bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Ventilové vůle obecně
13.6.2017 v 20:15
Ahoj. Opět přicházím s takovým obecným dotazem.

Ventilová vůle. Výrobce udává její rozsah, např. mám 0,13 - 0,18 mm na sání u studeného motoru. Člověk by řekl, že stavěcí šroubky na vahadlech se budou omačkávat a tím se bude vůle zvětšovat, tedy bylo by rozumné ji nastavit na spodní hranici.

No ale pak mě napadá - mám zafrézovaná sedla, zabroušené ventily, ventily se tedy budou určitě zaklepávat do hlavy, čímž se musí vůle zmenšovat - a k tomu dojde u každé motorky. A tak by bylo logický nastavit zase vůli na hranici horní, protože se bude zmenšovat.

No a teď která z těch dvou úvah je správná, pravděpodobnější? Nastavit ventilovou vůli spíše ke spodní hranici, k horní hranici nebo se prostě řídit pravidlem "zlatý střed"?


Díky za každou odpověď

Ventilové vůle obecně

13.6.2017 v 20:21 | Nahoru | #1
nastavuje se (tedy mysleno u novyho motoru,.. ) bliz k horni(vetsi mezera), protoze ventily se casem budou (trosicku) zamackavat do sedel - tj plati druha verze

Naposledy editováno 13.06.2017 20:23:12

Ventilové vůle obecně

13.6.2017 v 20:23 | Nahoru | #2
Tak trochu empirie - nové ventily, zafrézováno, nastaveno k minimální vůli, kontrola po 25 tis a beze změn.

Naposledy editováno 13.06.2017 20:25:25

Ventilové vůle obecně

13.6.2017 v 20:35 | Nahoru | #3
Díky za odpověď. No proč se ptám - ventily zabroušeny, sedla zafrézovány, nastaveno k větší vůli - krásný čistý chod bez jakýchkoliv pazvuků. Teď po najetí 150 km se ozývá trochu cvakání od hlavy (přijde mi že od pravého válce), což by svědčilo o vůli velké, ale zvětšit se tedy asi nemohla... Přitom když vrazím ucho k laufu a trošku to protůruju, mám občas pocit že slyším lehunké "prsknutí" do výfuku, tak přemýšlím, či jezdit a nechat to dál sedat, nebo či na ty vůle radši mrknout, noo...

1 reakcí na tento příspěvek Ventilové vůle obecně

13.6.2017 v 22:42 | Nahoru | #4
Mě by jen zajímalo, jak jsi ty vůle změřil? jaké máš měrky?

Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 02:17 | Nahoru | #5
ja mam k plne spokojenosti(od 0,1 do 0,3 dle mikrometru sedi) tyhle, a odtud: http://www.direct-o...-0-1-0-5mm-po-0-02mm

Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 05:18 | Nahoru | #6
Měl bylo řečeno na spodní hranici. Mám 0,09-0,13 a dělal jsem to měrkou 0,1, která šla posouvat s lehkým odporem. Výfukové 0,16-0,2 a dělal jsem to 0,15, která šla zase lehce posouvat. No a druhý den po dodělání jsem se pídil právě po tom, co se s ventily děje a kvůli zaklepávání mi logicky vychází taky druhá varianta s hodnotou na větší mezeru, nicméně udělaný to mám opačně.
Tož téma značkuju.

Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 05:59 | Nahoru | #7
Jak píší ostatní,používám radši horní toleranci.Po zvětšení vůlí to může jen cvakat,ale po zmenšení se může vůle ztratit.
Jinak,cvakat může ventil i se správnou vůlí...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 09:20 | Nahoru | #8

kuzmič píše: Mě by jen zajímalo, jak jsi ty vůle změřil? jaké máš měrky?



Sadu spárovek, dle posuvky ok

No tak mě zarazilo spíš to, že předtím to nedělalo. Nebo jsem to neslyšel, taky možnost. Tak to asi nechám a pokud to nebude nic dělat, seřídim je při 1000 km jak se má někam k horní hranici, třeba setinku nebo dvě od ní

Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 11:28 | Nahoru | #9
Nikdy jsem zadnej udaj nezjistoval,vzdy delam sani 10 a vejfuk 20 ,at je to jakej motor chce.

(reakce na) Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 14:26 | Nahoru | #10

dadanek1999 píše: seřídim je při 1000 km jak se má někam k horní hranici, třeba setinku nebo dvě od ní



to jsme si mozna uplne nerozumeli - seridit nekam k horni hranici uz po zabrouseni, a po tech 1000km (nebo proste podle manualu ten prvni kratkej inspekcni interval - jako u novy moto) uz jen zkontrolujes jestli se neco zasadne nezmenilo, a pak kontrolujes v intervalech dle manualu, nebo treba trosku kratsich atd... to pripadny "trosku vymackani sedel" bylo mysleny jako na zivotnost motoru, nebo nejakej proste delsi casovej usek.. (=jasne ze kdyz budes mit treba zavodak a budes vedet ze d toho stejne polezes nekolikrat rocne muzes to v klidu serizovat ke spodni hranici, protoze za tak kratkou dobu se to nijak zasadne nezmeni)

nevim teda taky jak to tam mas konstrukcne reseny, pises sroubky takze asi OK, neni problem to nastavovat, ....ale kdybys mel pokazdy vytahovat premerovat + objednavat podlozky pro treba 16 ventilu, asi by Te z toho brzo... to.. , no..

Ventilové vůle obecně

14.6.2017 v 19:05 | Nahoru | #11
Debata o ničem. Vůle se nastavuje kvuli teplotní roztaznosti + ze by ce dočasně někam vklínil najaky bordel (nejhorsi co muze byt je neuplne doklapnuty ventil). Po zabrouseni sedel, nebo ventilu samozrejme, nastavujes vuli znova. Ubytek materialu proti delce driku ventilu? Peri v ramci chyby mereni.

1 reakcí na tento příspěvek Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 11:48 | Nahoru | #12
Me by zajimalo jak zjistis jestli je vule 0.13 0.15 nebo 0.17mm


pokud ji das vetsi, ventil se mene chladi, ma vetsi razy, vice se zaklepava, klesa take airflow a s nim vykon.
Pokud malou napr. 0.05, ventil nemusi dobre zpravidla za studena a mrazu tesnit.

To nejdulezitesi, je to uplne jedno, dulezite aby nejaaka ta vule byla!!!

Naposledy editováno 15.06.2017 11:49:35

Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 14:33 | Nahoru | #13
No a teď si tu dumku dej ještě u Dukárny... jak bys to dělal tam ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 19:46 | Nahoru | #14

Jurawood píše: Me by zajimalo jak zjistis jestli je vule 0.13 0.15 nebo 0.17mm


pokud ji das vetsi, ventil se mene chladi, ma vetsi razy, vice se zaklepava, klesa take airflow a s nim vykon.
Pokud malou napr. 0.05, ventil nemusi dobre zpravidla za studena a mrazu tesnit.

To nejdulezitesi, je to uplne jedno, dulezite aby nejaaka ta vule byla!!!



Toz dela se to blbe, ale +- jedna setina se da sparovkama zvladnout.

Mel jsem za to, ze mala vule zpusobuje nedovirani a tedy podpalovani ventilu za tepla (kdy se kov roztahne a vule se zmensi), cekal bycj tedy ze za studena to bude OK... Urcite je to tak jak pises?

Jeste bych se chtel zeptat, proc se ventil mene chladi pri velke vuli? Je preci "dele" v kontaktu s hlavou, ktere muze teplo predat, nebo ne?

Diky.

1 reakcí na tento příspěvek Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 21:46 | Nahoru | #15
Vule při zahřátí se zvětšuji-hlava hliník má větší roztažnost jak ventily.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 22:18 | Nahoru | #16
imoladu: Pozor na tyhle "univerzální" výroky. Ono je to jak kdy, jak kde a podle konstrukce. Ne každý má hrníčky s podložkami - jsou i jedno- nebo dvouramenná vahadla a u každého motoru se to chová trochu jinak. U některých vůle za tepla rostou, u jiných se zmenšují. U některých rostou a u jiných klesají provozem.

Každopádně bych si koupil lístek do první řady na to, jak někdo seřizuje vůli s přesností na jednu setinu u motoru s dvouramenným vahadlem Tam to lítá o pár setin s každou otáčkou.

Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 23:03 | Nahoru | #17
Tak já mám vahadla a štelování šroubkem, no, tuším jednoramenné vahadlo.

(reakce na) Ventilové vůle obecně

15.6.2017 v 23:46 | Nahoru | #18
1100Virago> na jednu stovku je to samozrejme blbost, ale bliz k jedny z tech tolerancnich mezi to jde - byva tam skoro desetina rozdil.. kdyby to neslo nebrousili by se podlozky po dvou (peti)stovkach,..

a setina(-y) v ramci chyby mereni - viz vise - jeste fakt nejsou, standartne vyztruzena dira v H7 ma na 10mm (10H7) sirku tolerance "jen" 15 tisicin ..a brousenym kalibrem samozrejme jde zmerit jestli je, nebo neni v toleranci... resp. opacne receno - dve desitky je uz "vakl jak krava" i jen "vod ruky"

Naposledy editováno 15.06.2017 23:47:36

1 reakcí na tento příspěvek Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 08:41 | Nahoru | #19
Mě by spíš zajímalo, jak se správně ta vůle měří. Řekneme že chci 0,2mm, takže měrka 0,2 by tam měla jít úplně volně, nebo tak že lehce "táhne" ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 09:04 | Nahoru | #20
kerut: Jd eo to, že na systému s vahadlem se ti po cestě mezi vačkou a ventilem sejde několik vůlí dohromady. Většinou to nastavíš a změříš "nějak" a po otočení klikovky o 720 stupňů je ten pocit z měrky jiný. Takže honit tam setinky fakt nemá cenu.

Tech: Měrka musí drhnout "tak akorát". Když jde příliš volně, je vůle u horní tolerance, když drhne příliš, je u dolní.

(reakce na) Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 11:30 | Nahoru | #21
e

Naposledy editováno 24.06.2017 09:58:47

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 11:37 | Nahoru | #22
1100Virago> ja asi chapu jak to myslis, ale Tobe je prece jedno jake tolerance/vule jsou v celem systemu - at uz rozmerove nebo teplotni.. jasne zahriva se tam vic veci, arozmeru je tam hodne, vcetne vule v cepu te paky, atd atd.. ale Tebe zajima jen vysledna vule kdyz to vse docvaknes na doraz - a ta vysledna vule je predepsana nekym kdo v Honde, Yamaze, atd. ty ostatni secetl/odecetl/vypocetl/odladil..

aneb trosku jinak:
- kdyz jsi vypoctar a navrhujes napr.ulozeni = tj. navrhujes vyrobni tolerance vsech soucasti (prip. se tridi vyberem, pokud neni mozne je tak presne vyrobit) pocitas teplotni roztaznosti, zahrnes do toho navrhu i zivotnost (tj drobne omackani casem) atd..
- pak jsi technik na montazni dilne - tam uz jen montujes, resis prip. ten vyber soucastek z nekolika skatulek (tj. ekvivalent k prohazovani podlozek u tech ventilu napr.)
- a nakonec jsi na vystupni kontrole - tam uz jen strcis mezi kolecka na vise navrzenem treba hrideli nejakou merku(-y), a kontrolujes zda vule odpovida vykresu (tj. obdobne u tech ventilu) ale samotny rozmerovy obvod uz nijak neresis, zajima te jen vysledna vule kdyz to vsechno dorazis na kraj...

merky se delaji i po setinach ale to je uz fakt zbytecny, 0.02 je na ventily asi rozumny.. 0.05 jaks taks, uz je to dost "na hrubo"...

+ Tech, vise - prsne tak jak pise Virago, vzdy potrebujes dve merky (kalibry, atd).. jadna co jeste proje, druha co uz neprojde, a rozmer je mezi tim

(reakce na) Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 13:50 | Nahoru | #23
kerut: Jo, shodujeme se. Mi jde spíše o to, že při měření vůlí hlavně na vahadlech většinou nedostaneš všechny tolerance "na doraz" - je tam olej jako tlumící prvek, vahadla trochu "plavou" na čepu, atd. U mojí motorky dokonce dostaneš mezi šroub vahadla a ventil i měrku o pět setin větší - stačí trocha násilí a trocha oleje - protože šroub dosedá částečně zešikma a štěrbina se tím pádem zužuje k jedné straně. Takže to seřizuju tak, aby měrka spodní hranice chodila celkem volně a tu horní hranici abych tam musel cpát opravdu silou a mám to tím pádem tak nějak uprostřed.

U hníčků a podložek je to přece jen přesnější, tam už má smyslměřit po těch dvou setinách.

Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 15:34 | Nahoru | #24
Nevím jak je to u vašich strojů,ale já mám toleranci pět stovek.Takže měřit na stovky postrádá smysl...

Ventilové vůle obecně

16.6.2017 v 23:09 | Nahoru | #25
Pokud je rozsah vůlí 0,13 - 0,18 mm tak vezmu měrku 0,15 a seřizuju tak aby šla s mirným odporem protáhnout.
V jednom dokumentu o výrobě Nissan GTR jsem viděl toho chudáka Japončíka jak všechny ventily ladil po jedné setině, měl měrky odstupňované po 0,01mm a k tomu regál s distančníma podložkama. Pro běžné ježdění to je zbytečný, stačí to udělat jak jsem psal výše. Ladit u starýho KLE vůle na 0,17mm je zbytečná ztráta času.

Ventilové vůle obecně

18.6.2017 v 10:29 | Nahoru | #26
JA mam torelanciu 0,06-0,08 na oboch ,ked ze mam kopiju hondy cg 125 a optimal je 0,08 , najlepšie sa mi osvedčilo nastaviť na studenom 0,07 a na mierne ohriatom 0,08 v tedy po opätovnom kontrolovaní voľa ostala nezmenena , Pri nastaveni za studena na 0,08 bolo počuť na motore že nieje zvuk čisty ako pri nastavení max na mierne ohriatom . takze v mojom prípade idealne nastavenie za studena je stred a pri teplom na max.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Voda v oleji Kawasaki KLE 500 Kawasaki KLE 500 FormanCZE 2 15.4.2024 v 14:00 Medved
Cestování v okolí Transalpina Kawasaki KLE 500, Kawasaki KLE 400 martucha 11 3.1.2024 v 23:48 Duchodcee
Jakou motorku koupit kamarádovi v n... [1, 2, 3] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, BMW F 650 berry78 71 5.12.2023 v 19:25 autocross
Kawasaki kle 500 2004 Cukání motork... Kawasaki KLE 500 Balda125 7 18.10.2023 v 08:48 Krautkopf
Pružina centrálu Kawasaki KLE 500 lacerta82 7 11.10.2023 v 10:33 Radek2107


TOPlist