1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Měření lidl nabíječky
No-limits píše: Nevím. Nejsem odborník, ale všude se dozvídám, že gelovka se má dobíjet jiným způsobem. Tuším že pulzně nebo tak nějak a proto je potřeba mít nabíječku, která gelovky umí. Že gelovku nelze nabíjet "normální" nabíječkou pro tekutý elektrolyt.
A jak myslíš, že funguje nabíjení (čehokoliv, i gelovky) v motorce?
Žádný pulzní zázraky tam nehledej, ale normální zregulované ss napětí.
Je to jak píše 1100Virago - AGM a gelovky jsou více citlivé na přebíjení než klasika.
Takže napětí nabíjecího proudu by nemělo překračovat plynovací napětí, což je cca okolo 14.4 V.
Má to sice ventil-ventily, ale není to samospasitelné - jednak se zkracuje životnost, a když se to hodně přežene, taková baterka může v krajním případě i bouchnout svému majiteli pod zadkem.
A s tím pulzním nabíjením - ty zvěsti ve spojením s gelovkou pocházejí zřejmě od toho, že lepší dražší nabíječky (s lepší a přesnější elektronikou) určené i k nabíjení gelovek mívají řízení procesorem, a když už je tam osazen, tak už je pak skoro za jedny prachy rozšířit jeho firmware i pro intelgentní udržování, vybíjení a oživování podvybitých akumulátorů, a tím pulzním nabíjením (ta střída přitom může chodit i mírně do minusu - cyklicky chvilku nabíjet, chvilky vybíjet) se dají do jisté míry regenerovat i mírně zasulfatované elektrody akumulátoru a tím mu prodloužit život, do jisté míry obnovit tou sulfatací již sníženou kapacitu a zvýšený vnitřní odpor.
Dovi píše: A s tím pulzním nabíjením - ty zvěsti ve spojením s gelovkou pocházejí zřejmě od toho, že lepší dražší nabíječky (s lepší a přesnější elektronikou) určené i k nabíjení gelovek mívají řízení procesorem, a když už je tam osazen, tak už je pak skoro za jedny prachy rozšířit jeho firmware i pro intelgentní udržování, vybíjení a oživování podvybitých akumulátorů, a tím pulzním nabíjením (ta střída přitom může chodit i mírně do minusu - cyklicky chvilku nabíjet, chvilky vybíjet) se dají do jisté míry regenerovat i mírně zasulfatované elektrody akumulátoru a tím mu prodloužit život, do jisté míry obnovit tou sulfatací již sníženou kapacitu a zvýšený vnitřní odpor.
Právě se docela divím tomu, že dnes žádná nabíječka není osazena "reverzním" nabíjením, o kterém už před desítkami let bylo známo, jaké má kladné vlastnosti, pomáhá desulfataci a hlavně snižuje plynování. Některé verze klasických "plechovek", které se leckomu válejí v garáži, to měly - měly jednocestné usměrnění a výkonový odpor paralelně mezi svorkami.
Sice se tam používá jen jedna půlvlna, ale to zase tolik nevadí. Měl jsem kdysi v plánu doplnit nabíječku komplementárním spínačem ovládaným PWM a navíc s regulovatelnou amplitudou "kladných" i "záporných" půlvln, bohužel jsem se tehdy na praktické odzkoušení nedostal.
Přitom právě tato vychytávka by nabíječkám prospěla mnohem víc, než veškeré ty "inteligence", které nejsou o ničem jiném, než o hlídání napětí a přepínání mezi nabíjecím a udržovacím režimem. Navíc, když spousta těch "inteligentních" nabíječek logicky nedokáže správně detekovat silně vybitou baterku.