globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Karbonová nádrž paliva
11.10.2016 v 13:58
Ahoj, bude to trochu offtopic, ale fórum snese všecko
Stavíme s týmem formuli na závody a potřebuji zkonstruovat spolehlivou nádrž na RON95, tedy natural. Kvůli úspoře hmotnosti jsme se rozhodli pro kompozitní materiál karbon. Zkušenosti s výrobou dílů mám, ale žádné s působením chemických látek na karbon a pryskyřice. Četl jsem nějaké práce na toto téma a budu muset využít ochranný nátěr uvnitř nádrže. Čerpadlo bude vnitřní, ze stejné motorky jako máme motor - Fazer FZ6.
Mohl by někdo doporučit, případně obětovat vzorek nátěru na testování nějakého dostupného ochranného materiálu? Stavíme to na VŠB v Ostravě.

Budu rád za reakce.

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 14:12 | Nahoru | #1
Havel nabízí přímo chemicky odolnou pryskyřici C od RaG určenou přímo na nádrže. Doporučuji ale touto pryskyřicí udělat jen pár vnitřních vrstev, protože je hodně hustá a špatně se s ní pracuje. Samotnou nosnou konstrukci bych udělal z klasické pryskyřice.
Nádrž bude na formuli pravděpodobně sice chráněná, ale doporučil bych mezi karbon zakomponovat i nějakou vrstvu kevlaru (aramidu). Uhlík je křehký a pokud nádrž dostane ránu, tak sice praskne, ale nezničitelný kevlar ji bude pořád držet pohromadě a benzín bude jen vzlínat.

Pro inspiraci mrkni na vlákno omé výrobě přídavné nádrže

Neděláš na tom s Luboškem Vaňurou?

Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 17:52 | Nahoru | #2
Nechceš se podělit o nějake fotky? Zni to velmi zajimavě

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 20:37 | Nahoru | #3
Můžete studovat
Stránky "soutěže", něco jako F1 a aktuální vozítko z Brna. O ostravské formuli určitě dodá info Festina_lente

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 21:07 | Nahoru | #4

Joxa píše: Můžete studovat
Stránky "soutěže", něco jako F1 a aktuální vozítko z Brna. O ostravské formuli určitě dodá info Festina_lente


a k čemu je to dobry když to předjede i Fabka HTP ???

Karbonová nádrž paliva

12.10.2016 v 11:47 | Nahoru | #5
Myslím, že by tady skončila ta Fabka nejednou na střeše :D

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

12.10.2016 v 18:07 | Nahoru | #6
fidlimydli> Dík za rychlou reakci Určitě kouknu na tvůj profil a budu se inspirovat jak jen to půjde, jestli ti to funguje a jsi spokojený. Objednám materiál a začnu na tom pracovat v horizontu několika týdnů. Dělal jsem s Lubošem na naši formuli pro letošní závody aeropaket, takže znám
Tady jsou fotky Vectora 02 http://formula.vsb.cz/cs/garaz/vector-02/ se kterým jsme byli v Itálii a Maďarsku a teď vyvíjíme nový prototyp.

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 09:45 | Nahoru | #7
No, nechcu moc rýpat, ale...musím .
Z mých dlouholetých zkušeností vyplynulo, že pokud chcu udělat opravdu něco lehkého, v tomto případku nádrž na palivo, tak použiju...hliník.
Příklad: nádrž na motorku s objemem kolem deseti litrů, svařená z hliníkového plechu tloušťky 1,4mm (!), vážila 0,8kg...
Pro takovou volbu jsem se rozhodl po praktické a též teoretické zkoušce - stačí si pouze zvážit materiál, potřebný k výrobě...a nebo zvážit nádrže podobného objemu...

Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 15:58 | Nahoru | #8
v F1 pouzivaji kevlar. Uhlik bych na to nepoužíval.Pokud by to dostalo ranu, tak by to nemuselo dopadnout dobre...Uhlik praska a vaha bude skoro stejna. Ze stejneho duvodu bych nepouzil ani zmiňovaný hliník.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 16:37 | Nahoru | #9
Zdenalbenal> V žádném případě nechci zpochybňovat dlouholeté zkušenosti a praxi, ale z diplomové práce z roku 2015 pana Rubíčka z VUT "NÁVRH PALIVOVÉHO SYSTÉMU FORMULOVÉHO VOZIDLA" jsem vyčetl, že nádrž o objemu necelých 7 litrů bude z karbonu o půl kilogramu lehčí, než z hliníku. Předpokládám, že model byl totožný, akorát byl navolen jiný materiál v software a hliník má přece jen vyšší hustotu, než kompozit.

Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 18:49 | Nahoru | #10
zkus se zeptat po firmách na příklad spolupracujeme s LA compozites a ty dělají nádrže na záchranářské vrtulníky tak třeba tam a dělají to taky z uhlíku ale dávají tam asi milion vrstev, ve vašem případě bych použil buď aramid nebo hybrid. A hlavně si dejte bacha ať to máte podle pravidel a né jako dřívější modely .

Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 19:43 | Nahoru | #11
Myslím že u F1 se na nádrž používá spíš kevlar....teda někde jsem to slyšel.

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

14.10.2016 v 08:17 | Nahoru | #12
U F1 se myslím používá gumová nádrž.

Naposledy editováno 14.10.2016 08:23:32

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

14.10.2016 v 09:01 | Nahoru | #13
Doyle74> Vyztužená kevlarem.

Karbonová nádrž paliva

14.10.2016 v 13:20 | Nahoru | #14
pokud vim, tak u F1 se pouzivala nadrz na principu "nafukovaciho balonku", pri odcerpavani paliva se nadrz zmensovala (vyfukovala)
bylo to z duvodu, aby bylo v nadrzi jen palivo a nenachazela se tam smes plynu, ktera by v pripade havarie mohla explodovat
ale to bylo v dobe, kdy se jeste tankovalo, a F1 mela pod kapotou poradny urvany motor a ne ten dnesni turbomoturek

Karbonová nádrž paliva

15.10.2016 v 08:55 | Nahoru | #15
Nevím z čeho se dělají nádrže v F1, ale Kevlar sám o sobě není tak konstrukčně pevný jako uhlík, ale naopak zase není tak křehký. Při destrukci praskne uhlík klasickým lomem stejně jako sklolaminát a části se oddělí. Oproti tomu kevlar při destrukci zůstává pohromadě a z lomového místa se vydrolí pryskyřice. Asi jako když přehnete zmrzlou hadru.
Tyto vlastnosti vycházejí z toho, že uhlík má velmi nízkou průtažnost, proto jsou díly tak tuhé, ale snese nižší namáhání na tah, tak se po přetížení zlomí. Oproti tomu kevlar je průtažnější, proto budou díly z čistého kevlaru gumovější, než z uhlíku, ale zase má podstatně vyšší pevnost v tahu.
Ideální je jejich kombinace. Proto se vyrábějí hybridní tkaniny, v kterých je zatkán kevlar s uhlíkem dohromady. Uhlík dodá výrobku tuhost, kevlar pevnost.
Proto jsem v úvodu navrhoval kombinaci.

Festina_lente: Lubošovi jsem řezal jádra na ty křídla.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Karbonová nádrž paliva

16.10.2016 v 19:33 | Nahoru | #16
Festina_lente> ...a nesekl se ten pan Rubíček?!
Neb moje nadršťka měla 10l a taky by se dalo uvažovat, použil-li by se plech tl. 1mm, z keréhožto se to jinak normálně dělá, že bude vážit kolem 0,6kg a měla-li by objem cca 7l, tak by byla eště lehčí...
A kompozitová nádrž by teda vážila 0kg a nebo -0,1kg?
Néni ten softvár nejaký dojebaný?
Svým příspěvkem nikoho nenabádám, aby se vzdal konstrukce nádrže formulového vozu z kosmického materiálu .
Jenom bych rád připomněl, že některá technická řešení, na první pohled vyžadující drahé materiály, složitá obrábění a tím pádem hodně peněz, se dají s troškou fištrónu udělat...jinak...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Karbonová nádrž paliva

17.10.2016 v 18:06 | Nahoru | #17
Zdenalbenal> jen pro info 0.6kg- 0.5 je + 0.1kg a další otázka je zachování nějaké pevnosti, protože 1mm al plech je opravdu máslo. A pro info když se ušetří několik set gramů tak třeba v autě to nepoznas ale na formuli se šetří gramy za docela velký peníze o tom to je se někam posunout a nedělat jenom osvědčenou klasiku

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

17.10.2016 v 19:17 | Nahoru | #18
...jen pro info...je důležité si to, co sem napsal, pečlivě přečíst ...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Řídítka Yamaha FZ6 Fazer 2005 Yamaha FZ6 Fazer BohusStejskal 4 20.12.2023 v 17:47 nevo7
Ukazatel Gipro FZ6 Yamaha FZ6 Fazer Dančák 16 22.9.2023 v 18:46 Radekkkkkkk
Středový stojan na FZ6 Yamaha FZ6 Fazer, Yamaha FZ6 N, Yamaha FZ6 Fazer S2,... matesh13 7 9.9.2023 v 21:06 _Michal
Zustava viset plyn Yamaha FZ6 Fazer petnek 6 13.7.2023 v 17:18 ja1
Držák SPZ Yamaha FZ6 Fazer, Yamaha FZ6 N, Yamaha FZ6 Fazer S2,... Sicco 16 1.7.2023 v 20:42 Střapoč


TOPlist