globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

13.3.2013 v 19:03 | Nahoru | #1

Kamy píše: assassin>
tak 1) odpor vzduchu brzdám pomáhá, někoho asi odpor zrychluje že?
za 2) těch 10kilo je síla která vytvoří nějakou směšnou energii, kterou musí brzdy navíc absorbovat

- všechny ty síly (hmotnosti) sou síly(energie) které musí brzdy absorbovat navíc!! Z toho plyne to, že tím, že motor ve vysokých rychlostech už pomalu akceleruje, klade menší odpor brzdám. Když dobrzdíš na rychlost nižší motor začne nabírat větší sílu a vyvíjet větší odpor... Pořád ale malý na to aby ho brzdy nepohltily

K těm pokusům, netřeba cokoliv zkoušet, auto zabrzdí ze 100-0 za pár sekund, přitom rozjet se z 0-100 to běžnému vozu trvá přes 10 Auto brzdí rychleji než zrychluje, už této analogie je jasné, že když vyřadíme čas ze vzorce je brzdný účinek větší než ten tažný... proboha jak vy uvažujete lidi bez urážky

teď verze pro debily: už sis dával někdy s někým páku že?
Tak si představ že jeden blbec se jmenuje Brzda a odpor vzduchu (ale pro mě za mne jenom Brzda), duhej blb na druhé straně stolu je motor(hnací síla)... Je to přetahovaná s tím, že brzda má tak 4x silnější paži...

Teď prosím o vyvracení děje rovnováhy sil(výkonu, energie) a už z vás půjdu vážně do kolen....



Vysvetlim ti to jeste jednou,ikdyz uz si vyse ukazal ze sis ses naprosto jistej svou tepretickou prevahou.

Budu se venovat jen tomu bodu jedna, snazil ses tu predvadet cosi jako rovnovahu sil... Bez setrvacnejch ucinku o ktery si to "zjednodusil" je to ponekud zvlastni, ale dejme tomu.
Pro pripad bezneho brzdeni mam na jedne strane pomyslne rovnice brzdnou silu brzd a odpor vzduchu, na druhe strane auto nic neuryvhluje, takze nam to krasne brzdi s jednim geckem pretizeni...

V nasem pripade s plnym plynem mame na jedne strane brzdnou silu od brzd a aerodynamickx odpor a na druhe strane tah od motoru, kterej je podle tebe par newtonu protoze ve 200 nase pomyslne auzo uz skoro nezrychluje. No jenze podle me tech tvejch par newtonu nutnejch pro akceleraci jen mala cast tahu motoru, jaksi je tam jeste ta cast ktera dela ustalenej stav, tzn premaha jizdni odpory, hlavne aerodynamickej odpor. Takze ikdyz reknem ze brzdy hrave ubrzdi tech par newtonu co auto pri 200zrychluji, tak jeste je potreba aby brzdy prevzaly na sebe ucinek aerodynamickeho odporu, ktery tam pri normalnim brzdeni brzdam pomaha, v nasem pripade je ale vyrovnavan tahem motoru.

Pri dimenzovani brzd se ircite pocita s tim aby brzdy byly schopne vyzarit kinetickou energii auta, jenze urcite se nepocita s tim ze tam jeste stale pridavam energii tim ze jede motor na plny plyn. To ze brzdy ten motor pretahnou je nejspis fakt, ale problem je ten ze ty si vystacis s timhle jednim okamzikem deje, jenze to ze to brzdeni trva diky tomu tahu motoru moc dlouho, tak se tam stale pridava dalsi a dalsi energie co je potreba vyzarit a na to uz brzdy beznyho auta stavene nejdou, upeces je a nebrzdi.

Rodicu oktavie prvni generace treba uz pri prvnim brzdeni z 200-0 (sjezd z dalnice, zacatek ostreho brzdeni na zacatku sjezdu) temer nebrzdi, s plnym plynem uz by to dost mozna neslo a to jeste stale nebyl vyrazenej posilovac... Ostra jizda po okreskach kdy se brzdi z az 180 opakovane brzdy po chvilce uvari a prestane to brzdit... Ano tohle neni bezne pouzivani na ktere ty brzdy nejsou dimenzovane, jenze brzdeni s plnym plynem taky neni beznej stav na kterej se to dimenzuje.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

13.3.2013 v 19:07 | Nahoru | #2
assassin> a co byste vůbec dělali, kdyby jste to ubrzdili?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist