globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zmena zapaľovania
Mám motorku. Jawa 175/450 nie v pôvodnom stave, trošku dotlčená, ale motor v poriadku. Staré kladívkové zapaľovanie akotak funguje. Chcem zvýšiť počet zápalou pri vyšších otáčkach a ubratom plyne (odhadom zapáli každú 10 otáčku)tak, že by som vyrobil zdroj vysokého napätia (IHVT + riadenie optozávorou), s ktorým by bol na sviečke zapálený oblúk od 4mm pred hornou úvraťou až po odkrytie výfukového kanálu stále. Podľa mojej teórie by sa mala zvýšiť šanca na zapálenie zmesi, teda aj vyšší počet zápalov na voľnobehu aj v iných podmienkach. Má s takýmto niečim niekto skúsenosti? Vedeli by ste to nejak doplniť (aj teoreticky môže byť)? Mám 16 rokov chodím na elektrotechnickú školu, mám záujem o tento odbor, aj o strojárstvo, teóriu mám z internetu, prax slabú, s časom by nebol problém, motorka je nevhodná na rekonštrukciu, skôr na takéto pokusy.





2 reakcí na tento příspěvek Zmena zapaľovania

24.6.2013 v 22:53 | Nahoru | #1
teraz som si pozrel J.M.K. 2. príspevok. V tom prípade je toto celé nezmysel. Ináč s pozorovania som usúdil, že tieto motory majú zrovnateľnú účinnosť s niektorými 4t motormy konkrétne z Honda CBR 125. Jazdili sme spolu po poľných a vedľajších cestách tak okolo 70 a mne vyšla spotreba 3,5l a jemu 3. Pri modernych 2t motoroch so vtrekovanim sa teda ten problem s unikom zmesi vyriesil? (Konkretne som vydel apriliu rs 50)

Naposledy editováno 24.06.2013 23:17:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmena zapaľovania

24.6.2013 v 23:00 | Nahoru | #2
palkoskoda: Hehe, vynalézáš "burst" zápal. Laboroval jsem s tím před mnoha lety a výsledek nulový. I když to fungovalo, nebyl znát rozdíl. Ono je celkem logické proč, akorát jsem líný to v tuhle noční hodinu rozepisovat.

(reakce na) Zmena zapaľovania

Skvělá odpověď, děkuji! 24.6.2013 v 23:25 | Nahoru | #3
palkoskoda> Ta myšlenka řízení okamžiku zápalu optozávorou je dobrá, ale dál bys musel zapalování udělat na známém principu TCI, nebo CDI. Pokud b ys chtěl použít původní zapalovací cívku, pak bude jasnou volbou TCI.
Ale aby hořel oblouk na svíčce tak dlouho, je nesmysl bez přínosu a jen by to zbytečně opalovalo elektrody svíčky.

Souprava VAPE snáze zapaluje, jelikož má opravdu větší elergii jiskry, ale to je dáno konstrukcí zapalování (zpravidla CDI) a navíc na klice je magnetický rotor a "okamžiky zážehu" snímají Hallovy sondy, u jiných zapalování jsou to někdy jen prosté cívky. Snímání je zkrátka bezkontaktní a řídicí obvod zapalování dává do koncového stupně jasně definovaný impuls, kdy buď (TCI) s velkou strmostí rozepne tranzistor (jako při rozepnutí správně seřízených kontaktů) a cívka se chová jako u klasického "kladívkového" zapalování (a právě to tam máš!), nebo (CDI) sepne tyristor, přes který se přes primár cívky prudce vybije kondenzátor.

Zatímco u kladívkového zapalování záleží na správném seřízení kontaktů a také na správně voleném kondenzátoru, jež pohltí napěťový náraz od cívky, jež by se jinak vybil jiskrřením přes kontakty, které by opaloval a snižovala by se tak strmost poklesu proudu v primáru cívky => nižší sekunrádní napětí a tím i energie výboje.

Proto také při poruše kondenzátoru stačí zvětšit vůli ("odtrh") kontaktů přerušovače (kladívka) a naopak zmenšit vůli elektrod svíčky (de facto vůle "přehodit"). S touto úpravou se dá nouzově dojet bez kondenzátoru.

jav ako pri hlinníku v starých rozvodoch - elektróny by strhávali so sebou atómy



Omyl, v těch rozvodech jde o to, že hliník tzv. "teče" (anglicky "creek"), čili když je hliníkový drát utažen pod šroubem, tak se postupně tlaku poddává a "roztéká" se do stran podobně, jako když rozmačkáváš mezi prsty plastelínu a tlak ve spoji šroub-drát tak klesá, až se spoj uvolní, vznikne přechodový odpor, díky němuž se při průchodu proudu spoj zahřívá, tím se dále uvolňuje, vyhřívání se zvyšuje - až v kritickém případě může začít instalace od místa spoje hořet.

Další riziko je tam, kde se stýkají instalace měděnými a hliníkovými dráty - tam nesmí být hliníkový drát spojen přímo s měděným , ale je třeba použít mosazný, nebo ocelový mezikus. Jinak, kor ve spojení s vlhkostí, vznikne galv. článek, spoj se začne "rozežírat" elektrolytickou korozí, jeho vodivost se snižuje a začne se opět hřát se stejnými důsledky, jako v předchozím případě.

Ještě k těm motorům - rozhoduje o tom zejména výkon a seřízení motoru. Jawa 175 a CBR125 mají skoro stejný výkon, i když čtyřtakt jest každopádně hodpodárnější. Zase jej ale nejde moc "ladit", je zkrátka kostruovaný na 15k a "otevřít" bez radikální přestavky nejde (to se tu řešilo nesčetněkrát). Ktežto moderní dvoutakt 125ccm dá při správném vyladění i přes 40k, ale pochopitelně pak hodně hřeje a potřebuje dobré chlazení (proto tyto motory jsou zásadně chlazené kapalinou) a také v žádném případě nebude mít spotřebu 3l/100km. Spotřeba u takto "ostrého dvoutaktu" se pohybuje mezi 5 - 8 litry, ale může se vyšplhat i k 10l/100km. Holt fyzika je neoblomná a těžko z motoru dostaneš více práce, než je energie v benzinu (a to uvažuj účinnost motoru kolem 25%).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Mototobrašny samodomo ČZ 175/450, Royal Enfield Bullet 500 Jawa ČZ Hery22 14 21.4.2024 v 11:54 krokoš
Nevysvetlitelny klepot ČZ 175/450 yagi 14 5.3.2024 v 16:52 Deadman
ČZ 175/450 dobijení A vynechávání ČZ 175/450 Jezdíííík 5 24.12.2023 v 04:19 Hybrš
ČZ 175 450 ČZ 175/450 Matejj12 3 15.9.2023 v 19:24 Benda1
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 25 5.9.2023 v 08:47 Medved


TOPlist