pár fotek z úprav motoru TL1000R na 1120ccm... Jdem na to s Pepou1098 cestou litinových vložek (nikasilu v tomhle objemu nevěříme z důvodu slabých stěn válce a jejich hrozícímu se zborcení), zesílených zakázkových "H" ojnic a písty darovalo YFM700Raptor. Tak držte palce a snad koncem týdne bude motor dokončen TL1000 S/R zdar
Veškeré dotazy co by někoho zajímaly vám s Pepou v tomto topicu zodpovíme...
Naposledy editováno 20.05.2015 08:46:30
1 reakcí na tento příspěvek Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
Asi teda je to teda v te me dusevni poruse - tohle rejpani, ale nejak mi prijde ze se v technickem tematu prijde ostatnim vysmat a jedinej argument co obvykle padne je tve vzdelani...
Dargas: tak ten ohyb od setrvacnosti pri rotaci spodni casti ojnice asi nebude nic zvlastniho... Kvuli tomu by nemusela byt ani prurwzu I, na to by stacila jen ta "stojna"'daneho I prurezu...
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Big Bore TL1120R - Odbržděno:)
Souhlasim s první částí příspěvku, taky jsem tam nenašel nic relevantního k tomu, co přesně řešíme....
No, vzhledem k tomu, že
1. ta ojnice musí vydržet tah/tlak (což zajistíš dostatečně velkým průřezem bez ohedu na tvar),
2. dále vzpěr (zde je úplně jedno, jestli to bude I nebo H, protože to musí být dostatečně dimenzováno, aby nedošlo ke ztrátě stability ani v tom směru, kde má daný profil horší moment průřezu)
3. a navíc je tam ještě ten ohyb v rovině pohybu (vzhledem k dosahovaným otáčkám ho nepovažuju za zanedbatelný, koneckonců, v tom povídání, ze kterýho jsem sem dal obrázek, tak se píše, že toto se řeší u vysokootáčkových motorů).
Tak podle mě je naprosto logické udělat dřík tvaru I, protože ho navrhneš velkej jen tak, aby neztratil stabilitu (vydržel na vzpěr) v rovině procházející osou kliky (menší moment průřezu) a v rovině kolmý na osu kliky (v rovině pohybu) pak využiješ toho, že vzpěr máš jasně v poho (vetší moment průřezu) a ještě máš díky tomu větší "odolnost" vůči tomu ohybu.
Čili. díky použití profilu I se podle mě můžeš dostat na menší rozměry/hmotnost.
Oproti tomu u H musí v rovině pohybu ten "malej" moment průřezu pobrat jak vzpěr, tak ohyb, kdežto v rovině kliky máš potom zbytečně předimenzováno (větší moment průřezu musí pobrat jen vzpěr).
Proto mi skutečně není jasné, jaký důvod má někdo k používání H.
(samozřejmě bavíme se o principu, o tom, jak se dá dosáhnout nejlepšího výsledku. Netvrdím, že neexistuje konkrétní H ojnice, která předčí konkrétní ojnici I. Ale tam to bude nejspíše materiálem,zpracováním atd., čož není srovnatelné (neřeší to H vs. I, řeší to jen ojnice vs. ojnice.)