Spočítal jsem teď za dlouhých zimních večerů závislosti otáček motoru na zažazeném kvaltu a jízdních rychlostech (a naopak) u dvácy Honda CBF125. Tento motocykl nedisponoval v prvních několika rocích své výroby otáčkoměrem, a tak jsou myslím ty tabulky o to cennější.
Takže se alespoň podle aktuální jízdní rychlosti hodí vědět, jak na tom je momentálně motor s otáčkama - třeba i pro porovnání s jinými podobnými stroji a hlavně pro ujasnění si pásma optimálních jizdních rychlostí při daném zařazeném kvaltu a taky třeba aby se člověk vyvaroval podtáčení motoru atd.
Převodové poměry (primár, převodovka a sekundár) dle údajů výrobce:
![Převodové poměry dvácy Honda CBF125](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/01/126417_HondaCBF125prevodovepomery.gif)
A z nich spočítané celkové převodové poměry:
![Celkové převodové poměry dvácy Honda CBF125](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/01/126418_HondaCBF125celkoveprevodovepomery.gif)
1 reakcí na tento příspěvek Honda CBF125 - otáčky vs kvalt a rychlost
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda CBF125 - otáčky vs kvalt a rychlost
Joxa píše: Hele, asi sis dělal zbytečnou práci...tady to za tebe spočítali. Ale neboj, já taky počítal ručně na ročníkovou práci než mi někdo poradil tuto stránku. Věřím, že ti to něco dalo, jako mě, třeba pochopit souvislosti mezi průměrem kola a rychlostí jeho otáčení atd. atd.
No to koukám, díky moc, parádní prográmek!
A dokonce tam mají přímo CBF125 v databázi, a dají se z toho navíc zjistit i ozubená kola primáru, převodovky a sekundáru - v uživatelském manuálu od Hondy jsou totiž jenom výsledné dílčí redukční poměry.
![Honda CBF125 dle Gearing Commanderu](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/01/126599_HondaCBF125byGearingCommander.gif)
Takže závěr konfrontace s mými výpočty... srovnávám to při 10 tisících ot/min a jsme vzájemně v souladu, takže mají to chlapci na "gearingcommander" asi dobře
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
___
Jinak ty souvislosti jsou jednoduchý - výkon (točivý moment) motoru se přenáší z klikové hřídele přes sepnutou spojku a převodovku na hnané kolo, přičemž cestou se otáčky postupně redukují v primárním převodu, v převodovce a nakonec v sekundárním převodu, takže z původních X otáček na klice je výsledných Y otáček na zadním (hnaném) kole, který pak samozřejmě při každém svém otočení urazí (spolu s motorkou) vzdálenost rovnou svému obvodu.
Toť vše, takže celé je to vlastně úloha pro základní školu - je to záležitost pouze násobilky, trojčlenky (přímé a/nebo nepřímé úměrnosti) a převodu jednotek (sekundy na minuty a naopak, metry za sekundu na kilometry za hodinu a naopak atd.)
Ale ještě jednou díky za ten odkaz, vypadá to, že to mají dost vymakaný.
Naposledy editováno 01.01.2013 20:13:05
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Rozpadlý závit u výpusti oleje Honda CBF 125 | lukomil | 30 | 19.4.2024 v 14:09 rg250 |
Zvýšení otáček na neutral Honda CBF 125 | Wiwien | 5 | 13.3.2024 v 10:43 fzr |
Honda cbf 125 , 2011 Honda CBF 125 | Leee | 1 | 20.12.2023 v 20:36 jardad |
palivové cerpadlo Honda CBF 125 | karavanista | 2 | 6.10.2023 v 11:27 karavanista |
aku moto na zaciatok pre nizsiu zen... [1, 2] Honda CBF 250, Honda CBF 125 | J-Girl | 37 | 1.9.2023 v 11:24 Metric |