globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak brzdit u choppera a cruisera?
 
19.1.2012 v 19:45
Dobrý den všichni. Dovolím si požádat o radu zkušenější. Ač patřím mezi "Husákovy děti", jsem začátečník,mám od podzimu čerstvý řidičák na mašinu,svou první Mášu v garáži a čekání na svoji první kompletní sezónu si krátím studiem a učením správné techniky jízdy apod. na tomto fóru, v literatuře, na celém Netu (aby zároveň nebyla poslední). Pořád hledám rozřešení, jak vlastně brzdit. Dříve hojně tradovaný názor brzdit oběma, se v současnosti víceméně ustálil na převážném používání přední brzdy, u krizového brzdění jen přední brzdy současně s vymáčknutím spojky (rady Josefa "Sršně" Šilera, současných škol jízdy, Keith Code - A Twist of he wrist II,...). Většinou se však mluví v této souvislosti o sportovních a cestovních moto. Nejsem si však jist, zda to stejné platí i o kategorie chopper a cruiser, která je celkově (váha, konstrukce a účinnost brzd, styl jízdy...) o něčem jiném. Řada z těchto motorek má vzadu buben - viz. můj Intruder M800 (VZ800) model 2005. Někde jsem zaslechnul, že k výše uvedenému se u této kategorie doporučuje sice stále dominantní použití přední brzdy, avšak s lehkou dopomocí zadní. Tak nevím. Díky.

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 22:11 | Nahoru | #31

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 22:15 | Nahoru | #32

v4o píše: Čoprům vůbec nerozumím,takže rozhodně nechci dávat žádne rady.Ale na téma brždění už jsem vedla pár diskuzí.A opět mne napadá otázka,proč výrobci i na čopra montují zadní brzdu,když se nemá používat ?



O nepoužívání zadní brzdy na čopru píšou akorát piloti sportovních motorek, akorát si nějak neuvědomují rozdíly těch motorek

Osobně brzdím nejdřív zadní a pak až přední (nebo oběma najednou když není čas). V mém případě má zadní brzda dost velký vliv - přeci jen je zátěž vzadu hodně velká

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 22:16 | Nahoru | #33

Kabriolin píše: Pusť si tohle v čase 2:10

VIDEO



Dobbrý video a dobrý komentář a dobrý rady!

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 22:24 | Nahoru | #34
Pujcil jsem si v HD FAT BOBa.pro trochu rycheljsi jizde mestem mi tam zcela nenadale skocila cervena. Ta motorka VUBEC nebrzdila!!! brzdil jsem z cca 95km/h.
takze doporucuju brzdit uplne VSIM co mate.

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 22:32 | Nahoru | #35
na chopperovi jedi obe brzdy... Ale nacteno muzes mit kolik chces a dokud si to nezkusis tak stejne nevis.
Kdyz jedu naproste pijanko tak na intruderu brzdim jen predni brzdou. Kdyz potrebuju pribrzdit vic, napriklad ze sem predjizdel nekoho a trvalo to dele nez sem odhadnul a dostavam se treba pred zatacku , tak abych se do ni vesel a mes pravnou rychlost tak pouziju obe brzdy. Ten ucinek za pouziti obou brzd na chopprovi je velmi znat a motorka mnohem vic zpomali a pak to muzes do te zatacky vohnout bez starosti.
Na kawasaki pouzivam jen predni brzdu ,ale uz se stalo ,ze sem pouzil i zadni kdyz sem proste chtel zastavit a videl sem ze predni to nepujde. Ale kawasaki je tezssi nez intruder :D
jinak jak je na tom obrazku to drzeni plynu a brzdy tak to je naprosto spravne a tohle by mel delat kazdej! Ta reakcni doba je tak neskutecne kratka ze ej to fakt super...chvili mi ,ale na chopperovi kvuli tlustejm gripum trvalo nez sem se to naucil a byl si tim jistej.
jezdit zkouset. konkretne to brzdeni si zkus na rovince a uvidis ten rozdil.

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 23:02 | Nahoru | #36
KubaLC8> no to mně neříkej že když vezmeš za brzdy tak je obě nedostaneš do smyku
no a pak už se víc chtět nedá

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 23:16 | Nahoru | #37
zadni lehce, ale na predni jsem vyvinul tlak stejny jako na jednokotouc na SER kdyz jde do smyku a nic, tak jsem to mackal vic a vic, vidlice se vic a vic ponorovala, ale do smyku to neslo

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 23:17 | Nahoru | #38
No jo,ono se řekne 20% zadní a 80% přední ale kdo to má přesně mačkat že??? Na to musí přijít každej sám.Co já vím kamarád měl Introše 1400 a na brzdy hodně nadával že je to slabota Takže ani tobě nuzbude asi nic jinýho než holt při prudším brzdění použít obě

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 23:36 | Nahoru | #39

rybíz5 píše: No jo,ono se řekne 20% zadní a 80% přední ale kdo to má přesně mačkat že??? Na to musí přijít každej sám.Co já vím kamarád měl Introše 1400 a na brzdy hodně nadával že je to slabota Takže ani tobě nuzbude asi nic jinýho než holt při prudším brzdění použít obě



jak přesně mačkat? 20 a 80% je přibližný poměr brzdného účinku když brzdíš oběma brzdama naplno (=skoro na hranici smyku)

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 00:45 | Nahoru | #40
pokud nezvládáš ani brzdit tak ani nejezdi bbbe

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 00:46 | Nahoru | #41
_zdenda_> brzdíš když to nevyjde tak a kurva

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 00:51 | Nahoru | #42
brzdi

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 00:53 | Nahoru | #43
značka

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 00:58 | Nahoru | #44

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 01:04 | Nahoru | #45
jeden blb mě atačil

Naposledy editováno 20.01.2012 01:06:00

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 06:36 | Nahoru | #46

Yper píše: Nevím kolik těch, co ti radilo má choppera a nebo cruisera, ale fakt je, že pro použité té či oné brzdy musíš vycházet z postavení vidlice.
Zalehávačky mají přední vidlici, kvůli ovladatelnosti, postavenou víc kolmo.
Naháče ji už tolik kolmou nemají, nicméně u nich je zase třeba vycházet z toho, že jsi stále pořád víc, při posedu, nakloněn dopředu. Pak je třeba si uvědomit, že jen cruisery a choppery mají tvrdé gumy jak na předku, tak i na zadku, takže jejich přilnavost při použití té či oné brzdy je mnohem menší. Také mají tyhle motorky mnohem víc předsazenou vidlici a na samotné motorce se sedí trochu víc vzadu, takže tahle vidlice není tolik zatěžovaná.
Pokud máš na předku silný brzdný účinek, tak počítej s tím, že pokud budeš brzdit jen přední, dostaneš přední kolo do smyku a to i na suché vozovce (06.července 2009, odpoledne, slunečno, vozovka prohřátá, suchá) - podívej se na můj avatar - to je má noha a to je účinek použití jen přední brzdy v rychlosti 100 km, kdy mne předjelo auto a řidič, ve snaze si se mnou pohrát, zabrzdil a pokud je mokro, tak přední kolo bez ABS dostaneš do smyku okamžitě a ležíš a tyhle naše motorky nemáš šanci odkopnout a válet sudy.
Ten kdo radí v krizi jen přední, je blbec!!!!
Všechny velké motorky a nebo těžší - a ty naše jsou v průměru o 100 kg těžší, potřebují brzdit všema současně - jen se to musíš naučit ovládat.
Suma sumárum, díky tvrdosti pneumatik, jinému rozložení váhy, jinému úhlu přední vidlice, větší váze - větší setrvačnosti a většímu rozvoru, je nejvhodnější způsob brzdit oběma a na kolik procent té a oné se musíš naučit. Je hloupost se řídit že předkem 80 a zadkem jen 20-30%. Nikde žádný ukazatel těchto hodnot nemáš.
U zadní brzdy na motorce, která má kardan a diferák, musíš ještě počítat s tím, že pokud zadní kolo jde do smyku, tak se zadek začne předbíhat na tu stranu, kde je právě ten diferák.
Buben má jednu nevýhodu. Pokud potřebuješ rychle zabrzdit a šlápneš na brzdu, tak najednou zjistíš, že účinek je malý. Okamžitě to vyhodnotíš, protože se řítíš na prdel auta před tebou, takže brzdu přišlápneš a vten okamžik se prudce pakny zahřejou a kousnou se a jdeš do smyku.
Proto brzdit současně oběma brzdama.
Některé motorky mají navíc vychytávku, že do určitého tlaku v přední brzdové soustavě brzdí jen přední kolo. Pokud přední páčku zmáčkneš víc, začne brzdit i zadek - podmínkou ale je, že obě jsou hydraulické.
A jinak, já jsem si proto zadní bubnovou brzdu předělal na hydrauliku a bomba - teď mi to brzdí rovnoměrněji.
Takže brždění si vyzkoušej někde na volné ploše a sám a bez zaručených rad těch, kteří choppery či cruisery nemají, či nejezdí na nich trvale.


V tomto vlákně asi nejsmysluplnější odpověď!!!

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 06:38 | Nahoru | #47
Mám cruisera VTX 1800, vpředu dva kotouče, vzadu jeden. Zadní destičky měnim daleko častějc jak přední. Takže v běžným provozu si hodně pomáhám zadní - ale je to kotoučovka, takže dobře dávkovatelná. Předek není problém přebrzdit do smyku, takže o účinnosti brzd jako takových neni třeba polemizovat. U Hondy je ale duálni brzdovej systém, takže i při brždění přední se přibržďuje zadní - takže nevim, nakolik to má vliv na opotřebení zadní brzdy. Tím chci říct, že to bude záviset i od konkrétní mašiny. Ale určitě je třeba se naučit používat a využívat obě brzdy, geometrie, rozložení hmotností i celková váha je úplně jiný oproti běžný mašině.
A když to nevyjde, tak ještě zbývá 20% na brždění očima - čim víc je vytřeštíš, tím to líp brzdí!

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 07:29 | Nahoru | #48

Hygienik píše: V tomto vlákně asi nejsmysluplnější odpověď!!!



Přesně! Ti, kdo raděj jen přední brzdu asi nikdy nejeli na chopperu nebo třeba na Jawce. S každou motorkou se brzdí jinak dle rozložení hmotnosti, geometrie atd.

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 07:32 | Nahoru | #49
zdar, ja mam dragstara 1100 a pri normalnim provozu kdy nepotrebuju rychle brzdit brzdim vpodstate jen predkem motorka je velka tezka a na predku mam dva kotouce takze to zvladnou bez problemu ubrzdit na zadku mam jen jeden a kdybych mel brzdit jen zadkem vzhledem k vaze motorky by asi dlouho neprezil ale samozrejme pokud potrebuju rychle pribrzdovat pouzivam obe soucasne ale i tak zadni porad s citem jak ji seslapnu vic moto jde do smyku

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 07:39 | Nahoru | #50
koukam ze jsi z brna neni problem se domluvit nekdy az pocasi dovoli jed se v klidu projed a vse si vyzkouset co je pro tebe nejprirozenejsi a hlavne pro tvou motorku kazda je jinak velka jinat tezka jinak stavena a ma jine jizdni vlastnosti a muze ti tu radit kdo chce co chce ale pokud nejezdi na stejny strojovne jak ty tak to bude vzdy trochu jiny kazdej kus se chova jinak a vse ostatni jsou jen obecny informace a postrehy z jinych motorek samozrejme lepsi jak nic ale furt to neni presne to co potrebujes vedet

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 08:36 | Nahoru | #51
podla mna sa clovek najlepsie nauci pozivat prednu vs zadnu brzdu na horskom bicykli v lese. Pri relativne malom riziku si vyskusa co spravi predna/zadna brzda na strku, v zakrute, riadeny smyk... No a na ceste je to funguju v zasade rovnako - len rozlozenie brzdovych pacok je ine

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 09:34 | Nahoru | #52
Jsem se zase pobavil od rad "jedině přední" po "nauč se to na horském kole". Sorry, ale někteří plácáte hrozné hovadiny a je znát, že mudrujete o něčem, co pod kůží moc nemáte.

Nejlépe to řekl Yper.
Za mě:
cruiser NENÍ CESTOVNÍ / SPORTOVNÍ MOTORKA!!!
Chová se to ve všech ohledech úplně jinak:
1) rám se vlní
2) vidlice nejsou pevné (až na vyjímky typu Warrior)
3) posaz je podstatně více vzadu
4) práce "tělem" jako například odsedávání atd není možná, řidič se téměř nemá šanci hnout
5) vyšší váha
6) tvrdší a tudíž k ustřelení náchylnější pneu
7) často poddimenzované brzdy
8) zpravidla brutální brzdný účinek motoru při zavřeném plynu.

Tohle všechno je třeba velmi vážně brát v potaz. Jezdím na motorkách přes dvacet let, ale po přesednutí na cruiser jsem dostal takové přeškolení, že jsem nestačil mrkat a motorku jsem do ruky dostal až po několika měsících ježdění.
O agresivní jízdě "full gas" na cruiseru se ani nechci rozepisovat, to je na samostatné vlákno.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 10:25 | Nahoru | #53
PetrXX>
s tym bikom so to myslel: ze je to dobry zaklad a ked niekto nevie pouzivat prednu brzdu na bicykli tak by nemal sadat ani na motorku. Uz sa mi vela krat pomohli zauzivane reflexy z biku.

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 10:40 | Nahoru | #54
Asi mám nějakou vadu,ale jak se pozná, že brzdím dobře 80:20 nebo 70:30
Myslím,že když dojde náhlá situace mačkám o 106. (jasně, že se snažím nejít do smyku a ač nevím jak tak mozek dává pokyn tělu sám nemačkat to jak krávě vemeno )

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 10:48 | Nahoru | #55
 

drhusak píše: s tym bikom so to myslel: ze je to dobry zaklad a ked niekto nevie pouzivat
prednu brzdu na bicykli tak by nemal sadat ani na motorku. Uz sa mi vela krat pomohli zauzivane reflexy z biku.



Hlavně si pak při těch zažitých reflexech nepoplést zadní brzdu bicyklu s přední brzdou motorky - jsou na řídítkách na stejné (pravé) páčce...
 

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 10:56 | Nahoru | #56

Yper píše: Nevím kolik těch, co ti radilo má choppera a nebo cruisera, ale fakt je, že pro použité té či oné brzdy musíš vycházet z postavení vidlice.
Zalehávačky mají přední vidlici, kvůli ovladatelnosti, postavenou víc kolmo.
Naháče ji už tolik kolmou nemají, nicméně u nich je zase třeba vycházet z toho, že jsi stále pořád víc, při posedu, nakloněn dopředu. Pak je třeba si uvědomit, že jen cruisery a choppery mají tvrdé gumy jak na předku, tak i na zadku, takže jejich přilnavost při použití té či oné brzdy je mnohem menší. Také mají tyhle motorky mnohem víc předsazenou vidlici a na samotné motorce se sedí trochu víc vzadu, takže tahle vidlice není tolik zatěžovaná.
Pokud máš na předku silný brzdný účinek, tak počítej s tím, že pokud budeš brzdit jen přední, dostaneš přední kolo do smyku a to i na suché vozovce (06.července 2009, odpoledne, slunečno, vozovka prohřátá, suchá) - podívej se na můj avatar - to je má noha a to je účinek použití jen přední brzdy v rychlosti 100 km, kdy mne předjelo auto a řidič, ve snaze si se mnou pohrát, zabrzdil a pokud je mokro, tak přední kolo bez ABS dostaneš do smyku okamžitě a ležíš a tyhle naše motorky nemáš šanci odkopnout a válet sudy.
Ten kdo radí v krizi jen přední, je blbec!!!!
Všechny velké motorky a nebo těžší - a ty naše jsou v průměru o 100 kg těžší, potřebují brzdit všema současně - jen se to musíš naučit ovládat.
Suma sumárum, díky tvrdosti pneumatik, jinému rozložení váhy, jinému úhlu přední vidlice, větší váze - větší setrvačnosti a většímu rozvoru, je nejvhodnější způsob brzdit oběma a na kolik procent té a oné se musíš naučit. Je hloupost se řídit že předkem 80 a zadkem jen 20-30%. Nikde žádný ukazatel těchto hodnot nemáš.
U zadní brzdy na motorce, která má kardan a diferák, musíš ještě počítat s tím, že pokud zadní kolo jde do smyku, tak se zadek začne předbíhat na tu stranu, kde je právě ten diferák.
Buben má jednu nevýhodu. Pokud potřebuješ rychle zabrzdit a šlápneš na brzdu, tak najednou zjistíš, že účinek je malý. Okamžitě to vyhodnotíš, protože se řítíš na prdel auta před tebou, takže brzdu přišlápneš a vten okamžik se prudce pakny zahřejou a kousnou se a jdeš do smyku.
Proto brzdit současně oběma brzdama.
Některé motorky mají navíc vychytávku, že do určitého tlaku v přední brzdové soustavě brzdí jen přední kolo. Pokud přední páčku zmáčkneš víc, začne brzdit i zadek - podmínkou ale je, že obě jsou hydraulické.
A jinak, já jsem si proto zadní bubnovou brzdu předělal na hydrauliku a bomba - teď mi to brzdí rovnoměrněji.
Takže brždění si vyzkoušej někde na volné ploše a sám a bez zaručených rad těch, kteří choppery či cruisery nemají, či nejezdí na nich trvale.


co je to ten diferak?

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:06 | Nahoru | #57

RobiXRV píše: Asi mám nějakou vadu,ale jak se pozná, že brzdím dobře 80:20 nebo 70:30
Myslím,že když dojde náhlá situace mačkám o 106. (jasně, že se snažím nejít do smyku a ač nevím jak tak mozek dává pokyn tělu sám nemačkat to jak krávě vemeno )



Přečti si co jsem psal výš: „20 a 80% je přibližný poměr brzdného účinku když brzdíš oběma brzdama naplno (=skoro na hranici smyku)„

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:11 | Nahoru | #58

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:22 | Nahoru | #59
 

_zdenda_ píše: WHTRDR> Asi myslí převod mezi kardanem a zadním kolem



U motorky s kardanem se jedná pouze o koncový (90 stupňový) převod, a to měl jistě Yper na mysli, když to v rychlosti nazval slangově diferákem...

Žádný diferenciál (v přesném významu toho slova) samozřejmě na jednostopém vozidle nenajdete.
 

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:30 | Nahoru | #60
Je píčovina poučovat brzdit pouze přední brzdou. Jsou přece různý motorky a různý druhý povrchů a každej preferujeme jinej styl jízdy .....
Jsou motorky u který bych zadní brzdu ani moc nepotřeboval, nadruhou stranu u jiný používám zadní ve zhruba 80%.
Já bych to nechal čistě na tvejch pocitech co ti vyhovuje a jak se budeš cejtit nebezpečněji .....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist