2 reakcí na tento příspěvek Zmena zapaľovania
Naposledy editováno 24.06.2013 23:17:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zmena zapaľovania
Ale aby hořel oblouk na svíčce tak dlouho, je nesmysl bez přínosu a jen by to zbytečně opalovalo elektrody svíčky.
Souprava VAPE snáze zapaluje, jelikož má opravdu větší elergii jiskry, ale to je dáno konstrukcí zapalování (zpravidla CDI) a navíc na klice je magnetický rotor a "okamžiky zážehu" snímají Hallovy sondy, u jiných zapalování jsou to někdy jen prosté cívky. Snímání je zkrátka bezkontaktní a řídicí obvod zapalování dává do koncového stupně jasně definovaný impuls, kdy buď (TCI) s velkou strmostí rozepne tranzistor (jako při rozepnutí správně seřízených kontaktů) a cívka se chová jako u klasického "kladívkového" zapalování (a právě to tam máš!), nebo (CDI) sepne tyristor, přes který se přes primár cívky prudce vybije kondenzátor.
Zatímco u kladívkového zapalování záleží na správném seřízení kontaktů a také na správně voleném kondenzátoru, jež pohltí napěťový náraz od cívky, jež by se jinak vybil jiskrřením přes kontakty, které by opaloval a snižovala by se tak strmost poklesu proudu v primáru cívky => nižší sekunrádní napětí a tím i energie výboje.
Proto také při poruše kondenzátoru stačí zvětšit vůli ("odtrh") kontaktů přerušovače (kladívka) a naopak zmenšit vůli elektrod svíčky (de facto vůle "přehodit"). S touto úpravou se dá nouzově dojet bez kondenzátoru.
jav ako pri hlinníku v starých rozvodoch - elektróny by strhávali so sebou atómy
Omyl, v těch rozvodech jde o to, že hliník tzv. "teče" (anglicky "creek"), čili když je hliníkový drát utažen pod šroubem, tak se postupně tlaku poddává a "roztéká" se do stran podobně, jako když rozmačkáváš mezi prsty plastelínu a tlak ve spoji šroub-drát tak klesá, až se spoj uvolní, vznikne přechodový odpor, díky němuž se při průchodu proudu spoj zahřívá, tím se dále uvolňuje, vyhřívání se zvyšuje - až v kritickém případě může začít instalace od místa spoje hořet.
Další riziko je tam, kde se stýkají instalace měděnými a hliníkovými dráty - tam nesmí být hliníkový drát spojen přímo s měděným , ale je třeba použít mosazný, nebo ocelový mezikus. Jinak, kor ve spojení s vlhkostí, vznikne galv. článek, spoj se začne "rozežírat" elektrolytickou korozí, jeho vodivost se snižuje a začne se opět hřát se stejnými důsledky, jako v předchozím případě.
Ještě k těm motorům - rozhoduje o tom zejména výkon a seřízení motoru. Jawa 175 a CBR125 mají skoro stejný výkon, i když čtyřtakt jest každopádně hodpodárnější. Zase jej ale nejde moc "ladit", je zkrátka kostruovaný na 15k a "otevřít" bez radikální přestavky nejde (to se tu řešilo nesčetněkrát). Ktežto moderní dvoutakt 125ccm dá při správném vyladění i přes 40k, ale pochopitelně pak hodně hřeje a potřebuje dobré chlazení (proto tyto motory jsou zásadně chlazené kapalinou) a také v žádném případě nebude mít spotřebu 3l/100km. Spotřeba u takto "ostrého dvoutaktu" se pohybuje mezi 5 - 8 litry, ale může se vyšplhat i k 10l/100km. Holt fyzika je neoblomná a těžko z motoru dostaneš více práce, než je energie v benzinu (a to uvažuj účinnost motoru kolem 25%).
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Mototobrašny samodomo ČZ 175/450, Royal Enfield Bullet 500 Jawa ČZ | Hery22 | 14 | 21.4.2024 v 11:54 krokoš |
Nevysvetlitelny klepot ČZ 175/450 | yagi | 14 | 5.3.2024 v 16:52 Deadman |
ČZ 175/450 dobijení A vynechávání ČZ 175/450 | Jezdíííík | 5 | 24.12.2023 v 04:19 Hybrš |
ČZ 175 450 ČZ 175/450 | Matejj12 | 3 | 15.9.2023 v 19:24 Benda1 |
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... | _Macca_ | 25 | 5.9.2023 v 08:47 Medved |