globalmoto_duben_nolan





Téma: Horské kolo
3.1.2016 v 09:55
Zdravim bando,
přemýšlím že si na jaro pořídím nějaké horské kolo, ale rozumim tomu jak koza petrželi, tak bych byl rád kdyby mi někdo poradil. chci to na každodenní dojíždění do práce (cca 5 km) a víkendový ježdění po lese a místních cyklostezkách. nejsem náročnej, takže mi stačí něco kolem 10 tkč (max 12 tkč), víc se mi investovat nechce, protože to stejně nevyužiju. klidně to může být doprodej starších ročníků, ale podmínka je že chci nový, žádný z druhý ruky. v okolí mělníku, litoměřic, roudnice popř prahy bych se na to jel osobně mrknout, kdyby někdo věděl kde se dá dobře pořídit... díky za info

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

4.1.2016 v 14:50 | Nahoru | #1
error

Naposledy editováno 04.01.2016 14:54:35

(reakce na) Horské kolo

4.1.2016 v 14:53 | Nahoru | #2

Flat_Eric píše: Napíšu za sebe (možná jsi pár věcí definoval, ale nechce se mi to číst ), pracoval jsem několik let v cykloprodejně + dělal servis

Důležitý je a) k jakým účelům chceš kolo, tedy co budeš jezdit b) kolik km ročně c) tvoje váha

Vezmu to od konce, nikdy nedávej na řeči typu "tohle je přesně to, co je pro tebe nejlepší", aniž by sis na to kolo minimálně nesedl, byť by jsi neujel ani metr. Kolo může být výbavou super, ale geometrie rámu dělá hodně. Nepomůže ti ani to, že dle nějaké tabulky má být na tvoji výšku ta či ona velikost. Každej z nás má jinak dlouhé ruce, nohy a stavbu těla. To že Chozé od vedle měří stejně neznamená, že ti bude to samé vyhovovat. Takže minimáně se posadit na kolo, nastavit si sedlo a zkusit si alespoň párkrát otočit řidítky do většího rejdu, při pedálech ve vodorovné poloze. V tomto momentě máš jedno koleno "vykopnuté" směrem k řidítku a při ostřejší zatáčce ve které budeš i šlapat se ti může stát, že budeš mít malý prostor mezi kolenem a řidítkem, které se ti natočí blíže k tělu (budeš si do řídítka kopat). Ono totiž palcové značení velikosti kol označuje délku podsedlové trubky, tedy od osy klik směrem nahoru, nikoliv jak si mnozí myslí, délku štangle. I když ruku v ruce délky narůstají lineárně, při stejných palcových mírách může mít a má každý výrobce jinak daleko řidítka od sedla. Tuhle délku můžeš ještě trochu pořešit délkou představce. Avšak v omezeném režimu a jak alespoň ze svých zkušeností vím, tak špatnou velikost rámu představcem nezachráníš.

Správná výška horní rámové trubky. Dnes mají všechny kola i v pánském provedené "štangli" z kopce. Když překročíš kolo a posuneš se zadkem k sedlu, měl bys mít mezi rozkrokem a trubkou cca 3-4cm prostoru. (Svěšenej pytel je věc jiná ). Když budeš mít víc, tak budeš muset i víc vytáhnout sedlovku z rámu, protože je rám na tebe spíše malý. To sice jde, ale podsedlovej úchyt je pak dost namáhán¨(velká páka sedlovky na podsedlovou spojku). Začíná to lupáním při šlapání v sedle, končí prasknutím.

Pokud budeš jezdit hodně, nebo je tam ta pravděpodobnost, případně nejsi nejlehčí a máš tendenci jezdit těžký převody "na sílu", určitě nechtěl čtyřhranou středovou osu, ale aspoň octalink, ISIS nebo ideálně integrovanou osu. Čtyřhranná osa velké namáhání nedává. Šroub jistící kliku má tendenci se povolovat (čtyřhran je do konusu) a klika sjíždět z osy, tím vzniká čím dál větší vůle mezi osou a klikou. Klika se vyžvýká a vrže. Dotažením už nic nezachráníš. Vůle bude čím dál větší až se jednou klika vysere úplně.

Brzdy - Raději slušný Včka, než kotoučový mrdky. Dnes se kvůli touze po kotoučích serou kotouče takřka všude. Většinou z řad levných jsou to Tektra. Je zážitek to pak servisovat. Piští to, drhne to, vibruje to, nebrzdí to. Naopak i jedny z nejlevnějších hydraulik od Shimana jsou na velmi slušné úrovni.

Vidlice - obyčejný jsou jen pružinovky, nebo kombinace pružina - elastomer. tyto jsou často bez zamykání. Pak kombinace Pružina - Lockout ML - vidlice se zamykáním pružení MECHANICKY. Na hovno. zamykání probíhá čistě mechanicky, tedy šprajcne se plastovej váleček. Zamknutí je bez výrazného propružení v zamklém stavu. Stačí zapomenout odemknout do terénu a náraz do vidle zlomí lockout. Když Lockout, tak hydraulickej. Zamykání probíhá uzavřením trysky, kterou pak neprojde olej. V případě zapomenutí odemknutí v terénu má většinou jištění v podobě pružiny a uzavírací podložky, která při velkém tlaku při nárazu olej propustí, takže nedojde k poškození. Mechaniku od hydrauliky můžeš poznat tak, že mechanika má polohy ON-OFF (tedy dvě polohy) hydraulickej má ve většině případů krokování, tedy mezi ON a OFF jsou ještě další polohy, kde si můžeš nastavit jen menší nebo větší útlum.

Ráfky - určitě dvoustěnné, ideálně vykalíškované
Rámy - značka dle gusta, za sebe můžu mluvit o Meridě, Authoru, Kellysu, Schwinnu, První dvě značky mají spíše delší rámy, Kellys mívá kratší rámy

Závěr - mezi 12 000 a 14000 se to dost láme svojí výbavou, proto o 2000 dražší může být podstatně lepší. Nicméně jsem názoru, že raději slušný základ , tedy rám, kola, brzdy, vidle, než cena nahoněná na komponentech v podobě napš SLX či XT osazená na blatě. Řetězovou linku tak či tak jednou vyměníš, protože ji olítáš, pak si tam můžeš dát co chceš podle gusta. Rám a kola asi moc často měnit nebudeš. takže... vyber si co chceš



Jen doplním cenné rady z praxe - ad1) horský kolo v terénu se stavitelným představcem je dobrej job pro zubaře ad2) Je dobrý nezapomínat kola na střeše auta při návštěvě podzemních garáží, takový kola jsou často "centrovatelný" jedině v kovárně
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist