globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

6.3.2013 v 13:06 | Nahoru | #211
J.M.K.> s tou homologaci mas samozrejme pravdu. V Evrope plati jiz dlouho WVTA homologacni proces ktery zahrnje i podminky bezpecnosti a samostatne testy stability elektronickych systemu a komponent (vcetne EMC).
To zkratka neni mozne.

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

6.3.2013 v 16:39 | Nahoru | #212
při selhání brzdového systému je vždy nouzovým řešením brždění bez posilovače. Tedy jen intenzitou vaší váhy. Tak zkrátka fungují všechny systémy. Vždy je tedy brzda funkční, jen je pochopitelně její účinek odlišný, žádné odpojování brzdy neexistuje... Existuje jen regulace.

navíc, většina vozidel má safety fíčr, že při sešláplé brzdě se deaktivuje plynový pedál, rozuměj úplný přívod paliva (drtivá většina vozů s ESP), v žádném příápadě to nefunguje naopak. Brzda je ale vždy funkční...

si to vyzkoušejte s vyplým vozidlem... Brždění je sice takovej malý zápas, ale funguje.

sry pokud už to tu zaznělo.

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

6.3.2013 v 20:59 | Nahoru | #213
Když to vlákno tak znovu pročítám... skoro to nutí k zamyšlení, zda tato písnička je dnes vůbec "aktuální":

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

6.3.2013 v 21:40 | Nahoru | #214
Kamy> Vi nekdo zhruba presne za jak dlouho zabrzdi vozidlo jen na mechanickou brzdu bez posilovace atd. oproti normal funkcnimu stavu treba ze 100km/h? Nedokazu si predstavit v normalnim provozu to ubrzdit bez nejaky uhony...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 09:32 | Nahoru | #215
Chapadlo> ...presne to nevim, ale kdysi pred asi 17 lety v mladicke nerozvaznosti jsem mel v praci sluzebni auto (Astra 1.7 turbodehet kombik) a mohl jsem si ho pujcovat i domu za naftu a poplatek do cerneho fondu. Z votickeho krpalu (Tabor -> Praha) dolu jsem vyradil a vypnul motor (byl jsem lakomej na naftu). Rizeni bez posilovace jeste slo, ale jak jsem valil z kopce a z brzd utelk tlak, tak jsem se dole malem rozbil o nakladak, pac to k memu velikemu prekvapeni najednou v podstate nebrzdilo.

Muj soukromy odhad je, ze posilovac dela dobre 50% jestli ne vic...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 09:56 | Nahoru | #216
Bubak-z-Nemecka: To mi připomnělo, jak za socíku takhle maník šetřil z kopce tuším že v žigulíku. A byl tak blbý, že klíček dokonce vytáhnul. Dole v zatáčce se mu zamklo řízení a když se silnice narovnala, sjel do škarpy

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 10:17 | Nahoru | #217
1100Virago> ..nojo.. to me napadlo, ze kdyz vycuknu klicek, ze se mi zamklne volant. Ale ze to nebude brzdit, to me doslo, az jsem si malem menil trencle...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 11:12 | Nahoru | #218
assassin>Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor
A takovej blabol slysels kde? Zkousels to nekdy? Auto s nefunkcnim posilovacem samozrejme bez problemu zabrzdis, akorat musis slapnout trosku vetsi silo, alo rozhodne se na ten pedal nemusis postavit. Stara lada nebo nektere modely skodovky posilovat nemely a zabrzdit to slo. Tak prosim nerozsiruj blaboly, ktere jsi nekde cetl, ale nezkusil.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 11:49 | Nahoru | #219
milda_brno: Ale ony jsou brzdové systémy s posilovačem konstruované trochu jinak, než ty bez něj. Na pedál brzd s nefungujícím posilovačem musíš tlačit opravdu podstatně silněji, než u systému, který posilovač nikdy neměl.

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 12:24 | Nahoru | #220
no... Peugeot 406 bez motoru nepustim ani z malýho kopečka :) . A když nechám bez motoru trošku rozběhnout escort, chce to dost síly jej zastavit. Rozhodně to není "trochu se opřít", ale opravdu se do toho postavit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 15:57 | Nahoru | #221
1100Virago> Tohle moc dobre vim, ale zablokovat kola neni problem, jen to chce trosku vice sily
Dalo by se rict, ze ten pocit, ze to nejde pochazi mozna z toho rozdilu mezi silou nutnou k zabrzdeni s posilovacem a bez nej. Pravdou je, ze kdyz prestane fungovat posilovac brzd, tak u neznaleho ridice to muze navodit pocit, ze to nejde. S posilovacem se staci brzdy jenom dotknout a uz to funguje, s mrtvym posilovacem to chce radove vetsi silu, ale neznamena to, ze by se na to musel postavit 100 kilovej chlap nebo zenska (Boze chran )

Naposledy editováno 08.03.2013 16:02:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 17:03 | Nahoru | #222
milda_brno> zablokovat kola mozne bude, ale rozhodne ne pokud ti do nich motor tlaci nekolik set az tisic Nm.

Naposledy editováno 08.03.2013 17:10:59

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 20:57 | Nahoru | #223
Dawe02> 1. nepotkal jsem jeste auto, ktere by nedokazalo preprat brzdami motor.
2. Stovky Nm ano, rekneme ze normalni auto ma moment nekde mezi 120 - 280 Nm, ale to nejsou rozhodne tisice. Neco pres tisic ma tahac s objemem motoru 12-13 litru. Bud si jisty, ze ani tam motor brzdy V ZADNEM pripade nepretahne. Zkousel jsem to jenom s kozlem bez navesu. Pokud funguje rucni brzda dobre, tak motor nepretahne ani tuto rucni brzdu, ktera pusobi jenom na zadni kola.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 21:15 | Nahoru | #224

milda_brno píše: Dawe02>
2. Stovky Nm ano, rekneme ze normalni auto ma moment nekde mezi 120 - 280 Nm, ale to nejsou rozhodne tisice



dvoulitrovy turbo at benzin ci nafta 300Nm, nafta ještě víc... třílitr nafta přes 500 Nm....

čímž nechci zpochybnovat brzdy... ale je fakt že bez posilovače, měla babi problém ubrzdit fabku když se rozjela od domu z kopce a myslela že to bude v pohodě jako u favoritu co měla předtím...

Naposledy editováno 08.03.2013 21:20:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

8.3.2013 v 21:54 | Nahoru | #225
Lion> dvoulitrovy turbo benzin nepovazuji za normalni, jinak mas pravdu, 1.9 tdi nebo 2.0 tdi to je dneska normalni motor a ma kolem 300 Nm. Ale jak uz jsem psal vetsina lidi kteri tvrdi, ze meli problem zastavit s prazdnym posilovacem ten problem meli jenom proto, ze opravdu necekali, ze rozdil bude tak markantni.
Jak moc musis u bezneho auta slapnout na brzdu abys zablokoval kola? Tipuji tak 5 kg. Bez posilovace to klidne muze byt 40-50 kg. To mas 8-10x tolik. A to je rozdil jako krava, kdyz to necekas-neznas.
P.S.
Mam pocit, ze v historii existovalo jedno auto, ktere nemelo pedal brzdy primo na brzdovy valec, ale bylo to reseno elektricky. Byl to tusim Citroen BX. Kdosi mi rikal, ze za urcitych okolnosti se mohlo stat, ze to prestalo brzdit. Nicmene rucni brzdu mel na predni kola a to pomerne velmi vykonou, tak se to dalo resit. Ale pocit to mohl byt dost blbej, kdyz slapes na brzdu a pripadas si jako bys slapal do hovna bez jakehokoliv efektu.

Naposledy editováno 08.03.2013 21:57:51

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 00:02 | Nahoru | #226
milda_brno> Osobne si myslim, ze tech 5 kg neudela vubec vic. Je to malo. A 50kg ti prijde v sedu pohodicka? To neni stejny jako na lavici v posilce, kdyz ses zaprenej a tlacis nahoru. Je to blbej uhel a zapreni neni ideal. Jasny, to prekvapeni, ze to "nejde", je veliky, ale i tak musis slapat hodne moc na to, abys to ubrzdil

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 00:27 | Nahoru | #227
Chapadlo> 5 kg mi prijde mozna adekvatni... na normalni zabrzdeni ti staci špička nohy, nemusíš mít ani nohu celou na pedálu... a zkus zabrzdit levou, rozbiješ si ústa ani nemrkneš na brzdu podle mě v ideálním stavu stačí málo... spojka je na tom hůř

ale třeba felinu bez posilovače volantu jsem na parkovišti zaparkoval docela v pohodě, kdežto nový auto rvu oběma rukama a mam strach jelikož ten odpor je fakt dost silnej a než bych otočil cely kola tak by mě asi jeblo...

takže že bez/s posilovačem je stejný a že je to jen placebo v rozdílu sil se mi prostě nezdá...

Naposledy editováno 09.03.2013 00:29:57

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 00:34 | Nahoru | #228
Lion> Myslim, ze je rozdil mezi tlakem vzniklym polozenim 5kg na zem a kdyz to mas zaslapnout nohou z uhlu. Ale to jsou takovy patecni pohospodovy myslenky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 01:07 | Nahoru | #229

milda_brno píše: Dawe02> 1. nepotkal jsem jeste auto, ktere by nedokazalo preprat brzdami motor.
2. Stovky Nm ano, rekneme ze normalni auto ma moment nekde mezi 120 - 280 Nm, ale to nejsou rozhodne tisice. Neco pres tisic ma tahac s objemem motoru 12-13 litru. Bud si jisty, ze ani tam motor brzdy V ZADNEM pripade nepretahne. Zkousel jsem to jenom s kozlem bez navesu. Pokud funguje rucni brzda dobre, tak motor nepretahne ani tuto rucni brzdu, ktera pusobi jenom na zadni kola.



1) to zes ho nepotkal neznamena nic zasadniho.
2) psal jsem o momentu na kolech. A ten je (u bezneho Evropskeho auta, o US nemluve) snadno pres 1000Nm a to nejen na nejnizsi prevodove stupne. Nejprve pocitej nez zacnes nekoho opravovat. Brzdovy system designovany pro posilovac fungujici v rezimu 'no bias' velky motor tahnouci naplno skutecne neubrzdi. Nicmene aby se tyto dve okolnosti sesly je vicemene nemozne (alespon pro 6 sigma statistiku).

Naposledy editováno 09.03.2013 01:29:12

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 11:54 | Nahoru | #230
Dawe02> Nema smysl se s tebou dohadovat. Proste podle meho nazoru osobni auto bez posilovace brzd zastavis i pod plynem celkem bez problemu, jenom se nesmis nechat zaskocit tim, ze brzdny ucinek je radove mensi. O neco horsi situace by mohla nastat u automatu, kde se snizujici rychlosti ti prevodovka bude podrazovat, ale to vyresis tim, ze vyradis. Jenom nesmis zpanikarit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 18:40 | Nahoru | #231
milda_brno> Toto je klasicky priklad "Plest si pojmy s dojmy". Ja vic verim cloveku, ktery ty auta "vymysli"

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 20:19 | Nahoru | #232
Chapadlo> To ze budes verit cemu chces nastesti nic nemeni na faktu, ze to urcite zastavis, bez ohledu na to, jak jsi pochopil muj prispevek.
P.S.
Vyrobce tvrdi, ze nezastavis?

Naposledy editováno 09.03.2013 20:20:29

2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

9.3.2013 v 23:37 | Nahoru | #233
Milda: mas to ke me par km, ja mam auto uz celkem dobite, udelame pokus, kdyz uz tvrdis kecam kraviny, vypojime v mem aute posilovac, rozjedem to treba na 130 a zablokujem plnej, sem celkem zvedavej jestli to ubrzdis...

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

10.3.2013 v 05:09 | Nahoru | #234
assassin> tebe zamestnava DarwinAwards ze jo? :))

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

10.3.2013 v 13:09 | Nahoru | #235
assassin> tak to je vyzva, kdy?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

10.3.2013 v 13:15 | Nahoru | #236

milda_brno píše: assassin> tak to je vyzva, kdy?



V tydnu jsem k večeru doma furt, jen zo chce nastudovat jak se vyřadí ten posilovač a da se plnej plyn, samo v aute nepojedu, bez motoru uz sem s tím brzdil a mám 100kg, tzn ze bych neuměl dost šlápnout na brzdu moc nehrozi, obavám se ze nejsem ani pripad kterej nema predstavu jak brzdi aut s/bez posilovace

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

11.3.2013 v 21:14 | Nahoru | #237
assassin> posilovaci odpojis podtlak a je vyrazen , proc bys v aute nejel? Kdyz tam budeme dva, zdokumentujeme to jako videozaznam. Nemusis prece natvrdo fixovat plny plyn a jeden je druhym hlidan, ze ho fakt drzi. V okamziku nejakych potizi muzeme prece pokus ukoncit, a nebudeme to prece delat v centru
Tak co, mas na to kule?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

11.3.2013 v 22:56 | Nahoru | #238

assassin píše: V tydnu jsem k večeru doma furt, jen zo chce nastudovat jak se vyřadí ten posilovač a da se plnej plyn, samo v aute nepojedu, bez motoru uz sem s tím brzdil a mám 100kg, tzn ze bych neuměl dost šlápnout na brzdu moc nehrozi, obavám se ze nejsem ani pripad kterej nema predstavu jak brzdi aut s/bez posilovace



to si delas srandu, nebo fakt nevis, jak vyradit posilovac? mluvite tu "zasvecene" obcas o spouste odbornych vecech a nevis, jak na tuhle trivialnost?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

11.3.2013 v 22:59 | Nahoru | #239

Eso_Rimmer píše: to si delas srandu, nebo fakt nevis, jak vyradit posilovac? mluvite tu "zasvecene" obcas o spouste odbornych vecech a nevis, jak na tuhle trivialnost?



Nevim v jakem aute to chce zkouset, ale spis mel na mysli jak vyradit posilovac aniz by skoncil v lip modu. Potom u moderniho auta neda ten plny plyn. Srandovni je si myslet ze to je porad jako u skodovky.

Naposledy editováno 11.03.2013 23:00:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

11.3.2013 v 23:00 | Nahoru | #240

Dawe02 píše: Nevim v jakem aute to chce zkouset, ale spis mel na mysli jak vyradit posilovac aniz by skoncil v limb modu. Potom u moderniho auta neda ten plny plyn.



u jeho auta tezko. bez urazky. ale je mozny, ze obmenil karu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist