1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
Yper píše: Nevím kolik těch, co ti radilo má choppera a nebo cruisera, ale fakt je, že pro použité té či oné brzdy musíš vycházet z postavení vidlice.
Zalehávačky mají přední vidlici, kvůli ovladatelnosti, postavenou víc kolmo.
Naháče ji už tolik kolmou nemají, nicméně u nich je zase třeba vycházet z toho, že jsi stále pořád víc, při posedu, nakloněn dopředu. Pak je třeba si uvědomit, že jen cruisery a choppery mají tvrdé gumy jak na předku, tak i na zadku, takže jejich přilnavost při použití té či oné brzdy je mnohem menší. Také mají tyhle motorky mnohem víc předsazenou vidlici a na samotné motorce se sedí trochu víc vzadu, takže tahle vidlice není tolik zatěžovaná.
Pokud máš na předku silný brzdný účinek, tak počítej s tím, že pokud budeš brzdit jen přední, dostaneš přední kolo do smyku a to i na suché vozovce (06.července 2009, odpoledne, slunečno, vozovka prohřátá, suchá) - podívej se na můj avatar - to je má noha a to je účinek použití jen přední brzdy v rychlosti 100 km, kdy mne předjelo auto a řidič, ve snaze si se mnou pohrát, zabrzdil a pokud je mokro, tak přední kolo bez ABS dostaneš do smyku okamžitě a ležíš a tyhle naše motorky nemáš šanci odkopnout a válet sudy.
Ten kdo radí v krizi jen přední, je blbec!!!!
Všechny velké motorky a nebo těžší - a ty naše jsou v průměru o 100 kg těžší, potřebují brzdit všema současně - jen se to musíš naučit ovládat.
Suma sumárum, díky tvrdosti pneumatik, jinému rozložení váhy, jinému úhlu přední vidlice, větší váze - větší setrvačnosti a většímu rozvoru, je nejvhodnější způsob brzdit oběma a na kolik procent té a oné se musíš naučit. Je hloupost se řídit že předkem 80 a zadkem jen 20-30%. Nikde žádný ukazatel těchto hodnot nemáš.
U zadní brzdy na motorce, která má kardan a diferák, musíš ještě počítat s tím, že pokud zadní kolo jde do smyku, tak se zadek začne předbíhat na tu stranu, kde je právě ten diferák.
Buben má jednu nevýhodu. Pokud potřebuješ rychle zabrzdit a šlápneš na brzdu, tak najednou zjistíš, že účinek je malý. Okamžitě to vyhodnotíš, protože se řítíš na prdel auta před tebou, takže brzdu přišlápneš a vten okamžik se prudce pakny zahřejou a kousnou se a jdeš do smyku.
Proto brzdit současně oběma brzdama.
Některé motorky mají navíc vychytávku, že do určitého tlaku v přední brzdové soustavě brzdí jen přední kolo. Pokud přední páčku zmáčkneš víc, začne brzdit i zadek - podmínkou ale je, že obě jsou hydraulické.
A jinak, já jsem si proto zadní bubnovou brzdu předělal na hydrauliku a bomba - teď mi to brzdí rovnoměrněji.
Takže brždění si vyzkoušej někde na volné ploše a sám a bez zaručených rad těch, kteří choppery či cruisery nemají, či nejezdí na nich trvale.
co je to ten diferak?