globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: 638 - zadrena na klice uprostred - podruhe
20.12.2013 v 22:59
zdravim, loni sem od kamose koupil 638 s tp a nefunkcnim motorem,,, posledni co vim, jel na mistni elefant a v zaveji zustal stat, motor se zastavil,,, dovezl sem motorku domu, rozhodil motor, vrch az necekane ok /zpetne sem od nej zjistil, ze byl v nedavne minulosti delanej vybrus, coz i odpovidalo /pisty ok-videt cary od struzeni, pouze lehce lizly spodni rantly pistu, kruhy ok-do valcu natesno, valce taky ok, jeste vnitrky valcu posmrdlany od vybrusu, zadny vylestenci,,

rozborka motoru - klika mela vydreny loziska na prostredku, proste kule sekly vedle sebe,,, takze rikam cajk, necham repasovat kliku..

koupil sem loziska, predal kliku opravaroj a po celkem kratkym cekani klika byla po repasi, vyvazena, cena ok..

dal sem dokupy, odjel cca 500km, pak na stk, pak jeste cca 500km a ze prodam,, tak sem predvcera jel posledni jizdu /dobit baterku pred prodejem, okouknout naposled atd./ a co se nestalo, bylo cca -2, odjeto cca 25km, zacalo hvizdat z motoru, tak sem to chcip,, pockal, pak nahodil, ujel cca 3km a skyk, kousanec a rikam, je to v haji,,, pak dovezl domu v dodavce, ted rozhodil, sundal hlavy, pisty kously nejsou,, takze predpokladam opet loziska na prostredku kliky,,, mazu polosynt 1:40, 2T sem mel haldu,a nezadrel sem...

prehozeny neco uprostred kliky???ty hlinici?nebo spatny loziska do kliky??


1 reakcí na tento příspěvek 638 - zadrena na klice uprostred - podruhe

7.10.2014 v 14:45 | Nahoru | #1
Icezz> Představa, že pouze použití kvalitních ložisek ti zajistí stotisícový nájezd, je mylná. Výdrž je to totiž krom kvality samotného ložiska (materiál, přesnost) ovlivněna i provozními faktory. Některé z nich jde ovlivnit, třeba mazání. Pak je zde ovšem ještě rozměrová a geometrická přesnost montáže a vibrace, které ovlivňuje zejména koncepce a přesnost výroby motoru, s čímž už je to horší.

Jednoznačně pomůže, pokud se co nejlépe vyváží celá klika. Předepsané obvodové házení středových ložisek je do 0,03mm, což není z dnešního pohledu žádná hitparáda. Nevím, jak přesně mají Jawy z výroby vyvážený klikový hřídel, ale opět lze usuzovat, že žádná sláva to nebude.

Problém je, že ani snaha o sebepečlivější sestavení klikového hřídele nemusí přinést kýžené ovoce, neboť házení je dáno přesností, se kterou jsou vyrobeny jeho jednotlivé části a pokud se sejdou díly vyrobené na rozdílných okrajích tolerančních polí, nejde s tím moc dělat.

Samozřejmě nezáleži jen na hřídeli, ale také na souososti všech uložení ložisek v karterech. Určitý vliv má i přesnost velikosti ložiskové díry a hřídele.

Velký rozptyl v životnosti ložisek je do značné míry dán velkou šířkou výrobních tolerancí jednotlivých prvků klikového mechanizmu, s čím může koncový uživatel těžko něco dělat.

Krátká životnost ložisek je nectnost dvoutaktům vlastní a obtížně odstranitelná. Životnost kuličkových ložisek totiž velice negativně ovlivňují vibrace, které spalovací motor vždy nevyhnutelně produkuje. U čtyřtaktů se to řeší používáním kluzných ložisek.

Výhoda Jawek je, že motor točí relativně nízké otáčky, nevýhodou jsou těžké písty a z nich plynoucí vysoké radiální zatížení. Zmíněných 100.000 ale bude výjimka, praktická životnost bude podle mě mezi polovinou a třetinou této hodnoty. Třeba motory Cagiva s obdobným výkonem mají kvůli jednoválcové koncepci a vysším otáčkám životnost ložisek ještě nižší, obvykle mezi 20.000 a 30.000km.

Naposledy editováno 07.10.2014 20:56:52

(reakce na) 638 - zadrena na klice uprostred - podruhe

7.10.2014 v 16:18 | Nahoru | #2
JohnnyS08> Pár praktických poznámek:
Problém není ani tak ve vibracích,zatížení nebo tím že se používají ve dvoutaktech,jako spíše v jejich dimenzování.Kupříkladu velké čtyřtaktní jednoválce používají také valivá ložiska.Tam je zatížení velké,vibrace taktéž,a přesto jsou tyto motory schopné slušného nájezdu s původními ložisky.Základ je dimenzování,což u hotového motoru neovlivníš,pak je důležité mazání,což se dá ovlivnit mazacím poměrem a kvalitou oleje.
Rovněž porovnávat motory Cagiva s obdobným výkonem není fér,protože motory s podobným výkonem jako Jawa 350 jsou v kubatuře 125 ccm a tam jsou jiné točky a zatížení.
Jinak souhlas,že obecně je životnost ložisek u dvoutaktu podstatně nižší jak u 4T.

Naposledy editováno 07.10.2014 16:19:49
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 Boss.trx850 9 5.8.2023 v 17:01 pech.
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 ddhu 18 21.5.2023 v 11:27 papiboy
JAWA 350/632, 638 výfuky krátké - d... Jawa 350/632, Jawa 350/638 hurikans 8 4.5.2023 v 11:42 mito7


TOPlist