bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: klouzající spojka
20.8.2013 v 23:22
Ahoj, nedávno jsem koupil suzuki gs 500, rok výroby 2005, najeto údajně ke 40.000 km. Problém je ten, že občas klouzne spojka. Dělá to jak při větších kvaltech(např. když ve 120 na šestku dám plnej, tak klouzne), tak i při rychlém přeřazování, třeba z jedničky na dvojku poté, co jedničku vytočím, hned klouzne, jak uberu a přidám pomalu, je to ok. Na jedničku při protůrování se spojkou a rychlém puštění klouzne taky.

K výměně oleje jsem se zatím ještě nedostal, ale je tam olej mogul 5100. S GS 500 nemám zkušenosti, do dneška mám zkušenosti jen s motocyklama české výroby, ale předpokládám, že to může být 4mi věcmi - moc přitažené lanko, špatný olej, malý přítlak pružin, nebo sjeté lamely.

Páčka má už takhle vůli půlku chodu, po uvolnění šroubu cca o 4 otáčky není žádný rozdíl - tedy za jídy, páčka bere ještě míň. Vzhledem k tomu, že mogul 5100 užívá na GSu snad půl fora, předpokládám, že snad by v něm nemusel být problém - nicméně stejně půjde v brzké době na výměnu. Je nějaký způsob, jak bez rozebírání spojky zjistit, jestli je problém v lamelách či pružinách? Nebo může být problém ještě jinde? Předpokládám, že lamely mají mít určitou tloušťku. Nevím, kolik můžou mít tady na tom stroji výdrž, je možné, že po těchto údajných kilometrech to mají za sebou?

V případě, že budou lamely KO, jakou značku mám spíše shánět ? Na netu jsem narychlo našel výrobce Lucas, NHC, Newfren, EBC... Je to fuk, nebo je lepší si připlatit, případně zvolit jiného výrobce? Zvládnu výměnu sám, nebo je potřeba spec. nářadí? Na starších strojích si vše na motorkách dělám sám a GSo jsem si koupil s podobnou vidinou, že základní servis zvládnu.

Díky za rady :)

klouzající spojka

20.8.2013 v 23:47 | Nahoru | #1
Řeším to samý (akorát ERko) a řeknu ti jak bylo "porazeno" mě. Dej to do servisu k někomu kdo je aspon trochu normální. Může to být lanko, pružiny, lamely nebo to může být všechno dohromady, co pamatuju tak v autoškole jsme u GSa ladili spojku z levy strany kde sundáš víčko a máš tam šroub tak jedině zkoušej.
U mě se výměna spojky provádí komplet vypuštěním oleje a nejsem si jistý jestli by jsi poznal co všechno je unaveny a co je ok.

Naposledy editováno 20.08.2013 23:49:13

klouzající spojka

20.8.2013 v 23:47 | Nahoru | #2
V podstatě sis odpověděl sám... jestli spojka klouže i při větší vůli na lanku, tak buď slabé pružiny, ometené lamely, nebo špatný olej. Navíc, jestlis motorku koupil nedávno a že je tam zrovna tento olej, víš jen "z huby prodávajícího", tak bohužel jistota, že je to pravda, je pramalá. Jak ohledně typu oleje, tak ohledně jeho stáří, stejně tak údaj o najetých km není moc vypovídající vzhledem k tomu, jak běžně se motorky "stáčejí".

V první řadě vyměň olej, to bude nejlevnější záležitost a jinak holt rozebrat a změřit lamely a pružiny. To snad bude uvedené v dílenské příručce (tu mám na profilu).
Pozor ale na to, že jestli tam někdo chrstnul fakt nevhodný olej (třeba automobilový motorák), tak někdy už ani výměna za správný nemusí "načaté" lamely zachránit a jejich výměně se nevyhneš.
Jinak, jestli jseš z Hradce, nebo blízkého okolí, tak by nebyl problém se domluvit, že bych se klidně stavil, když si nebudeš vědět s něčím rady. Ale po zkušnostech s Jawami a Čízami bys neměl mít problém... spojka u GS500 je klasické konstrukce a nezvzpomínám si, že by na ní byl nějaký "chyták".

klouzající spojka

21.8.2013 v 00:07 | Nahoru | #3
Do servisu to dávat nechci, zaprvé nevím, kam, abych nesplakal, a zadruhé jsem zvyklý si většinu práce dělat sám - mám z toho mnohem větší radost a přiučím se něčemu.

Olej - mám to z huby prodávajícího a dostal jsem krabičku od oleje, tak proto to předpokládám. Nicméně člověk nikdy neví, to je pravda. Jak jsem psal, olej vyměním. Jen kdyby se to dalo poznat, mohl bych výměnu lamel provést při výměně oleje a měl bych práci ušetřenou :).

Limity výměny lamel i pružin jsem si našel, nezbyde mi tedy asi nic jiného, než se tam mrknout. Pokud budou na výměnu, jakou značku mám tedy koupit?

J.M.K.: bydlím kousek od JH(u Deštné), ale do JH jezdím často - zrovna zítra se tam chystám.

1 reakcí na tento příspěvek klouzající spojka

21.8.2013 v 00:32 | Nahoru | #4
Se značkou lamel bohužel neporadím, sám jsem je měnit nemusel, motorku jsem zas tak dlouho neměl. Ale GS není zase žádné torpédo, abys "podřadnější" lamely hned spálil, pokud tedy nedáš nějaký jooo čínský šmejd.

Spojka je na pravé straně, takže když motorku opatrně položíš na levý bok, tak ani nemusíš vypouštět olej. Jen před sundaváním škeble prvně sundej to malé víčko (s napisem "suzuki"), jsou pod ním cívky snímající polohu kliky (pro zapalování) a už si nepamatuju, jestli není třeba je před sundáním škeble vyndat. Cívky jsou ale "v suchu", neplavou v oleji.

Jinak k Deštné dojet autem není problém.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) klouzající spojka

21.8.2013 v 06:49 | Nahoru | #5

J.M.K. píše: Se značkou lamel bohužel neporadím, sám jsem je měnit nemusel, motorku jsem zas tak dlouho neměl. Ale GS není zase žádné torpédo, abys "podřadnější" lamely hned spálil, pokud tedy nedáš nějaký jooo čínský šmejd.

Spojka je na pravé straně, takže když motorku opatrně položíš na levý bok, tak ani nemusíš vypouštět olej. Jen před sundaváním škeble prvně sundej to malé víčko (s napisem "suzuki"), jsou pod ním cívky snímající polohu kliky (pro zapalování) a už si nepamatuju, jestli není třeba je před sundáním škeble vyndat. Cívky jsou ale "v suchu", neplavou v oleji.

Jinak k Deštné dojet autem není problém.



Tomu s cívkama moc nerozumím. Proč jsou třeba sundávat, když spojka je napravo a toto víčko a zapalování nalevo?

E: teď jsem si všiml že jsem napsal blbost a zase si popletl levou a pravou

Naposledy editováno 21.08.2013 11:39:53

klouzající spojka

21.8.2013 v 07:17 | Nahoru | #6
Treba to bude tim MOGULEM, nalej tam MOTUL a uvidis, jestli bude treba neco dalsiho resit dal

klouzající spojka

21.8.2013 v 10:09 | Nahoru | #7
dej tam minerál 20W50 a bude to lepsi

klouzající spojka

21.8.2013 v 10:48 | Nahoru | #8
Jaj boha, GSo má spojku jednoduchou jak skládací stůl :), sundej pravé víko od motoru a bude tam pár šroubu s pružinkama ty vyšroubuj a dej pod šroub podložku tím zesílíš vlatně tlak pružiny :) za zkoušku to stojí, jinak si ještě můžeš změřit jestli lamely maj dostatečnou tlouštku

Naposledy editováno 21.08.2013 10:51:51

(reakce na) klouzající spojka

21.8.2013 v 10:50 | Nahoru | #9
kubacech> V levo je altík a na pravo u spojky jak říká J.M.K je zapalování které je potřeba sundat, nedá se tam nic rozladit.

klouzající spojka

21.8.2013 v 11:36 | Nahoru | #10
ok, nebudu se hádat, já jen myslel, že spojka je nalevo, když tam vede lanko.

E: jo už vidím, že první příspěvek jsem napsal špatně

Naposledy editováno 21.08.2013 11:40:24

klouzající spojka

21.8.2013 v 12:24 | Nahoru | #11
jasně, že Motul, moje chyba :). Dneska vyměním olej a podívám se tam, změřím lamely a uvidí se dál. Těsnění je tam předpokládám papírové, pokud ho neroztrhnu, tak ho tam můžu vrátit, že. Na to zapalování si tedy dám pozor.

Zatím díky za reakce.

klouzající spojka

21.8.2013 v 17:38 | Nahoru | #12
Ohledně Motulu se řešilo něco tady

klouzající spojka

21.8.2013 v 19:46 | Nahoru | #13
ta krabička, co jsem dostal, je to motul 5100, také s označením MA2... takže nejdřív zkusím olej a pak mrknu. díky moc

klouzající spojka

22.8.2013 v 10:12 | Nahoru | #14
To je dobrá klasika do GSa ;), ano je tam papírové :)

klouzající spojka

22.8.2013 v 10:22 | Nahoru | #15
minimální tloušťka lamely je 2,62mm, volná délka pružiny je 60,2mm.

1 reakcí na tento příspěvek klouzající spojka

22.8.2013 v 15:27 | Nahoru | #16
Ještě se zeptám, právě sundavám víko od spojky a mám před sebou to zapalování. Předpokládám, že sundám ten rotor(jedna matka), stator(dva šrouby) a odpojím kablík(jedna matička). Je potřeba sundavat ten stator, není přišroubován jen na víku? Jde mi o to, že nějakej trouba tam nechal strženou hlavičku, takže to budu asi nejspíš muset odvrtat. A poté, jaký je postup při složení? Je nějaká možnost to složit blbě, nemusí se to pak ještě nějak nastavit?

klouzající spojka

22.8.2013 v 16:25 | Nahoru | #17
nejsem si 100% jistý, ale měl by být na víku.
Já měl sundané jen ty cívky, protože jsem na tom stejně

Naposledy editováno 22.08.2013 16:26:23

(reakce na) klouzající spojka

22.8.2013 v 18:36 | Nahoru | #18
zelyvel> Na složení snad není co zkazit, možná nasadit palec obráceně, takže svíčky by pak pálily v dolní úvrati. Už si tím nejsem na 100% jist, ale palec a zakončení kliky je snad řešené jako u klasického rozdělovače, takže potom palec v nesprávné poloze nasadit nejde.
A podobně, jako nenasadit palec u půl otáčky mimo, dát pozor na nepřeházení drátů k cívkám - mělo by to stejný následek.

klouzající spojka

22.8.2013 v 21:09 | Nahoru | #19
Tak jsem to nakonec udělal, pokud by to někdy někdo řešil v budoucnu... Rotor má klínek, nejde jinak nasadit a stator má jen díry pro šrouby, také nejde dát jinak. Pro sundání víka se musí vyndat rotorová část na klice, to jest jeden šroub a pak pevná část na dvou šroubech. Stator je sice přišroubován pouze ve víku, nicméně jeden šroub držící víko je pod statorem, proto je třeba ho sundat taky. Dále je třeba odpojit jeden káblík, na jehož konci je vidlička.

Poté, co jsem sundal víko, jsem naměřil délku pružin cca 62,5 mm. Podle servisního manuálu se má měnit při 60,8 mm, takže ok. Lamely mají cca 2,9-3,0 mm, to znamená, že by měly být v pořádku. Zároveň s touto kontrolou jsem měnil olej, dodělal jsem to ale až teď večer, a nechci to jít projet, protože nechci otravovat celou vesnici s tim laďákem. Olej jsem dával Valvoline Synpower 10W40, zítra uvidím, jestli nastala nějaká změna. Zatím díky moc rady.

Ještě mám ale jeden dotaz - poté, co jsem odloupl víko, nebylo tam papírové těsnění. Nebyl to ani silikon, bylo to ztvrdlé, jako kdysi býval v motorkách hermetic. Nechtěl jsem tam dávat silikon, tak jsem z papíru na výrobu těsnění vystřihl těsnění papírové, které jsem tam pak dal (a doufám, že jsem neudělal špatně). Ještě mě trápí ale jedna věc - zároveň s obvodem víka byla utěsněná drážka, která je na fotce pod čepem klikovky, a která ani nevím, k čemu slouží. Tuhle drážku jsem dal na silikon. Protože je ale papírové těsnění nejspíš silnější, než silikon, nevím, jestli jsem neudělal chybu, a nemám to radši předělat. Jak to má být pořešené správně a k čemu to tam slouží?

Ještě jednou díky za rady a reakce.





klouzající spojka

22.8.2013 v 23:38 | Nahoru | #20
S tou drážkou nevím, zas tolik jsem motor nezkoumal, ale jinak poctivě udělaným papírovým těsněním nic nezkazíš, bude rozhodně lepší, než nějaký hermetik. Pružiny jsou v pořádku, lamely na sílu (tloušťku) také, ještě by mohla být zrada v tom, zda je nějaký expert před Tebou "nespálil". Uvidíš, co to udělá s novým olejem.

klouzající spojka

23.8.2013 v 09:16 | Nahoru | #21
Co jsem koukal na fotkách, tak když koupím nové těsnění v obchodě, tak tu drážku utěsní také - ale utěsní jí tak, že druhá půlka drážky ve víku bude zatěsněná tím papírem... tak snad to silikon podrží. A snad to tam nemá žádnou mazací funkci, projedu to a uvidím, co dělá spojka. Myslím si, že tam ústí čidlo tlaku oleje, je to možné?

klouzající spojka

23.8.2013 v 10:22 | Nahoru | #22
Po výměně oleje se prokluzování dost zlepšilo, na nižší kvalty vůbec neklouže. Ale ještě stále to dělá to, že když jedu třeba na šestku a přidám ze zavřeného plynu na plný, tak vyskočí otáčky. Nevyskočí o moc, podle otáčkoměru cca o 500 otáček, ale je to slyšet. Teď už jen zbývají tedy ty lamely, nebo pružiny.

Lamely jsou černé, dá se nějak jinak poznat, že to mají za sebou? Vím, že když je koupím nové, tak budou hnědé nebo šedé. Jsou černé proto, že jsou spálené, nebo zčernají užíváním? Přidávám fotku poslední lamely, která na sobě má drážky podle vnitřku koše, jinak zbarvením je stejná, jako všechny lamely.







Já vím, že jsou to možná prkotiny, kdybych koupil oboje tak už mám klid, ale zase mi přijde poněkud zbytečné, abych měl doma třbea dvoje lamely, navíc když nějakou to korunu stojí..

klouzající spojka

23.8.2013 v 10:47 | Nahoru | #23
Těžko říct, ale u mokré spojky lamely s dobrým olejem jen tak nezčernají, pokud bude motor jinak v dobrém stavu a spojka nebude přetěžována. Nedá se vyloučit, že se lamely spálily právě v důsledku prokluzu, jestli si toho předchozí majitel nevšiml a motorku honil, jak po okruhu. Stejně tak mohou zdegradovat vlivem fakt nevhodného oleje a ani výměna za nový už je nemusí zachránit.
Pružiny jsou podle měření v pořádku, takže jestli je dobrý olej, tak už zbývají jen lamely.

klouzající spojka

23.8.2013 v 11:10 | Nahoru | #24
takže teoreticky, pokud bych ještě otestoval pružiny tak, že pod šroub dám podložku pro větší přítlak, pokud to bude klouzat nadále, jsou to jasně lamely. Pokud to však přestane, je možné, že už jsou unavené pružiny...

klouzající spojka

23.8.2013 v 11:15 | Nahoru | #25
Ještě se podívej na plechy, jestli nejsou příliš ohlazené. Pokud nebudou spálené, tak stačí je nějakým způsobem zmatnit, nejlíp nechat opískovat, ale poslouží i jemnej smirek nalepenej na sklo nebo v extrémním případě i betonová podlaha Vlastní zkušenost (edit: ten šmirgl na skle )

Naposledy editováno 23.08.2013 11:17:56

klouzající spojka

23.8.2013 v 21:44 | Nahoru | #26
plechy vypadají dobře, nevím, jak poznám, jestli je mám nějak upravovat. Poté, co jsem dal podložku pod šroub pružiny a zvětšil tak přítlak(což bylo znát i na páčce), se nic nezlepšilo. Takže KO lamely. Také jsem si všiml, že každá lamela je z jedné strany silně sjetá a z druhé strany je na tom o moc líp, přitom mají všechny cca 3 mm.

Díky všem za pomoc :)

klouzající spojka

29.8.2013 v 00:38 | Nahoru | #27
Tak jak? menil jsi lamely a co se stalo? obcas kdyz jedu kudlu tak mi to pri prerazeni na horu drzi drzi cca 7000 a dokud neuberu plyn tak se nechytne. koupil jsem motorku celkove v hroznem stavu a skoro bez oleje, prez zimu ji chci dat do pucu a zajima me na co vsechno se mam zamerit

klouzající spojka

1.9.2013 v 23:17 | Nahoru | #28
lamely mám koupené a vyměním to až teď v týdnu. Jinak nové lamely jsou šedivé, takže je klidně možné, že jsou staré už spálené, jak jsou černé. V týdnu dám vědět. Jinak si myslím, že u spojky pokud klouzne tak v základu toto: špatně seřízená páčka, pružiny, lamely, olej, případně kombinace více věcí.

klouzající spojka

3.9.2013 v 20:12 | Nahoru | #29
chtěl bych se zeptat, právě měním lamely a vrtá mi hlavou jedna věc - poslední jakoby lamela, která součástí vnitřního spojkového koše, má drážky. Stejně tak je podle toho lamela. Má to tak být? Pokud to tak být nemá, napadá někoho, jak se to tam mohlo objevit? fotky dodám později. Díky.

klouzající spojka

24.11.2013 v 18:27 | Nahoru | #30
Tak jsem se do toho konecne pustil: Komplet rekonstrukce GSa tak jak si představuju že vyjelo z japonska. vypuštěná olejová náplň byla tak černá že ani ponořenej a vytaženej prst v tom oleji nebyl vidět 15 cm od halogenové lampy. po sundání pravé mušle jsem rozebral spojku, vzal šupleru a měřil na lamelách 3,0mm plechy mají 1,6mm a jsou na nich stále vidět ty malé ťupky. překvapením byly pružiny které mají ve zcela volném stavu 64,25mm. ALE (a je to tady) barva lamel je uhlově černá (podle přísloví jaký olej taková lamela) a má takový krásně glazurovaný povrch, hrany obložení se po přejetí nehtem krásně odlamují. přiznám se že na oleji mám svůj podíl i já, předchozí majitelé měli uplně na párku zda má motorka správný nebo vůbec nějaký olej, já se sice staral o hladinu před každou jízdou ale né vždycky byl po ruce ten správný olej a párkrát jsem už při delších cestách kupoval na benzínkách oleje různých značek a zřejmě i kvalit...

verdikt: mrtvice spojkových lamel v důsledku špatných olejů a několikeré jízdy tzv. "na sucho"
můj agresivnější styl jízdy na tom má asi taky svojí zásluhu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Něco málo teče Suzuki GS 500E Dejwidos 21 28.4.2024 v 22:24 emánek27
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 35 28.4.2024 v 11:57 mariano
GS500 Suzuki GS 500E -PG- 12 17.4.2024 v 14:40 Krautkopf
zdechá na křižovatkách Suzuki GS 500E svava 25 9.4.2024 v 19:46 svava
Výměna brzdové kapaliny Suzuki GS 500E Nexartesus 20 1.4.2024 v 20:21 šmudla


TOPlist