globalmoto_kveten





Téma: Kurvítko
 
12.11.2014 v 20:11
"Kurvítko" pro mě znamená součástka která přestane pracovat po 25 měsících, tedy těsně po záruce. To na úvod. Sekačka na trávu, která postupně ztrácela výkon, až přestala pracovat úplně. Vzhledem k tomu, že střílela do karburátoru, hledal jsem chybu v chudé směsi. Po hodně dlouhém hledání jsem našel karburátor z podobného motůrku. Vyrobil přírubu a vyzkoušel. Bohužel se nic nezměnilo, takže karburátor jsem vyloučil. Po sundání víka ventilů mě bylo jasno, vahadla ventilů zde nejsou na čepu, jak bývá obvyklé, ale otočná na polokouli. To, aby tlačila na ventily v ose (což se jim očividně nechtělo ) zajišťují tyčky (zdvihátka) ventilů, která jsou vedena (a teď pozor!) 0.8 mm měkkým pozinkovaným plechem. Tyčky plech prodřely, vahadla se sesmekla z ventilů a časování je fuč. Nejdřív jsem nemohl pochopit, jak konstruktér mohl udělat takovou chybu u motoru, kterých se vyrábí desetitisíce. Čím víc jsem o tom přemýšlel, zjistil jsem, že konstruktér je vlastně génius. Zkuste vymyslet součástku, která má vydržet 25 měsíců. A pokud by náhodou tolik nevydržela, pro servismana je to otázka pár minut. Prostě kurvítko, tak jak má být
-Ale mě nedostanou vyrobil jsem nové vedení tyček z 19312 o síle 4mm. Sestavil zpět, nastavil časování a sekačka běží mnohem lépe, než když byla nová. Myslím, že s nějakým nastavováním motoru se moc nezabývali.
- Vše jsem "zdokumentoval" na fotkách
- Moje otázka zní: S jakými "kurvítky" se se v životě setkali?








































2 reakcí na tento příspěvek Kurvítko

9.5.2015 v 22:47 | Nahoru | #1
JMK: no chtel bych te videt, jestli bys pri navrhu palubovky dokazal promyslet vsechny potrebne detaily, aby sedeli vsechny spary, vyrobni tolerance, aby to nevrzalo, neodstavalo, to vse v mrazu i horku, aby byly zajisteny vsechny potrebny vzdalenosti mezi jednotlivymy komponenty, aby to vse slo smontovat a jeste aby elektronika spravne vetrala - ja uz nektery casti pristrojovky navrhoval a divil by ses co takovejch protichudnejch pozadavku tam je a na co vse clovek zapomene ikdyz se tomu venuje na max .... Ale klidne si dal tvrdte ze to konstrukteri delaj schvalne aby se to sralo a jejich chlebodarce (kterej se je teda taky pekne snazinbrat u huby) na tom vydelal balik na opravach (ze kterejch uz ten konstrukter nema ani tuk) ...

To ze das balik za auto co vydrzi 50 let a jde snadno opravit jsi jasne prokazal nakupem accentu :)

(reakce na) Kurvítko

9.5.2015 v 23:09 | Nahoru | #2
assassin> co jsem tak videl v praxi, vysledky byvaji umerne pozadavkum. Takze pokud kreslici obrazku nekdo bude nalezite vyhrozovat, bude se taky vic snazit aby to fungovalo.
V soucasne dobe se zpetna vazba asi moc nepraktikuje. Neni se cemu divit, kazdy ma sve maslo na hlave a kazdy se boji o zidli, nehlede na vysi pozice.
Prachy za servis vydela ten, co zada tvemu sefovi praci.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kurvítko

13.5.2015 v 11:15 | Nahoru | #3
assassin> To je mně jasné, že konkrétně na tu palubku jsou dost protichůdné požadavky (hlavně teplotní dilatace platů proti kovu) a a Tvé příspěvky beru vážně, jen přeci v praxi vídám dost věcí, co jsou jednoznačně ošizené, nebo "nedotažené". A sem tam, třeba ne v "automotive" oboru, se občas požadavky zavánějící "kurvítkem" najdou - třeba před časem tady někdo psal o zážitku kolegy, co tam dostal nějaký držák, vyvinout, otestovat ve výzumáku - a když byla ze zátěžové zkoušky známa předpokládaná životnost (namáhání periodicky na ohyb, než držák únavou mat. praskne), byl mu projekt vrácen, že jej musí přepracovat, aby vydržel přesně danou dobu - samozřejmě mnohem kratší, než v origo návrhu. A těžko se budeme handrkovat na tom, že zadavatel s čistým svědomím by netrval na zkrácení životnosti.

Když se vrátím do svého oboru (elektro slaboproud a mechatronika), tak před pár týdny mně jeden kolega popsal zkušenost s Lednicí Samsung, cca rok starou: Po zakoupení a přivezení domů se hned po zapnutí ani nerozběhla, na displayi hláška "Error". Přijel technik, vyškubnul desku logiky, proměřením zjistil, že je v háji 78L05, napájející obvod řízení ventilátoru kompresoru. Větrák tím pádem neběžel a tím bylo blokováno i spuštění kompresoru. Místo výměny jedné součástky za pár Kč měnili hned celou desku! Pak jednak moc neštymuje ten argument o další logistice náhradních dílů (když se navíc zde místo sehnání součástky v každém krámě s eln. posílala celá deska zpět do Polska k výrobci a odtud nová), výměna celé desky je zbytečným plýtváním a hlavně se ukazuje, jak v lednici je veškerá elektronika zbytečná, lednice desítky let fungovaly bez ofukování kompíku (ne, nebyl to ventilátor na kondenzátoru), akorát zhoršuje spolehlivost a jeden mrňavý stabík znefunkční přístroj, který je pro domácnost docela dost důležitý (á la když se ztratí pověstný jeden šroubek a zastaví chod celé fabriky). Pro efektivitu lednice je důležitý správný návrh kompresoru, chladicího okruhu a hlavně izolace, pak stačí na řízení klasický mechanický termostat a veškerá eln. je zbytečná.
A včera jsem byl u jednoho motorkáře mrknout mu na dobíjení u DL650 (měl bohužel doslova přehořelé dráty u statoru, na přechodu z vinutí na výstupní lanka, nejspíš výrobní vada) a mezi řečí došlo i na "kurvítka" a kluk popsal kamarádovo příhodu s "americkou" lednicí, relativně novou, dost drahou - a přesně 2 roky a 2 měsíce po koupi "křáp" - kompresor v hajzlu. Pintlich 2 měsíce po záruce - nic ve zlém, ale furt chceš tvrdit, že toto je jen náhoda, kor když taková "příhoda" zdaleka není jediná? Přitom onen klučina sám prý doma má přes 30 let starou lednici Minsk, sice hlučná a žravá, ale funguje bez opravy dodnes (tutéž mají i naši sousedi a taktéž celou dobu bez poruchy). My osobně máme už skoro 20 let Calex CM305 a jen jsem dvakrát měnil termostat chladicí části, jednou síťovou doutnavku a párkrát těsnění rozežrané plísní.
Teoreticky je sice pravda, že dnešní lednice má třeba i 10x menší spotřebu, ale v praxi se ta investice do nové nevrátí právě na základě toho, že ta nová, úsporná lednice je za pár let na odpis. Tedy se "nezaplatí" a kdybych za 15 let, co by stará lednice ještě fungovala, kupoval co 4 roky novou, narvu do nich víc, než by stará prožrala v elektrice. Tyto argumenty snad uznáš, ne? Především tu aplikaci složité eln. tam, kde vůbec nemusí být. Tak - odpověď sesmolena a zase se na několik dnů odmlčím, mám toho na dílně habakuk a času moc není.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist