globalmoto_kveten





Téma: Kurvítko
 
12.11.2014 v 20:11
"Kurvítko" pro mě znamená součástka která přestane pracovat po 25 měsících, tedy těsně po záruce. To na úvod. Sekačka na trávu, která postupně ztrácela výkon, až přestala pracovat úplně. Vzhledem k tomu, že střílela do karburátoru, hledal jsem chybu v chudé směsi. Po hodně dlouhém hledání jsem našel karburátor z podobného motůrku. Vyrobil přírubu a vyzkoušel. Bohužel se nic nezměnilo, takže karburátor jsem vyloučil. Po sundání víka ventilů mě bylo jasno, vahadla ventilů zde nejsou na čepu, jak bývá obvyklé, ale otočná na polokouli. To, aby tlačila na ventily v ose (což se jim očividně nechtělo ) zajišťují tyčky (zdvihátka) ventilů, která jsou vedena (a teď pozor!) 0.8 mm měkkým pozinkovaným plechem. Tyčky plech prodřely, vahadla se sesmekla z ventilů a časování je fuč. Nejdřív jsem nemohl pochopit, jak konstruktér mohl udělat takovou chybu u motoru, kterých se vyrábí desetitisíce. Čím víc jsem o tom přemýšlel, zjistil jsem, že konstruktér je vlastně génius. Zkuste vymyslet součástku, která má vydržet 25 měsíců. A pokud by náhodou tolik nevydržela, pro servismana je to otázka pár minut. Prostě kurvítko, tak jak má být
-Ale mě nedostanou vyrobil jsem nové vedení tyček z 19312 o síle 4mm. Sestavil zpět, nastavil časování a sekačka běží mnohem lépe, než když byla nová. Myslím, že s nějakým nastavováním motoru se moc nezabývali.
- Vše jsem "zdokumentoval" na fotkách
- Moje otázka zní: S jakými "kurvítky" se se v životě setkali?








































1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kurvítko

13.5.2015 v 21:19 | Nahoru | #1
ppll> Ano, tzv. test to fail pro zjisteni rezervy v zivotnosti existuji. Napr. HALT (Highly Accelerated Lifetime Test) pro elektorniku je bezny ve fazi testovani konceptu. Motivaci je pracovat od zacatku projektu na reseni s rozumnou rezervou a tim docilit konkurenceschopnosti (nizsich primych nakladu vyroby) a pritom zachovat funkci pri akceptovatelnem riziku. Koncepty predimenzovane, ale hlavne poddimenzovane se vylucuji a pokracuje se pouze na tech ktere maji rozumnou rezervu (metriku definuji napr. coffin manson model, arrhenius model a dalsi nastroje reliability inzenyru) .

Cele je to dnes o tom, ze predimenzovat produkt ci system dokaze dnes "kde kdo", ale tezko ho uz proda.
V automotivu jsou jasne rozdane karty a kvalita se ridi ISO TS.
Dam ti priklady jak to normalne chodi mezi OEM a dodavatelem tier1 (primy dodavatel OEM):

1) Novy projekt: Mas poptavku a detailne dana kriteria od zakaznika. Navrhnes technicke reseni jehoz nedilnou soucasti je test plan kterym se zavazujes prokazat ze splnujes kriteria a k tomu das cenovku. Nevyhrajes pokud nemas nejlepsi pomer ceny k riziku pro zakaznika.
Snadna logika... prohrajes pokud nebudes mit dobrou cenu pro zakaznika, prohrajes pokud nepresvedcis zakaznika o robustnosti test planu. Jeste horsi je kdyz vyhrajes a tve reseni neprojde testy. Diskreditujes se, musis navrhnout a provest napravny plan atd. Velmi nakladne a jsi penalizovan pro dalsi business.

2) tzv. Value Engineering projekt: Stavajici bezici projekt a ty navrhujes zmenu ktera snizi naklady stavajiciho reseni pricemz se samozrejme zachovaji vsechny funkce a kriteria. Navrhnes reseni, test plan kterym opet validujes reseni a k tomu das cenovku. Rozdil stavajici a navrhovane ceny se deli mezi tebe a zakaznika. Vetsinou 50:50, jinak to pro zakaznika nebyva zajimava nabidka.
Velmi casto nabidka neprojde. Pokud projde a ty pote neprokazes ze reseni je stale bezpecne, neni sance pokracovat. Opet se diskreditujes a jsi penalizovat pro ziskani dalsiho businessu u tohoto zakaznika.

Takze moje odpoved ve zkratce: Ne, s prvoplanovymi kurvitky se opravdu v automotive praxi nesetkavam. Nekdy se "podari" relativne nespolehlivou soucastky vytvorit, ale jde o omyl (technicke opomenuti na strane validace ci obecne kvality) a nikoliv zamer.

Naposledy editováno 13.05.2015 21:19:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kurvítko

14.5.2015 v 18:10 | Nahoru | #2
.

Naposledy editováno 16.05.2015 14:38:39
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist