taky dlouhodobě využívat. Určitě dokážeme, že pár aut se samostatně projede dnešním městem. Ale opravdu dokážeme vybudovat a uřídit komplexní systém, kdy všechna / většina aut bude samořiditelných? Dokážeme takový systém uřídit a obsloužit? Nebudou nakonec náklady na to všechno větší než přínosy? Zabezpečení, virové útoky, pokrytí internetem, neustálá aktualizace, kontrola UI?
Mě to prostě zase přijde jako jedna z dalších naivních představ, která po střetu s realitou dopadne úplně jinak a nebude to tak růžové a bezproblémové jako PR články a prohlášení. Ale potřetí - já jsem staromilec...
E: A vis o tom, ze rozsah textu co jsi napsal je prilis dlouhy na to, aby ti co o takovych vecech budou rozhodovat si to vubec precetli cele? Oni na to nemaji cas, oni chteji vyvijet, programovat, pokrok, ukazat co dovedou a ne se zamyslet nad tim, jestli to vubec k necemu je a jestli to potrebujeme
Naposledy editováno 15.06.2017 07:59:41
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Autonomni rizeni auta / motorky
Problém ale je taky v silnicích samotných resp v jejich detailech. V takovým německu nebo rakousku jsou silnice celkem přehledný, křižovatky vypadají víceméně dost podobně a skoro i vycházejí z nějakých typových uspořádání. U nás je někde křižovatka jak odstavná plocha pro milion kamionů, někde schovaná za bukem, někde přiblble rozdělená zatravněným trojúhelníkem, takže pak i ten počítač bude zmatený.
Co se týče těch nehod a nehod v letectví - mám dojem (nijak podrobně to nestuduju), že pokud pominu nějakou fatální chybu nebo poruchu motoru, tak většina nehod je způsobená kombinací pilota, zanedbání něčeho, počasí, nízké viditelnosti při přiblížení a špatné interpretace dat a nebo zaslepené pitotky O nehodách, kdy někdo letadlo heknul a poslal do skály, nebo kdy se počítač zaseknul a letadlo ve smrtelné agonii klapek zaseknutých v určité poloze nakroužilo k zemi, jsem nikdy neslyšel.
Na zemi v tom autě je to ale proti letadlu o dost jednodušší - pořád je možný zastavit a to už dneska auta umí.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Autonomni rizeni auta / motorky
karf píše: charlie.vtx1800> O nehodách, kdy někdo letadlo heknul a poslal do skály, nebo kdy se počítač zaseknul a letadlo ve smrtelné agonii klapek zaseknutých v určité poloze nakroužilo k zemi, jsem nikdy neslyšel.
..a kdybys to viděl, tak bys uvěřil?
a
http://www.bestcompu...-by-computer-errors/
Já se prostě obávám, že nakonec ten systém UI a autonomních aut bude natolik složitý legislativně a na IT správu atd., že se sám sežere. Když spadne letadlo, tak se ten typ třeba do vyšetření havárie uzemní a nesmí lítat. Co se stane, až se objeví chyba v systému autonomního auta? Odstaví se auta s daným softem nebo hardem? Centrálně se vypne klíček, nebo se vydá zákon? Rozumíš - tohle je tak rozsáhlý a komplexní systém, že nakonec jeho správa a řízení může přerůst naše možnosti. Dyť nefungují dnešní daleko jednodušší systémy - každej, kdo se trochu v týhle oblasti pohybuje, by mohl vyprávět. Ale tohle by bylo nejméně o dva řády složitosti někde jinde. Budou na to lidi? Co s tim udělají politici? Mě to přijde hrozně naivní očekávání a myslím, že to je větší sousto, než na co máme reálně. Vytvořit, nakonfigurovat a trvale udržovat něco tak složitýho. A zranitelnýho - viry, heknutí, solární bouře....
Edit: Reálné je, že v neustálé snaze o zdokonalení a zvýšení bezpečnosti, třeba pod tlakem politiků, bude systém tak dlouho "vylepšován", až nikdo nebude tušit, co kde jak vlastně funguje. Že lidi nejsou bezchybní a havárie z lidského faktoru jsou a budou - to jsme přijali. Ale stejně se je stále snažíme - a někdy kontraproduktivně - eliminovat stále složitější legislativou a represí. Ale politiky v tom přeci jen trochu brzdí ohled na volební hlasy. UI mít volební hlas (zatím ) nebude- chraň nás bohové před iniciativou politiků na tomto poli...
Naposledy editováno 15.06.2017 08:29:12
1 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
U aut mi to vadit nebude, motorka je nesmysl
2 reakcí na tento příspěvek Autonomni rizeni auta / motorky
V kazdem aute je ridic, ktery ma v takove situaci prevzit rizeni.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Autonomni rizeni auta / motorky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Autonomni rizeni auta / motorky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Autonomni rizeni auta / motorky
puffybodie píše: Lynch> Jedna se testovaci fazi, ve kterem primarne sam stroj udelal fatalni chybu, nasledovanou uplne stejnou chybou ridice. Jen tak mimochodem....k cemu je v autonomnim voze ridic?
legislativa hlavně nebo ho mužeš brát jako bezpečnostní prvek, někde je to obráceně, lidi fungujou a počítače je hlídaj jak něco poserou preberou to