globalmoto_duben_nolan





Téma: analyza dat z podvozku
 
13.8.2014 v 13:12
Ahoj, nedávno jsem si koupil tahovej poťák na přední vidlici. Hlavní motivace byla, abych ze zanamenaných dat viděl, kde brzdím a kde zavírám plyn. To je vidět docela hezky (vidle se potopí, když zavřu plyn a potom ještě jednou když zmáčknu brzdu).

Když už to ale mám, tak bych si třeba začal trochu hrát s nastavením podvozku. Nemáte někdo nějakej materiál nebo tip na knížku, kde bych se dočet, jak má třeba vypadat křivka správně nastavenýho podvozku? Jak třeba poznám, že kolo odskakuje od asfaltu (odskok moc na měko nebo tlumení na tvrdo) a tak.

Všude na Internetu jenom píšou, jak to namontovat a jak se z toho dá vyčíst "bottoming a topping" (nevím, jak to napsat česky) nebo že mám koukat na SAG s jezdcem a bez jezdce, ale to je tak jasný, že není potřeba kvůli tomu něco studovat.

2 reakcí na tento příspěvek analyza dat z podvozku

13.8.2014 v 13:40 | Nahoru | #1
Phobos: hele podle me z tohodle nezjistis nic jineho nez to vyuziti zdvihu ... Tzn jestli na dane trati chodis po dorazech nebo naopak malo vyuzivas zdvih, nic jinyho z toho myslim nevykoukas. Na cokoliv dalsiho bys musel mit komplexnejsi datalogging

analyza dat z podvozku

13.8.2014 v 13:58 | Nahoru | #2
Tak asi bych porovnal pak křivky s různým nastavením podvozku. Propojil bych to např. s Racechrono a srovnával části okruhu s různým nastavením. Počítám, že ale budeš muset nakroužit hooodně kol pro srovnání a ještě si zapisovat každé nastavení, abys ho pak správně přiřadil ke křivce atp...né nadarmo testování teamů zabírá tolik času.

(reakce na) analyza dat z podvozku

13.8.2014 v 16:47 | Nahoru | #3

assassin píše: Phobos: hele podle me z tohodle nezjistis nic jineho nez to vyuziti zdvihu ... Tzn jestli na dane trati chodis po dorazech nebo naopak malo vyuzivas zdvih, nic jinyho z toho myslim nevykoukas. Na cokoliv dalsiho bys musel mit komplexnejsi datalogging



No, možná jsem se blbě vyjádřil. Mám AIM EVO3 - ten zaznamenáva data z GPS a otáčky motoru. K tomu teď teda navíc to vysunutí přední vidlice. Nenapadá mě, jaký další data by k analýze chovaní podvozku byly potřeba. Určitě by se hodil ještě poťák na zadní kolo - to se pak dá počítat naklonění celé motorky dopředu nebo dozadu. Ale říkal jsem si, že než se naučím rozumět těm datům z přední vidle, tak do toho další peníze dávat nebudu.

(reakce na) analyza dat z podvozku

13.8.2014 v 16:52 | Nahoru | #4

assassin píše: Phobos: hele podle me z tohodle nezjistis nic jineho nez to vyuziti zdvihu ... Tzn jestli na dane trati chodis po dorazech nebo naopak malo vyuzivas zdvih, nic jinyho z toho myslim nevykoukas. Na cokoliv dalsiho bys musel mit komplexnejsi datalogging



Když o tom tak přemýšlím, tak kdybych měl navíc akcelerometr přišroubovanej na horní části vidle, tak bych mohl porovnávat vysunutí vidle s tím, co ukazuje ten akcelerometr. Na druhou stranu mi to pořád nic neříká o tom, jestli je nebo není guma na zemi. Ještě možná tak tlak v pneumatice - ale tyhle data by byly v závislosti na nerovnostech dost "gumový" Docela by mě zajímalo, jestli se něco takovýho fakt používá nebo jestli je to blbost

1 reakcí na tento příspěvek analyza dat z podvozku

13.8.2014 v 16:54 | Nahoru | #5
Phobos: no dobre, v tom pripade co dalsiho bys z toho chtel o podvozku zjistovat? Tu reakci tlumice na prekazku z toho nemas sanci poznat pokud neznas tu prekazku - a o te ti ten senzor nic nerekne.
Tohle se sice na merici stolici zjistuje ze stejnyho senzoru jako tam mas ty - ale na valci je prekazka u ktery vis rozmer , rychlost jakou na ni najedes a kdy - pak uz jen zkoumas reakci na tenhle podnet z tvejch senzoru....

Na to brzdeni a zaklapnuti plynu stacil brzdovej spinac a potak na plyn ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) analyza dat z podvozku

13.8.2014 v 17:56 | Nahoru | #6

assassin píše:
Na to brzdeni a zaklapnuti plynu stacil brzdovej spinac a potak na plyn ne?



No, stačil. Ale AIM dělá tlakovej senzor takovej, že musíš přeříznout hadičku a dát tam mezikus - což mi přijde dost padlý na palici. Navíc ty dva senzory by vyšly na stejný peníze jako tenhle jeden - tak mi to přišlo jako lepší nápad.

Jinak máš možná pravdu, že od toho čekám víc než čeho je to schopný. Budu asi muset zapátrat, jaký informace se z toho skutečně čtou. Nechce se mi věřit, že by to tam měli jenom kvůli bottomingu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) analyza dat z podvozku

14.8.2014 v 08:59 | Nahoru | #7
phobos> no ja mam takovy pocit,ze jsem nekde cet ze meri i nerovnosti vozovky a pak to porovnavaji,snad nejaky laser nebo neco podobneho?Potom by to davalo smysl

(reakce na) analyza dat z podvozku

14.8.2014 v 10:19 | Nahoru | #8

kubosh píše: phobos> no ja mam takovy pocit,ze jsem nekde cet ze meri i nerovnosti vozovky a pak to porovnavaji,snad nejaky laser nebo neco podobneho?Potom by to davalo smysl



Tak to zní dost kosmicky, ale reálně

analyza dat z podvozku

14.8.2014 v 10:55 | Nahoru | #9
a nebo jeste kosmicteji http://dl.uk.fme.vu...z_soubor.php?id=1658 ,to uz je ale pro mne moc ale zajimave reseni
od koho mas ten potak,co to kostovalo?

Naposledy editováno 14.08.2014 11:10:20

1 reakcí na tento příspěvek analyza dat z podvozku

15.8.2014 v 11:30 | Nahoru | #10
Ahoj,

prvotně bych zkusil připojit AIM na jednotku motorky předpokládám že to umí AIM na to kit má. Dostaneš se tak nejspíše k otáčkám, teplotám, poloze škrtící klapky, sepnutí spojky a při troše vůle i k okamžiku nástupu na brzdy (brzdový spínač). Hodně pomůže tříosý gyroskop (náklony) a není moc drahý. Z toho co máš zjistíš jen a pouze využití zdvihů + rychlosti v kterých se ti pérování pohybuje + možnou oscilaci - odskakování. Rychlost dokážeš sepnout s Hi + lo kompresí a navázat na grafy ze stolice (pokud máš k pérování)

Jinak analýza dat je to nejdražší co existuje, umí to pár lidí a nechávaj si za to královsky platit. K pochopení všech souvislostí potřebuješ doktorát a x let zkušeností a nejlépe dlouhou praxi u někoho kdo tomu rozumí.

(reakce na) analyza dat z podvozku

15.8.2014 v 14:53 | Nahoru | #11

Vincent_V píše: Ahoj,

Jinak analýza dat je to nejdražší co existuje, umí to pár lidí a nechávaj si za to královsky platit. K pochopení všech souvislostí potřebuješ doktorát a x let zkušeností a nejlépe dlouhou praxi u někoho kdo tomu rozumí.



A to je přesně ono.........

1 reakcí na tento příspěvek analyza dat z podvozku

15.8.2014 v 14:59 | Nahoru | #12
2 Kubosh: Pecka. Tohle bude možná první diplomka (kromě té mojí), kterou přečtu Jinak poťák mám přímo od AIMu a stál tuším okolo 6 tis (nepamatuju si to přesně).

2 Vincet: Tak na řídící jednotku to napojený mám - bez toho by to bylo dost k ničemu. Bohužel to dělali Italové - takže to nedokáže vyčíst úplně všechno. Ukazuje to vlastně jenom otáčky a rychlost zadního kola. Třeba ukazatel neutrálu se musel dobastlit. Stejně tak kontrolka oleje. Gyro to má nějaký v sobě - ale je to spíš pro auta - takže externí by asi fungoval líp.

analyza dat z podvozku

15.8.2014 v 15:21 | Nahoru | #13
Phobos: kdyztak yoshboy ma aim a k nemu docela dost senzoru - treba i WB lambdu s kontrolerem... Treba uz si rozmyslel to ze to vse potrebuje mit na moto a nakej by pustil :) kdybys teda se chtel tim dal zabejvat. Ale z meho pohledu je to tak jak to hezky popsal Vincent o par prispevku nad nami...

analyza dat z podvozku

15.8.2014 v 17:38 | Nahoru | #14
Mě funguje nejlépa analýza na základě videodat spojených dohromady s datama z AIM. Dobře umístěný GOPRO ve full HD a na plnou frekvenci ti dokáže často vysvětlit víc než leckterá knížka. AIM v sobě má gyro ale na hodnoty přetížení ne na úhlovou změnu. Teď se chystám na infrasenzory na teplotu pneu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) analyza dat z podvozku

11.9.2014 v 00:37 | Nahoru | #15
phobos> Ty máš ten Aim napojenej na ignitech nebo co máš za jednotku? Já měl od Murkina zapojenej v podstatě jen budík na otáčky kvalt atd. Ostatní čidla sem nezapojoval, kontroler je u Murkina, když sem to nějak koupil tak jsem chvilku pátral na forech ale je to fakt laborace...kdyžtak mám kontakt na toho kluka od kterýho sem to kupoval a ten to měl na R1 a řikal že neni problém vysvětlit vše..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) analyza dat z podvozku

11.9.2014 v 21:52 | Nahoru | #16

YOSH_BOY píše: phobos> Ty máš ten Aim napojenej na ignitech nebo co máš za jednotku? Já měl od Murkina zapojenej v podstatě jen budík na otáčky kvalt atd. Ostatní čidla sem nezapojoval, kontroler je u Murkina, když sem to nějak koupil tak jsem chvilku pátral na forech ale je to fakt laborace...kdyžtak mám kontakt na toho kluka od kterýho sem to kupoval a ten to měl na R1 a řikal že neni problém vysvětlit vše..



Ty ctes vsechny motorovy data po CANu,proto se nezapojovaly ostatni cidla,protoze to vyuziva to,co je naveseno v serii na motorce.Potaky na perovani se museji pripojit analogove.

(reakce na) analyza dat z podvozku

11.9.2014 v 22:02 | Nahoru | #17
tak tak. Už si to nějak vybavuju jak jsi mě popisoval co tam je všechno za možnosti napojení pro ty ostatní čidla

Naposledy editováno 11.09.2014 22:02:33
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist