globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Řidičák ve VB - část první CBT test
 
7.5.2014 v 18:37
Tak jsem se rozhodl udělat řidičák ve VB a rád se podělím o poznatky z tohoto zážitku.

Část první - CBT

Motorkaření v UK začíná povinným základním stupněm, který se jmenu CBT - compulsory basic training. Jedná se o jednodenní kurz, kdy je pouze nutné mít passport, dvě ruce, dvě nohy a schopnost číst na 20 metrů značku auta. Absolvování kurzu (nikoliv zkoušky) opravňuje absolventa k řízení motocyklu do 125ccm po dobu dvou let. Nutno podotknout, že absolvováním CBT nesmíte vzít žádný baťůžek za sebe a nesmíte vjet na dálnici – silnici pro motorová vozidla s vyšší rychlostí. Kurz je povinný před absolvováním jakéhokoliv vyššího stupně motoškoly, takže kdo chce jezdit, musí začít tady.

Kurz začíná brzy ráno a většinou se začíná teorií, co za oblečení je nutné a proč, jaké motorky máte oprávnění řídit a jaké jsou omezení provozu na komunikacích. Teoretická část kurzu také ve zkratce probere, co které značky znamenají, rychlostní limity a tak podobně. Zhruba po 2 hodinách teorie ti zapůjčí přilbu, rukavice, bundu a reflexní vestu no a jde se k mašinám. V mém případě Honda CBF 125, ale můžeš si vybrat i skútr 125, závisí na tvých preferencích. Podotýkám, že se jedná o sériovou motorku nebo skútr bez speciálních úprav řízení. Jako první instruktor seznamuje uchazeče, kterých bývá cca 5 na jednoho instruktora, s ovládacími a řídícími prvky, základní poznatky o údržbě a takové ty obecné řeči. Další již aktivní částí je manipulace s motorkou, kde si motorku hodíš párkrát na centrální stojan a kickstand, vyzkoušíš si posez, páky a klakson (skoro jak z Vrchní prchni). Nakonec trénuješ vedení motocyklu (divili by jste se, ale později se to hodí při vyšším stupni motoškoly) a přesuneš se s motorkou na dvorek školy pro další již trochu akčnější trénink.

Na dvorku nebo spíše dopravním hřišti instruktoři rozdělí uchazeče na menší skupinky tak cca 2-3 osoby na jednoho instruktora a začne vysvětlování techniky rozjezdu. Vtipné je, že instruktor jde po tvé levé straně při rozjezdu jistí spojku, abys to moc nepřepálil. Trochu mě pobavil, protože jsem už něco málo najezdil, tak se chlapec trochu proběhl (asi jsem mu měl říct, že jsem už jezdil, ale zas by neměl dobrý pocit, že mě to naučil :)
Po absolvování rozjezdů učí instruktor řazení, nouzové zastavení, otáčení na ulici, používání směrovek a tohle se opakuje do zblbnutí cca další 2 – 3 hodiny. Jakmile má pocit, že jsou uchazeči dostatečně jistí, jde se z hřiště zpátky, dá se něco k jídlu a přejde se k poslední závěrečné fázi – jízda po městě.

Do města si instruktor bere pouze 1-2 uchazeče, kteří vyfasují intercom (ale jen se sluchátkem) a poslední instrukce. Pořadí je určené a jedou uchazeči a nakonec je jistí instruktor – výborná věc na křižovatkách nebo semaforech, protože máš jistotu, že to tam nikdo nenasmaží. Při vyjetí z brány školy má instruktor jasnou představu kam se pojede a naviguje do industriální zóny nebo nějaké dopravně tišší části města. Tam se zase opakují stejné cviky jako otáčení, zastavování, blinkry, aby si to pořádně člověk zapamatoval. Celé to trvá zhruba 0,5 – 1 hodinu.

Když člověk neudělá fatální chybu tak následuje poslední část a to je opravdová jízda městem, kdy instruktor určuje kudy a kam se pojede. Tahle poslední část trvá 2 – 2,5 hodiny a jezdí se opravdu hodně přes světla a křižovatky. Osobně se mi tahle část líbila nejvíc, asi kvůli tomu, že jízda ve VB na druhé straně je vážně nezvyk.

