globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: hlídání funkce světel nejen motocyklu
 
11.12.2012 v 22:29
Loni v říjnu jsem žažil nepříjemnou událost, kdy mi řidička auta nedala přednost, protože mě přehlédla v důsledku kombinace pošmourného počasí a praské žárovky v předním světle.
Jen shodou náhod a aktivním přičiněním na obou stranách to dopadlo naštěstí dobře.
Protože o podobný zážitek (byť s dobrým koncem) podruhé nestojím, následovalo shánění informací, vývoj, výroba a následné testování jednoduchého udělátka, které podobné situace dokáže eliminovat.
O výsledky svého bádání se s vámi dělím zde.
Pro pochopení odkazovaného textu je třeba něco málo znalostí elektrotechniky, ale opravdu jen minimum.
Snad to pro někoho bude užitečné. Předem se omlouvám za pozdní odpovědi na případné dotazy, jsem dost zaneprázdněn a nechodím sem nijak často. Howg!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) hlídání funkce světel nejen motocyklu

13.12.2012 v 08:14 | Nahoru | #1

J.M.K. píše: Před léty v nástrojárně si jeden kolega koupil nějakého šestiválcového bramboráka (nevím, jaký to přesně byl typ, už trochu starší), který měl docela sofistikovaný palubní počítač na středovém panelu (panel a display ve formátu autorádia) a vzpomínám si, jak jednou mu to pořád psalo "rücklicht defekt" a na pohled jsme nic nemohli najít. Co si matně vybavuju, tak snad nakonec nesvítila jedna ze žárovek osvětlujících SPZ. Takže to možná mělo podobné řešení, i když u Němců, pověstných důkladností, bych se nedivil tomu, kdyby to mělo spíš vřazené malé odpory se snímáním napětí OZ.

Jinak jsem jednou viděl auto, kde byly nalepené na okraji parabol malé, zalité kousky tištáku s dvojlinkou, takže proti sklu zřejmě byla otočena fotodioda, takže byl hlídán přímo svit žárovky a ne procházející proud.



Svagr jel se Superbem a pocitac hlasil ze nesviti nejaka zarovka, na benzinove pumpe zjistil ze mu nesviti koncove svetlo. Sel a na benzince koupil nejakou polskou zarovku. Dal ji tam a pocitac hlasil ze stale nesviti i kdyz opravdu na pohled svitila. V servisu mu rekli ze neni od skodovky a ma jiny odpor.

edit pismenko

Naposledy editováno 13.12.2012 08:55:11

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) hlídání funkce světel nejen motocyklu

13.12.2012 v 12:36 | Nahoru | #2
Zx-10RCarlos> To záleží na toleranci senzorů, ať jde o detekci proudu jazýčkovým kontaktem, nebo měření úbytku napětí na vloženém snímacím odporu. Určitý smysl to má i v tom, že při užší toleranci je možné detekovat nejen úplně nesvítící žárovku, ale i pouhé snížení jasu třeba jen vlivem přechodových odporů, což také není někdy moc bezpečné. Ale nedivil bych se tomu, že by to výrobce měl "ošéfované" tak, že by vyráběl "speciálně upravené" žárovky a jim přizpůsoboval detekci v autě, aby tam nebylo možné dát díly konkurenčních výrobců, i když je to tak běžný náhradní a spotřební díl, jako je žárovka. Ale co... však také "škodná" novější jak Š130 by mi do baráku stejně nesměla. Německé auto smontované z odpadních mimotolerančních součástek a a s českým jménem? Ne, díky, nezájem. Leckdo mě sice za takový pohled na věc kamenuje, ale bohužel toto říká docela dost lidí.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist