bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
 
10.11.2012 v 19:00
Zdar všici.

Vlákno se sice netýká motorky, nicméně je tu dost lidí, kteří mají spoustu zkušeností s lecčíms, tak snad někdo bude vědět.

Jde o chybně ukazující teploměr u Punta 55SX (r. 1998, motor 1108ccm SPI) a sice, že ukazuje méně, než má a dle všeho je závada přímo v "budíku". Vyměnil jsem termostat a dal novou náplň glykolu, takže chladicí okruh je v pořádku.
Čidlo teploty jsem proměřil, "překalibroval" a jeví se jako bezchybné (při 15°C odpor 3k7, při 100°C odpor 160R, což odpovídá katalogovým údajům).

Při proměřování samotného ukazatele jsem se ale dobral následujících výsledků (přístrojovka napájena z dílenského zdroje 14V, místo čidla zapojen potenciometr):

výchylka přístroje odpor čidla

počátek stupnice cca 1k (1000 Ohm)
5% 609R
25% 224R
38 - 40% 160R (odpovídá 100°C)
50% 142R
80% 84R
100% 64R


"Budík" tedy při odporu odpovídajícím odporu čidla při 100°C ukazuje jen cca 40% rozsahu stupnice. Bohužel nemám možnost to porovnat s jiným Puntem, nicméně všechna jiná auta, která mi prošla pod rukama, měla teploměr řešený tak, že při provozní teplotě udržované termostatem, tedy obvykle 85 - 90°C, byl přesně v polovině rozsahu. Takže tohle mi nepřipadá jako normální (sahara spíná, když je ručka mezi 42 - 48% rozsahu).












Ukazatel je zapojen klasicky jako poměrový (dvoucívkový) a odpor je zapojen z napájecí svorky na svorku čidla, takže tvoří s čidlem napěťový dělič (čidlo je jen prostý termistor NTC zapojený proti kostře).
Tím pádem by mělo pomoci zvětšení hodnoty odporu, ale neřekl bych, že by se takovýto odpor jen tak sám od sebe rozhodil, takže snad nebude chyba v cívkách přístroje?
Něco jsem sice našel tady , ale tam se nakonec jednalo o vadný termostat, takže můj problém tam neřeší.


Takže... má někdo s tímto vozem zkušenosti a ví, jak má teploměr správně ukazovat, nebo už podobný problém řešil? Prošel jsem všchno možné a už mi zbývá jen dát jiný odpor. Odpor navíc není k plíškům od svorek přicínovám, ale "přibodován", takže riziko chybného spoje tam těžko bude a uštípávat jej jen kvůli měření se mi moc nechce (dle proužků by odpor měl být 142R).

OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

10.11.2012 v 19:32 | Nahoru | #1
Tak ho proměř, jestli má těch 142R, a výměny bych se nebál, těžko tam bude 200 stupňů aby se odpor odletoval...
Jednou jsem to měnil u škodovky a žádnej problém...
Taky se mohla pohnout ručička, zahřej to na provozní teplotu, připoj, sundej a nasaď tak aby byla v prostředku.

OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

10.11.2012 v 20:04 | Nahoru | #2
Jo, já bych taky zkusil přesadit ručku.

OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

10.11.2012 v 21:14 | Nahoru | #3
Děkuju, chlapi. Nad tím přesazením jsem také přemýšlel, ale ručka normálně v klidu sedí na plastovém dorazu, ale když zapnu napájení, tak se nepatrně pohne cca o milimetr, takže posunutá snad nebude. Ale čertví, jestli to tak má být - aby po přesazení zase třeba neukazovala při studeném motoru třeba 50°. Až se na to dostanu, znovu sundat a rozdělat přístrojovku (naštěstí to není nic těžkého), tak kouknu na ten odpor. A při nejhorším přesadit ručku, pokud to tedy nebude "budíkovo poslední"... Nad sundáním ručky jsem také dost váhal, aby to přitom v budíku nějak neruplo - je docela "jemný".

Co si vzpomínám, tak když jsem vůz před rokem koupil, ukazovalo to snad dobře (za provozní teploty uprostřed, sahara spínala cca na 60% rozsahu), ale už si nemůžu vzpomenout, zda se údaj postupně zhoršoval, nebo zda se závada objevila najednou.

OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

10.11.2012 v 22:09 | Nahoru | #4
Tu ručku nejlíp sundáš vidličkou...

OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

10.11.2012 v 22:10 | Nahoru | #5
Vem vidličku a opatrně jí zasuň pod ručku a pak jí jakoby stáhni dolu, jde to dobře, já to dělal na několika FIAT budících

OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

10.11.2012 v 22:31 | Nahoru | #6
Super, to mě nenapadlo s tou vidličkou.

E: Ještě mě napadlo, když už mám přesně změřené, jaký je odpor čidla při 100°C, tak kam "stovku" nejlépe nastavit? Měla by být na třetí rysce (75%)?

Naposledy editováno 10.11.2012 22:42:23

1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

12.11.2012 v 15:07 | Nahoru | #7
Počítej s tím, že většina budíků má spodní čára 50°C, uprostřed 90° a červená 130°, takže čárka na 3/4 by měla být 110°C, stovku bych šoupnul mezi 1/2 a 3/4

(reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

12.11.2012 v 19:31 | Nahoru | #8
S.M-A-RT> Děkuju... už mám teď odsledováno, že za jízdy je ručka ustálená těsně nad druhou ryskou (25%), takže tam je provozní teplota. Termostat otevírá při 87°C, takže snad je to ustálené kolem devadesátky. Jak už mi tu poradili, ať přesadím ručku, tak nad tím právě váhám, jelikož v klidu bez napětí ručka sedí na spodním dorazu, ale jak připojím napájení (bez připojeného čidla, nebo při studeném čidle), ručka se cca o milimetr zvedne a ustálí se v "mezeře)" spodní rysky. Z čehož mi logicky vyplívá, že kdybych ji mechanicky poposadil, aby při 90°C byla uprostřed, tak potom po zapnutí napájení vyleze do čtvrtky rozsahu, ne?

Takže bych si asi nakonec musel pohrát s hodnotou toho odporu. Co jsem zavzpomínal, tak se závada začala jevit postupně, ne najednou, tak jestli třeba není nějaký přechodový odpor v některé z cívek.

To odstupňování znám, na F128 mám přídavný dvoubudík (teplota glykolu/tlak oleje) upravený z nějaké jiné přístrojovky (myslím, že Lancia Y) a tam teploměr má také právě rozsah 50 - 130. Byl tam i teploměr oleje a ten má rozsah 50 - 160.

1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

12.11.2012 v 20:02 | Nahoru | #9
resim podobny problem ale u digi pridavnych ukazatele a nekolik druhu cidel k tom.
Bohuzel jeden je PTC druhej NTC tedy u toho co by mi pasoval pri zahrati odpor klesa a to budik nechape a naopak.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

12.11.2012 v 20:29 | Nahoru | #10
z-x-r> To bys musel mezi čidlo a budík dát mezikus s invertujícím zesilovačem. Na jeho výstup dát nejlépe tranzistor FET, který se dokáže chovat prakticky jako řízený odpor a simulovat tak čidlo.

(reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 17:11 | Nahoru | #11
J.M.K.> Vyborny napad..ale na to asi budu moc malej odbornik tedy nekomu dat za uplatu.

1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 18:01 | Nahoru | #12
moje punto rv.99 ukazuje uplně stejně normální jízda je ručička lehce nad první čárko a když je vodorovně třeba když někde stojím tak spíná sahara

(reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 20:56 | Nahoru | #13
Marek-Sz> Takže je to možná normální, nebo ta závada možná není tak vzácná. Co si pamatuju, tak když jsem vůz koupil, ukazovalo to za provozu kolem středu. Pak se to začalo zhoršovat a došlo to až sem... sahara někdy sepne už pod půlkou, někdy až kolem 63% rzosahu, žáleží asi i na otáčkách a tím i na výkonu čerpadla. Měření možná ovlivňuje i to, že čidlo je umístěné až úplně na kraji hlavy.

Všiml jsem si totiž i toho, že na volnoběžných otáčkách čerpadlo nestíhá zásobovat radiátor a auto pořádně netopí. Motor se ale přitom nepodchlazuje a teplota vyleze až na sepnutí sahary. Stačí ale zvednout otáčky ke 2000 a během pár desítek vteřin se radiátor nahřeje. Zdá se, že teď po výměně termostatu a glykolu se to trochu zlepšilo, ale pořád to není ono.
Přitom původní termostat vypadá, že snad byl v pořádku.

1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 21:00 | Nahoru | #14
Máš dost chladící kapaliny? A máš odvzdušněný okruh?

(reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 21:12 | Nahoru | #15
kodl77> Celá náplň je nová, odvdušněno je jak šroubkem na rozbočce přívodu k radiátoru, tak na chladiči (malý šroubek na pravé straně z pohledu řidiče) a glykolu je tam dost. Motor se nijak nepřehřívá a na provozní teplotu se dostane během 3 - 5km.

1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 21:28 | Nahoru | #16
Naše punto spinalo saharu někde kolem 3/4 budiku, byla to 75 elx, mimochodem to bylo nejmíň náročný auto, nejlepší auto co může být, fire motory jsou obecně povedené

Naposledy editováno 13.11.2012 21:30:51

(reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.

13.11.2012 v 21:41 | Nahoru | #17
JindraITC> Právě pokud mi paměť dobře slouží, tak původně sahara také spínala až v 75% rozsahu, což by odpovídalo a až později se to zhoršilo a podle měření, jak píšu v úvodu, je chyba v samotném budíku. Já mám verzi 55 SPI (jednobodovka Webber-Marelli) a máš recht, všechno je na tom autě jednoduše řešené. Akorát ten přístup ke svíčkám, tam to trochu nevychytali. Naštěstí se nemusejí měnit často. V tom je lepší motor 128, který má oboje parohy vzadu a svíčky vpředu. Ale zase třeba kvůli výměne olejového filtru tam musím oddělávat plechy pod motorem, kdežto u Punta tam snadno sáhnu shora. Zase je tam ale také na houby přístup ke starteru.

Také se nemůžu dopátrat funkce systému FiatCode. Kontrolka normálně zhasne cca vteřinu po zapnutí elektriky, ale někdy zůstane rozsvícená, ale motor přitom normálně naskočí a běží bez problémů, což mne dost udivuje. Když kontrolka nezhasne, stačí vypnout zapalování, znovu zapnout a už je vše v pořádku.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist