bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: 207 ála chopper
16.9.2014 v 14:51
Dobrý den,
uplynulý víkend moc počasí nepřálo práci venku na chalupě, proto jsem se rozhodl, že trochu poklidím ve stodole. No a mezi ostatními skvosty jsem našel i babču 207, kterou mi kdysi daroval kamarád, že prý byla 2x pod vodou při povodni (má chatu někde na Berounce) a že už jí nehodlá opravovat. Hned mně napadlo, že jezdit motorově do hasičárny a do vedlejší vsi na nohejbálek, bude mnohem pohodlnější, než trpět na bicyklu. A že jsem trochu hračička a taky je potřeba od práce na chalupě trochu relaxu, rozhodl jsem se, že babču nejenom zprovozním, ale také trochu vytuním. Nemám k dispozici CNC obráběcí stroj jako Ondrero, abych vytvářel vlastní součástky, ale ve vsi se najde starý soustruh a základní dílenské vybavení také mám. Proto nelze očekávat profesionální dílenské zpracování, ale zároveň bych se chtěl v co největší míře vyhnout vyloženým "prasárnám"
Nuže, první přišla na řadu základní rozborka rámu, odbahnění wapkou a demontáž všeho, co již bylo zničené korozí. Poté jsem zadumal nad základním konceptem nově pojaté babči a přišla na řadu flexa a svářečka. Jak dopadlo mé sobotní snažení, můžete posoudit sami na přiložené foto. Je to poskládané jen tak halabala, abych si lépe představil kudy půjdu dál.
Dále se budu zaměřovat na opravy a úpravy jednotlivých částí babči, tak jak čas dá, a pokusím se pomocí pořizování fotodokumentace, podělit se s Vámi o dosažené výsledky
























Předchozí
1 2 3 4
Následující

207 ála chopper

2.11.2014 v 19:13 | Nahoru | #91
ty "chromové" spreje jsou všechny sračky

207 ála chopper

3.11.2014 v 07:53 | Nahoru | #92

(reakce na) 207 ála chopper

3.11.2014 v 09:39 | Nahoru | #93
Navarson> ...poslusne hlasim, ze jsem opet zde. Stribrne nebo kovove a zalakovane se mi to rozhodne libi.

207 ála chopper

13.12.2014 v 17:59 | Nahoru | #94
Omlouvám se za prodlevu, ale nějak jsem se nemohl pořád dostat k tomu, abych se zde pochlubil, co je nového na čoprbabče.
Takže babča už je dodělaná asi před měsícem, kdy dorazil z brusírny (dokonce 2x) vybroušený válec spolu s funglnovým pístem, kroužky a čepem s futrem ojničního oka.
Motor byl zkompletovaný, jede fakt jak z brusu. Zbývalo jen osadit obvod usměrňovače a stabilizátoru pro LED osvětlení. Použil jsem obvod „madeinchina“ LM2596S z dx.com za necelé 2 mrzské doláče. Obvod je třeba na vstupu doplnit klasickým můstkovým usměrňovačem ze 4 diod, protože má ss vstup. (možná by stačila jen jedna dioda seriově na jede pól vstupu) Na vstup usměrňovače je připojeno střídavé napětí ze tří seriově spojených cívek magneta babči. (Ukostřený konec série cívek jsem odpájel od kostry a vyvedl vodičem ven, takže cívky jsou napojeny na usměrňovač izolovaně od kostry a tím i od zapalování) (jedn nikdy neví, kudy ty bludné proudy chodí) Na trimru číňana je potřeba nastavit výstupní napětí pro LED zdroje světla (u mě 12Vss) a celý ten bastl uschovat do vhodné krabičky. Na foto jsou postupně zobrazeny obvod LM2596S, dále krabička v které je to schované, s konektory na přívod napětí z magneta a 2x vývodem + a – pro přední a zadní světlo, dále umístění na rámu proti tyristoru zapalování, a nakonec výsledek práce obvodu.



















207 ála chopper

13.12.2014 v 18:07 | Nahoru | #95
Také přikládám snímky některých detailů, které sice už z části byly publikované, ale zdá se mi, že právě tyto změny mají největší podíl na vzhledu a funkčnosti čopřika.
První foto zachycuje řešení nadzvednutí a náklon řídítek dopředu, spolu s osazením reflektoru s LED žárovkou. Dále je pohled na držák a celkové provedení stupaček (Dají se do jisté míry nastavovat otáčením hřídelky ramen v držáku). Další dvojsnímek zachycuje „mírný“ ohyb rámu před krkem řízení, aby se dosáhlo vhodného sklonu přední vidle a vyřešení celkového snížení posedu na babče, spolu s horním uchycením „tlumičů“ pérování.
Další fotka zachycuje součástku z ozdobné růžice vodovodní baterie, osazenou namísto cvrčka řetězu šlapek. (Obdobná je na náboji předního kole, namísto náhonu tachometru), a páčku chcípáku a brzdy, použitou z BMX velocipédu.
Na posledním trojsnímku jsou řemenice sekundárního převodu spolu s hnacím řemenem a pohled na startovací mechanismus.
























207 ála chopper

13.12.2014 v 18:12 | Nahoru | #96
Na babče jsem již najezdil cca 60km bez jediného problému. Měl jsem možnost vyzkoušet jízdu na 210, kterou mě daroval soused z vedlejší vsi, ale dle mého subjetivního dojmu, co se týče pohodlí posezu a ovládání, je čopřík o level výše (nižší těžiště, lepší ovládání, charakteristika pérování, a samozřejmě startování) .
Ještě přikládám foto již hotového čopříka a loučím se s Vámi přátelé a děkuji za Vaší pozornost.
Když Pánbů dá a zlé pryč, pokusím se na jaře postavit z 210 od souseda, čopra trjkolku, a nemusí vypadat zrovna jako ta na obrázku.
Takže snad příště nashledanou ve vláknu „210 ála chopper trike“








207 ála chopper

13.12.2014 v 19:30 | Nahoru | #97
Čekal jsem až se zase ozveš. Super práce

207 ála chopper

15.12.2014 v 20:16 | Nahoru | #98
super.

207 ála chopper

15.12.2014 v 20:48 | Nahoru | #99
Až se něco bude dít, nezapomeň sem hodit upozornění.

207 ála chopper

17.12.2014 v 17:49 | Nahoru | #100
Smekám i paruku

207 ála chopper

18.12.2014 v 20:40 | Nahoru | #101
pěkné, fakt zlaté české ručičky

napadlo mě, jestli by nebylo lepší prodloužit stupačky, aby byly více natažené nohy, ale pak jsem viděl že jsou použity kliky od pedálů, tak chápu ten záměr

207 ála chopper

8.4.2017 v 17:42 | Nahoru | #102
A protože už mě štvalo při cestě z hasičárny domů neustálé vymetání pangejtu při řízení jednou rukou, protože v druhé je často držen náklad, bylo nutno čopřík doplnit tímto nevzhledným, však velmi užitečným zařízením.





Mršku žížalu někdy nelze uhasit ani v hasírně do zavíračky, proto je nezbytné pro bezpečnost obecního provozu, mít vozidlo vybavené "zavazadlovým" prostorem.





Vyzkoušeno, uveze v poho až tři zavazadla.

1 reakcí na tento příspěvek 207 ála chopper

9.4.2017 v 18:38 | Nahoru | #103

(reakce na) 207 ála chopper

12.8.2017 v 10:50 | Nahoru | #104
Zdravím,Babča vypadá moc hezky.Chtěl jsem se zeptat jak je vyřešeno startování a prodloužení přední vidlice.Díky za odpověd',Radek

207 ála chopper

19.1.2018 v 13:41 | Nahoru | #105
Dobrý den,chci se zeptat.Mám Babetu 210.Budu do ní dávat motor z Babety 225 s nakopávačkou.Asi budu potřebovat jiný zadní ráfek jen s rozetou bez ozubeného kola na šlapání.Děkuji za odpovědi,rpstylle

207 ála chopper

25.1.2024 v 19:59 | Nahoru | #106
Zdravím, už jsem dlouho s čopříkem nic nedělal, proč taky, když mi neúnavně vozí do a z hasičáren ze všech obcí patřící do vesničky naší střediskový. Teda nic nedělal…samo že výměna svíček, profukování karbecu, nějakej ten olej v převodovce, sem tam promazat ložiska a bowdeny, nový gumy, obvzláště ta přední z byciklu už je třetí od zprovoznění čopříka. Ale taky už druhej GYT zapalování a teď potřebuju opět (taky už potřetí) vyměnit gufera na klice, páč to zase nejde do otáček. (normálně je na dlani cítit, jak to kolem pastorku fučí).
Rozhodl jsem tedy, že spáchám experiment a zařadím se mezi uvědomělé elektromobilisty (teda zatím u čopříka) Co to bude obnášet? V podstatě jen nahrazení toho červeně označeného s příslušenstvím,



tím zeleně označeným s příslušenstvím.



Ten set byl asi před třemi tejdny objednán v Ali a teď dorazil, za nějakých mrzských 3 500,-Káčé.
Smozřejmě v zásilce žádná dokumentace, jediný co má nějakej štítek je DC motor a kontrolér, jinak nikde nic.





Set je podle popisku na Ali určený k pohonu rikši, tu sice nemám, tak to zkusím s babettou.
U setu byly uvedeny ještě nějaké skromné údaje a to:
Motor – bezkartáčový DC 48V, 1000W, s planetovým reduktorem 1:6, výstupní otáčky 480rpm
Aku – olověný gelový 12V 12Ah
Ovladač – 36/48VDC, 30A
Taky tam tvrdí, že motor uveze vozidlo o celkové hmotnosti 350kg. Sice není uvedeno jakou rychlostí a do jakýho stoupání, ale těch mých s bídou 110kg plus 50kg babetty by to mohlo utáhnout.
První jsem prověřil baterie, vyrobil klemy spojil do serie a kupodivu podle napětí vypadají v pořádku



Přiložená nabíječka má naprázdno taky napětí, které je jakž takž potřeba k nabíjení 45V baterie. Potěšilo mi, že přiložili i protikus (zásuvku) ke konektoru na nabíječce.



No, tak ten kontroler. Klika, že na jednotlivých svazcích drátů byla alespoň návlečka s popisem funkce



A druhá klika, že o těch kontrolorech je toho na YT celkem dost. Zkouknul jsem snad tucet videí a z každýho jsem si odnesl nějakej poznatek, a stejně jsem musel experimentovat, co jednotlivý funkce vlastně dělají a jak je to zapojený, poněvadž ani v jednom videu nebyla ta stejná deska tištěnýho spoje, jako je v mojom kontroleru a taky názvosloví funkcí se dost lišilo
Spáchal jsem tedy základní zapojení, propojil silovinu, zapojil Hallovy sondy, připojil zapalování, připojil plyn a zapojil baterku



Sláva, displej reaguje na napětí z baterky, ale při každém přidání plynu sebou motor jen škubne. Spojím tedy konektor „učícího svazku“ a opravdu při přidání plynu se motor rozběhne. Po každém následném spojení a rozpojení učících drátů se motor rozběhne na opačnou stranu. Naučil jsem tedy točit motor jak potřebuju a konektor učicích drátů nechal rozpojený.



Pak jsem změřil točky na plný plyn a opravdu mají skoro deklarovanou hodnotu



Další funkce už jsem potřeboval prověřit, tak následovalo nahlídnutí do útrob kontroléru



No brrr, to snad musel pájet někdo se zimnicí kombinovanou s alzhaimrem.
Poznatky z videí a z vlastního měření jsem shrnul do tabulky, abych se v tom trochu vyznal.



Některý funkce nebudu na čopříku vůbec potřebovat, tak jsem jejich dráty rovnou odpájel



Funkci svazku reversu jsem změnil tím, že jsem šedý vodič odpájel z pozice DC a připojil ho na pozici A3 po uvolněném asi dálkovém zastavení (asi dálková pojistka na dětské čtyřkolky). Bude to účinná brzda, páč s pastorkem motoru šlo hnout fakt ztuha a při otáčení bylo cítit chvění, jak do motoru jde proud bránící otočení. Spínač je pod páčkou brzdy a bude působit společně s bowdenem na zadní kolo



Spínač v páčce přední brzdy bude použit na funkci rekuperace. Seřídím tak, že při malém zmáčknutí sepne rekuperace, která opravdu motor přibržďuje (pastorek jde více ztuha, než stav pouze bez plynu) pro jízdu z táhlého kopce. Při dalším silnějším zmáčknutí pak pude působit přes bowden normální paknová brzda předního kola i když rekuperace brzdí hnaný kolo, tedy zadní.
Tak plošňák nám krásně prořídnul



A na to co zbylo sem připojil periferie, který budu používat a všechno znova vyzkoušel.



Kupodivu všechno funguje, tak jak si představuju. Teď ještě aby to fachčilo i na čopříkovi.
Motor bych htěl nainstalovat napříč tak, aby pastorek motoru byl pokud možno na místě pastorku původní převodovky, dokonce bych i rád zachoval i řemenovej převod, neb řemen je stále původní a nejeví známky opotřebení. Před elektromotor pak kaslík na baterky namísto zbytku převodovky a válce původního motoru, až kam to vyjde. Místa je dost, neb přední kole je šouplé dostatečně dopředu.
Při průměru řemenice pastorku ku řemenici rozety 1:2 se zadní kolo bude otáčet v maximálce 235rpm a při obvodu kola nějakých 1,75m popojede zhruba 410m, což je cca 24km/hod, mínus nějaký ta ztráty. Což je dobře, páč při takovým fofru se ještě mouchy nelepjej na zuby, a že jsem dost vysmátej kdaž jedu z hasičárny.

Ale realizace bude tématem dalších příspěvků.

Elektrice zduř!

P.S. Motor fosila si samozřejmě nechám, co kdyby elektřina došla.
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Postih za jizdu na babette bez rp Babetta 210, Babetta 207, Babetta 225 Babetta-Sam 10 12.4.2024 v 08:02 ramlik
babetta 207 barva a kartička [1, 2] Babetta 207 máťa_moto_blázen 33 9.4.2024 v 19:09 Milos1
Lanko plynu Babetta 207 DanielHendrych 3 26.3.2024 v 20:31 ja1
Problém Babetta 207 Babetta 207 Viktorekk 13 11.1.2024 v 17:47 kokoška.
něco levného do 10 Babetta 210, Babetta 207, Babetta 134, Babetta 228, ... kubikula8 14 13.11.2023 v 09:37 Krautkopf


TOPlist