globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Dobíjecí soustava (alternátor)
16.10.2013 v 20:19
Ahoj vševědové a všeználci, potřeboval bych poradit. Zdáse mi, že mi CB špatně dobíjí.

postupoval jsem podle
http://www.previjeni...regulatory/navod.pdf
http://motoride.sk/c...klovych-baterii.html

Regulátor je v pořádku, ten jsem měřil dle schématu viz obr.

Napětí na baterce při volnoběhu cca 13~14V, (po zapnutí světel ~12,8V ) při 5000ot 14~14,8V

Odpory mezi fázema alternátoru v mezích, proudy také. Napětí při volnověhu 10 VAC, při 5000ot 40VAC.

Je to tedy vadný alternátor?
Našel by se někdo kdo by to proměřil na svém stroji, popř mi potvrdil či vyvrátil moji doměnku ?







1 reakcí na tento příspěvek Dobíjecí soustava (alternátor)

16.10.2013 v 20:37 | Nahoru | #1
NO spis regulator, promer to i za jizdy proste az se ohreje. Me to delal ma TA tak, ze chvili ano chvili ne. POkud to melo s necim co delat tak s teplotou.
JInak , jeslti so to meril podle toho slovenskyho navodu, tak predpokladma ze konektory mas cisty protoze si pres ne meril.

Jinak tady mas zjednodusenej slovenskej, kdyz jsem to psal vychazel jsem znej.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjecí soustava (alternátor)

16.10.2013 v 21:20 | Nahoru | #2
gugo> zajímavý článek jen co je pravda, zkusím ještě druhou stranu kontaktů pojistky a tak, samotný regulátor sem meřil za studena (za tepla to proměřím), napětí na baterce vícekrát i po zahřátí, poježdění a tak. Je mi divné to střídavé mezi fázema, (někde se udává volnoběh 20-30V), ale zase je stejné mezi všema fázema.

(reakce na) Dobíjecí soustava (alternátor)

16.10.2013 v 22:32 | Nahoru | #3
Rakosnik86> Regulator--->>baterka, mezi tim zadne pojistky nejsou. Jedine co muzes merit, je konektor vystupu z altiku (zlute draty) a vystup z regulatoru.
Ale podle me regler je to Honda.
Me to treba na podzim slo , vzime to slo (vetsinou) a najare jsem dojezdil

1 reakcí na tento příspěvek Dobíjecí soustava (alternátor)

17.10.2013 v 00:09 | Nahoru | #4
A v manuálu nepíšou, jaké napětí má altec dávat naprázdno při volnoběhu a při zvýšených otáčkách? 10V na volnoběh je dost málo a jestli jsou přitom napětí (a potažmo proudy při žárovkovém testu) symetrická, vypadá to na zeslabené magnety na rotoru. Altec (přesněji magneto) tohoto dává zpravidla na vlonoběh 20 - 30V a v otáčkách 60 - 80V.
Jen ta tabulka pro měření relgeru mě trochu zaráží - jde tam vlastně o proměření diod (jde o šestidiodový třífázový můstek) a když zapneš měřák na diodový test, měříš vlastně napětí na PN přechodu diody při proudu několika mA. Má být cca 0.7V v propustném směru, v opačném bude pochopitelně dioda nevodivá (měřák zobrazí jedničku).
Měření vyloženě odporů je dost zavádějící, jelikož naměřená hodnota záleží na proudu procházejícím diodou a tedy diferenciální odpor může být různý (stačí se podívat na V/A charakteristiku diody - není to lineární součástka).
Jinak gugo má pravdu, regler může být klidně vadný tím způsobem, že po ohřátí přestává fungovat. Šlo by zjistit, při jakém napětí tyristory spínají,ale to už vyžaduje přesně regulovatelný zdroj, žárovku a tepelný zdroj pro ohřátí regleru (v nouzi stačí hrnec s vodou).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dobíjecí soustava (alternátor)

17.10.2013 v 16:05 | Nahoru | #5
J.M.K.> V manuálu to napětí právě nepíšou. Při testu diod mi to ukázalo cca 467mV (dle výrobce je to při 1mA) v opačném 1.

Připadá mi, že všecko špatně (alternátor mimo rozsah, regulátor mimo rozsah)

Regulovanný zdroj mám, ohřev by asi šel regulovatelnou horkovzdušnou pistolí...

Naposledy editováno 17.10.2013 18:19:04

Dobíjecí soustava (alternátor)

17.10.2013 v 19:59 | Nahoru | #6
Ono při volnoběhu je to měření takové nejisté, dost motorek při zapnutých světlech na volnoběh prostě nedobíjí, neviděl bych v tom závadu. Změř to při mírně zvýšeném volnoběhu, 1200 ot/min a tam už by to mělo být v pohodě. Pokud ano, neřešil bych to, podle toho co píšeš je regulátor nejspíš OK jen má za ty léta rotor alternátoru slabší magnety.

(reakce na) Dobíjecí soustava (alternátor)

17.10.2013 v 22:47 | Nahoru | #7
Rakosnik86> I těch 460mV je u diody ještě v normě, hlavně, že nenaměříš žádné napětí v závěrném směru, pak by teprve byla dioda vadná. Spíš naopak je nižší napětí na přechodu v propustném směru výhodnější, jelikož pak na ní není taková výkonová ztráta (vztah výkon=napětí*proud). Takže regler, přesněji jeho usměrňovací část, je v pořádku a o tyristorech víš alespoň to, že nejsou proražené (ve zkratu). Ale nezjistíš tak, zda je řídicí obvod spíná při napětí, při jakém má. Kdyby nespínaly vůbec, tak bude regler naopak přebíjet.

Spínací napětí změříš tak, že (-) výstup zdroje napojíš na kostřicí vývod regleru (černý drát) a (+) vývod zdroje přes žárovku (12V/21W, nebo stačí i 5W - je to jen omezení proudu proti zkratu, i když kvalitní zdroj s regulovatelným omezením proudu si s tím poradí i bez žárovky) na jeden ze vstupů regleru (žluté dráty) a pomalu zvyšuješ napětí zdroje, které měříš na výstupu regleru (mezi červeným a černým drátem). Je-li voltmetr součástí zdroje, stačí i ten. V momentě, kdy se žárovka rozsvítí a napětí na výstupu regleru spadne k nule (neplatí pro voltmetr na zdroji, ten bude stále ukazovat napětí na žárovce), měls nastavené napětí, při kterém tyristor sepnul. Takto odzkoušíš postupně všechny tři fáze, tyristory musejí spínat při stejném napětí. Bude-li některá z fází "svítit" už od začátku, je daný tyristor proražený (to bys ale poznal už při měření diod), naopak, nerožne-li se žárovka v některé fázi ani při 18V nebo více, je daný tyristor nefunkční.

Regler uvnitř principielně vypadá takto, snad z toho vše pochopíš (předpokládám, že funkci a chování tyristoru znáš):



Ale jak psal i Motoblazen5, spíš budeš mít zeslabené magnety rotoru.

Dobíjecí soustava (alternátor)

19.10.2013 v 20:47 | Nahoru | #8
Jel jsem to zazimovat a do tankvaku jsem si dal multimetr s vyvedenýma drátama na baterku a občas kouknul během jízdy na napětí. Při 4tis 14,5-14,7V při vyšších otáčkách 14V, na volnoběh 12,8 V.

Prozatím sem to vyřešil tak, že jsem nepatrně zvednul otáčky volnověhu na cca 13,5 V. Do výměny alternátoru se mi dvakrát nechce.

Každopádně díky všem za rady.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
kód barvy tmavě zelené Hondy Honda CB 500 PidaCZ 7 2.5.2024 v 16:27 Gahan37
CB 500 Palivový ventil daruji Honda CB 500 mta 1 9.4.2024 v 09:27 yan71
Motorka A2 35kw pro trpaslíka Suzuki GS 500E, Honda CB 500, Kawasaki GPZ 500, Kawa... sasasasa 29 25.3.2024 v 17:59 mRKEF
radost Honda CB 500 Sunshine011 16 20.11.2023 v 07:08 ja1
Ukazatel zařazené rychlosti CB 500 ... Honda CB 500 Starouš1968 4 14.10.2023 v 21:40 Kokin


TOPlist