Po uplynutí určeného času následuje návrat do školy, kde se dozvíš jak jsi si vedl a co je potřeba zlepšit. Jak jsem psal kurz není zakončen zkouškou, ale pouze certifikátem o absolvování ale pokud jsi si vedl opravdu špatně tak má instruktor právo ti certifikát nevydat a požádat tě o opakované absolvování.

Jaké z toho mám dojmy?

Celá tahle legrace opravdu trvá jeden celý den, takže je to celkem fyzicky náročné. Cenově je tento zážitek ohodnocen na 100 – 115 GBP, což na anglické poměry není úplně drahé. Co považuji za naprosto famózní je, že od začátku se staráš o sebe a motocykl ty sám, takže se opravdu od začátku naučíš veškeré zvládnutí stroje sám za sebe ale za to pod odborným dozorem. A poslední plus je, že ten samý den po absolvování můžeš sednout za řidítka a jezdit, takže žádné průtahy s doklady.

Naposledy editováno 07.05.2014 19:43:01
Anketa: Příjde Vám způsob výuky ve VB lepší?
Ano, je to efektivní způsob motoškoly
66%
25
Ne, líbí se mi český způsob výuky
13%
5
Myslím, že je to částečně dobrý nápad
13%
5
Znám lepší způsob výuky
8%
3

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 18:49 | Nahoru | #1
Podle me je v UK uroven ridicu na silnici na mnohem lepsi urovni nez u nas. Podle me to tedy fungovat musi.

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 18:51 | Nahoru | #2
Putos> No řidiči v UK jsou pěkný nemehla, ale spíš jsou slušní. Několikrát se ti stane, že vjedete stejně do křižovatky, kde není upravena přednost a čekáte tam tak dobrých 30 sekund než se někdo pomalu ale opravdu pomalu rozjede.

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 18:54 | Nahoru | #3
Teď nevím jestli jsem něco nepřehlíd, ale tohle ti stačí i v případě že žádný papíry nemáš nebo je to vlastně jen "školení" k papírům na auto/náklaďák?
Čau, Tom

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 18:55 | Nahoru | #4
TomElefant750> nemusíš mít žádný papíry.... jen CBT a můžeš jít rozvážet pizzu

Naposledy editováno 07.05.2014 18:55:57

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:00 | Nahoru | #5
Tak to docela zírám že nechtěj žádnou zkoušku z teorie, z předpisů apod - ale je fakt že je to takovej lepší řidičák na kolo , asi bych proti tomuhle modelu nebyl. A i ta cena není zas tak hrozná ani v přepočtu 3,5 litru není extra moc.
Čau, Tom

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:04 | Nahoru | #6
TomElefant750> No v tomhle to je vážně jednoduché. O teorii a praktických zkouškách budu psát v dalším příspěvku Cena vážně není přehnaná, celodenní cestování po Londýně tě vyjde na 8,5 GBP takže v poměru MHD na CZK by to mělo stát cca 1 300 CZK... to fakt není moc

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:13 | Nahoru | #7
Pokud vím, tak v Anglii neuznávají řídičák na motorku, vydaný v cizině, takže kdo tam chce jezdit na "neomezené", musí si udělat kurs tam. Řidičák na auto může být klidně cizí. Nebo už se to změnilo?
Jinak ale toto je každopádně dobrý a efektivní způsob - motorka se zdvojeným řízením mně osobně právě přijde jako dost nešťastné řešení - pro bažanta, co nikdy a motorce neseděl, je logicky snazší zvládnout motorku sólo, než ve dvou. A kor, když třeba holka vážící 40kg i s hadrama, sotva udrží YBR125 a pak si za ní sedne metrákový instruktor... tam by tuplem byla lepší jízda sólo, na dvou motorkách a s vysílačkou.

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:20 | Nahoru | #8
newman2707> No je fakt ze neupravenou krizovatku jsem tu jeste nepotkal, vsude je vyznacena prednost nebo svetla. Ale jeste se mi nestalo ze by mi nekdo nekam vjel nebo me nekam vytlacil a celkove udelal neco co bych necekal a ohrozilo by to me nebo nekoho jineho. To ze tu jsou lidi ohleduplny je fakt, v provozu par vterin a auta stavej aby clovek mohl prejet od baraku nebo na vedlejsi silnici.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:21 | Nahoru | #9
J.M.K.> řidičák na Ačko uznávají... jenže mě neměli uznat co.. Jo lepší solo než upocený 100 kg instruktor a ulepený záda

2 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:21 | Nahoru | #10
Hezky napsané Myslím ale, že je to dost odvážný koncept... Když si vzpomenu na sebe v 16ti s 0 najeto, tak jsem byl minimálně první jízdu celkem rád, že za mnou dřepí učitel. Pro rozšiřující zkoušky už bych s tím určitě souhlasil :) Mají na těch motorkách padací rámy?

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:22 | Nahoru | #11
Putos> jsi v UK? London?

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:24 | Nahoru | #12
Keelkik> odvažné ale efektivní.... popravdě se mi to líbí víc. Zas na druhou stranu ano, namachrovaný blbci se najdou, ale naštěstí jsem žádného zatím neviděl. Na těch 125 tkách měli padací rámy normální velikosti a standardu ale na skútrech nic.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:37 | Nahoru | #13

Keelkik píše: Hezky napsané Myslím ale, že je to dost odvážný koncept... Když si vzpomenu na sebe v 16ti s 0 najeto, tak jsem byl minimálně první jízdu celkem rád, že za mnou dřepí učitel. Pro rozšiřující zkoušky už bych s tím určitě souhlasil :) Mají na těch motorkách padací rámy?



jo jenomže co předcházelo tomu, než si u nás v autoškole poprvé sedl na motorku? pár hodin teorie, při kterejch se probíraly značky, s instruktorem jste v lepším případě obešli motorku a ukázal ti co kterej čudl dělá, a jelo se... podle toho co psal putos měli uchazeči v uk spoustu prostoru si všechno vyzkoušet a nacvičit, než se jelo do provozu.. to se nedá srovnat

jinak zajímavej a super "článek"

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:41 | Nahoru | #14
newman2707> Děkuju. Před časem si tu se mnou jeden čas psal jeden klučina, co také žije v Anglii (řešil něco na Daytoně a dost se s ní natrápil) a ten to právě zmínil, že cizí řidičáky neuznávají, snad hlavně z důvodu velkých odlišností u některých značení. Možná musel dělat zkoušky proto, aby tam mohl mít vlastní motorku, registrovanou v UK, nebo kýho frasa, to už si přesně nevybavuju. Ale je to půldruhého roku nazpět, tak se mohlo za tu dobu něco změnit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:55 | Nahoru | #15
J.M.K.> No to nevím, ale pár lidí mě tu ukecávalo udělat to trochu podvodem, že když si necháš vyměnit CZ řidičák za UK řidičák tak ti z malého A udělají velké A.... Tímhle směrem jsem fakt nepřemýšlel bo zkušenosti nenajdeš na ulici a v případě havárky si tě pojišťovna pěkně poddá.... Zjistím ti, komu a za jakých podmínek to takhle naběhlo.

Naposledy editováno 07.05.2014 19:56:09

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 19:57 | Nahoru | #16
Martin.z.brna> Díky, další info budou následovat a taky doufám, že přidám i nějaké tipy v cestopise....

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 20:03 | Nahoru | #17
newman2707> Možná to souviselo právě s výměnou... matně si vybavuju, že možná psal právě o této situaci, kdy si nechal vyměnit český řidičák za anglický, tak mu tam nechali jen auto a motorku už v novém neměl. A podvody bych nezkoušel v žádném případě - zkušenost se nezíská přebráním papíru.

Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 21:28 | Nahoru | #18
newman2707: Tobě českej řidičák nestačí?
Putos: A co křižovatky v zástavbě mezi domy v obytné části, tam mají všude značky?

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 22:02 | Nahoru | #19
Mě to jako moc dobrej způsob nepřijde. klasický dvojí řízení je podle mě pro úplný začáteční i pro všechny okolo lepší.
Instruktor na jiné mašině nemá možnost zasáhnout do řízení v případě že žák udělá pičovinu (a kdo z nás ji v autoškole někdy neudělal?). Natrénovat někde ovládání motorky je určitě fajn ale ve chvíly kdy do toho má žák řešit ještě provoz okolo tak to co se naučil na cvičišti zase "zapomene", po dvou hodinách to podle mě nemůže mít zažitý.
A žákovi dá jízda s instruktorem taky víc, jízda se spolujezdcem je těžší a i když věřím tomu že spousta motorkářů nikdy nikoho nevezla tak by na to měla autoškola připravovat, je podle mě lepší když je žák po autoškole příjemně překvapenej vlastnostma motorky bez spolujezdce než naopak...
Myslím že ten českej způsob je lepší (nebo minimálně by byl kdyby se dělal pořádně).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

