3 reakcí na tento příspěvek Pepa Sršen radí!!!
Údržba řetězů
Mytí řetězu
Pokud je řetěz silně znečištěn, obzvláště blátem nebo směsí prachu a mazadla, je potřeba řetěz umýt. To platí i před mazáním řetězu, aby nedošlo k rozpuštění nečistot a jejich naplavení mezi pohyblivé části řetězu.
Chemické mytí – Používáme pouze přípravky určené k mytí řetězů, u řetězů BEZ TĚSNÍCÍCH KROUŽKŮ se mohou použít i látky na bázi benzínu nebo petroleje. Po umytí řetězu a jeho vysušení ho bez odkladu namažeme, aby nedošlo ke korozi. NA ŘETĚZY S TĚSNÍCÍMI KROUŽKY SE NESMÍ POUŽÍT LÁTKY NA BÁZI ROPNÝCH PRODUKTŮ (BENZÍN, NAFTA, PETROLEJ). Obecně nelze chemické mytí doporučit, zejména z důvodu možnosti vzniku vodíkové křehkosti materiálu řetězu (a následné roztržení řetězu) vlivem agresivních rozpouštědel. Při použití chemických přípravků dochází také k vysoušení těsnících kroužků a následně k jejich poškození. Pro očištění zamaštěného řetězu je ze strany ČZ doporučováno mechanické očištění hadrem nebo papírem.
Nechemické mytí – Zejména pro odstranění nečistot jako bláto nebo písek. Používá se například tlaková voda (může být se saponátem). U řetězů bez těsnících kroužků lze použít i parní čističe nebo drátěné kartáče. Při mytí netěsněného řetězu je nutné urychlit sušení (zvýšením teploty, vyfoukání stlačeným vzduchem…) a následné promazání, aby nedošlo ke korozi. Na mytí řetězů těsněných gumovými kroužky nepoužívámě agesivní prostředky a vyvarujeme se teplot větších než 100°C.
Mazání řetězu
Mazání řetězu je jedním ze základních faktorů ovlivňující životnost řetězu. Řetěz je vhodné pravidelně bez odkladů domazávat, zvláště u řetězů netěsněných. Zejména při provozu v terénu se doporučuje před každou vyjížďkou řetěz namazat. Správně namazaný řetěz při nabíhání na řetězová kola a průchodu přes vodítka nechrastí a nepíská. U řetězů s těsnícími kroužky je situace podobná, zde je možno přítomnost maziva kontrolovat na těsnících kroužcích.
Netěsněné řetězy – Nejdůležitějším mazacím bodem u těchto druhů řetězů je kloub – prostor mezi čepem a pouzdrem. Proto na mazání tohoto místa záleží ve velké míře životnost řetězu. Mazadlo se u těchto řetězů aplikuje mezi vnější a vnitřní destičky (zateče do kloubu) a neméně důležitá je aplikace mazadla pod váleček. Správné namazání válečku je důležité zejména pro správné odvalování po zubech řetězového kola. Postup mazání ukazují obrázky níže.
Těsněné řetězy – Tyto řetězy mají pro mazání kloubu trvalou náplň mazacího tuku. Aby nedošlo k vytečení tuku z kloubu, je řetěz osazen těsnícími kroužky, které zároveň chrání kloub před vnějšími nečistotami. Tyto kroužky jsou umístěny mezi vnějšími a vnitřními destičkami. Z vnitřní strany jsou sice mazané tukem z kloubu, nicméně ze strany vnější na ně působí nepříznivé vlivy jako voda, prach nebo sluneční záření. Aby nedošlo k poškození a předčasnému opotřebení těsnících kroužků, je nutné kroužky domazávat. Na kroužky se zpravidla aplikuje maziva více, aby došlo k promazání po celém obvodu kroužku. Důležitá je také aplikace mazadla pod váleček. Správné namazání válečku je důležité zejména pro správné odvalování po zubech řetězového kola.
P.S. Mám petrolej a Lídl čistič
Naposledy editováno 29.07.2014 10:52:36
Lyžař píše: Dle stránek výrobce řetězů ČZ:
Údržba řetězů
Mytí řetězu
Pokud je řetěz silně znečištěn, obzvláště blátem nebo směsí prachu a mazadla, je potřeba řetěz umýt. To platí i před mazáním řetězu, aby nedošlo k rozpuštění nečistot a jejich naplavení mezi pohyblivé části řetězu.
Chemické mytí – Používáme pouze přípravky určené k mytí řetězů, u řetězů BEZ TĚSNÍCÍCH KROUŽKŮ se mohou použít i látky na bázi benzínu nebo petroleje. Po umytí řetězu a jeho vysušení ho bez odkladu namažeme, aby nedošlo ke korozi. NA ŘETĚZY S TĚSNÍCÍMI KROUŽKY SE NESMÍ POUŽÍT LÁTKY NA BÁZI ROPNÝCH PRODUKTŮ (BENZÍN, NAFTA, PETROLEJ).
tak to asi dělám něco špatně...řetězy na mých motorkách mažu(a nejen já-většina mých přátel) jen čistým motorovým olejem a řetězy nám v podstatě nedegradují...čistit není potřeba, a když, tak jen hadrem trochu z boků...nájezdy na řetězy kolem 60.000km a i víc...tak to asi opustíme, když ropný produkt dává jen takovou mizernou životnost....že bych zkusil kokosovej olej? nebo kůží od špeku...?
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Okruhová sezóna 2024 :-) [1 ... 1191, 1192] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Triumph Daytona 67... | Ozzy_ | 35745 | Včera v 15:04 oxygen |
Výroba karbonových dílů [1, 2] Suzuki GSX-R 1000 | BlackSabbath | 47 | 10.5.2024 v 14:53 BlackSabbath |
Kotouče na okruh gsxr1000 K9 Suzuki GSX-R 1000 | koda5 | 10 | 26.4.2024 v 12:34 psenap |
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 19, 20] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... | Ariete | 599 | 24.4.2024 v 23:12 Ariete |
Katalyzátor + homologované výfuky Suzuki GSX-R 1000 | Baca13 | 2 | 25.3.2024 v 11:45 Gahan37 |