7.5.2014 v 22:10 | Nahoru | #20
stráťa> To je právě dost diskutabilní prvek a asi nepůjde jednoznačně rozhodnout, co je lepší. Svým způsobem "hození do hluboké vody" (=začít hned na motorce se spolujezdcem) dovede naučit více, ale pro začátky na cvičáku by logicky bylo lepší jezdit sólo a pak až do provozu teprve s instruktorem. Tam potom jednoznačně je lepší, když je možnost zasáhnout do řízení třeba při opomenutí přednosti, nebo chybném nájezdu do zatáčky.

Řidičák ve VB - část první CBT test

8.5.2014 v 01:37 | Nahoru | #21
newman2707> Manchester

dave-lister> V nejvetsich prdelkach mezi barakama kde stojej na stranach auta takze tam neni k hnuti maj vsude na zemi trojuhelniky jak pro slepy a nekdy i znacky. Prijde mi ze to tu funguje tak ze dokud neni na silnici cara tak mas prednost. Nejaka prednost z prava je na ne asi moc slozita tak maj vsude prednost, kruhak nebo svetla.

1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test

8.5.2014 v 04:58 | Nahoru | #22
Jo u nás to bejvalo téměř to samý. Instruktor přišel do školy něco pokecal, rozdal vyhlášku a zbytek se naučit doma. Za čtrnáct dní dvakrát zkušební test a pak ostrý pro ty kteří zkušebním prošli. Mezitím jízdy na dvoře školy,které spočívaly pouze v tom jestli jsi se dokázal rozjet a pak otočit. A měl jsem ve 14ti a půl řidičák. Sice k vyzvednutí byl až v 15ti, ale to uteklo rychle. Vše bylo grátis, platila to ZDŠ.

Řidičák ve VB - část první CBT test

8.5.2014 v 23:46 | Nahoru | #23
Já jsem teda na motorce poprvé seděl až v autoškole a musím říct, že prvních 5 hodin asi, jsem byl opravdu rád za instruktora.

Jinak v Anglii přebývá moje sestřenka, a sama mi řekla, že je tam všude semafor, samá značka, čára co a jak... a kde není tak nikdo pak nechápe co a jak

Naposledy editováno 08.05.2014 23:47:27

Řidičák ve VB - část první CBT test

9.5.2014 v 01:00 | Nahoru | #24
Pěkně napsaný, kdyby se to skloubilo s českou verzí, kdy máš v provozu za sebou instruktora, tak by to bylo úplně o něčem jiným.

Řidičák ve VB - část první CBT test

9.5.2014 v 09:41 | Nahoru | #25
je zajímavé, že jako první jede jeden z žáků a za nim zbytek v hadovi. Když si vzpomenu na kamarádku, která i s instruktorem vjela do protisměrky a tam se vymlátili, vypadala by šňůra motorkářů v protisměru vcelku směšně . Já sem taky vjel s autoškolou na polńačku. Do teďka si pamatuju instrukturovo tlustej prst, kterej strčil do volantu aby to ještě ukočíroval

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

9.5.2014 v 17:48 | Nahoru | #26
PEPAFJR> ... mel jsem to stejne. A v 17ti jsem si sfoukl ve skole motorku i s autem.....

(reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test

12.6.2014 v 14:03 | Nahoru | #27
J.M.K.> jen na ujasnění:
to co zmiňuješ s tím "neuznáváním" je fakt jen při tý výměně. A ani to nemá nic společnýho s neuznáváním nebritských řidičáků, tohle se stalo i spoustě anglánů, dokonce prej i aktivně sloužícímu motopolicajtovi (anglán s 20 rokama zkušeností na moto) a při výměně řidičáku mu prostě "zmizlo" Ačko.
Nebylo to nic jinýho, než že v tom DVLA (ti co řeší řidičáky, registrace atd...) mělo bordel,plus se to stávalo hlavně lidem se starejma řidičákama, nic víc.

Já tu jezdím už tři roky na český neomezený Ačko co sem stihl udělat ještě v 17ti letech a není vůbec problém.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist